abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189251879
Hoe kijken jullie er tegen aan ?
Meer richting Halsema ?
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:19:26 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189251925
Hij zal wel een of ander dealtje geregeld hebben.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 3 oktober 2019 @ 20:20:09 #4
408813 crew  trein2000
pi_189251949
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:19 schreef Hexagon het volgende:
Hij zal wel een of ander dealtje geregeld hebben.
Of wil zichzelf profileren als constructief.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:20:52 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189251968
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Of wil zichzelf profileren als constructief.
Daar heeft Jolande Sap behoorlijk voor moeten boeten
pi_189251978
Ik vind het vooral lijken op andere oppositiepartijen de wind uit de zeilen nemen.
pi_189252024
Bij de financiële beschouwingen waren ze zeer duidelijk.

Ze gaan niet tegen stemmen, want dan stem je:
- tegen meer geld voor onderwijs
- tegen meer geld voor de zorg
- tegen de verlaging van de inkomstenbelasting
- tegen de verlaging van de energiebelasting

Tja, daar allemaal tegen stemmen (zoals PvdA van plan is), is ook niet geloofwaardig.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189252025
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daar heeft Jolande Sap behoorlijk voor moeten boeten
een verlies van 8 zetels volgens mij
pi_189252037
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:22 schreef Hanca het volgende:
Bij de financiële beschouwingen waren ze zeer duidelijk.

Ze gaan niet tegen stemmen, want dan stem je:
- tegen meer geld voor onderwijs
- tegen meer geld voor de zorg
- tegen de verlaging van de inkomstenbelasting
- tegen de verlaging van de energiebelasting

Tja, daar allemaal tegen stemmen (zoals PvdA van plan is), is ook niet geloofwaardig.
Als het niet over meer geld gaat wel toch ?
Ik denk dat de PvdA uiteindelijk ook die kant op gaat
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:23:48 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189252049
Kan natuurlijk ook zijn om de PvdA strategie in de wielen te rijden. Die staan nu met lege handen.
pi_189252110
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:23 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Als het niet over meer geld gaat wel toch ?
Ik denk dat de PvdA uiteindelijk ook die kant op gaat
Er gaat bij alle begrotingen meer geld. Stem je de begroting weg, gaat er dus minder geld naar die begroting.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189252138
Tactisch niet gek.
Vakman pur sang
pi_189252155
Het kabinet voert defacto progressief links beleid uit dus ik snap wel dat GL hun steun geeft.
pi_189252178
Hoe zou de kop "GroenLinks stemt begroting onderwijs weg, daardoor minder geld naar leraren en voor verlaging werkdruk" nou staan? Zou dat tactisch een slimme zet zijn die zetels op gaat leveren?

Nee. En dat weet het kabinet ook.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189252195
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:23 schreef Hexagon het volgende:
Kan natuurlijk ook zijn om de PvdA strategie in de wielen te rijden. Die staan nu met lege handen.
Kunnen ook hetzelfde doen als GL
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:29:19 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189252212
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:23 schreef Hexagon het volgende:
Kan natuurlijk ook zijn om de PvdA strategie in de wielen te rijden. Die staan nu met lege handen.
De aankondiging van Asscher om tegen te gaan stemmen kwam pas na de toezegging van Klaver om constructief te zijn. Kortom het dreigement van Asscher is volkomen gratis.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_189252300
Dit zei Snels letterlijk:

https://www.tweedekamer.n(...)55-b2e9-121d25a852f4

De heer Sneller (D66):
Gaat hij ervoor stemmen of ertegen stemmen? Wat is nou precies zijn visie op de Onderwijsbegroting als het erop aankomt?

De heer Snels (GroenLinks):
Volgens mij heeft mijn fractievoorzitter Jesse Klaver dit bij de Algemene Politieke Beschouwingen kraakhelder gezegd. Wij hebben heel serieus gekeken naar het Belastingplan en naar de begrotingen. We zien dat het echt stapjes vooruit zijn. Als het over het Belastingplan gaat, zien we dat de energierekening voor mensen omlaaggaat, dat heel veel mensen erop vooruitgaan in koopkracht en dat de winstbelasting niet omlaaggaat, maar een beetje omhooggaat. Dan is het gek om te dreigen met tegenstemmen. Als je het Belastingplan zou wegstemmen, is dat slechter dan wat we nu krijgen. Dat kun je niet doen. Hetzelfde geldt bij de begrotingen. Ik vind — en dat is wat Jesse Klaver heeft gezegd — dat als je dreigt met tegenstemmen, ongeacht of dat gaat om het Belastingplan of de begrotingen, je je dreigementen moet kunnen waarmaken. Als je dan ziet dat er in alle begrotingen meer geld zit, dan ben je politieke spelletjes aan het spelen. Dan speel je je politieke spelletjes over de ruggen van de politieagenten en over de ruggen van leraren, want dan stem je ook tegen de extra investeringen die wél gedaan worden. Dan stem je tegen de verlaging van de werkdruk, dan stem je tegen extra handen in de klas en in de verzorgingshuizen, dan stem je tegen extra politieagenten. Ik vind dat je dat niet kan waarmaken.

