abonnement Unibet Coolblue
pi_189170351
Onze dochter van 8 jaar wil heel graag starten met klarinet spelen. We gaan dit eerst proberen via een zelfstudie boek. (Ze heeft een jaar blokfluitles gehad, en in dat jaar ook een maand een klarinet mee naar huis gehad om al uit te zoeken of dat wat voor haar is. Ze kreeg er al redelijk geluid uit op den duur!)

Mede doordat ze nog niet goed weet of ze het door wil zetten, willen we geen klarinet van honderden euro's aanschaffen. (Ze tennist ook minimaal 3 keer per week, en zit nog maar in groep 5, dus tijd om gewoon met klasgenootjes te spelen of even niks te doen is ook heel belangrijk!)

Nu heb ik eens zitten zoeken en zag via gear4music een nieuwe studieklarinet voor ¤111,- met 30 dagen omruilgarantie. De reviews die ik kan vinden over deze klarinet, zijn allemaal erg goed.

Ik heb echter ook een gereviseerde Buffet Crampon B12 klarinet voor ¤150,- gevonden, met 3 maanden garantie (via een muziekwinkel. Helaas niet in de buurt dus kan hem niet komen bekijken)

Is er iemand die me advies kan geven in dezen? Ik speel zelf geen klarinet en ook écht geen verstand hiervan. Ik kan me voorstellen dat voor beide opties wat te zeggen is.

Alvast hartelijk dank!!
pi_189170434
Ja, ik ben net klaar.

kon het niet laten :@
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_189170661
Geen verstand van klarinetten hier.

Gelet op de status van interesse en alle onzekerheid hieromtrent zou ik eerst voor cheap gaan totdat die status duidelijk is. Een specifiek merk of instrument met enige statuur komt dan later wel.

Overigens zou ik ook nog even kijken of er muziekscholen in de buurt zijn met kennismakingslessen waar je een instrument kan lenen, bijvoorbeeld.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 29 september 2019 @ 09:45:59 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_189170671
Informeer eens bij een muziekschool. Vaak kun je als je les neemt instrumenten huren/lenen. Voor een proefperiode pakt dat misschien wel voordeliger uit. En als ze het leuk vindt en door wil gaan, kunnen ze je vast ook adviseren bij het kopen van een instrument.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_189170778
quote:
Overigens zou ik ook nog even kijken of er muziekscholen in de buurt zijn met kennismakingslessen waar je een instrument kan lenen, bijvoorbeeld.
Het probleem is dat de lessen hier gelijk vallen met haar tennistrainingen. En dat wil ze écht niet missen. Vandaar dus via een zelfstudie wat proberen dit schooljaar.

Lenen kan alleen via de muziekvereniging (huren) maar dan moet ze wel lid zijn en daar spelen. (Wat dus ook niet kan ivm tennis)
pi_189170815
quote:
Informeer eens bij een muziekschool. Vaak kun je als je les neemt instrumenten huren/lenen.
De muzieklessen kan ze niet volgens ivm tennistraining wat tegelijkertijd is.

Huren kan hier in het dorp alleen via de muziekvereniging per jaar, maar dan moet je wel lid zijn en daar spelen. (Wat dus helaas niet lukt)
  zondag 29 september 2019 @ 09:58:34 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189170827
Vraag bij de muziekschool welk merk zij gebruiken of wat ze denken van je keuze.
pi_189171936
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 09:57 schreef Debje83 het volgende:

[..]

De muzieklessen kan ze niet volgens ivm tennistraining wat tegelijkertijd is.

Huren kan hier in het dorp alleen via de muziekvereniging per jaar, maar dan moet je wel lid zijn en daar spelen. (Wat dus helaas niet lukt)
Maar ze tennist nu 3 keer?! Muziekles is vaak maar 1 keer in de week. Geen optie om een dag minder te tennissen?
pi_189172730
quote:
Maar ze tennist nu 3 keer?! Muziekles is vaak maar 1 keer in de week. Geen optie om een dag minder te tennissen?
Ze traint twee keer per week, en één keer per week wedstrijden. Voor haar is het echt geen optie om minder te tennissen. Muziek maken wil ze ook graag, maar is bijzaak ;)

De muzieklessen zijn idd 1 keer per week (tegelijk met een tennistraining) en het spelen met het oefenorkest is ook op diezelfde dag.

