abonnement Unibet Coolblue
pi_189157785
Lorenzo risico voor Azoren

Orkaan Lorenzo is me er eentje. De storm die midden op de Atlantische Oceaan ligt is een zogenaamde major hurricane. er worden momenteel windsnelheden van boven de 230 km/uur geregistreerd.

Dergelijke windsnelheden zijn voor dit deel van de oceaan ongekend. Sinds er fatsoenlijke metingen zijn is er nog nooit een storm ten oosten van de 45e westelijke breedtegraad geweest met dergelijk hoge windsnelheden. Lorenzo heeft een indrukwekkende structuur met een zeer goed ontwikkeld oog hetgeen mooi te zien is op satellietfoto's. Op de windschaal van saffir-Simpson is Lorenzo momenteel een categorie 4 orkaan!

Noordelijke koers
Het Caribisch gebied hoeft geen angst te hebben voor Lorenzo. De storm trekt naar het noorden en blijft ver van de tropische eilanden. Anders is dat voor de Azoren. In de laatste berekeningen gaat Lorenzo vanaf zondag afbuigen naar het noordoosten en dat betekent dat de wervelstorm geleidelijk de Azoren in het vizier krijgt.

Lorenzo is een grote storm in doorsnee. Tropische stormwinden worden tot ruim 400 km uit het oog waargenomen.

In het GFS model is de koers van Lorenzo goed te zien. Ook andere modellen laten dit beeld zien. Op de lange termijn is er wel onzekerheid. In de laatste uitvoer van het Europees model trekt de orkaan in afzwakkende vorm richting Ierland. Andere modellen houden de koers meer noordelijk en ligt IJsland op de route van de storm.

https://www.weerplaza.nl/(...)co-voor-azoren/5619/
pi_189157855
pi_189157949
Dat zou kut zijn, was 3 maanden geleden nog op de azoren. Voormalig Atlantis, de stad onder water.

Wat is de azoren een fijn eiland om op te zijn. Hele lieve zachte mensen die daar wonen en leven.

Ik hoop dat onze lieve heer, barmhartig genoeg is deze mensen met rust te laten.
  zaterdag 28 september 2019 @ 22:12:14 #4
485441 Argenteria
Elegant en decadent.
pi_189166255
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:37 schreef aloa het volgende:
ten oosten van de 45e westelijke breedtegraad
Dit lijkt mij onmogelijk.
'Favere et cupere Factionem Cartellum. Vivere Caliphatem Cartellum!'
★★★★
pi_189167241
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 22:12 schreef Argenteria het volgende:

[..]

Dit lijkt mij onmogelijk.
Hoezo dan?
  zondag 29 september 2019 @ 00:07:45 #6
485441 Argenteria
Elegant en decadent.
pi_189168219
quote:
4s.gif Op zaterdag 28 september 2019 23:04 schreef aloa het volgende:

[..]

Hoezo dan?
Breedtegraden lopen toch van west naar oost (zoals de evenaar)? Moet de lengtegraad (Greenwich enzo) zijn volgens mij.
'Favere et cupere Factionem Cartellum. Vivere Caliphatem Cartellum!'
★★★★
pi_189170881
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2019 00:07 schreef Argenteria het volgende:

[..]

Breedtegraden lopen toch van west naar oost (zoals de evenaar)? Moet de lengtegraad (Greenwich enzo) zijn volgens mij.
Klopt idd niet.

Lorenzo is nu een cat 5.
pi_189170907
Recht op het meest westelijke eilandje van de Azoren af.

pi_189171011
Uniek: orkaan van categorie 5 op weg naar Azoren
Lorenzo is boven de Atlantische Oceaan uitgegroeid tot een orkaan van de vijfde categorie. Hij zal naar verwachting over enkele dagen de Azoren bereiken.

Het is volgens meteorologen uniek dat een orkaan van deze kracht zo ver naar het noorden en het oosten is te vinden. Wel verwacht men dat de kracht zal zijn afgenomen als de Portugese eilandengroep midden op de Atlantische Oceaan wordt bereikt.

De orkaan kent nu windsnelheden tot 255 kilometer per uur. Het oog van de storm verplaatst zich met 15 kilometer per uur. Daarmee worden de Azoren in de loop van volgende week bereikt.

Wat er daarna gebeurt is nog erg onzeker. Weerplaza houdt er rekening mee dat de orkaan in afgezwakte vorm richting Ierland gaat, maar een noordelijkere koers richting IJsland is ook mogelijk.

Gezonken
Twee dagen geleden zonk een Frans schip door het noodweer van Lorenzo. Elf opvarenden worden nog vermist. Lorenzo veroorzaakt ook hogere golven op de Antillen en de Zuid-Amerikaanse kust. De Caribische eilanden liggen niet op het pad van de orkaan.

