abonnement Unibet Coolblue
pi_189261192
Beste Fokkers,

Gisteren had ik een vreemde ontmoeting met een man, waarbij hij mij iets probeerde te geven. Ik voelde echter aan mijn theewater dat hij een oplichter was. Dus heb ik het gesprek na ongeveer 3 minuten beëindigd en ben weggegaan. Nu zit ik echter met de prangende vraag hoe precies hij mij had willen oplichten. Om hierachter te komen, zal ik deze ontmoeting zo gedetailleerd mogelijk beschrijven. Mijn hoop is dat één van jullie deze werkwijze herkent en mij kan uitleggen hoe zijn oplichtingstruc werkt.

Rond half vijf in de middag parkeerde ik mijn auto op een klein parkeerterrein van een kleine plaats, vóór het gemeentehuis en nabij een winkelgebied. Op het moment dat ik nog bezig ben om iets uit de kofferruimte te halen, word ik aangesproken door een onbekende man. Hij bevindt zich achter het stuur in een kleine blauwe auto op ca. 3 meter afstand. Door het geopende raam roept hij naar mij, alsof hij de weg wil vragen. Ik gebaar naar hem en sluit eerst mijn eigen auto af.

Vervolgens loop ik naar hem toe en zie een man van ongeveer 70 jaar oud, die redelijk verzorgd is. Hij begint zijn verhaal. Het is eigenlijk een stortvloed van woorden, die ik niet letterlijk meer kan reproduceren, maar het ging ongeveer als volgt:

"Goedemiddag meneer, ik ben op zoek naar iemand die huishoudelijke spullen kan gebruiken. Mijn partner en ik, ziet u, hebben een enorme handel en nu hebben we één koffer over. En mijn partner zei, joh, geef die maar aan een huishouden die het kan gebruiken. Ik moet nu snel naar Schiphol, want ik ga naar mijn broer in Zürich. Dus ik dacht, misschien wilt u die koffer wel hebben. Want we zitten niet in de Europese Unie, begrijpt u?"

Ik reageer een beetje afhoudend, maar ben te beleefd om het gesprek meteen af te kappen. Hij steekt nu zijn hand uit het raam om zich voor te stellen.

"Mijn naam is John. Wilt u misschien even zien waar ik het over heb?"

Mijn nieuwsgierigheid overwint het van mijn weerzin tegen dit gesprek en ik antwoord bevestigend.

"Komt u maar even naast me zitten in de auto, want het regent en u wordt zo nat."

Dat weiger ik echter, met de mededeling dat ik haast heb en weg moet. Daarop stapt hij echter snel uit de auto en opent het achterportier. Daar ligt op de achterbank geen koffer, maar een soort map iets groter dan A4-formaat. Hij vouwt de map open, zodat ik de inhoud kan zien. Het gaat, zie ik, om een messenset. Grote snijmessen en ook wat kleinere messen. Hij vervolgt zijn onbegrijpelijke relaas. Daarbij haalt hij ook een kaartje uit die map en wijst met zijn vinger naar een tekst die ik niet kan lezen. Ik heb niet zulke goede ogen en ik was ook erg op mijn hoede door het vreemde gedrag van de man. Hij zei iets over de originele prijs van ruim 800 euro.

Dat was voor mij het moment dat ik het gesprek beëindigde. Ik vertelde hem dat ik nu echt weg moest, maar dat er in de omgeving van de parkeerplaats ongetwijfeld heel van mensen waren die belangstelling hadden voor zijn aanbod. Hij wenste mij nog een goedemiddag en ging razendsnel weer in zijn auto zitten. Ik beende weg en keek niet meer om.

Zoals gezegd, blijf ik nu met de vraag zitten wat deze man precies van plan was. Het klonk allemaal als een soort babbeltruc om mij op een of andere manier op te lichten. Was het een zakkenroller? Wat zou hij hebben gedaan, wanneer ik de messenset had aangepakt? Was er dan toch een vraag gekomen over geld?

Wie herkent dit verhaal? Bij voorbaat dank voor de reacties.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:08:31 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_189261265
Zo is mijn vader opgelicht _O- Een pannenset voor ¤250 gekocht die online voor ¤79 te koop is.
Oh, met een messenset trouwens ook al ;(

Zat een geprint papiertje "Global" buiten op dat etui terwijl de inhoud gewoon cheap ass messen waren.

https://hoorn.nieuws.nl/2(...)enset-aan-venenlaan/

[ Bericht 17% gewijzigd door Woelwater op 04-10-2019 11:14:02 ]
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:15:52 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_189261362
Dat is gewoon verkoop van iets wat er deftig uitziet maar geen flikker waard is. Komt overal voor al valt het in NL nog best mee.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:19:38 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_189261398
https://www.google.nl/sea(...)obile-gws-wiz-serp.3...7949.16550..17261...0.1..1.244.1410.5j4j2......0....1.........0i71j0i67j0j0i22i30j0i13j0i13i30j0i8i13i30j33i160j33i21.eqw90f7QUKI

Maar dit is al zo oud als de kofferbak bij wijze van spreken.
And so is the past
pi_189261399
Geweldige truc _O_ Ga ik vanmiddag ook doen
pi_189261428
Hij had je later vast gevraagd om alleen de "BTW" te betalen, of toch een bijdrage voor de zogenaamd dure gratis messenset.
Heel internet staat vol met deze praktijken of varianten daarop.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_189261518
Bedankt voor deze reacties!

