abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 3 oktober 2019 @ 22:25:47 #1
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_189255482
Ik heb al een tijdje een Philips AV versterker die helaas nu echt de geest gegeven heeft. Echter heeft de hele opstelling nooit echt naar mijn zin gewerkt dus nu ik toch moet investeren, wil ik graag kijken of een betere oplossing te vinden is. Ik heb echter de ballen verstand van dit soort apparatuur dus ik roep graag hulp in.

Situatie is zo:
TV hangt midden in de woonkamer. Echter gaat er maar een heel dun lichtbuisje door de wand naar de AV kast waar ik geen HDMI ofzo doorheen kan halen. Vandaar dat ik een HDMI over UTP adapter gebruik. Dit werkt al jaren naar tevredenheid, echter kan ik geen andere kabels dan deze naar de TV toe krijgen dus. Hooguit misschien een tweede UTP kabel.

Ik gebruik voor beeld op TV vrijwel uitsluitend mijn apple TV3. Deze heeft apart HDMI en optical. HDMI stuurt beeld naar de TV, optical stuurt geluid naar de Philips versterker.

Dan staat in de AV kast naast de apple tv mijn Philips versterker, die geluid naar de 5.1 set stuurt.

Opzich werkt dit prima, tot ik een keer een dvdtje wil kijken, de playstation aan wil zetten of iets op de laptop wil kijken. Dan moet ik namelijk de HDMI omsteken achter in de kast naar het ‘nieuwe’ apparaat en gaat in de meeste gevallen de audio alleen via TV (hdmi) en niet meer via de surround set omdat ik geen optical meer gebruik. Allemaal gedoe.

Tl;dr:
Is er een oplossing te bedenken dat ik op 1 apparaat in de AV kast al mijn beeld en geluid apparaten kan inpluggen en via enkel HDMI (of UTP dus, die kabel ligt er) naar de TV kan sturen?
Ik sta open voor meerder kastjes/splitters en dergelijke, als het maar makkelijk werkt als alles eenmaal netjes er in ligt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  Forum Admin donderdag 3 oktober 2019 @ 23:05:12 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_189256364
Dat is eigenlijk precies de bedoeling van een receiver. Je sluit al je apparatuur aan op je receiver en je receiver sluit je met een kabeltje aan op je tv.
Nieuwere receivers hebben vaak meerdere hdmi ingangen. Soms ook nog optisch al denk ik dat dat niet meer nodig is. Geluid loopt ook over hdmi.
pi_189259456
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 23:05 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Dat is eigenlijk precies de bedoeling van een receiver. Je sluit al je apparatuur aan op je receiver en je receiver sluit je met een kabeltje aan op je tv.
Nieuwere receivers hebben vaak meerdere hdmi ingangen. Soms ook nog optisch al denk ik dat dat niet meer nodig is. Geluid loopt ook over hdmi.
Dit dus.

En ter aanvulling: als zowel je tv als receiver ARC ondersteunt, heb je aan één hdmi-kabel genoeg. Het geluid kan dan terug van de tv naar de receiver gestuurd worden.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:21:24 #4
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_189259833
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 08:42 schreef Saekerhett het volgende:

[..]

Dit dus.

En ter aanvulling: als zowel je tv als receiver ARC ondersteunt, heb je aan één hdmi-kabel genoeg. Het geluid kan dan terug van de tv naar de receiver gestuurd worden.
Danku beide, dan moet ik dus gewoon een nieuwe receiver met genoeg HDMI ingangen èn arc ondersteuning kopen om de optical te kunnen laten vervallen. Dan weet ik eigenlijk genoeg!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_189259843
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 09:21 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Danku beide, dan moet ik dus gewoon een nieuwe receiver met genoeg HDMI ingangen èn arc ondersteuning kopen om de optical te kunnen laten vervallen. Dan weet ik eigenlijk genoeg!
Ja, maar nagenoeg alle nieuwe receivers hebben dat al. Ik zou een Denon of Marantz nemen, goed spul.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')