abonnement Unibet Coolblue
pi_189211874
Docent Universiteit Utrecht niet vervolgd voor tekst 'Volkert, waar ben je?'

De docent van de Universiteit Utrecht (UU) die eerder dit jaar de tekst "Volkert waar ben je?" op Facebook plaatste als reactie op de winst van Forum voor Democratie (FvD) bij de provinciale verkiezingen, wordt niet vervolgd door het Openbaar Ministerie (OM). Er wordt geen opzet gezien, zo is dinsdag gesteld.

Ook is het OM van mening dat het niet om bedreiging gaat, gezien de tekst niet voldoende concreet is.

De docent had de tekst geplaatst op de Facebook-pagina van een persoon "met wie hij regelmatig felle discussies voerde", zo wordt context gegeven.

"Hoewel de verwijzing naar het genoemde misdrijf uit 2002 duidelijk is, wordt er niet daadwerkelijk gedreigd", aldus het OM. FvD-leider Thierry Baudet had aangifte gedaan na te hebben vernomen dat de tekst was geplaatst.

De docent werd enige tijd op non-actief gesteld en de universiteit nam afstand van de tekst. Inmiddels is hij weer, met een proeftijd van twee jaar, aan de slag op de onderwijsinstelling.

https://www.nu.nl/binnenl(...)ert-waar-ben-je.html
pi_189211918
Ok... je roept om een politiek moordenaar nadat een partij van dezelfde kant van het spectrum een enorme overwinning hebt behaald, terwijl jij aantoonbaar een tegenstander daarvan bent.

En het wordt niet gezien als doodsbedreiging.

.... juuuuuiiiiiiiiiist..
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189212154
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 16:59 schreef Red_85 het volgende:
Ok... je roept om een politiek moordenaar nadat een partij van dezelfde kant van het spectrum een enorme overwinning hebt behaald, terwijl jij aantoonbaar een tegenstander daarvan bent.

En het wordt niet gezien als doodsbedreiging.

.... juuuuuiiiiiiiiiist..
Tja, wat wil je? Heel veel mensen zijn doof.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:17:20 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189212253
Verbaasd mij niets :')

Als je zoiets over een linkse politicus zegt heb je direct politie op de stop voor een huiszoeking
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189212273
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:17 schreef Nikonlover het volgende:
Verbaasd mij niets :')

Als je zoiets over een linkse politicus zegt heb je direct politie op de stop voor een huiszoeking
Weet jij uit ervaring?
pi_189212283
Vond dit ook echt een typisch van een oude loser die als een puber over twitter glijdt. Verstandig van het OM dat ze dit voorbij laten gaan.
-nee-
pi_189212343
quote:
https://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@106793/vervolging/

Geen vervolging voor Facebookbericht ‘Volkert, waar ben je?’
1 oktober 2019 - Arrondissementsparket Midden-Nederland

Het Openbaar Ministerie heeft besloten geen vervolging in te stellen tegen een man die in maart dit jaar een bericht op Facebook plaatste met daarin de tekst ‘Volkert, waar ben je?’. Het bericht was een reactie op de overwinning van het Forum voor Democratie (FvD) tijdens de Provinciale Statenverkiezingen. De politiek leider van het FvD deed hierop aangifte van bedreiging en opruiing. Het Openbaar Ministerie is een onderzoek gestart waarbij de opsteller van het bericht als verdachte is aangemerkt en in die hoedanigheid gehoord is door de politie.

Het is duidelijk dat de schrijver van het bericht verwees naar de moord op Pim Fortuyn in 2002, die plaats vond ten tijde van een sterke opmars van de LPF. Hoewel het begrijpelijk is dat een verwijzing naar een dergelijk ernstig en schokkend feit als ongepast wordt beschouwd, ziet het Openbaar Ministerie in juridisch opzicht geen grond voor vervolging. Voor bedreiging of opruiing moet iemand de opzet hebben om een ander vrees aan te jagen of om anderen te bewegen een strafbaar feit plegen. Gebleken is dat de man zijn bericht heeft geplaatst op de persoonlijke Facebookpagina van een andere persoon met wie hij regelmatig felle discussies voerde en met wie hij sterk verschilde wat betreft politieke ideeën. Deze persoon heeft het bericht vervolgens breed verspreid. Het Openbaar Ministerie is van mening dat de opsteller van het bericht een discussie wilde uitlokken met de persoon op wiens Facebookpagina hij het bericht plaatste. Hij heeft niet de opzet gehad met zijn bericht de politiek leider van het FvD of zijn partijgenoten te willen bereiken of om hen vrees aan te willen jagen.

