Nergens hogere snelwegdichtheid als Nl.quote:DEN HAAG - Automobilisten staan steeds vaker buiten de spits in de file. Ondertussen stijgt het aantal opstoppingen opnieuw gestaag. Dat blijkt uit cijfers van de ANWB gemeten op het totale wegennet in juli, augustus en september.
„Hoewel het gewoonlijk in de zomer veel minder druk is op de weg zagen we opnieuw een forse toename van de files”, zegt ANWB-verkeersspecialist Arnoud Broekhuis. „Tijdens de ochtenduren steeg de filezwaarte met zo’n 15 procent en tijdens de avondspits met ruim 20 procent.”
„Maar het meest opmerkelijk is dat de drukte vooral overdag tussen 10.00 en 16.00 uur explosief stijgt met maar liefst veertig procent”, stelt Broekhuis. „Deze groei is de afgelopen vijf jaar niet meer zo hoog geweest en komt voor ons toch als een verrassing.”
Zomerdrukte
Niet alleen de ’nieuwe’ drukte overdag valt op. Ook ontkomt het traditioneel fileluwe seizoen, de zomer, niet meer aan drukte. De afgelopen drie zomermaanden nam het aantal opstoppingen fors toe met twintig procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar.
„Hoewel het gewoonlijk in de zomer veel minder druk is op de weg, zagen we opnieuw een forse toename opstoppingen”, zegt ANWB-verkeersspecialist Arnoud Broekhuis. „Tijdens de ochtenduren steeg de filezwaarte met zo’n 15 procent en tijdens avondspits met ruim 20 procent.”
November een drama?
Vorig jaar steeg het aantal files al met twintig procent en ook dit jaar staat de teller na negen maanden alweer op een toename van 13 procent. „En dan moet de drukste periode van het jaar nog komen. De maand november levert ieder jaar namelijk – met de weken 46 en 47 als hoogtepunt – de meeste ellende op voor weggebruikers. Stel dat we het komende kwartaal ook nog met ouderwets winterweer te maken krijgen, dan zal de groei snel richting de twintig procent kruipen”, voorziet verkeersspecialist Broekhuis.
"En dan moet de drukste periode van het jaar nog komen"
Omdat het overal drukker wordt, leidt het minste of geringste incident op de weg nu al tot opstoppingen en dus fors oponthoud voor de weggebruikers.
„Dat geldt helaas niet alleen voor de snelwegen, maar ook voor het onderliggende wegennet dat steeds sneller en vaker volstroomt”, weet de zegsman.
Vakantiespreiding
De toename van het autoverkeer door de blijvende economische groei en de vakantiespreiding is een mogelijke oorzaak van de filegroei. Broekhuis: „Omdat het toch een mindere zomer was dan vorig jaar, hadden we te maken met fors minder files richting de kust. Verder kende de afgelopen periode vooral een zeer wisselend beeld met onstuimig weer gevolgd door extreme temperaturen waar het verkeer ook hinder van ondervond.”
Zo leidde de extreme hitte eind juli met temperaturen van rond de 40 graden Celsius tot grote problemen. Zo raakte de Ketelbrug een keer oververhit, waardoor het verkeer niet via de A6 verder kon rijden.
„Helaas zijn files al langer niet alleen meer een probleem dat in de Randstad opduikt, maar inmiddels in heel ons land regelmatig en steeds vaker voor frustraties zorgt”, constateert Broekhuis.
Hogere treinen maken?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:11 schreef ManianMan het volgende:
Het ergste is dat het openbaar vervoer duur is en als je een fiets mee moet nemen dat niet altijd mag. Door de sociale immigranten die de fiets van je lenen op het station lees stelen... Is het nog minder rendabel. Maak hogere treinen met plaats voor fietsen eronder zeg 5 parkeerkplaatsjes en 5 zitplaatsen daarboven...
Dit is file problemen oplossen maar niemand wilt er geld voor geven
klinkt als een wereld idee, dat niemand daar ooit nog opgekomen is!quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:11 schreef ManianMan het volgende:
Het ergste is dat het openbaar vervoer duur is en als je een fiets mee moet nemen dat niet altijd mag. Door de sociale immigranten die de fiets van je lenen op het station lees stelen... Is het nog minder rendabel. Maak hogere treinen met plaats voor fietsen eronder zeg 5 parkeerkplaatsjes en 5 zitplaatsen daarboven...
Dit is file problemen oplossen maar niemand wilt er geld voor geven
Maar deze blokkendozen bieden wel werkgelegenheid aan laagopgeleide Polen die naar Nederland willen komen!quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:25 schreef Richestorags het volgende:
We hebben meer en meer vrachtverkeer door die onrendabele blokkendozen die maar overal gebouwd worden.
Klopt. En eenmalig geld voor gemeenten en vastgoedontwikkelaars, de grote vriendjes van de VVD.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:26 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar deze blokkendozen bieden wel werkgelegenheid aan laagopgeleide Polen die naar Nederland willen komen!
Eenmalig geld maar het landschap voorgoed verwoestquote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:33 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Klopt. En eenmalig geld voor gemeenten en vastgoedontwikkelaars, de grote vriendjes van de VVD.
