Nja, onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt, dat gaat nog wel even duren ....quote:Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk, terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.
De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien en dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.
Iedere maand incidenten
Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."
Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daarmee gebeurd is."
Grote risico's
Vrijwel alle elektrische auto's hebben een lithium-ion-accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt, loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.
Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig te koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."
Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."
Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."
"We hebben nog niet de mogelijkheden om goed op te treden", zegt Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."
Waterdompelcontainer
Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft een speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.
"De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.
Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt, omdat de auto total loss is verklaard."
Software oplossing?
De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.
Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Modetich, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."
Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."
Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen namens de bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."
Dat zijn ze ook Wil niet zeggen dat er geen andere gevaren aan verbonden zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2019 21:05 schreef Fir3fly het volgende:
Ik dacht dat elektrische auto's zoveel simpeler waren dan gewone auto's?
Oh wacht...
Cora van Nieuwenhuizen had waarschijnlijk ook dit document niet gezien.quote:Op zaterdag 28 september 2019 21:03 schreef Cattivo het volgende:
Verbieden zoals de stint. Veel te gevaarlijk.
Over het hoofd .....quote:Op zaterdag 28 september 2019 21:15 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Cora van Nieuwenhuizen had waarschijnlijk ook dit document niet gezien.
Omdat een Tesla maar 1 van de zoveel elektrische auto's is.quote:Op zaterdag 28 september 2019 21:22 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom oefent de brw dan niet gewoon ongelukken met tesla's?
Ziet er uit als een Mercedes CLA, die zijn er niet vol elektrisch.quote:Op zaterdag 28 september 2019 20:52 schreef maily het volgende:
En als ik dit nieuws lees: Auto rijdt na botsing tegen boom en vliegt in brand; inzittende overleeft het niet
Dan vraag ik me meteen af, zou dat ook een elektrische auto geweest zijn?
Waarschijnlijk betaal je als ICE autobezitter al mee aan de verzekering van een EV bezitter. Mijn premie is dit jaar, om onverklaarbare reden, gigantisch gestegen. Ik vermoed dat het met die dure wegwerp EV's te maken heeft.quote:Op zaterdag 28 september 2019 20:50 schreef PP_Sound het volgende:
Het zijn dus eigenlijk weggooi auto's.
Ze willen de gewone burger arm en immobiel maken, dan zijn ze lekker makkelijk te controleren. Daarom moet je ook altijd wanneer je kan de overheid tillen, ze stelen zo hard van je.quote:Op zaterdag 28 september 2019 22:59 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk betaal je als ICE autobezitter al mee aan de verzekering van een EV bezitter. Mijn premie is dit jaar, om onverklaarbare reden, gigantisch gestegen. Ik vermoed dat het met die dure wegwerp EV's te maken heeft.
Complotgekkie dat je bentquote:Op zaterdag 28 september 2019 23:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Ze willen de gewone burger arm en immobiel maken, dan zijn ze lekker makkelijk te controleren.
Sws is high-tech technologie, en vooral dan de exclusieve, oorzaak van exorbitante premiestijgingen. Het gaat ook sneller kapot. Je kunt het ook niet meer simpel of el-cheapo repareren maar je moet fabrieksmatig en vaak integraal vervangen. Welkom in het walhalla.quote:Op zaterdag 28 september 2019 22:59 schreef vouwdeurtje het volgende:
[..]
Waarschijnlijk betaal je als ICE autobezitter al mee aan de verzekering van een EV bezitter. Mijn premie is dit jaar, om onverklaarbare reden, gigantisch gestegen. Ik vermoed dat het met die dure wegwerp EV's te maken heeft.
Mijn verzekeraar beweerde (ik heb ze namelijk gesproken) dat het drukker op de weg is geworden en als gevolg daarvan meer ongevallen plaatsvinden. Dat verklaart wellicht een klein deel van de premiestijging, maar het merendeel wordt toch echt veroorzaakt doordat 1) EV's peperduur in reparatie zijn en vaak na een aanrijding total loss worden verklaard en 2) doordat verzekeraars winstgevender willen worden.quote:Op zaterdag 28 september 2019 23:10 schreef Vallon het volgende:
[..]
Sws is high-tech technologie, en vooral dan de exclusieve, oorzaak van exorbitante premiestijgingen. Het gaat ook sneller kapot. Je kunt het ook niet meer simpel of el-cheapo repareren maar je moet fabrieksmatig en vaak integraal vervangen. Welkom in het walhalla.
Tja en v.w.b. elektriciteit, opgeslagen in accu's was al lang bekend dat je dat niet zomaar kan blussen of kan uitzetten. Ik voorzie nog een verdere stijging van de premie omdat schade-auto's vanwege brandgevaar in zijn geheel moeten worden gedeactiveerd.
Dat gaat met de huidige accutechniek niet omdat de grondstoffen schaars zijn waardoor de prijs omhoog zou schieten en iedereen alsnog fossiel blijft rijden. De oplossing zit in verbeterde techniek, zoals de aluminiumaccu. Het nadeel van Li-ion is dat er brandbare gassen vrijkomen in geval van perforatie of oververhitting. Zodra 1 cel in brand vliegt volgt er een kettingreactie. In het onderstaande onderzoek wordt 1 cel opzettelijk oververhit met verwarmingselementen. Daarop volgt de rest en staat de boel volledig in de hens. Blussen heeft geen zin omdat de chemische reactie niet stopt voordat het helemaal uitgereageerd is (lees: opgebrand). Door te blussen wordt de chemische reactie alleen maar vertraagd waardoor je als brandweer alleen maar langer bezig bent.quote:Op zaterdag 28 september 2019 20:47 schreef maily het volgende:
Nja, onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt
Dat zullen ze vast en zeker doen, maar het probleem is niet eens te weinig oefening, maar dat lithium ion branden eigenlijk niet of heel lastig conventioneel te blussen zijn.quote:Op zaterdag 28 september 2019 21:22 schreef Nikonlover het volgende:
Waarom oefent de brw dan niet gewoon ongelukken met tesla's?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |