abonnement Unibet Coolblue
pi_189238213
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?

Graag lees ik ervaringen!

Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt? :@
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
pi_189238329
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?

Graag lees ik ervaringen!

Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt? :@
Of de motor in de soep loopt hangt af van het ontwerp van de motor.

Sommige motoren ondervinden er geen schade van omdat de kleppen de zuigers niet kunnen raken. Dan is het een kwestie van alles weer op tijd zetten, nieuwe riem monteren en gaan.

Andere motoren kan je afvoeren met zware schade (kleppen krom, putten of gaten in de zuigers, soms gebroken nokkenas, etc).

Gevaarlijk? Wel als je net een vrachtwagen inhaalt en een tegenligger dichterbij ziet komen.
pi_189238532
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 00:04 schreef MaGNeT het volgende:
Sommige motoren ondervinden er geen schade van omdat de kleppen de zuigers niet kunnen raken. Dan is het een kwestie van alles weer op tijd zetten, nieuwe riem monteren en gaan.
Serieus? :o

Noooit geweten. Ik dacht altijd als die riem knapt dan is het sowieso einde oefening. :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189238568
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 00:26 schreef vosss het volgende:

[..]

Serieus? :o

Noooit geweten. Ik dacht altijd als die riem knapt dan is het sowieso einde oefening. :@
Mijn oude Volvo 740 met 8-klepper B230 “red block” was zo’n vrijloper. M’n oude Toyota Corolla 1.6 XLI 16-klepper ook. En er zijn er nog wel een aantal, ook nu nog.
  donderdag 3 oktober 2019 @ 01:33:53 #5
53151 T42
Pinball Wizard
pi_189238955
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?

Graag lees ik ervaringen!

Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt? :@
Wat heb je? Ik bied sloop prijs
  donderdag 3 oktober 2019 @ 01:34:23 #6
53151 T42
Pinball Wizard
pi_189238957
quote:
7s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 00:26 schreef vosss het volgende:

[..]

Serieus? :o

Noooit geweten. Ik dacht altijd als die riem knapt dan is het sowieso einde oefening. :@
Vw 1.6 benzine gebeurd er niks
pi_189238989
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 01:34 schreef T42 het volgende:

[..]

Vw 1.6 benzine gebeurd er niks
En met een Mazda 6 2.5 Sportbreak GH uit 2009? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189238994
Ik vraag dit voor een vriend mezelf. Ik dacht dat die een ketting had, maar weten doe ik het eigenlijk niet :X
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189240683
quote:
5s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 01:37 schreef vosss het volgende:

[..]

En met een Mazda 6 2.5 Sportbreak GH uit 2009? :@
Al die Mazda 6jes hebben kettingen. Moeten wel 200k/10 jaar meegaan, minstens. Ze kunnen vrij makkelijk controleren of er teveel speling in zit.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 3 oktober 2019 @ 09:09:43 #10
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_189240953
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 23:53 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb een auto met een distributieriem die in principe iedere 4-5 jaar vervangen moet worden. Inmiddels is de riem 5,5 jaar oud (dus is over de termijn maar zit nog wel onder de kilometergrens). Ik rijd gewoon door, overigens weinig (<10dkm/j). De auto is oud, heeft diverse (te verhelpen) problemen en ik heb momenteel geen geld om het te laten maken (heb al veel geld aan reparaties 3 jaar geleden uitgegeven), daarom is het idee om de auto echt op te rijden totdat een koper zich meldt (auto staat te koop) of ik een sloperij bel. Sommige autofabrikanten hanteren een vervangingsinterval van 7 jaar of heel veel kilometers. De vraag is hoe lang een distributieriem (met normale rijstijl) echt mee kan?

Graag lees ik ervaringen!

Oh ja, nog een vraag: wat gebeurt als de distributieriem knapt? Ik weet dat de motor dan in de soep kan lopen, is dat gevaarlijk als het tijdens het rijden gebeurt? :@
Met langer doorrijden wordt het risico dat ie knapt wel groter, aantal km's maakt niet perse veel uit aangezien de riem door ouderdom ook uitdroogt. Er zijn in het verleden heel wat Alfa's met TwinSpark motor in de puinpoeier gelopen omdat men dacht dat 5,5 jaar ook wel goed zou gaan :P Later is van die motor de geadviseerde vervangtermijn bijgesteld naar 3 jaar :X

En zoals hierboven ergens aangegeven, er is een kans dat de kleppen tov de zuigers vrijlopen als de distributie knapt, maar als dat niet het geval is is het meestal einde oefening.
Life's like music, get the rhythm..
pi_189253995
Ja ze kunnen soms ook we 10 jaar goed blijven . Het is niet te voorspellen.