Het is inderdaad exact zo gegaan als de andere voorbeelden. Het zou me niets verbazen als dit dezelfde oplichter was als in Hoorn (zie #2).

Dat van die BTW of kosten voor de koffer had ik zelf nog niet bedacht. Maar zo had het gegaan kunnen zijn.
pi_189261538
Je krijgt de keuze om snel te beslissen over een aankoop waar je helemaal geen onderzoek naar kunt doen.

Je koopt dus iets waar je eigenlijk niets over weet, en de onbekende man maar vertrouwt op zijn mooie ogen en zo.

Originele prijs van 800 euro, voor jou voor slechts 300 euro! Nu doen! En dan kom je erachter dat het maar 50 euro kost of zo; 250 euro winst voor hem.

En wanneer je erachter bent, kun je niets meer, want je hebt niet eens zijn kenteken genoteerd, het enige waar je zeker van bent dat waarheid is in zijn hele verhaal.
pi_189261609
Jammer dat ik zijn kenteken niet heb opgenomen.
pi_189261691
Dat mensen daar intrappen, in 2019 :D
pi_189261697
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:32 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Jammer dat ik zijn kenteken niet heb opgenomen.
Ja, duh. Er is een reden waarom ze je overvallen... Je bent dan niet scherp en bent veel meegaander dan je normaal zou zijn; je hebt immers geen/weinig kans gehad om erover na te denken.

Het komt neer op een impulsaankoop, wat je achteraf vaak onnodig vindt en toch ook spijt van hebt.
pi_189261824
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:36 schreef rival het volgende:
Dat mensen daar intrappen, in 2019 :D
Ja, gek. Ik ben 54, maar had toch nog nooit van deze truc gehoord. Of misschien heb ik er ooit wel over gehoord, maar ik had het in elk geval nog nooit meegemaakt. Theorie is toch anders dan praktijk.

Gelukkig bleek mijn mensenkennis nog wel in orde te zijn. Hoewel deze man dus aardig en beleefd deed, voelde ik wel dat er iets niet in orde was.

Ik moet erbij zeggen dat hij wel twee of drie keer vertelde dat hij de spullen alleen wég wilde geven, cadeau wilde doen. De vraag over geld was dus nog niet gekomen.

De truc is natuurlijk, begrijp ik nu, dat je het slachtoffer langzaam meetrekt in het verhaal. Hij wil je eerst een paar keer "ja" laten zeggen. Dat het zulke mooie messen zijn. Dat ze zo duur zijn. Enz.
pi_189262065
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
De truc is natuurlijk, begrijp ik nu, dat je het slachtoffer langzaam meetrekt in het verhaal. Hij wil je eerst een paar keer "ja" laten zeggen. Dat het zulke mooie messen zijn. Dat ze zo duur zijn. Enz.
Nou ja, het is net zoals colportage.

quote:
Je wordt je als consument door de verkoper min of meer overvallen door een onverwachte en ongevraagde aanbieding. Er is weinig tijd om na te denken waardoor mensen sneller geneigd zijn om tot een aankoop aan te gaan.


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-10-2019 12:02:33 ]
pi_189262874
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_189263424
Ja mooi babbelaars, veel, veel mensen trappen erin.
Om deze reden gaat de ANBO mensen voorlichten over MP Rutte (voor mij de grootste babbelaar van Nederland) en de bovengenoemde types.
De burger trapt nu eenmaal graag in praatjes.
Zie alleen al de boeren, ze zijn helemaal lyrisch over Carola Schouten. Die met haar lieve kinderlijke snoetje zegt. Zolang ik in de regering zit, gaan we de veestapel niet halveren.
Nou deze regering heeft nog maar 1,5 jaar te gaan en dan kan voor haar 49% nog wel acceptabel zijn
pi_189263485
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:43 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ja, gek. Ik ben 54, maar had toch nog nooit van deze truc gehoord. Of misschien heb ik er ooit wel over gehoord, maar ik had het in elk geval nog nooit meegemaakt. Theorie is toch anders dan praktijk.

Gelukkig bleek mijn mensenkennis nog wel in orde te zijn. Hoewel deze man dus aardig en beleefd deed, voelde ik wel dat er iets niet in orde was.


