abonnement Unibet Coolblue
pi_189157083
quote:
Werken als illegaal: Saïd zat 15 uur achter elkaar in een vieze kruipruimte

In Nederland werken tienduizenden illegalen in deplorabele omstandigheden. Zo werden de kruipruimtes van het ziekenhuis AMC schoongemaakt door mensen zonder papieren. Saïd was een van hen.

Het contrast kon niet groter zijn. Terwijl onder en boven hem patiënten de beste zorg kregen, wurmde Saïd zich vier maanden lang tussen de vloeren van het Amsterdam UMC-ziekenhuis, locatie AMC. Zonder het nog te weten was hij zelf ook een zware patiënt. In zijn hoofd groeide een hersentumor, die voor steeds meer klachten zorgde.

In de kruipruimtes van het ziekenhuis haalde hij opgehoopt stof, puin en ijzervijlsel weg en smeerde hij de vloer in met vluchtige stoffen. Tegen de regels van het ziekenhuis in droeg hij geen beschermende kleding of mondkapje.

In Nederland werken naar schatting tienduizenden illegale arbeiders. Uit onderzoek van de Inspectie SZW, de opvolger van de Arbeidsinspectie, zijn illegalen vooral actief in de schoonmaakbranche. Hun situatie is vaak deplorabel, ze zijn onderbetaald en werken vaak te veel uren in slechte omstandigheden. Saïd is een van hen.

Verblijfsvergunning
Saïd reisde hier in 1987 naartoe vanuit Marokko op een toeristenvisum. Vier jaar later lukte het hem een verblijfsvergunning te krijgen. Hij trouwde, maar na zijn scheiding in 1998 ging het mis met de aanvraag van een nieuwe vergunning. ,,Mijn paspoort bleek verlopen en ik kreeg het niet verlengd. Ik heb misschien fouten gemaakt bij de aanvraag. Ik stond ineens zonder papieren.’’

Terug naar zijn vaderland wil hij niet. Om in Nederland rond te komen, neemt Saïd elke zwarte klus aan die hij aangeboden krijgt. Hij werkt in de bouw als ijzervlechter, plukt groente in de glastuinbouw in het Westland, sloopt oude huisjes en doet talloze klussen als schoonmaker. ,,Ik ben wel een beetje handig’’, zegt hij, terwijl hij zijn handen toont. ,,En ik ben niet lui. Ik kijk niet op tegen lange werkdagen, ik ben een harde werker.’’

Goor werk
De 58-jarige Saïd doet zijn verhaal vanuit een piepklein arbeidershuisje in Den Haag. Sigaretten binnen handbereik. De tengere man met de donkere, vriendelijke ogen, is een optimist. Hij wil niet haatdragend overkomen, normaal gesproken klaagt hij niet over zijn baantjes. Maar wat zijn baas hem in het AMC liet doen, was het meest gore werk dat hij in twintig jaar is tegengekomen.

Eind 2018 loopt Saïd een kennis tegen het lijf. Hij weet werk voor hem, in Amsterdam. Het betaalt 300 euro per week. Saïd stemt meteen in. Elke ochtend wordt hij om 5 uur ’s ochtends in het donker bij een tankstation in Den Haag opgepikt door een oranje busje.

Niets zeggen
Tot mei dit jaar werkt Saïd in het AMC. ,,Met meestal een man of vijf, zes. Ze vertelden me dat ze ook illegaal waren. Bepaalde ruimtes in het ziekenhuis kon je alleen binnen met een sleutel of met een toegangspas. Onze chef, meneer Kahn, liet ons naar binnen. Dan liep hij terug naar zijn bus, om te slapen of een waterpijp te roken.’’

Meneer Kahn drukt zijn medewerkers op het hart om met niemand in het ziekenhuis te praten. Saïd vindt dat vreemd. ,,Ik vroeg: ‘Maar ik mag toch wel goedemorgen zeggen?’ ‘Jawel’, was zijn antwoord, ‘maar als iemand vragen stelt: niets zeggen’.’’