Maar alsnjet gebeurt, heb je opeens geen power meer en beetje geratel onder de kap.
.
pi_189257258
Ik heb de indruk dat een korte vervangingsinterval zoals opgegeven door sommige autofabrikanten meer dient om zichzelf in te dekken tegen motorschade en het spekken van de omzet dan dat het technisch noodzakelijk is om de riem te vervangen. Ik zie regelmatig occasions op het internet waarvan de distributieriem flink over de voorgeschreven interval zit (5 jaar is geen uitzondering bij oude auto's). Het zijn dan weliswaar geen Alfa's, maar doorsnee merken met interferentie blokken (dus geen Toyota's).
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
  Spellchecker vrijdag 4 oktober 2019 @ 01:04:42 #13
41063 crew  NoBody122
Taalnationalist
pi_189257855
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 23:57 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik heb de indruk dat een korte vervangingsinterval zoals opgegeven door sommige autofabrikanten meer dient om zichzelf in te dekken tegen motorschade en het spekken van de omzet dan dat het technisch noodzakelijk is om de riem te vervangen. Ik zie regelmatig occasions op het internet waarvan de distributieriem flink over de voorgeschreven interval zit (5 jaar is geen uitzondering bij oude auto's). Het zijn dan weliswaar geen Alfa's, maar doorsnee merken met interferentie blokken (dus geen Toyota's).
De kans dat het fout gaat wordt op een gegeven moment simpelweg significant en áls het dan fout gaat, kun je je vehikel in de meeste gevallen naar de sloop brengen voor slechts een habbekrats.

Dus als je niet zonder je auto kunt en je geen zak geld voor een alternatief hebt rondslingeren wil je dat risico simpelweg niet lopen.
Tevens -purist.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 06:38:01 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_189258659
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2019 23:57 schreef vouwdeurtje het volgende:
Ik zie regelmatig occasions op het internet waarvan de distributieriem flink over de voorgeschreven interval zit
Allemaal mensen net zoals jij die de kosten van onderhoud zo lang mogelijk hebben uitgesteld. En dat is ook wel begrijpelijk als de kosten van dat onderhoud bijna de dagwaarde vd auto zijn.
pi_189260396
Het hangt er allemaal van af wat voor motor maar ook wat voor riem er nu op zit en of je bijvoorbeeld lekkages hebt gehad en of die misschien nog eens gedemonteerd is geweest. En of bij een vorige vervanging ook de spanner is vervangen...

De levensduur van de riem wordt bijvoorbeeld bepaald door hoeveel bochten deze moet maken. Bij de ene motor is dat meer dan bij de andere. Ook of deze 1 of 2 nokkenassen moet bedienen en of de waterpomp op de riem zit. Daarom is het bijna niet te vergelijken.

En wat voor riem zit er nu op, is het een orginele, een goed merk of zo'n tientjes riem van ebay... Bij die laatste zou ik niet snel over het maximum gaan. Zelfde voor de spanner, de meeste 'vergeten' die of plaatsen een goedkope. Teveel of teweinig spanning zorgt ook voor extra slijtage. Of als bij een vorige vervanging ook de waterpomp is vervangen voor een goedkoop exemplaar kan de riem (als deze de waterpomp aandrijft) extra belast worden.
Als de auto een lekkage heeft gehad en er is olie (of nog erger koelvloeistof) op de riem is gelekt dan gaat het ook hard.

Nu hebben de meeste auto's een 'makkelijk' verwijderbaar kapje om te kijken wat de staat is. Zie je lichte barstjes/haarscheurtjes --> vervangen
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_189268182
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 10:13 schreef boegschroef het volgende:
Het hangt er allemaal van af wat voor motor maar ook wat voor riem er nu op zit en of je bijvoorbeeld lekkages hebt gehad en of die misschien nog eens gedemonteerd is geweest. En of bij een vorige vervanging ook de spanner is vervangen...

De levensduur van de riem wordt bijvoorbeeld bepaald door hoeveel bochten deze moet maken. Bij de ene motor is dat meer dan bij de andere. Ook of deze 1 of 2 nokkenassen moet bedienen en of de waterpomp op de riem zit. Daarom is het bijna niet te vergelijken.

En wat voor riem zit er nu op, is het een orginele, een goed merk of zo'n tientjes riem van ebay... Bij die laatste zou ik niet snel over het maximum gaan. Zelfde voor de spanner, de meeste 'vergeten' die of plaatsen een goedkope. Teveel of teweinig spanning zorgt ook voor extra slijtage. Of als bij een vorige vervanging ook de waterpomp is vervangen voor een goedkoop exemplaar kan de riem (als deze de waterpomp aandrijft) extra belast worden.
Als de auto een lekkage heeft gehad en er is olie (of nog erger koelvloeistof) op de riem is gelekt dan gaat het ook hard.