Wellicht is het volgend jaar anders, maar voor dit jaar kan er niks in de lessen geschoven worden. (Op andere tennisdagen zijn er geen kinderen waar ze qua niveau mee kan trainen)
  Moderator maandag 30 september 2019 @ 12:55:00 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189189958
En het is niet mogelijk om haar dan uit te leggen dat het een beetje lastig is en dat ze misschien nog wel wat verder kan komen op de blokfluit voordat er een klarinet komt?

Bij muziek is er soms een gevaar dat je denkt dat dingen niet lukken omdat je niet het juiste instrument hebt terwijl dat lang niet altijd zo is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189190061
Aangezien je kind nog heel jong is kan je het beste voor een cheap ding gaan, naarmate haar handen en vingers groeien en ze wordt volwassen en wil klarinet blijven spelen, dan kan je alsnog naar een model uit het hogere segment kijken... Of eventueel naar een saxofoon aangezien die twee instrumenten ongeveer dezelfde grepen hebben.
pi_189190111
Op die leeftijd is het kennis maken met muziek, noten lezen, ritme, in gezelschap spelen belangrijker dan het verschil in goed en super goede kwaliteit van het instrument.
  maandag 30 september 2019 @ 13:15:46 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_189190201
Mocht je hem ooit door willen verkopen maak je daar wellicht meer kans mee met de wat duurdere die je bij een muziekwinkel koopt. Die kunnen hem evt. dan ook weer voor je verkopen bij wijze van spreken.
*aanvulling
Er staat zo'n Buffet Crampon B12 op marktplaats voor 375! :o Ook bij een muziekzaak.
Dan lijkt 150 een goeie deal. ;)
***
  maandag 30 september 2019 @ 13:38:10 #14
487580 El_Sombrero
Ik weet het ook niet
pi_189190533
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2019 09:04 schreef Debje83 het volgende:
Ik heb echter ook een gereviseerde Buffet Crampon B12 klarinet voor ¤150,- gevonden, met 3 maanden garantie
Die Buffet is een veel betere deal dan zo'n goedkope studie klarinet. Als je de kans hebt om een beter instrument te bemachtigen is dat (bijna) altijd de moeite waard. Je studie en oefeningen gaan soepeler en hebt er daar door meer plezier in ...

Groeten Niels

[ Bericht 0% gewijzigd door El_Sombrero op 30-09-2019 19:07:34 ]
pi_189191090
Als jouw kind van 8 na wat klooien fatsoenlijk geluid uit een klarinet krijgt dan lijkt het me best een wonderkind, zo'n klarinet is best een groot instrument vergeleken met een blokfluit.
Bovendien is de vingerzetting op de kleppen anders dan bij blokfluit en staan ze verder uit elkaar. Ook het blazen op riet is al een oefening apart net als het correct opzetten van het rietje.
Knap dat ze dat met zelfstudie gaat kunnen.

Dan to-the-point.
Buffet Crampon is een prima merk, kijk wel naar barstjes in het hout en of het allemaal wel bij elkaar hoort (kleur van het hout, patina op het instrument, enz) . 150¤ is dan een meer dan prima prijs.
pi_189215998
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 14:08 schreef mrPanerai het volgende:
Als jouw kind van 8 na wat klooien fatsoenlijk geluid uit een klarinet krijgt dan lijkt het me best een wonderkind, zo'n klarinet is best een groot instrument vergeleken met een blokfluit.
.
Whaha dankjewel! Ik zou het aan haar doorgeven dat ze als wonderkind bestempeld werd ;)

Kleine aanvulling;
De blokfluitlessen werden gegeven door iemand die het conservatorium heeft gedaan, dirigente is van het jeugdorkest, zelf klarinet speelt en hier ook bevoegd in is om les te geven. Ze heeft dus een aantal weken tips gehad ivm het aanblazen, en hadden wat korte liedjes geleerd. Ze had dit dus niet helemaal in haar eentje uitgevogeld.
pi_189216113
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2019 12:55 schreef Bosbeetle het volgende:
En het is niet mogelijk om haar dan uit te leggen dat het een beetje lastig is en dat ze misschien nog wel wat verder kan komen op de blokfluit voordat er een klarinet komt?