De heer Nijboer (PvdA):
Zou het ook van inhoudelijke politiek kunnen getuigen dat als je inhoudelijk niet voor wetsvoorstellen bent, bijvoorbeeld omdat je het een groot maatschappelijk probleem vindt dat de hoogste inkomens het meest profiteren en de laagste het minst en dat de belasting voor huurders stijgt in plaats van daalt, je om die reden tegen wetsvoorstellen kunt stemmen? Acht de heer Snels dat mogelijk?

De heer Snels (GroenLinks):
Ik ben het met de heer Nijboer eens: ik vind dat je eerlijk moet kijken naar de voorstellen van het kabinet. Als ik daar eerlijk naar kijk, of het nou de begrotingen zijn of het Belastingplan, dan kan ík niet verkopen dat we die weg zouden stemmen. Want dat is uiteindelijk de consequentie. Dan zouden wij tégen een verlaging van de energierekening stemmen, dan zouden wij tégen een verhoging van de winstbelasting voor grote bedrijven stemmen, dan zouden wij tégen extra verlaging van de werkdruk in het hoger onderwijs stemmen. Dat kan je niet waarmaken. Dan ben je bezig met: wie in Den Haag wint er, wie dreigt er, wie heeft er politieke winst door? Uiteindelijk moet het gaan om wat het betekent voor mensen in de samenleving. Dan vind ik dat het kabinet een stapje vooruitzet, maar niet die sprong vooruit maakt. De heer Nijboer en ik zijn het daarover eens. Dit kabinet zou veel meer moeten doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:32:57 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189252320
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:28 schreef Hanca het volgende:
Hoe zou de kop "GroenLinks stemt begroting onderwijs weg, daardoor minder geld naar leraren en voor verlaging werkdruk" nou staan? Zou dat tactisch een slimme zet zijn die zetels op gaat leveren?

Nee. En dat weet het kabinet ook.
Anderzijds, D66, CU en SGP verkochten hun huid in 2013 iets duurder
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:37:14 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189252484
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:32 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Anderzijds, D66, CU en SGP verkochten hun huid in 2013 iets duurder
Ja, maar die waren het niet eens met de richting en hebben dat enorm bijgestuurd. GL is het hier duidelijk wel eens met de richting (meer geld naar onderwijs, agenten, hogere belasting bedrijven, lagere belasting werknemers, lagere energiebelasting). Dan kun je op details wat doen, maar niet veel meer.

En op details haalden ze ook wel wat binnen, Westerveld was bijna in tranen vanwege het geld voor het oprichten van expertisecentra voor jongeren met complexe problemen. Dat haalden ze gewoon binnen bij de APB.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:38:55 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189252530
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:37 schreef Hanca het volgende:
Dat haalden ze gewoon binnen bij de APB.
Dat denk jij echt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_189252578
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat denk jij echt?
Dat weet ik zeker, want dat was een persoonlijk plan van Westerveld. Daar had ik nog nooit een ander over gehoord. En Westerveld was echt in tranen, dus dat was echt nieuws voor haar. Anders mag Westerveld worden genomineerd voor actrice van het jaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189252647
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat weet ik zeker, want dat was een persoonlijk plan van Westerveld. Daar had ik nog nooit een ander over gehoord. En Westerveld was echt in tranen, dus dat was echt nieuws voor haar. Anders mag Westerveld worden genomineerd voor actrice van het jaar.
Westerveld in tranen ?
pi_189252689
Verder heeft dit kabinet de initiatiefwet van Snels voor het betalen van winstbelasting door grote bedrijven overgenomen, de staatssecretaris gaat de wet verdedigen, dus wat wil GroenLinks nu nog meer?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:45:10 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189252718
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar die waren het niet eens met de richting en hebben dat enorm bijgestuurd. GL is het hier duidelijk wel eens met de richting (meer geld naar onderwijs, agenten, hogere belasting bedrijven, lagere belasting werknemers, lagere energiebelasting). Dan kun je op details wat doen, maar niet veel meer.