Zwaar en vies
Het werk in het AMC is zwaar en vies. Met zijn collega’s werkt Saïd tussen de vloeren van het ziekenhuis, in kruipruimtes van zo’n 80 centimeter hoog, die je betreedt via een luik.

Op sommige plaatsen ligt er afval van reparaties of verbouwingen, zoals ijzervijlsel van doorgezaagde leidingen. ,,Op andere plekken was in geen 25 jaar iemand geweest en lag er een dikke laag stof dat overal op je lijf en in je haar bleef plakken.”

Gewapend met een plank op wieltjes en verschillende stofzuigers klimt Saïd over buizen en leidingen om de vloeren in de zogeheten technische ruimtes schoon te maken. ,,Daarna moesten we het beton afsmeren met een laagje cement. Als dat was uitgehard, moesten we de vloer verven met speciale antistatische coating, zodat het stof niet meer op de vloer zou plakken.’’ In de ongeventileerde ruimtes slaat de sterk ruikende verfdamp hem op de longen.

Zonder beschermende kleding
Van het schoonmaakbedrijf waarvoor hij werkt, T.S. Almere, krijgt Saïd geen enkele beschermende kleding. Hij werkt in zijn eigen spijkerbroek en een blauw T-shirt met het bedrijfslogo. Het valt hem op dat een loodgieter die in dezelfde kruipruimte werkt bijna als een astronaut ingepakt is. ,,Die man droeg een beschermend pak, handschoenen en een masker over zijn hele gezicht. Ook had hij een apparaatje dat elk half uur ging piepen. Dan moest hij de ruimte uit om frisse lucht te halen. Wij werkten uren achter elkaar door.’’

Als Saïd bij zijn baas klaagt dat híj geen beschermende kleding heeft, duwt die hem de dag erop een witte overall van het AMC in zijn handen. ,,Ik weet niet waar hij dat pak vandaan had. Misschien dat hij het ergens uit een wasmand heeft gepakt”, zegt Saïd. ,,En van de loodgieter kreeg ik later zo’n stoffen mondkapje die je in de kluswinkel koopt. Ik zat nog steeds onder het stof, maar het was beter dan niets.’’

De werkdagen in de benauwde ruimtes zijn lang. Soms wel 15 uur achter elkaar. ,,Dan moest de kruipruimte onder een afdeling af zijn, zodat de artsen er weer gebruik van konden maken. Dan moest je door totdat het klaar was.’’ Per week zegt Saïd vijf, zes of soms zeven dagen te werken. ,,Mijn baas bleef al die tijd in zijn busje zitten.’’

Duizelingen
Tijdens het werk krijgt Saïd steeds vaker barstende hoofdpijn en duizelingen. Ze bezorgen hem zoveel last van dat hij gereedschappen laat vallen. ,,Dan werd mijn baas zó boos op mij, maar ik kon er niets aan doen. Eén keer gaf ik aan dat ik echt niet verder kon, dat ik naar huis wilde. Toen kreeg ik een paar paracetamolletjes. Die moest ik doorslikken en dan doorwerken.’’

Saïd blijkt te lijden aan een hersentumor, met uitzaaiing in een bijnier. Omdat vreemdelingen op basis van humanitaire afspraken ook recht hebben op medische zorg, krijgt hij een medische behandeling. Omdat niet alles wordt vergoed, springen zijn vrienden financieel bij. Het was kantje boord, maar een operatie heeft hij overleefd. Toen volgde chemotherapie en nu krijgt hij bestralingen. De uitkomst is nog ongewis.

Appeltje te schillen
Zijn ziekte wijt hij niet aan de werkzaamheden in het AMC. ,,Ik neem het ziekenhuis niets kwalijk. Ik denk niet dat ze daar wisten onder welke omstandigheden wij ons werk moesten doen. Het schoonmaakbedrijf is in mijn ogen wel fout. Ze hadden ons beter moeten beschermen. Als het om gezondheid gaat, is iedereen een mens toch? Ook een illegaal.’’