Het OV wordt ook te druk, dus of daar de oplossing zit is maar de vraagquote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:11 schreef ManianMan het volgende:
Het ergste is dat het openbaar vervoer duur is en als je een fiets mee moet nemen dat niet altijd mag. Door de sociale immigranten die de fiets van je lenen op het station lees stelen... Is het nog minder rendabel. Maak hogere treinen met plaats voor fietsen eronder zeg 5 parkeerkplaatsjes en 5 zitplaatsen daarboven...
Dit is file problemen oplossen maar niemand wilt er geld voor geven
Natuur staat dan ook de ontwikkeling van onze economie in de weg hoorden we laatst nog van een wijs orakel. Terecht dat we gewoon door blijven bouwen, economische groei waar de burger niet van profiteert maar (buitenlandse) aandeelhouders, corrupte wethouders en pandjesprinsen wel ten koste van die verderfelijke natuur: Welke graaikapitalist zou daar niet voor tekenen?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Eenmalig geld maar het landschap voorgoed verwoest
Je realiseert je dat de meeste treinsporen een bovenleiding hebben?quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:11 schreef ManianMan het volgende:
Het ergste is dat het openbaar vervoer duur is en als je een fiets mee moet nemen dat niet altijd mag. Door de sociale immigranten die de fiets van je lenen op het station lees stelen... Is het nog minder rendabel. Maak hogere treinen met plaats voor fietsen eronder zeg 5 parkeerkplaatsjes en 5 zitplaatsen daarboven...
Dit is file problemen oplossen maar niemand wilt er geld voor geven
Vlijmscherpe constatering. Dat is nou democratie idd. "Ja maar je kan toch je stem geven en kiezen"quote:Op donderdag 3 oktober 2019 12:25 schreef Eendenkooi het volgende:
Misschien moeten we niet met 18 miljoen mensen in een land willen wonen. Niet dat er ook maar 1 politieke partij hier iets over zegt in haar programma.
Partij voor de dieren zegt er misschien in het verlengde van hun programma wat over. Maar het moet ook bij ons als samenleving in het levensbeeld/visie/gedachte gaan groeien. Het begint al, zou alleen wat sneller mogen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 12:25 schreef Eendenkooi het volgende:
Misschien moeten we niet met 18 miljoen mensen in een land willen wonen. Niet dat er ook maar 1 politieke partij hier iets over zegt in haar programma.
Met een kleinere bevolking lossen ze meteen een hele rits aan grote problemen op waarvoor ze nu de burger weer proberen uit te melken. Alleen die economie he, die moet groeien en daar gaat het in de politiek en bij de elite alleen maar om. Geld moet verdiend worden, alsof zij de ellende merken in hun villa wijken.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 12:23 schreef Discombobulate het volgende:
Zou fijn zijn als de populatie eens drastisch omlaag gaat i.p.v. steeds maar weer te zoeken naar oplossingen en oplossingen voor oplossingen, en daar weer oplossingen voor, enzovoort.
Er is wel degelijk ooit iemand geweest die al tot het inzicht kwam dat bredere en hogere treinen een goede oplossing zouden zijn. Die persoon had echter ook wat andere ongewone ideeen, en mede daardoor is er maar weinig van het plan terecht gekomen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:15 schreef Elan het volgende:
[..]
klinkt als een wereld idee, dat niemand daar ooit nog opgekomen is!
Stoppen met de influx van kanslozen uit de migratie. Start daar eens mee.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 12:23 schreef Discombobulate het volgende:
Zou fijn zijn als de populatie eens drastisch omlaag gaat i.p.v. steeds maar weer te zoeken naar oplossingen en oplossingen voor oplossingen, en daar weer oplossingen voor, enzovoort.
quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er is wel degelijk ooit iemand geweest die al tot het inzicht kwam dat bredere en hogere treinen een goede oplossing zouden zijn. Die persoon had echter ook wat andere ongewone ideeen, en mede daardoor is er maar weinig van het plan terecht gekomen.
[ afbeelding ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.blablablabla
Beetje jammer dat overbevolking bij geen enkele partij op het partijprogramma staat (volgens mij?)quote:Op donderdag 3 oktober 2019 12:32 schreef TomStall het volgende:
[..]
Vlijmscherpe constatering. Dat is nou democratie idd. "Ja maar je kan toch je stem geven en kiezen"
Maar de rijken willen perse drukte in het Noorden. Zodat de Noordelingen nooit meer iets goeds kunnen zien of horen. Een voorbeeld is daarvan de vele mannen die zich verhullen in sombere kleding, lijkt wel als ze geen vrolijk geklede mensen meer willen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 12:25 schreef Eendenkooi het volgende:
Misschien moeten we niet met 18 miljoen mensen in een land willen wonen. Niet dat er ook maar 1 politieke partij hier iets over zegt in haar programma.
Ja klopt, dat was juist het punt. Sorry als dat onduidelijk was.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:20 schreef Metro2005 het volgende:
Maar we hebben géén overbevolkingsprobleem hoor
[..]
