abonnement Unibet Coolblue
pi_189157870
Hi allemaal,

Ik heb een vraag over de rechtsgeldigheid van een mondelinge toezegging op een voorstel voor een arb. overeenkomst.

Situatie is als volgt:

Ik zit in twee sollicitatieprocedures bij organisatie X en Y. Organisatie X heeft mij gisteren een voorstel gestuurd.

Opzich prima; maar de functie van organisatie Y spreekt mij net iets meer aan, echter hiervoor moet ik nog door de tweede ronde komen. Waarschijnlijk hoor ik uiterlijke volgende week vrijdag of ik het ben geworden.

Nu ben ik in dubio. Het liefst ga ik voor organisatie Y maar stel dat het niks wordt en organisatie X afzeg, dan sta ik met niets.

Is het juridisch mogelijk om het voorstel van organisatie X in de loop van volgende week te accepteren en dit eventueel later indien mogelijk weer in te trekken?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!
pi_189157945
In de proeftijd kan je sowieso direct opzeggen dus lijkt me wel.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_189158457
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:51 schreef KennyPowers het volgende:
In de proeftijd kan je sowieso direct opzeggen dus lijkt me wel.
Als er een proeftijd wordt afgesproken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_189158491
Nee dat kan niet zomaar. Mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. Een arbeidsovereenkomst kent geen schriftelijkheidsvereiste.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 28 september 2019 @ 13:30:08 #5
408813 crew  trein2000
pi_189158506
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 13:28 schreef Jaeger85 het volgende:
Nee dat kan niet zomaar. Mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig. Een arbeidsovereenkomst kent geen schriftelijkheidsvereiste.
En een proeftijd dan weer wel. Dus dat verhaal gaat niet op. Maar juridisch is er niks op tegen om een aanbod een weekje te laten liggen. Tenzij ee een deadline bij zit.

Je loopt dan wel het risico dat werkgever hem weer intrekt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Redactie Frontpage zaterdag 28 september 2019 @ 13:57:52 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_189158878
Je zou tegen Y kunnen zeggen dat je graag binnen een aantal dagen hoort of we verder gaan, omdat je anders met een ander voorstel in zee gaat.

Als ze dat vervolgens niet doen, dan weet je ook meteen dat ze niet 100% voor jou willen gaan.

Zou je je conclusies uit kunnen trekken.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_189159410
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 13:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En een proeftijd dan weer wel. Dus dat verhaal gaat niet op. Maar juridisch is er niks op tegen om een aanbod een weekje te laten liggen. Tenzij ee een deadline bij zit.

Je loopt dan wel het risico dat werkgever hem weer intrekt.
Dit. Een beetje tijdrekken is niet erg.
Alius aliud dicit
pi_189162282
Ik zou het tekenen een weekje uitstellen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189166920
Beetje rekken.
Eerst bij x een aantal inhoudelijke vragen stellen over het aanbod. Per mail. Pas dinsdag ofzo mailen. Als ze reactie sturen 2 dagen later akkoord gaan. Dan heb je daarna nog rustig de tijd dat ze contract stukken opstellen en jij nog moet tekenen.

Het kan netter, maar denk dat dit de veiligste manier is. En bij meeste bedrijven zijn ze wel gewend dat iemand pas binnen is als er een contract met krabbel retour is gestuurd.
Eerst denken, dan typen
  zondag 29 september 2019 @ 08:33:33 #10
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_189170194
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 13:26 schreef jeroen25 het volgende:
Als er een proeftijd wordt afgesproken.
Dit.

TS, wat is er afgesproken qua proeftijd?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 29 september 2019 @ 08:44:51 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189170240
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 13:57 schreef Innisdemon het volgende:
Je zou tegen Y kunnen zeggen dat je graag binnen een aantal dagen hoort of we verder gaan, omdat je anders met een ander voorstel in zee gaat.

Als ze dat vervolgens niet doen, dan weet je ook meteen dat ze niet 100% voor jou willen gaan.

Zou je je conclusies uit kunnen trekken.
Yep, en ik zou ook gewoon duidelijk zeggen dat je een voorkeur hebt voor Y en dat je daarom contact opneemt.
Resistance is futile.
  Moderator zondag 29 september 2019 @ 09:00:25 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_189170322
De deadline is dat het bedrijf vast ts per 1 november wil. Aangezien veel werkgevers een maand opzegtermijn hebben kan ts straks niet 1 november starten maar mogelijk pas 1 december.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_189180584
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben het eens met Piger. Eerst een beetje rekken en dan vanaf dinsdag met inhoudelijke vragen of een eventueel tegenvoorstel doen. Ook kost het even wat tijd met contract opstellen plus krabbel retour.

Alleen stel dat ik per mail akkoord geef op het voorstel en dit alsnog later intrek, geeft dit geen gedoe?
pi_189181401
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 18:45 schreef DiemenZijde het volgende:
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik ben het eens met Piger. Eerst een beetje rekken en dan vanaf dinsdag met inhoudelijke vragen of een eventueel tegenvoorstel doen. Ook kost het even wat tijd met contract opstellen plus krabbel retour.