En op details haalden ze ook wel wat binnen, Westerveld was bijna in tranen vanwege het geld voor het oprichten van expertisecentra voor jongeren met complexe problemen. Dat haalden ze gewoon binnen bij de APB.
Het gaat natuurlijk vooral om hoe je het aan je achterban verkoopt. Pechtold, Slob en vd Staaij kwamen na een spannend lijkende onderhandeling met een hele persconferentie en werden zo ongeveer als de redders des vaderlands gezien en hadden ook nog alledrie een zak strooigoed voor hun achterbannen.

Klaver heeft de kans gemist die indruk te wekken terwijl dat had gekund met precies hetzelfde als er nu ligt
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:45:26 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_189252724
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat weet ik zeker, want dat was een persoonlijk plan van Westerveld. Daar had ik nog nooit een ander over gehoord. En Westerveld was echt in tranen, dus dat was echt nieuws voor haar. Anders mag Westerveld worden genomineerd voor actrice van het jaar.
Ik vermoed dat dit van tevoren al lang was afgekaart tussen Rutte en Klaver als wisselgeld voor het belastingplan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_189252782
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:45 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het gaat natuurlijk vooral om hoe je het aan je achterban verkoopt. Pechtold, Slob en vd Staaij kwamen na een spannend lijkende onderhandeling met een hele persconferentie en werden zo ongeveer als de redders des vaderlands gezien en hadden ook nog alledrie een zak strooigoed voor hun achterbannen.

Klaver heeft de kans gemist die indruk te wekken.
Ik denk dat het kabinet het er op aan had laten komen, de senatoren van GL (en PvdA) hadden nooit de leraren bijvoorbeeld in de kou laten staan door de begroting weg te stemmen. En ook niet de energiebelasting verhoogd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189252822
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dit van tevoren al lang was afgekaart tussen Rutte en Klaver als wisselgeld voor het belastingplan.
Dat denk ik niet, maar al is dat zo: of je het nu binnen haalt tijdens het debat of er vlak voor (3 dagen daar voor kende Klaver het belastingplan nog niet), je haalt het wel gewoon binnen. En best kans dat de coalitie de komende weken heel positief is naar plannen van GL.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 3 oktober 2019 @ 20:54:24 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189253025
Maar heel prima en leuk dat Klaver dit doet.

Alleen PR-technisch van een amateurisme dat D66 in de jaren zeventig had.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 21:23:41 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189253890
https://joop.bnnvara.nl/n(...)ngen-kabinet-steunen
Wat zijn die linksfiguren toch ontzettend zuur en navelstaarderig

Volgens mij mogen linkse partijen van hen alleen maar tegen alles zijn tot er ooit een linkse meerderheid komt en een oneindige geldboom ofzo
pi_189253969
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 21:23 schreef Hexagon het volgende:
https://joop.bnnvara.nl/n(...)ngen-kabinet-steunen
Wat zijn die linksfiguren toch ontzettend zuur en navelstaarderig

Volgens mij mogen linkse partijen van hen alleen maar tegen alles zijn tot er ooit een linkse meerderheid komt en een oneindige geldboom ofzo
De SP zou die nu ook anders naar GL kijken ?
  donderdag 3 oktober 2019 @ 21:56:44 #32
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189254845
Op zich vind ik de keuze van Klaver te verdedigen, maar indaad, wat een PR van Jack Shit zeg. Je moet dit toch wel fatsoenlijk aan je achterban verkopen. Laat even weten dat je niet van plan bent een jaar lang aan Mark zijn pik te zuigen.

In ieder geval liggen linkse allianties / fusies voorlopig in de ijskast. De PvdA is not amused.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 21:58:43 #33
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189254890
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 20:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Of wil zichzelf profileren als constructief.
Misschien wil Klaver bij een Rutte IV de plek van D66 inpikken.
pi_189258843
Ik denk trouwens dat GL zijn zinnen heeft gezet op klimaatafspraken, die zitten niet in deze begrotingen. Het kabinet went er nu aan op GL te leunen en als de concrete klimaatafspraken nav het klimaatakkoord naar de Kamer komen heeft Klaver dan een sterke onderhandelingspositie. Voor zijn achterban ook veel belangrijker.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189261449
quote:
1s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 21:56 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Op zich vind ik de keuze van Klaver te verdedigen, maar indaad, wat een PR van Jack Shit zeg. Je moet dit toch wel fatsoenlijk aan je achterban verkopen. Laat even weten dat je niet van plan bent een jaar lang aan Mark zijn pik te zuigen.