Nu hebben de meeste auto's een 'makkelijk' verwijderbaar kapje om te kijken wat de staat is. Zie je lichte barstjes/haarscheurtjes --> vervangen
Ik heb weer wat geleerd :)

Toch ben ik nog geïnteresseerd in ervaringen van mensen die een distributieriem over de vervangingsinterval blijven gebruiken. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
pi_189268394
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 18:48 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]


Toch ben ik nog geïnteresseerd in ervaringen van mensen die een distributieriem over de vervangingsinterval blijven gebruiken. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
En wat heb je dan aan die informatie?

Als het al iets zegt dan alleen van degenen met hetzelfde merk / type auto.

Voor de rest kan je er niets mee.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_189268493
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 18:59 schreef Sometimes het volgende:

[..]

En wat heb je dan aan die informatie?

Als het al iets zegt dan alleen van degenen met hetzelfde merk / type auto.

Voor de rest kan je er niets mee.
Als meerdere mensen verklaren dat hun distributieriemen aanzienlijk langer dan de voorgeschreven interval meegaan, dan kun je daar wel degelijk een conclusie uit trekken.
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:06:11 #19
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_189268513
Met een DB riem weetje het nooit.
In mijn eerste auto (fiat stilo 2.4 abarth) had ik hem laten vervangen. 2 maanden later klapte de riem onderweg.

Ik rook een lichte brandlucht en de auto stopte er gewoon mee. Allerlei meldingen in het display. Anwb gebeld en was einde oefening. Uiteindelijk verkocht voor 100 euro aan een lokale dealer.

Was even zuur want je kan natuurlijk de volle mep voor een andere auto neerleggen zonder enige inruilwaarde.
pi_189268771
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 19:04 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]

Als meerdere mensen verklaren dat hun distributieriemen aanzienlijk langer dan de voorgeschreven interval meegaan, dan kun je daar wel degelijk een conclusie uit trekken.
Je riem knapt ook niet meteen als je er overheen gaat.
Alleen neemt het risico toe, dat is de afweging.

Er zullen vast riemen zijn die om de 100.000 vervangen moeten worden maar het probleemloos 200.000km volhouden. Maar als je net een minder exemplaar hebt, of je spanrol breekt of loopt uit z'n lager (is ook deel van de vervanging) dan ben je alsnog de klos.

Inspectie is sowieso belangrijk, zie je zwakke plekken of is er lekkage van olie of koelvloeistof op de riem dan haal je de interval niet eens als je pech hebt.
  vrijdag 4 oktober 2019 @ 19:21:49 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189268808
Hoeveel is de auto van TS waard?
5000: op tijd vervangen
500: boeien
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 01:37:37 #22
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_189276598
Ik heb een paar jaar terug met een Renault megane uit 2005 20k over het aantal km’s gereden. Ik zou wel afwegen wat je wilt.... ik heb m bv laten vervangen en nog geen halfjaar later was de versnellingsbak niet lekker meer... (ging niet meer in z’n 1, na veel geklooi geknars en geknap wel weer) Dus maar gauw verkocht aangezien ik zelf de ellende er van niet wou hebben. Laat een ander daar maar mee aan de gang gaan...
Wakadoodle!
pi_189282777
Simpel.
Snelweg kilometers zal de riem minder slijten.
Elke keer optrekken en afremmen komt er meer kracht op de riem te staan.

Pas geleden nog een riem vervangen van een Renault Kangoo 2 1.5 diesel.
Deze had zijn eerste riem er nog op zitten van af 2008 en 120k .
Kan je controleren aan gezien de originele riem een datum heeft staan.
De riem zaten scheuren in.
Let op de wagen had ik net gekocht en ik vervang altijd de riem gelijk.

Oké waarom geven ze dan 5jaar op?
Elke auto word anders gebruik namelijk.
De riem is van staal draden en rubber .
Dus de weekmakers kunnen er uit verdampen en de staal draad kan op rekken.
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:14:21 #24
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_189289626
Hoeveel kost het eigenlijk om een distributieriem te vervangen?

Grofweg geschat? Volgens de garage zal dat volgend jaar ook moeten bij mijn auto.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:24:49 #25
386879 Sheffield
Weet het ook niet
pi_189289773
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 18:48 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]

Ik heb weer wat geleerd :)

Toch ben ik nog geïnteresseerd in ervaringen van mensen die een distributieriem over de vervangingsinterval blijven gebruiken. Ik ben benieuwd hoe lang dat goed gaat.
Je wilt graag horen dat het lang goed kan gaan, omdat je toch wel gaat doorrijden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')