abonnement Unibet Coolblue
pi_189234678
Mijn woningbouw is zo lief om mij gratis en voor niks vloerisolatie aan te bieden.

Maar nu vraag ik mij af. Hoeveel zin heeft het eigenlijk?

Winter; nu stook ik vrij weinig. Is het niet zo dat de grond onder het huis sowieso in de winter warmer is dan de buitenlucht? Dus zou het kunnen zijn dat er juist wat warme van de grond omhoog straalt? Ik ben weinig thuis en stook alleen af en toe als ik thuis ben. Zodra ik wegga gaat de verwarming helemaal uit.

Zomer; tja, het lijkt me dat met een geisoleerde vloer alle warmte die in de woning komt door de zon ook lastig weg zal gaan. De grond onder mijn kruipruimte is lekker koel in de zomer natuurlijk. Dus klopt het dat mijn huis zonder vloerisolatie juist koeler blijft in de zomer?

Isolatie van het dak snap ik wel. In de winter hou je de warmte die wil opstijgen binnen. In de zomer stoot je warmte af.

Vroeger leefden mensen in een grot, want dan zat je lekker in de grond en daar zijn de temperatuurverschillen kleiner.

Ik lees bijv. dat airco's steeds gewoner worden en veel energie kosten. Is ons probleem in de toekomst eigenlijk nog wel de winterkoude?
https://www.nu.nl/klimaat(...)os-bij-te-benen.html
pi_189235800
Winter: nee, de grond straalt geen warmte uit. Tenminste: niet in Nederland. De 'warmte' die in de winter in je kruipruimte hangt, is afkomstig uit je woning.

Zomer: ja, ook in de zomer verlies je enigszins warmte aan de kruipruimte. Vloerisolatie zal dus voor iets meer warmte in huis zorgen. Effect zal echter beperkt zijn.

Wat airco's betreft: ook die hebben bij een goed geïsoleerde woning minder energie nodig dan bij een slecht geïsoleerde woning. Alleen is daarbij vloerisolatie een uitzondering.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')