In ieder geval liggen linkse allianties / fusies voorlopig in de ijskast. De PvdA is not amused.
De woningcorporaties en de huurders zijn ook niet amused, de buitenlandse vastgoedspeculanten wel. Het onderwijs heeft ook geen reden om amused te zijn.

Het is niet alleen een mes in de rug van de PvdA, het is gewoon het verraad van linkse idealen. Het zal wel naar zijn grote voorbeeld Obama zijn, die uiteindelijk ook gewoon de White House negro bleek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189261512
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De woningcorporaties en de huurders zijn ook niet amused, de buitenlandse vastgoedspeculanten wel. Het onderwijs heeft ook geen reden om amused te zijn.

Het is niet alleen een mes in de rug van de PvdA, het is gewoon het verraad van linkse idealen. Het zal wel naar zijn grote voorbeeld Obama zijn, die uiteindelijk ook gewoon de White House negro bleek.
Ja, de huurders zijn blijer met een hogere energiebelasting? En de woningcorporaties hebben liever geen korting van een miljard op de verhuurdersheffing? Onderwijs heeft liever niet meer geld voor leraren en voor de werkdruk?

Want dat krijg je als je de begrotingen weg stemt: dan blijft de begroting van dit jaar gelden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:20:55 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189262432
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, de huurders zijn blijer met een hogere energiebelasting? En de woningcorporaties hebben liever geen korting van een miljard op de verhuurdersheffing? Onderwijs heeft liever niet meer geld voor leraren en voor de werkdruk?

Want dat krijg je als je de begrotingen weg stemt: dan blijft de begroting van dit jaar gelden.
Weltschmerz boeit het allemaal niet zo of het nou linksom of rechtsom is. Als het maar tegen is.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:00:45 #38
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_189263090
GroenLinks heeft zijn huid erg lichtzinnig verkocht. Er is inmiddels ook gemor in de achterban en ook deskundigen laken de 'strategie' van Klaver:
https://www.ad.nl/politie(...)groenlinks~a4e28c59/

PvdA is terecht gepikeerd, die houden zich tenminste vast aan sociale idealen. GroenLinks steekt hen in de rug door afspraken niet na te komen. GroenLinks wil net iets te graag de nieuwe grote partij op links zijn. We zullen zien of er iets overblijft van die branie, mocht PvdA blijven groeien en GL zetels blijven verliezen.

Die grootspraak van GroenLinks is ook tenenkrommend.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:01:26 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_189263981
Gezien de reacties op Groenlinks heeft meneer Klaver zijn eigen glazen een beetje ingegooid. Hebben ze daar geen strategische adviseurs?
pi_189264313
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 11:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, de huurders zijn blijer met een hogere energiebelasting? En de woningcorporaties hebben liever geen korting van een miljard op de verhuurdersheffing? Onderwijs heeft liever niet meer geld voor leraren en voor de werkdruk?

Want dat krijg je als je de begrotingen weg stemt: dan blijft de begroting van dit jaar gelden.
Lul toch niet zo. Als de begroting niet wordt goedgekeurd zullen er verkiezingen moeten komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189264320
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 14:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Lul toch niet zo. Als de begroting niet wordt goedgekeurd zullen er verkiezingen moeten komen.
Nee, dat is gewoon onwaar. Klopt niks van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_189264441
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 14:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, dat is gewoon onwaar. Klopt niks van.
Met het begrotingsrecht van de kamer is de huidige parlementaire democratie begonnen. Zonder goedgekeurde begroting heeft de regering geen geld om het eigen beleid uit te voeren, en is het de facto demissionair. Het kabinet zal een kamermeerderheid moeten krijgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189264625
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Met het begrotingsrecht van de kamer is de huidige parlementaire democratie begonnen. Zonder goedgekeurde begroting heeft de regering geen geld om het eigen beleid uit te voeren, en is het de facto demissionair. Het kabinet zal een kamermeerderheid moeten krijgen.
Nee, is niet waar. In de geschiedenis zijn meerdere begrotingen weggestemd. Soms was dat wel een reden om ontslag aan te bieden door de regering, maar dat was niet het automatische gevolg. Het automatische gevolg is dat het basispad wat er stond zonder de aanpassingen uit de begroting blijven staan. En dus: minder geld voor onderwijs, zorg, politie, hogere belastingen op energie en inkomen. Dat doe je als je deze begrotingen weg stemt.

En trouwens: GL wil ook helemaal geen verkiezingen, dan zou het klimaatbeleid wel eens een jaar stil kunnen komen te liggen. En GL weet ook heel goed dat als ze na verkiezingen wat willen, dat dat samen met VVD en CDA zal moeten en dus is ze nu wegstemmen ook tactisch gewoon dom.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')