Alleen stel dat ik per mail akkoord geef op het voorstel en dit alsnog later intrek, geeft dit geen gedoe?
Nee, mits proeftijd. En in de toekomst hoef je het daar niet opnieuw te proberen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_189181973
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 18:45 schreef DiemenZijde het volgende:
Alleen stel dat ik per mail akkoord geef op het voorstel en dit alsnog later intrek, geeft dit geen gedoe?
nee, maar het is niet netjes
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189183646
Helder. En inderdaad het is niet netjes natuurlijk...
pi_189186739
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 21:23 schreef DiemenZijde_ het volgende:
Helder. En inderdaad het is niet netjes natuurlijk...
Jouw nickname lijkt nogal sterk op die van de TS...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 30 september 2019 @ 09:18:29 #18
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_189187480
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 09:00 schreef Renesite het volgende:
De deadline is dat het bedrijf vast ts per 1 november wil. Aangezien veel werkgevers een maand opzegtermijn hebben kan ts straks niet 1 november starten maar mogelijk pas 1 december.
Dit lijkt me eerder aan de orde.
Dus als TS wil rekken zal hij wel met een goeie moeten komen omdat het na vandaag gewoon dik een maand scheelt.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_189187826
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 20:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

nee, maar het is niet netjes
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 21:23 schreef DiemenZijde_ het volgende:
Helder. En inderdaad het is niet netjes natuurlijk...
Boeiend, als die bedrijven een probleem hebben laten ze je ook als een baksteen vallen... laat je niet verleiden tot valse loyaliteit.
pi_189365080
Beste lezers,

Een klein vervolg op deze situatie;


Vorige week kreeg ik van Organisatie X (de minder leuke functie) de laatste mogelijkheid om het contract te tekenen. Tot op dat moment moest ik nog steeds door de tweede ronde van Organisatie Y (de leukere, beter betaalde functie) heen komen. Ik wilde zekerheid en heb dus het contract getekend bij Organisatie X en start per 14 oktober.

Gisteren kreeg ik te horen dat ik door de tweede ronde van Organisatie Y ben gekomen. Heel leuk, dus ik heb hen verzocht om een voorstel te sturen. Conclusie is dat het salaris voor deze functie 200 euro bruto per maand hoger ligt, de secundaire arbeidsvoorwaarden net iets beter zijn en de functie meer uitdaging biedt.

Nu vraag ik om jullie advies aangezien ik maandag al bij Organisatie X zou moeten starten. In de arbeidsovereenkomst bij X is een proeftijd opgenomen van een maand.

Het is niet netjes maar ik zou morgen al akkoord kunnen geven aan Organisatie Y en zodoende X op de hoogte kunnen stellen dat ik gebruik maak van mijn recht tot opzegging in mijn proeftijd. Dit scheelt hun een hoop tijd en inwerkkosten.

Overigens zou ik het ook minimaal een week kunnen aankijken bij Organisatie X om te kijken hoe alles bevalt...

Ik weet het, ik ben een enorme twijfelkont maar mijn voorkeur voor Y is zeker groter!
pi_189366049
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:57 schreef DiemenZijde het volgende:
Beste lezers,

Een klein vervolg op deze situatie;


Vorige week kreeg ik van Organisatie X (de minder leuke functie) de laatste mogelijkheid om het contract te tekenen. Tot op dat moment moest ik nog steeds door de tweede ronde van Organisatie Y (de leukere, beter betaalde functie) heen komen. Ik wilde zekerheid en heb dus het contract getekend bij Organisatie X en start per 14 oktober.

Gisteren kreeg ik te horen dat ik door de tweede ronde van Organisatie Y ben gekomen. Heel leuk, dus ik heb hen verzocht om een voorstel te sturen. Conclusie is dat het salaris voor deze functie 200 euro bruto per maand hoger ligt, de secundaire arbeidsvoorwaarden net iets beter zijn en de functie meer uitdaging biedt.

Nu vraag ik om jullie advies aangezien ik maandag al bij Organisatie X zou moeten starten. In de arbeidsovereenkomst bij X is een proeftijd opgenomen van een maand.

Het is niet netjes maar ik zou morgen al akkoord kunnen geven aan Organisatie Y en zodoende X op de hoogte kunnen stellen dat ik gebruik maak van mijn recht tot opzegging in mijn proeftijd. Dit scheelt hun een hoop tijd en inwerkkosten.

Overigens zou ik het ook minimaal een week kunnen aankijken bij Organisatie X om te kijken hoe alles bevalt...

Ik weet het, ik ben een enorme twijfelkont maar mijn voorkeur voor Y is zeker groter!
Ik zou X bellen, en uitleggen dat je inmiddels een ander aanbod hebt gehad dat je meer aanspreekt en dat je daarom hun aanbod toch afzegt. Dat is vervelend; maar ik denk dat een week proberen en dan alsnog gaan nog vervelender is voor een bedrijf.
pi_189366974
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 17:00 schreef silliegirl het volgende:

[..]

Ik zou X bellen, en uitleggen dat je inmiddels een ander aanbod hebt gehad dat je meer aanspreekt en dat je daarom hun aanbod toch afzegt. Dat is vervelend; maar ik denk dat een week proberen en dan alsnog gaan nog vervelender is voor een bedrijf.
én voor jezelf. Binnen een week kun je een baan niet op waarde schatten hoor. Na een week is het veel moeilijker én lulliger voor X. Die hebben dan alles geregeld en uitgebreid kennis met je gemaakt.
Nu even door de zure appel heengingen en X afbellen.

Succes bij Y ^O^
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')