Beetje jammer dat overbevolking bij geen enkele partij op het partijprogramma staat (volgens mij?)
Ik denk dat het nog wel een jaar of dertig duurt voordat zoiets op een partijprogramma staat.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:20 schreef Metro2005 het volgende:
Maar we hebben géén overbevolkingsprobleem hoor
Dat.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:25 schreef Richestorags het volgende:
We hebben meer en meer vrachtverkeer
quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er is wel degelijk ooit iemand geweest die al tot het inzicht kwam dat bredere en hogere treinen een goede oplossing zouden zijn. Die persoon had echter ook wat andere ongewone ideeen, en mede daardoor is er maar weinig van het plan terecht gekomen.
[ afbeelding ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
Thanks, interessant artikel.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er is wel degelijk ooit iemand geweest die al tot het inzicht kwam dat bredere en hogere treinen een goede oplossing zouden zijn. Die persoon had echter ook wat andere ongewone ideeen, en mede daardoor is er maar weinig van het plan terecht gekomen.
[ afbeelding ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
Als het aan Die man had gelegen hadden we de huidige problemen ueberhaupt niet gehad.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:08 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Er is wel degelijk ooit iemand geweest die al tot het inzicht kwam dat bredere en hogere treinen een goede oplossing zouden zijn. Die persoon had echter ook wat andere ongewone ideeen, en mede daardoor is er maar weinig van het plan terecht gekomen.
[ afbeelding ]
https://en.wikipedia.org/wiki/Breitspurbahn
Nee, dan hadden we helemaal geen problemen meer.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 18:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als het aan Die man had gelegen hadden we de huidige problemen ueberhaupt niet gehad.
Het probleem is niet dat we van 9 tot 5 werken, het probleem is dat we met veel teveel mensen op een klein oppervlak wonen en dat de groei onverminderd door gaat.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 13:30 schreef Red_85 het volgende:
Als iedereen moet blijven werken van hun 'managers' tussen 9 en 17,
Als er geen gebruik wordt gemaakt van thuiswerken, wie kan en wanneer,
Als er moedwillig geen bottlenecks worden aangepakt in het wegennet, of zelf worden gecreëerd (A4 Leiden, A8 Zaandam....),
Als Tracebesluiten worden gefrustreerd door lokale politici,
Als OV zo duur, oncomfortabel en incompleet blijft zoals het nu is,
Als mensen alleen maar flexibele contracten worden aangeboden, zodat ze nooit de kans krijgen dichter naar hun werk te verhuizen,
Dan blijft het een zooitje in NL.
Er is niet 1 oplossing, het is een pakket om iedereen bewegend te houden.
Het politieke beleid van de afgelopen 25 jaar heeft dit veroorzaakt.
In plaats van kapitalen uit te geven aan extra treinplekken voor fietsen kun je natuurlijk ook dat geld investeren in fietsenstallingen en ov-fietsen.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 10:11 schreef ManianMan het volgende:
Maak hogere treinen met plaats voor fietsen eronder zeg 5 parkeerkplaatsjes en 5 zitplaatsen daarboven...
Dit is file problemen oplossen maar niemand wilt er geld voor geven
De spits duurt anders steeds langer, zeker aan het einde van de dag.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Zolang "we" halsstarrig blijven vasthouden aan 9 tot 5 blijft dit probleem bestaan. Bekende knelpunten, daar moet gewoon meer asfalt bij, maar de voel hoeft niet compleet geasfalteerd te worden.
Op sommige plekken is de infrastructuur exact hetzelfde als die in de jaren 80, alleen een nieuw laagje asfalt..
Je zegt het goed: bekende knelpunten. Overal wegen aanleggen gaat niets helpen als de steden waar die wegen naar toe lopen de aanvoer van al dat (forensen)verkeer niet kunnen verwerken. De A2 van Utrecht naar den Bosch bestaat nu uit 8 banen (4 per richting) maar de aansluiting op de A15 is een fuik die versmalt tot 1 rijbaan in beide richtingen. Dat zijn punten waar de doorstroming stokt. Brede snelwegen hebben alleen zin als op- en afritten op dezelfde capaciteit worden ingericht.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Zolang "we" halsstarrig blijven vasthouden aan 9 tot 5 blijft dit probleem bestaan. Bekende knelpunten, daar moet gewoon meer asfalt bij, maar de voel hoeft niet compleet geasfalteerd te worden.
Op sommige plekken is de infrastructuur exact hetzelfde als die in de jaren 80, alleen een nieuw laagje asfalt..
Of, algemener, blijven vasthouden aan de gedachte dat je werkproductiviteit kan afmeten aan de tijd dat hij of zij op een bepaalde locatie aanwezig is.quote:Op donderdag 3 oktober 2019 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Zolang "we" halsstarrig blijven vasthouden aan 9 tot 5 blijft dit probleem bestaan. Bekende knelpunten, daar moet gewoon meer asfalt bij, maar de voel hoeft niet compleet geasfalteerd te worden.
Op sommige plekken is de infrastructuur exact hetzelfde als die in de jaren 80, alleen een nieuw laagje asfalt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |