abonnement Unibet Coolblue
pi_189243931
NOS: Over de 'Europese manier van leven' verschillen de meningen
AD: Geruzie in Brussel over ‘onze Europese manier van leven’

quote:
NRC: Europese manier van leven wordt ‘beschermd’ – maar waartegen?
De oprichting van een nieuw commissariaat voor ‘de bescherming van onze Europese manier van leven’ valt niet bij iedereen goed. „Het refereert aan extreem-rechtse slogans.”

Trots meldde de nieuwe Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag, bij de presentatie van haar beoogde nieuwe Commissie, de oprichting van een nieuw commissariaat: ‘Protecting our European Way of Life’. De Griek Margaritas Schinas wordt er de baas. Zich ogenschijnlijk van geen kwaad bewust voegde Von der Leyen er aan toe dat Schinas als vice-president in de Commissie ook gaat toezien op het dossier asiel en migratie.

Er stak meteen een storm van kritiek op. De woordencombinatie ‘Europa’, ‘beschermen’ en ‘migratie’ blijkt explosief: bedoelt Von der Leyen dat haar Commissie het continent wil afschermen tegen migranten?

In een eerste felle reactie riep Guy Verhofstadt, de liberale veteraan in het Europees Parlement, Von der Leyen op ,,zich te distantiëren van Orbáns retoriek”. De Hongaarse premier Viktor Orbán botst al jaren met ‘Brussel’, vanwege de nieuwe hekken aan zijn grenzen waarmee hij migranten weert. Orbáns uitleg: Hongarije houdt vreemdelingen tegen die een gevaar vormen voor de Europese manier van leven.

Heeft Von der Leyen met de naamgeving van het nieuwe commissariaat geblunderd, of is het een knieval voor Europese haviken in het migratiedebat?

‘Dit is geen blunder’
Europarlementariër Rob Roos (Forum voor Democratie) hoopt dat Von der Leyen doelt op een harder migratiebeleid, zegt hij. „De EU staat nu al onder druk van ongereguleerde migratie. Als zij de EU daar tegen wil beschermen, zijn we vóór.”

,,Het is een knieval”, oordeelt zijn PvdA-collega Kati Piri. Volgens haar heeft Von der Leyen in het Parlement „veel commotie veroorzaakt”. Piri: „Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze tegen wat hippe pr-mensen, die mogelijk die naamgeving bedachten, heeft gezegd: ‘Goh, wat leuk!’. Daar is Von der Leyen veel te ervaren voor. Het is geen blunder, maar een bewuste keuze.”

De PvdA’er heeft geen moeite met het beschermen van Europese normen en waarden. „De EU moet dat ook doen. Maar gebruik je het in combinatie met migratie, dan beland je aan de verkeerde kant. Het refereert aan extreem-rechtse slogans.”

In haar ‘geloofsbrief’ Agenda voor Europa, waarin Von der Leyen eerder haar beleidsprioriteiten opsomde, schrijft ze over migratie: „We moeten de legitieme angsten en zorgen over de impact van irreguliere migratie op onze economie en samenleving verminderen.”

Toen ze zich dinsdag moest verdedigen tegen de gerezen ophef, was haar toon mild en vaag: „Onze Europese manier van leven gaat over onze waarden en de schoonheid van de waardigheid van elk menselijk individu.”

Hongaar op Uitbreiding
Er is discussie ontstaan „doordat sommigen het met opzet negatief hebben geïnterpreteerd”, zegt CDA-Europarlementariër Esther de Lange, lid van dezelfde EVP als Von der Leyen. „De Europese manier van leven is heel breed: dat gaat ook over onze privacy, onze voedselveiligheid. In de verste verte heeft Von der Leyen iets bedoeld dat door anderen nu zo wordt geframed.”

PvdA’er Piri gelooft niet in een positieve uitleg. „Stel dat ze bedoelde dat iedere migrant moet kunnen rekenen op een humane opvang, volgens Europese waarden, dan had ze het commissariaat ‘New European Way of Life’ moeten noemen. Want hoe we de laatste jaren in Europa omgaan met migratie heeft weinig te maken met goede Europese manieren.”

Op zijn Twitteraccount laat de beoogde Commissaris Schinas ondertussen de naam van zijn portefeuille achterwege. Hij somt slechts zijn dossiers op: cultuur, jongeren, onderwijs, sociale rechten, veiligheid en migratie.