Het is de vijfde orkaan van dit seizoen in de Atlantische Oceaan. Begin deze maand maakte orkaan Dorian veel slachtoffers, vooral op de Bahama's.

https://nos.nl/artikel/23(...)weg-naar-azoren.html
  Moderator zondag 29 september 2019 @ 13:08:51 #10
8781 crew  Frutsel
pi_189173532
Sow bijzonder

Dacht dat hij al aan het afzwakken was en toch ineens cat 5
pi_189175957
Vila do corvo is straks dakloos
pi_189178091
pi_189179272
De verwachte golfhoogte voor de Azoren kan oplopen tot 17 meter.

pi_189182313
Ongekend
pi_189182319
Ik zet de popcorn alvast klaar
pi_189187138
DataInTheNews twitterde op maandag 30-09-2019 om 08:25:02 #HurricaneLorenzo is the strongest hurricane on record in the Eastern Atlantic Ocean with maximum winds reaching 145 MPH, thats around 233 kilometers per hour.#news #Data #hurricane #science #DataScientists https://t.co/PCifTV0o0Z https://t.co/gheXhHvkr3 reageer retweet
  User die het meest klaagt 2022 maandag 30 september 2019 @ 11:57:20 #17
414785 sirdanilot
pi_189189350
Ik woon in ierland, hopelijk slaat dit ding ons deze keer over.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_189190528
Meerdere eilanden in de Atlantische Oceaan stonden maandagochtend onder een orkaan of tropische storm toen orkaan Lorenzo dichterbij kwam.

De storm van categorie 2 heeft de Azoren al dagen bedreigd . Vroege maandag was het ongeveer 1160 mijl van de eilanden en pakte 110 mph wind, zei het National Hurricane Centre.
De Azoren zijn een groep paradijsachtige eilanden, ongeveer 950 mijl ten westen van Lissabon, Portugal.
Het centrum van de storm zal woensdag langs de eilanden passeren, zei de NHC. Als Lorenzo nadert, zal het tot 6 centimeter regen over de meeste westelijke Azoren dumpen en tot 2 centimeter boven de centrale Azoren dinsdag en woensdag. De regenval kan levensbedreigende overstromingen in het westelijke deel van de Azoren veroorzaken, waarschuwde het centrum.
De storm zal op zee blijven, zei CNN-meteoroloog Michael Guy, maar bedreigt de eilanden met windschade, overstromingen en modderstromen.
Het centrum zei ook dat orkaanse omstandigheden mogelijk waren op de eilanden Flores, Corvo, Faial, Pico, Sao Jorge, Graciosa en Terceira, waar orkaanhorloges zijn uitgegeven.
Sao Miguel en Santa Maria staan ​​onder tropische stormhorloges.
Het orkaancentrum noemde de storm "groot en krachtig" en waarschuwde dat zijn windvelden de komende dagen zouden blijven uitbreiden. De orkaankrachtwinden van Lorenzo strekken zich momenteel 90 mijl buiten het centrum van de storm uit en de tropische stormkrachtwinden strekken zich 255 mijl uit, zei het.
De winden van de storm zijn misschien verzwakt, zei het orkaancentrum, maar benadrukte dat "het gebied van de orkaankracht sinds zaterdag meer dan verdubbeld is".
VK en Ierland zullen effecten voelen
Tijdens het weekend versterkte Lorenzo tot een storm van categorie 5, waardoor het de sterkste orkaan is die tot dusver noord en oost in het Atlantische bekken is opgetekend, zei het orkaancentrum.
Zelfs Ierland en het Verenigd Koninkrijk zullen wat regen en wind voelen, maar pas donderdag, zei Guy.
De storm kan vertragingen in de vliegreis veroorzaken, zei hij.
pi_189190757
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2019 13:37 schreef -Chakotay- het volgende:
Meerdere eilanden in de Atlantische Oceaan stonden maandagochtend onder een orkaan of tropische storm toen orkaan Lorenzo dichterbij kwam.

De storm van categorie 2 heeft de Azoren al dagen bedreigd . Vroege maandag was het ongeveer 1160 mijl van de eilanden en pakte 110 mph wind, zei het National Hurricane Centre.
De Azoren zijn een groep paradijsachtige eilanden, ongeveer 950 mijl ten westen van Lissabon, Portugal.
Het centrum van de storm zal woensdag langs de eilanden passeren, zei de NHC. Als Lorenzo nadert, zal het tot 6 centimeter regen over de meeste westelijke Azoren dumpen en tot 2 centimeter boven de centrale Azoren dinsdag en woensdag. De regenval kan levensbedreigende overstromingen in het westelijke deel van de Azoren veroorzaken, waarschuwde het centrum.
De storm zal op zee blijven, zei CNN-meteoroloog Michael Guy, maar bedreigt de eilanden met windschade, overstromingen en modderstromen.
Het centrum zei ook dat orkaanse omstandigheden mogelijk waren op de eilanden Flores, Corvo, Faial, Pico, Sao Jorge, Graciosa en Terceira, waar orkaanhorloges zijn uitgegeven.
Sao Miguel en Santa Maria staan ​​onder tropische stormhorloges.
Het orkaancentrum noemde de storm "groot en krachtig" en waarschuwde dat zijn windvelden de komende dagen zouden blijven uitbreiden. De orkaankrachtwinden van Lorenzo strekken zich momenteel 90 mijl buiten het centrum van de storm uit en de tropische stormkrachtwinden strekken zich 255 mijl uit, zei het.
De winden van de storm zijn misschien verzwakt, zei het orkaancentrum, maar benadrukte dat "het gebied van de orkaankracht sinds zaterdag meer dan verdubbeld is".
VK en Ierland zullen effecten voelen
Tijdens het weekend versterkte Lorenzo tot een storm van categorie 5, waardoor het de sterkste orkaan is die tot dusver noord en oost in het Atlantische bekken is opgetekend, zei het orkaancentrum.
Zelfs Ierland en het Verenigd Koninkrijk zullen wat regen en wind voelen, maar pas donderdag, zei Guy.
De storm kan vertragingen in de vliegreis veroorzaken, zei hij.
Ik wil ook een orkaanhorloge.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_189195795
Hurricane watch. Altijd leuk, google translate.
pi_189219281
Lijkt toch Ierland te gaan worden.