Bij muziek is er soms een gevaar dat je denkt dat dingen niet lukken omdat je niet het juiste instrument hebt terwijl dat lang niet altijd zo is.
Verder komen op de blokfluit ziet ze zelf het nut niet van in, gezien ze met een blokfluit niet in het jeugdorkest kan spelen over een jaartje of twee ;)

We hebben haar zeker wel uitgelegd dat het allemaal niet vanzelf zou gaan en ze er wel echt tijd in moet stoppen. We hebben het er al over gehad eerst nog even een introductiecursus van 6 weken te volgen. Dan zou de beginselen nog wat beter onder de knie hebben verwacht ik.
pi_189216121
quote:
6s.gif Op maandag 30 september 2019 13:08 schreef Salvad0R het volgende:
Op die leeftijd is het kennis maken met muziek, noten lezen, ritme, in gezelschap spelen belangrijker dan het verschil in goed en super goede kwaliteit van het instrument.
Dankjewel!
pi_189216165
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 13:15 schreef Brighteyes het volgende:
Mocht je hem ooit door willen verkopen maak je daar wellicht meer kans mee met de wat duurdere die je bij een muziekwinkel koopt. Die kunnen hem evt. dan ook weer voor je verkopen bij wijze van spreken.
*aanvulling
Er staat zo'n Buffet Crampon B12 op marktplaats voor 375! :o Ook bij een muziekzaak.
Dan lijkt 150 een goeie deal. ;)
Ja op die gedachte zijn wij inmiddels ook al gekomen ja dat het eventuele verkopen dat ook makkelijker zou gaan.

Ik heb ze er idd ook voor veel meer geld op zien staan! En juist daardoor denk ik; zou het wel kloppen? Is hij nog wel goed? Maar ja. Wel 3 maand garantie... Dat geven ze vast niet zomaar.
pi_189216184
quote:
0s.gif [b]

Die Buffet is een veel betere deal dan zo'n goedkope studie klarinet. Als je de kans hebt om een beter instrument te bemachtigen is dat (bijna) altijd de moeite waard. Je studie en oefeningen gaan soepeler en hebt er daar door meer plezier in ...

Groeten Niels
Oké dankjewel! Dat idee hadden we zelf ook, maar las ook weer dat mensen die goedkope een hele fijne vinden (ligt ook aan je referentiekader natuurlijk)
  woensdag 2 oktober 2019 @ 01:04:12 #21
487580 El_Sombrero
Ik weet het ook niet
pi_189220955
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2019 20:48 schreef Debje83 het volgende:
maar las ook weer dat mensen die goedkope een hele fijne vinden (ligt ook aan je referentiekader natuurlijk)
Met goedkope instrumenten, heb je ook sneller het risico om verkeerde techniek aan te leren (door zonder het in de gaten te hebben fouten of onzuiverheden in het instrument te willen/moeten verbergen)
  woensdag 2 oktober 2019 @ 08:48:35 #22
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_189222296
wat een roze bril heb je niet op zeg.
pi_189229890
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 08:48 schreef mrPanerai het volgende:
wat een roze bril heb je niet op zeg.
Die heb ik inderdaad niet op nee...

Maar volgens jou is het dus onmogelijk dat een meisje van 8 binnen een maand fatsoenlijk geluid uit een klarinet krijgt onder leiding van een geschoolde docente?
pi_189229918
quote:
Met goedkope instrumenten, heb je ook sneller het risico om verkeerde techniek aan te leren (door zonder het in de gaten te hebben fouten of onzuiverheden in het instrument te willen/moeten verbergen)
Ah oké! Dat wist ik niet. Dankjewel.
pi_189264588
We hebben een Buffer Crampon gekocht voor haar! Topic mag wat mij betreft gesloten/verwijderd.

Bedankt voor diegenen die nuttige tips hebben gegeven.
  Moderator vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:00:08 #26
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_189264745
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2019 14:47 schreef Debje83 het volgende:
We hebben een Buffer Crampon gekocht voor haar! Topic mag wat mij betreft gesloten/verwijderd.

Bedankt voor diegenen die nuttige tips hebben gegeven.
Het topic laten we gewoon open mochten hier mensen ook zoeken naar een klarinet. Het zou ook leuk zijn als jij over een jaartje verteld wat je ervaringen of die van je dochter zijn :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_189331075
quote:
Het topic laten we gewoon open mochten hier mensen ook zoeken naar een klarinet. Het zou ook leuk zijn als jij over een jaartje verteld wat je ervaringen of die van je dochter zijn :D
Ah oké! Als ik eraan denk zou ik dat zeker doen haha!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')