Behalve door het ontbreken van opzet, vindt het Openbaar Ministerie ook dat er geen sprake is van bedreiging of opruiing omdat de formulering ‘Volkert, waar ben je?’ hiervoor onvoldoende concreet is. Hoewel de verwijzing naar het genoemde misdrijf uit 2002 duidelijk is, wordt er niet daadwerkelijk gedreigd. Ook is er geen sprake van een directe oproep tot het plegen van een strafbaar feit.

De aangifte is geseponeerd. De betreffende man is niet langer verdachte. De betrokkenen zijn door het Openbaar Ministerie geïnformeerd over deze beslissing.
"Pools are perfect for holding water"
pi_189212361
Tja had je zoiets geroepen over Klaver of Jetten zat ie wel achter de tralies.
Land of the free. Home of the brave.
pi_189212411
Bezint eer ge aan Twitter begint.. of Insta of FB..
Want als je niet uitkijkt met je verbale diarree
Zit je opeens zomaar jankend in de WW
pi_189212463
Sterk staaltje doelredeneren
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:05:40 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189213075
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:18 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Weet jij uit ervaring?
Kijk bijv maar naar de vervolging van Wilders. En dat was niet eens een doodsbedreiging.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189213098
Boeiend, iedereen lult troep online.
pi_189213100
Willen wij meer of minder D66 rechters?
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:07:49 #14
408813 crew  trein2000
pi_189213120
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:06 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:
Willen wij meer of minder D66 rechters?
Wat heeft dit met D’66 rechters te maken?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:08:25 #15
408813 crew  trein2000
pi_189213133
quote:
6s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:17 schreef Nikonlover het volgende:
Verbaasd mij niets :')

Als je zoiets over een linkse politicus zegt heb je direct politie op de stop voor een huiszoeking
Welke RC gaat een doorzoeking doen voor een uitingsdelict?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:13:20 #16
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_189213211
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 16:59 schreef Red_85 het volgende:
Ok... je roept om een politiek moordenaar nadat een partij van dezelfde kant van het spectrum een enorme overwinning hebt behaald, terwijl jij aantoonbaar een tegenstander daarvan bent.

En het wordt niet gezien als doodsbedreiging.

.... juuuuuiiiiiiiiiist..
Hij bedoelde het allemaal goed, het was een sociaal experiment, bla bla bla. Het OM kan het allemaal mooi recht lullen.

Maar Wilders is schuldig, uiteraard.
pi_189213277
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:07 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wat heeft dit met D’66 rechters te maken?
Alles!

Het toond aan dat het hele justitiele apparaat politiek gekleurd is.

De ene wordt vervolgd den andere omdat ze van dezelfe stroming zijn niet.
pi_189213354
Hij riep om Volkert zodat hij natuurlijk een kop koffie kon drinken met Baudet.

Dit is weer een mooi voorbeeld van waarom het Openbaar Ministerie dringend gezuiverd moet worden van alle hoge oudgedienden. Zeer gevaarlijke mensen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:21:21 #19
408813 crew  trein2000
pi_189213365
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:16 schreef Hahahaha..alweer.wachtwoo het volgende:

[..]

Alles!

Het toond aan dat het hele justitiele apparaat politiek gekleurd is.

De ene wordt vervolgd den andere omdat ze van dezelfe stroming zijn niet.
Rechters vervolgen niet.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189213381
Dus als een jood binnenkort een verkiezing wint, mag je ook zeggen: Hitler waar ben je?
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_189213441
quote:
15s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:22 schreef Seam het volgende:
Dus als een jood binnenkort een verkiezing wint, mag je ook zeggen: Hitler waar ben je?
Schijnbaar.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189213475
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:08 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Welke RC gaat een doorzoeking doen voor een uitingsdelict?
Kan mij dit nog herinneren:

https://www.nrc.nl/nieuws(...)itie-1578392-a269897
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:31:16 #23
408813 crew  trein2000
pi_189213490
quote:
Dat is geen huiszoeking. Dat is aanbellen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_189213535
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 17:21 schreef probeer het volgende:

[..]

Helder verhaal.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_189213547
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 18:31 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat is geen huiszoeking. Dat is aanbellen.
Oh ja dacht alleen voor de deur. Binnen komen ze niet snel voor een tweet nee.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')