Appeltje te schillen
Met T.S. Almere heeft hij nog een appeltje te schillen. Saïd claimt dat hij nog salaris van het bedrijf tegoed heeft. ,,De eerste paar weken kreeg ik betaald, maar later kreeg ik niets meer. Als ik vroeg om salaris, zei mijn baas dat hij nog geen geld van het ziekenhuis had gekregen.’’ Het UMC spreekt dat tegen. ,,Alle rekeningen aan TS waren reeds betaald.’’

Nieuwe procedure
Met een rechtszaak wil Saïd zijn achterstallig ‘loon’ proberen te krijgen. En via een nieuwe procedure vraagt hij alsnog een verblijfsstatus in Nederland aan. Hij hoopt vanwege zijn ziekte dat hij op humanitaire grond het recht verdient om te mogen blijven.

De eigenaar van T.S. Almere wil niet ingaan op vragen van deze krant. Via zijn advocaat Hendrik Sytema laat hij weten dat hij zich niet herkent in de geuite beschuldigingen.

Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)ruipruimte~ae96b1f5/
TL, DR: Illegale Marokkaan Said (58) werkt 15 uur per dag, 7 dagen per week, zonder bescherming in een kruipruimte onder het AMC ziekenhuis, zonder mondkapje of andere beschermende kleding. De verfdampen kunnen geen kant op in de slecht geventileerde ruimte. Said krijgt een hersentumor.

Reactie van het AMC. TL, DR: Said's verhaal klopt, maar Wir haben ess nicht gewusst. Ook gaan ze de samenwerking met het schoonmaakbedrijf stopzetten.

Volledige reactie:

quote:
AMC beëindigt samenwerking T.S. Almere
Het UMC-ziekenhuis, waar de locatie AMC onder valt, reageert aanvankelijk verrast op het verhaal van Saïd. ,,Wij wisten niet dat deze situatie met illegale arbeid binnen onze muren plaatsvond. Als deze feiten kloppen, vinden wij dat verschrikkelijk voor de betrokkenen.”

Als het ziekenhuis de feiten onderzoekt, blijken veel onderdelen van Saïds verhaal te kloppen. In de door hem genoemde periode heeft er inderdaad schoonmaakwerk plaatsgevonden in de technische ruimtes. Ook herkennen ze de ruimtes op foto’s die Saïd er van zichzelf heeft laten nemen. Dat hij daar zonder beschermende kleding werkte, is tegen de regels. ,,Alle mensen die hier werken, moeten een veiligheidsinstructie doorlopen, de benodigde beschermingsmiddelen dragen en beschikken over een veiligheidskaartje met de regels voor veilig werken. Voor het type werkzaamheden in de technische ruimtes zijn beschermende kleding en een mondkapje verplicht.’’

Steekproefsgewijs controleren
Het ziekenhuis zegt steekproefsgewijs te controleren op het naleven van de veiligheidsregels. ,,We zeggen: je werkt hier in een ziekenhuis, maar we willen niet dat je in het ziekenhuis wordt opgenomen.’’ Bij eerdere controle van T.S. Almere zijn ‘geen ernstige onregelmatigheden’ aan het licht gekomen.

Het enige dat het UMC niet zelf heeft kunnen controleren, is of er illegale arbeiders in de tussenruimtes actief zijn geweest. ,,Als er inderdaad ongedocumenteerde en dus onverzekerde medewerkers aan het werk zijn geweest, zijn er willens en wetens regels en procedures overtreden Wij nemen dat hoog op. TS-Cleaning services heeft ons actief misleid door met niet aangemelde medewerkers te werken, en dat is helaas gelukt.’’

Samenwerking opgezegd

Naar aanleiding van vragen van deze krant heeft het ziekenhuis T.S. Almere ter verantwoording geroepen. ,,Onze vragen zijn niet naar tevredenheid beantwoord en het bedrijf heeft niet het vereiste verantwoordelijkheidsgevoel getoond. We hebben per direct de samenwerking opgezegd.’’

Om malversaties in de toekomst te vermijden, zal het AMC de technische schoonmaakwerkzaamheden opnieuw aanbesteden.