Ik moet erbij zeggen dat hij wel twee of drie keer vertelde dat hij de spullen alleen wég wilde geven, cadeau wilde doen. De vraag over geld was dus nog niet gekomen.

De truc is natuurlijk, begrijp ik nu, dat je het slachtoffer langzaam meetrekt in het verhaal. Hij wil je eerst een paar keer "ja" laten zeggen. Dat het zulke mooie messen zijn. Dat ze zo duur zijn. Enz.
Gewoon de set aannemen, dank u zeggen en vooral niet betalen.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:25:32 #17
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189263525
Ik kom uit Zwiterland.
Dit leerden wij al op de kleuterschool.
Dat jullie er nog steeds intrappen. :D
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 17:14:40 #18
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_189266632
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 13:20 schreef Wandelaarinhetgroen het volgende:
Ja mooi babbelaars, veel, veel mensen trappen erin.
Om deze reden gaat de ANBO mensen voorlichten over MP Rutte (voor mij de grootste babbelaar van Nederland) en de bovengenoemde types.
De burger trapt nu eenmaal graag in praatjes.
Zie alleen al de boeren, ze zijn helemaal lyrisch over Carola Schouten. Die met haar lieve kinderlijke snoetje zegt. Zolang ik in de regering zit, gaan we de veestapel niet halveren.
Nou deze regering heeft nog maar 1,5 jaar te gaan en dan kan voor haar 49% nog wel acceptabel zijn
:D :')
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_189267668
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 13:20 schreef Wandelaarinhetgroen het volgende:
Ja mooi babbelaars, veel, veel mensen trappen erin.
Om deze reden gaat de ANBO mensen voorlichten over MP Rutte (voor mij de grootste babbelaar van Nederland) en de bovengenoemde types.
De burger trapt nu eenmaal graag in praatjes.
Zie alleen al de boeren, ze zijn helemaal lyrisch over Carola Schouten. Die met haar lieve kinderlijke snoetje zegt. Zolang ik in de regering zit, gaan we de veestapel niet halveren.
Nou deze regering heeft nog maar 1,5 jaar te gaan en dan kan voor haar 49% nog wel acceptabel zijn
Waarheid als een koe.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:31:06 #20
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_189270427
Dit is een klassieker, ben bijna jaloers op ts!
pi_189272124
Dit is inderdaad wel een klassieker hoor, geen wonder dat die man 70 plus was. :D

Net zoals de video recorder waar een steen in de doos zat. :')
pi_189272774
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:08 schreef Woelwater het volgende:
Zo is mijn vader opgelicht _O- Een pannenset voor ¤250 gekocht die online voor ¤79 te koop is.
Oh, met een messenset trouwens ook al ;(

Zat een geprint papiertje "Global" buiten op dat etui terwijl de inhoud gewoon cheap ass messen waren.

https://hoorn.nieuws.nl/2(...)enset-aan-venenlaan/
Het is niet per definitie oplichting. De OP van TS heeft wel bepaalde kenmerken van oplichting, maar het moet echt aan te tonen zijn dat de verkoper in kwestie liegt over bijvoorbeeld zijn identiteit of de waren die hij aanbiedt (bedrog, list). Hoe het juridisch in elkaar zit of je zomaar iets op straat aan een willekeurige voorbijganger mag aanbieden en verkopen (onder druk) weet ik niet (staat wellicht in de APV).
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
pi_189272939
messenset verkopen is wel bekend, volgens mij komen die ook bij horeca binnen lopen.

zal dit hem zijn?
"ging terug naar Zwitserland en moest zijn messenset kwijt."

https://www.bd.nl/s-herto(...)tps://www.google.nl/
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 11:32:40 #24
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_189496646
Ik was een paar jaar terug op een klus. Beetje afgelegen plek, buiten bezig. Komt er een man vragen of ik gereedschap wou kopen. Hij had een groothandel maar die is failliet gegaan. En hij was nu de voorraad aan het verkopen. Of dat was in ieder geval zijn verhaal.

Nou was ik net voor m'n eigen begonnen dus ik kon wel wat spullen gebruiken. Dus ik mee naar z'n auto. Had ie in de kofferbak echt goedkope troep liggen. Wat je ook bij de Action kan halen. En daar wou die dan 3 á 4 keer zoveel voor.

Niet gedaan natuurlijk. Ik vraag me echt af of je daar nou veel mee verdient. Ik weet niet of het echt oplichting is. Maar ik zou mij er zeker niet goed bij voelen.
pi_189498135
1998 op een parkeerplaats in Duitsland.

Was met mijn moeder en tante naar Legoland in Denemarken geweeest. Op de terugweg ergens op een parkeerplaats langs de snelweg worden mijn moeder en tante aangesproken door een Nederlandse man.

Beide hebben een pannenset gekocht voor een paar honderd gulden - pure troep natuurlijk. :')

Hoe meer ik erover nadenk hoe dommer het is. :D
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')