Hi,
Even een vraag voor mijn vriendin die in het onderwijs werkt.
Ze werkt op het speciaal onderwijs en heeft een vervangingscontract, omdat ze iemand vervangt die door ziekte langere tijd afwezig is. In haar contract staat dus specifiek dat ze diegene vervangt tot die weer terug aan het werk is.
Nu was de verwachting dat diegene in maart weer terug aan het werk zou gaan. Mijn vriendin heeft echter een akte van aanstelling waarin benoemd staat dat het contract eindigt per mid juli 2020, of eerder als degene die wordt vervangen eerder dan die datum terug is.
Hierdoor heeft m’n vriendin gevraagd om een duidelijkere tekst in de akte, namelijk minimale einddatum maart, maximale einddatum juli. Met het verzoek of ook expliciet vermeld kon worden dat zowel zij als de school een maand opzegtermijn hebben in deze tussentijd.
Ze wil namelijk gewoon wat zekerheid dat ze in ieder geval tot maart werk heeft, en ook niet zomaar op straat gezet kan worden. Maar nu wordt haar verteld dat beide zaken niet mogelijk zijn:
1. Er kan geen concretere datum opgenomen worden dan nu staat (mid juli, of eerder als diegene die ze vervangt eerder terug is)
2. Opzegtermijn van een maand zou ook niet mogelijk zijn bij een vervangingscontract
Punt 1 kan ik ergens nog wel een beetje snappen, want je wil als werkgever niet 2x een einddatum in een contract.
Maar dat punt 2 niet mogelijk is, snap ik niet. Ik heb al in de cao gezocht, maar ik kan nergens vinden dat een vervangingscontract niet tussentijds opzegbaar zou zijn. Zowel in art. 3.10 als 3.14 van de cao zie ik daar nergens iets van vermeld staan.
Kan een van jullie me verder helpen wellicht? Heeft de school gelijk als ze zeggen dat zo’n contract (inclusief naar ons idee vage einddatum) gewoon mag en dat dit niet tussentijds opzegbaar is? Of klopt dit niet met wet / cao? Thanks alvast
Please consider the environment before printing this post.
Op
zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef
d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.