,,Het is een fout die Von der Leyen snel cosmetisch zal oplossen”, denkt Europarlementariër Tineke Strik (GroenLinks). „Ik vrees dat deze commotie de aandacht afleidt van iets veel ernstigers: er is een Hongaarse kanditaat-commissaris die moet gaan toezien op verdere EU-uitbreiding. Diezelfde Hongaar heeft als minister van justitie de rechtstaat in zijn eigen land uitgehold.”
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_189243973
Stel je voor zeg, dat europeanen eens willen opkomen voor hun continent, dat is niet de bedoeling natuurlijk :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  donderdag 3 oktober 2019 @ 12:43:18 #3
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_189244008
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:39 schreef Oostwoud het volgende:
: „We moeten de legitieme angsten en zorgen over de impact van irreguliere migratie op onze economie en samenleving verminderen.”
wat?
pi_189244038
Het lijkt mij allemaal vrij vergezocht. Een Europese manier van leven is eerder een aanval op het idee van natiestaten, want wat is dat, een Europese manier van leven? Een Nederland leeft echt anders dan een Italiaan, een Pool of een Ier.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 12:51:02 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_189244161
Wel een beetje oud nieuws ... Zat TS vast? :D

quote:
... het respect voor menselijke waardigheid, in een samenleving waarin pluralisme, non-discriminatie, tolerantie, gerechtigheid, solidariteit en gelijkheid overheersen [...] Een Europeaan zijn betekent het beschermen van de meest kwetsbaren in de maatschappij, zowel hier als in het buitenland.
Aldus Schinas.

Hier kan ik mij prima in vinden. ^O^
Waarom je dat 'Protecting our European Way of Living' noemt begrijp ik dan weer niet helemaal.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 12:53:52 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_189244214
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:43 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

wat?
Ze zegt in ieder geval dat het legitieme angsten zijn. Dat is voor Brussel al een godswonder.

Je ziet het al. Hoe fel hier direct op wordt gereageerd door deugend Brussel. Als iets alleen al in de verte lijkt op extreem rechts, dan is het al door hen afgekeurd.
Lekker inclusief.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_189244264
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:41 schreef HeatWave het volgende:
Stel je voor zeg, dat europeanen eens willen opkomen voor hun continent, dat is niet de bedoeling natuurlijk :').
Weg met ons!! Leve de multicul!! Meer meer meer!! Deugen met zn allen!! Hiep hiep hoera!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 12:56:56 #8
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_189244279
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:53 schreef thedeedster het volgende:
Ze zegt in ieder geval dat het legitieme angsten zijn. Dat is voor Brussel al een godswonder.
Ho-ho...
Niet direct juichen.
Ze zegt dat we 'de legitieme angsten en zorgen [..] moeten verminderen'.

Ze zegt niet dat alle gevoelde/ gespuide angst legitiem is. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_189244280
Hoe kun je ooit een discussie voeren over het onderwerp migratie als onze heren en dame politici, hand in hand met de media en een groepje deugers in de samenleving meteen in een stuip schieten terwijl ze schuimbekkend "racisme!!!" beginnen te schreeuwen nog voordat ze de inhoud van de discussie gehoord hebben?

We zouden zo'n geesteszieke mensen buitenspel moeten zetten en Europa en zichzelf beschermen tegen die mafklappers, want zodra de rotzooi opgeruimd dient te worden ga je zo'n mensen zeer zeker niet horen en zien.
pi_189245733
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Hoe kun je ooit een discussie voeren over het onderwerp migratie als onze heren en dame politici, hand in hand met de media en een groepje deugers in de samenleving meteen in een stuip schieten terwijl ze schuimbekkend "racisme!!!" beginnen te schreeuwen nog voordat ze de inhoud van de discussie gehoord hebben?

We zouden zo'n geesteszieke mensen buitenspel moeten zetten en Europa en zichzelf beschermen tegen die mafklappers, want zodra de rotzooi opgeruimd dient te worden ga je zo'n mensen zeer zeker niet horen en zien.
Mensen geestesziek noemen als je het niet met ze eens bent :')
pi_189245744
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Mensen geestesziek noemen als je het niet met ze eens bent :')
Tja tactieken die ik heb overgenomen na jarenlang verketteren van mensen die ook een andere mening hadden zoals die mening van mij, daar heb ik jou nog nooit over zien vallen?
pi_189245764
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Hoe kun je ooit een discussie voeren over het onderwerp migratie als onze heren en dame politici, hand in hand met de media en een groepje deugers in de samenleving meteen in een stuip schieten terwijl ze schuimbekkend "racisme!!!" beginnen te schreeuwen nog voordat ze de inhoud van de discussie gehoord hebben?