pi_189219878
Hopelijk heeft iedereen op Flores eiland goed op zijn orkaanhorloge gekeken want Lorenzo gaat er recht op af.

https://www.tropicaltidbi(...)3L&product=truecolor
  dinsdag 1 oktober 2019 @ 23:40:29 #23
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  woensdag 2 oktober 2019 @ 09:53:04 #24
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189223061
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:51 schreef -Chakotay- het volgende:
Dat zou kut zijn, was 3 maanden geleden nog op de azoren. Voormalig Atlantis, de stad onder water.

Wat is de azoren een fijn eiland om op te zijn. Hele lieve zachte mensen die daar wonen en leven.

Ik hoop dat onze lieve heer, barmhartig genoeg is deze mensen met rust te laten.
Dat hoop ik ook heel erg. Prachtige natuur daar. Hoop dat de schade meevalt. Ik vrees vooral voor Flores en Corvo.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189223396
Zo te lezen valt het mee. Heb een collega die er nu op vakantie is.

https://www.telegraaf.nl/(...)renzo-bereikt-azoren
  woensdag 2 oktober 2019 @ 10:34:00 #26
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189223492
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 10:25 schreef Aurelius het volgende:
Zo te lezen valt het mee. Heb een collega die er nu op vakantie is.

https://www.telegraaf.nl/(...)renzo-bereikt-azoren
Dat is o.a. Pico, ben benieuwd hoe Flores en Corvo eraan toe zijn. Las dat daar bepaalde wegen nu onbegaanbaar zijn door omgewaaide bomen.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189225320
quote:
2s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 09:53 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Dat hoop ik ook heel erg. Prachtige natuur daar. Hoop dat de schade meevalt. Ik vrees vooral voor Flores en Corvo.
ben jij er ook eens geweest?
  woensdag 2 oktober 2019 @ 12:54:32 #28
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189225471
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 12:43 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

ben jij er ook eens geweest?
Alleen Sao Miguel, Pico, Faial en Terceira. las dat Horta op Faial veel schade heeft geleden.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189225484
quote:
2s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 12:54 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Alleen Sao Miguel, Pico, Faial en Terceira. las dat Horta op Faial veel schade heeft geleden.
Alleen? klinkt alsof je te weinig gezien hebt :')

met de boot of gewoon vliegtuig
  woensdag 2 oktober 2019 @ 13:37:33 #30
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189226099
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 12:55 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

Alleen? klinkt alsof je te weinig gezien hebt :')

met de boot of gewoon vliegtuig
Oh ja, had achteraf Flores en Corvo ook willen zien namelijk :P het was een pakketreis. Alles per SATA vliegtuig gedaan tussen de eilanden.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189226147
quote:
2s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 13:37 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Oh ja, had achteraf Flores en Corvo ook willen zien namelijk :P het was een pakketreis. Alles per SATA vliegtuig gedaan tussen de eilanden.
was het duur? ik ben alleen in sao miguel geweest
  woensdag 2 oktober 2019 @ 14:37:28 #32
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189227011
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 13:39 schreef -Chakotay- het volgende:

[..]

was het duur? ik ben alleen in sao miguel geweest
Ik herinner me de kosten niet meer. Heb destijds via KRAS geboekt.

Lees net dat de haven van Flores zwaar te lijden heeft gehad... https://www.rtp.pt/acores(...)tUtOCTN75C4jisnbBAew
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189227347
quote:
2s.gif Op woensdag 2 oktober 2019 14:37 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ik herinner me de kosten niet meer. Heb destijds via KRAS geboekt.

Lees net dat de haven van Flores zwaar te lijden heeft gehad... https://www.rtp.pt/acores(...)tUtOCTN75C4jisnbBAew
ik vind het gelukkig nog meevallen.. paar containers die drijven.

Ik was bij mijn bezoek vooral onder de indruk van de golfbrekers.. dat zijn een aantal grote betonblokken.. zo!
pi_189277505
Azoren O+
Gino ♥
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')