Ook typisch trouwens dat die baas "Kahn" heet, een typische Pakistaanse naam.
  zaterdag 28 september 2019 @ 12:02:41 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_189157287
Dat schoonmaakbedrijf moet keihard worden aangepakt.
Verder is het bizar dat de ene allochtoon een slavenbestaan leidt en rechteloos is terwijl de andere een soort heiligenstatus heeft en niks hoeft te doen voor complete verzorging van wieg tot graf en overal voorrang krijgt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_189157341
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:02 schreef LXIV het volgende:
Dat schoonmaakbedrijf moet keihard worden aangepakt.
Verder is het bizar dat de ene allochtoon een slavenbestaan leidt en rechteloos is terwijl de andere een soort heiligenstatus heeft en niks hoeft te doen voor complete verzorging van wieg tot graf en overal voorrang krijgt.
Het ziekenhuis gaat de samenwerking met hun opzeggen, en Said gaat ze aanklagen om achterstallig loon uitbetaald te krijgen. Boehoe, dat zal ze leren! ;(

Ik lees nergens dat er aangifte is gedaan, of dat de inspectie of het OM een strafrechtelijk onderzoek instelt. Blijkbaar kun je hier in Nederland gewoon mee wegkomen.

[Cynische modus] Ik denk dat ik ook maar zo'n louche ondernemer wordt, het geld ligt op straat ;(
  zaterdag 28 september 2019 @ 12:07:15 #4
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_189157353
quote:
Ook typisch trouwens dat die baas "Kahn" heet, een typische Pakistaanse naam.
Want dat is relevant? Niet de slavenarbeid of het feit dat een ziekenhuis draait op deze praktijken? Of dat deze vraag er überhaupt is?

Jammer, had gehoopt dat je op zn minst kon pretenderen te doen te hebben met Saïd.
pi_189157366
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:07 schreef Briqq het volgende:

[..]

Want dat is relevant? Niet de slavenarbeid of het feit dat een ziekenhuis draait op deze praktijken? Of dat deze vraag er überhaupt is?

Jammer, had gehoopt dat je op zn minst kon pretenderen te doen te hebben met Saïd.
Dat is relevant, omdat ik n.a.v. het lezen van artikelen in de Britse pers en TV series over louche huisjesmelkers, steeds vaker zie dat het Pakistanen (of "Asians" zoals ze in GB genoemd worden) zich met dit soort uitbuitingspraktijken bezig houden.
  zaterdag 28 september 2019 @ 12:09:43 #6
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_189157377
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:02 schreef LXIV het volgende:
Dat schoonmaakbedrijf moet keihard worden aangepakt.
Verder is het bizar dat de ene allochtoon een slavenbestaan leidt en rechteloos is terwijl de andere een soort heiligenstatus heeft en niks hoeft te doen voor complete verzorging van wieg tot graf en overal voorrang krijgt.
Och, dat heb je met ons blanken ook hoor :). Dat heb je met heel de wereldbevolking.
pi_189157383
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:02 schreef LXIV het volgende:
Dat schoonmaakbedrijf moet keihard worden aangepakt.
Verder is het bizar dat de ene allochtoon een slavenbestaan leidt en rechteloos is terwijl de andere een soort heiligenstatus heeft en niks hoeft te doen voor complete verzorging van wieg tot graf en overal voorrang krijgt.
Ja precies, een paar kilometer verderop roven de Marokkanen de dorpen leeg en slapen ze in een AZC en deze hardwerkende Marokkaan wordt finaal uitgebuit. :{

Verder erg bizar dat dit in dat ziekenhuis kan. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189157386
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:02 schreef LXIV het volgende:
Dat schoonmaakbedrijf moet keihard worden aangepakt.
Verder is het bizar dat de ene allochtoon een slavenbestaan leidt en rechteloos is terwijl de andere een soort heiligenstatus heeft en niks hoeft te doen voor complete verzorging van wieg tot graf en overal voorrang krijgt.
Waarom ook niet het AMC die maar lekker makkelijk alles uitbesteed, die zijn net zo verantwoordelijk in mijn optiek.
  zaterdag 28 september 2019 @ 12:10:54 #9
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_189157392
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:08 schreef uncucked het volgende:

[..]