We zouden zo'n geesteszieke mensen buitenspel moeten zetten en Europa en zichzelf beschermen tegen die mafklappers, want zodra de rotzooi opgeruimd dient te worden ga je zo'n mensen zeer zeker niet horen en zien.
Racist!
pi_189245811
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Tja tactieken die ik heb overgenomen na jarenlang verketteren van mensen die ook een andere mening hadden zoals die mening van mij, daar heb ik jou nog nooit over zien vallen?
Dat ligt dan toch echt aan je toon. Er valt met legio mensen een prima gesprek te voeren, ook als mensen niet zo'n fan zijn van het huidige asielbeleid. Je repertoire hier spreekt verder voor zich.
pi_189245863
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:25 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Tja tactieken die ik heb overgenomen na jarenlang verketteren van mensen die ook een andere mening hadden zoals die mening van mij, daar heb ik jou nog nooit over zien vallen?
Dan heb je niet goed opgelet. Daarbij: "hullie doen ook" is nooit een goed argument.
pi_189245935
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:29 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat ligt dan toch echt aan je toon. Er valt met legio mensen een prima gesprek te voeren, ook als mensen niet zo'n fan zijn van het huidige asielbeleid. Je repertoire hier spreekt verder voor zich.
Yep dat fabeltje krijg ik hier al te horen sinds ik mijn eerste, met feiten onderbouwde post plaatste, en dat fabeltje blijven mensen zoals jou herhalen.
pi_189245965
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:36 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:

[..]

Yep dat fabeltje krijg ik hier al te horen sinds ik mijn eerste, met feiten onderbouwde post plaatste, en dat fabeltje blijven mensen zoals jou herhalen.
Dat ligt dan aan je toon, niet zozeer aan de inhoud.
pi_189245966
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:31 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dan heb je niet goed opgelet. Daarbij: "hullie doen ook" is nooit een goed argument.
Ah de zogenaamde whataboutism, die je vooral leest als mensen weer eens bepaalde ellende door een bepaalde groep proberen te downplayen, waar je dan ook die aanval weer nergens ziet van de bekende gezichten die dan zelf dankbaar gebruik maken van whataboutism's.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 14:48:02 #18
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189246118
Prachtig dit. Ik had mijn twijfels over Von der Leyen, maar blijkbaar is ze niet compleet achterlijk.

Goed initiatief!
  donderdag 3 oktober 2019 @ 14:49:26 #19
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189246146
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat ligt dan aan je toon, niet zozeer aan de inhoud.
Ach guttegut, de toon bevalt je niet. Wat zijn we weer fragiel.

pi_189246276
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:49 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ach guttegut, de toon bevalt je niet. Wat zijn we weer fragiel.

[ afbeelding ]
Het bevalt JARVIS kennelijk niet.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 15:10:02 #21
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_189246428
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:48 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Prachtig dit. Ik had mijn twijfels over Von der Leyen, maar blijkbaar is ze niet compleet achterlijk.

Goed initiatief!
Weet je dat zeker?

quote:
... het respect voor menselijke waardigheid, in een samenleving waarin pluralisme, non-discriminatie, tolerantie, gerechtigheid, solidariteit en gelijkheid overheersen [...] Een Europeaan zijn betekent het beschermen van de meest kwetsbaren in de maatschappij, zowel hier als in het buitenland.
Dit is namelijk gewoon: 'Wir Schaffen Das!' in meer woorden. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_189246542
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 14:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat ligt dan aan je toon, niet zozeer aan de inhoud.
Huilen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189246729
quote:
Hynek Blasko, Tsjechië, nationalistisch-rechts:"Elk land heeft zo zijn eigen manier van leven. En ja, Europa wordt bedreigd door migratie. Migranten brengen hun eigen cultuur, die heel anders is dan die van ons. Hun morele waarden zijn anders dan die van Europeanen. Ze willen wat krijgen zonder ervoor te werken."
quote:
Christine Anderson, Duitsland, Alternative für Deutschland (AfD):"Of het nou Italiaans, Grieks, of Duits is, het is allemaal een Europese manier van leven. En een Italiaan wil niet leven zoals een Duitser. Wij Duitsers zijn vrij saai."

Dan, serieuzer: "Migratie heeft absoluut een effect op onze manier van leven. Kijk naar Duitsland, we hebben de grenzen wagenwijd opengezet. En nu voelen vrouwen zich niet veilig genoeg om tijdens Nieuwjaar uit te gaan. Ik heb drie dochters, dus ik wil niet dat ze onveilig zijn."
  donderdag 3 oktober 2019 @ 15:32:54 #24
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_189246837
Ja, laten we lekker nog een commissie opzetten waar vooral gegeten en gedronken wordt door de EU-bobo's op kosten van de belastingbetaler en verder 0,0 praktisch nut inzit.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 17:35:47 #25
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_189248570
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 12:56 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Hoe kun je ooit een discussie voeren over het onderwerp migratie als onze heren en dame politici, hand in hand met de media en een groepje deugers in de samenleving meteen in een stuip schieten terwijl ze schuimbekkend "racisme!!!" beginnen te schreeuwen nog voordat ze de inhoud van de discussie gehoord hebben?

We zouden zo'n geesteszieke mensen buitenspel moeten zetten en Europa en zichzelf beschermen tegen die mafklappers, want zodra de rotzooi opgeruimd dient te worden ga je zo'n mensen zeer zeker niet horen en zien.
I'm with y' bro
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')