abonnement Unibet Coolblue
pi_189607087
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2019 22:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Frappant dat hele volksstammen hierin geloven en aan de lippen van dergelijke predikers hangen.

Ik ken zelfs hooggeleerde heren, die hierin geloven en deze praat voor zoete koek slikken.
Het alternatief van een 'niets' na je dood kan ook beangstigend zijn, dus ik begrijp het wel.
pi_189608951
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2019 12:36 schreef puzziepie het volgende:
Het woord geloven zegt al genoeg ...
Bidden helpt dus niet
Daar ben ik het toch niet mee eens. Geloof kan de pijn verzachten doordat je een soort berusting in je situatie kan vinden. Er is een mooi pijnvrij hiernamaals, terwijl het als atheïst een aflopende zaak is. Niet dat mensen daar geen berusting in kunnen vinden, maar het idee van een hiernamaals klinkt voor de meeste mensen in uitzichtloze situaties leuker dan dat je maar te lijden hebt zolang je leeft en dat was het dan.
pi_189610789
Als bidden echt zou werken (als in, dat die shit echt gebeurt), zou je denk ik toch wel statistisch terug kunnen zien dat de praktiserend gelovige mensen op deze wereld het in de welvaart / welzijn lijstjes significant beter doen dan hun atheïstische medemensen. Vooralsnog lijkt dat niet het geval (of ik weet er iig niet van), dus lijkt wel bidden geen verschil te maken tov niet bidden.

Maar er zal vast wel een soort positief psychologisch effect voor die persoon zelf plaatsvinden. Het gevoel dat er iemand luistert. je zorgen kwijt kunnen, die zorgen omzetten in een soort van hoopvolle oplossing.
"Pools are perfect for holding water"
pi_189610811
quote:
6s.gif Op maandag 7 oktober 2019 09:52 schreef Cue_ het volgende:
Mijn oom gelooft er zeker in dat het werkt en heeft ook 'wonderen' meegemaakt naar eigen zeggen.

Maar wat versta je onder 'werken'?
Als het gaat om bv rust in je hoofd of wat het ook precies voor je doet, ja dan werkt het.
Als het gaat om dat mensen echt genezen van ziektes, nee dan niet. of laat ik het anders zeggen, ik geloof van niet en het is nog nooit bewezen.
Dit inderdaad.
"Pools are perfect for holding water"
pi_189618524
quote:
19s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 06:58 schreef 01100101 het volgende:
Niet dat mensen daar geen berusting in kunnen vinden,maar het idee van een hiernamaals klinkt voor de meeste mensen in uitzichtloze situaties leuker dan dat je maar te lijden hebt zolang je leeft en dat was het dan.
Dus een soort van " opium voor het volk" ?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_189621666
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 oktober 2019 19:25 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik ben steeds geloviger geworden. Niet perse omdat het rationeel en logisch is, maar omdat het helpt. Situaties van wanhoop en uitzichtloosheid heb ik beeld te vaak gekend, en geloven in een goedhartige en vergiffenisvolle God helpt daartegen.

Ik bid ook regelmatig, soms elke dag. Het geeft me een goed gevoel, en ik vraag God voor hulp en verandering in mijn situatie. Maar werkt het? Geen idee, er zijn wel een paar mirakels gebeurt waarvoor ik heb gebeden. Maar of het aan mijn gebed lag, of gewoon geluk weet ik niet.

Wat denken jullie? Bidden jullie voor van alles en nog wat en werkt het? Helpt het echt?
Nee, natuurlijk helpt het niet echt. Het is hoogstens iets wat jou een goed gevoel kan geven, maar dat kan op zoveel manieren ook bereikt worden. Ik raad seks aan, veel leuker dan bidden. :)
pi_189626707
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 22:28 schreef VEM2012 het volgende:
Ik raad seks aan, veel leuker dan bidden. :)
:Y :Y
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_190013409
Ik bid iedere keer na het opstaan, als ik dat niet doe voel ik me er gewoon niet prettig bij.
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_190019306
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 09:50 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Bidden is een vorm van meditatie. Een overgave aan, een loslaten.
In die zin werkt het idd op persoonlijk niveau.
Zo sta ik er ook in ja. Het creëert rust en vertrouwen dat het wel goed gaat komen.
pi_190021298
Geloof en religie is persoonlijk, je zou het voor jezelf moeten doen (in plaats van afvragen of het OK is volgens anderen).

Het werkt als je vindt dat het een positieve toevoeging aan je leven is.
pi_190187661
Ben zelf over een periode van 9 jaar gelovig geworden. Nu zo'n 2,5 jaar geleden dat ik mijzelf als gelovig beschouw.

Heb een boek over de godsdienstpsychologie gelezen die hier overging. Kwam niet uit religieuze kring, maar er kon wel gesteld worden dat bidden hielp.

Het is een stukje contemplatie, je ordent door het gebed je gedachten en kunt zo een stap nemen uit de hectiek van alledag.
Verder is er ook sprake van het placebo-effect, doordat je van een positieve uitkomst uitgaat is dit ook een waarschijnlijkere uitkomst.
Verder is het ook belangrijk hoe je bidt. Bid je om dingen die onrealistisch zijn en niet uitkomen zoals: 'ik wil miljonair worden' en dit blijft keer op keer uit dan zal je teleurgesteld raken. Bid je omwille van Gods steun en berust je je in je lot, 'Heer, zorg dat ik vrede kan hebben wat u ook besluit. Of mijn grootmoeder nu komt te overlijden of niet', dan heeft het wel degelijk een positief effect.
Van belang bij het bidden is ook dat je daadwerkelijk gelooft.
Mensen die geloven worden gemiddeld ouder en zijn gemiddeld rijker. Heeft ook te maken doordat ze vaak uit religieuze overwegingen bijvoorbeeld stabielere gezinssituaties hebben met minder echtscheidingen, minder gokken, minder alcoholisme etc.

Enfin heb het boek al even niet meer gelezen, weet zelfs de naam van het boek niet meer. Maar het boek gaat dus uit van de seculiere wetenschappelijke visie op bidden. Bidden is ook een deel van het geloof, wat een andere weg is dan het zuiver wetenschappelijke. Vanuit het geloof meen ik dus ook dat er zaken zijn die ons toevallen, die buiten de waarschijnlijkheid gaan. Ik denk eigenlijk zelf dat bv. het christelijke geloof, nog meer uitgaat van de belofte dat het mogelijk is dat iets de plausibiliteit en ratio overstijgt, dan het concrete wat dit zou moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')