Dat is relevant, omdat ik n.a.v. het lezen van artikelen in de Britse pers en TV series over louche huisjesmelkers, steeds vaker zie dat het Pakistanen (of "Asians" zoals ze in GB genoemd worden) zich met dit soort uitbuitingspraktijken bezig houden.
Ik vind het frappant dat je je zo focust op de afkomst van een of andere aannemer, terwijl het probleem duidelijk ligt bij de handhaving en de vraag die er bestaat naar slavenarbeid. Als het een autochtone aannemer was geweest, wat dan?
pi_189157439
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 11:47 schreef uncucked het volgende:

[..]

TL, DR: Illegale Marokkaan Said (58) werkt 15 uur per dag, 7 dagen per week, zonder bescherming in een kruipruimte onder het AMC ziekenhuis, zonder mondkapje of andere beschermende kleding. De verfdampen kunnen geen kant op in de slecht geventileerde ruimte. Said krijgt een hersentumor.

Reactie van het AMC. TL, DR: Said's verhaal klopt, maar Wir haben ess nicht gewusst. Ook gaan ze de samenwerking met het schoonmaakbedrijf stopzetten.

Volledige reactie:
[..]

[ afbeelding ]

Ook typisch trouwens dat die baas "Kahn" heet, een typische Pakistaanse naam.
Khan of Kahn? De eerste is Pakistaans, de 2e is waarover gesproken wordt in het artikel en dat is onder meer een Duitse verbastering van Cohen.
Resistance is futile.
pi_189157440
quote:
16s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja precies, een paar kilometer verderop roven de Marokkanen de dorpen leeg en slapen ze in een AZC
Inderdaad, die komen voor 300 euro per week hun bed niet uit, laat staan voor dit soort werk. Je hebt werkpaarden en luxepaarden.
pi_189157456
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Khan of Kahn? De eerste is Pakistaans, de 2e is waarover gesproken wordt in het artikel en dat is onder meer een Duitse verbastering van Cohen.
En Cohen is weer een joodse naam.
pi_189157472
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:14 schreef uncucked het volgende:

[..]

Inderdaad, die komen voor 300 euro per week hun bed niet uit, laat staan voor dit soort werk. Je hebt werkpaarden en luxepaarden.
Naar mijn idee is er wat mis met de selectieprocedure en het uitzettingabeleid. Laatst ook met dat Armeense gezin, twee vwo leerlingen trap je eruit en dat tuig laat je hier. :N


Er zit echt wat mis.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189157477
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:15 schreef uncucked het volgende:

[..]

En Cohen is weer een joodse naam.
I had no idea! :+
Resistance is futile.
pi_189157495
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom ook niet het AMC die maar lekker makkelijk alles uitbesteed, die zijn net zo verantwoordelijk in mijn optiek.
Ja die voor een zo laag mogelijk bedrag een schoonmaker wil en een oogje dichtknijpt.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189157508
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:08 schreef uncucked het volgende:

[..]

Dat is relevant, omdat ik n.a.v. het lezen van artikelen in de Britse pers en TV series over louche huisjesmelkers, steeds vaker zie dat het Pakistanen (of "Asians" zoals ze in GB genoemd worden) zich met dit soort uitbuitingspraktijken bezig houden.
en het is ook typisch dat het in nederland vooral blanke autochtone mannen zijn die zich vergrijpen aan minderjarige kinderen.

als je de racisme bril opzet zie je overal racisme. zoals jij in dit geval.

dit is de gebruikelijke geval van dat de baas de werknemer uitbuit. niks nieuws en niks schokkends dus.

daarnaast is Kahn eerder een duitse naam.

Khan is pakistaans
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189157537
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

en het is ook typisch dat het in nederland vooral blanke autochtone mannen zijn die zich vergrijpen aan minderjarige kinderen.

als je de racisme bril opzet zie je overal racisme. zoals jij in dit geval.

dit is de gebruikelijke geval van dat de baas de werknemer uitbuit. niks nieuws en niks schokkends dus.

daarnaast is Kahn eerder een duitse naam.

Khan is pakistaans
Niet zo gek als er in Nederland voornamelijk autochtone blanke mannen( _O_ ) wonen natuurlijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  zaterdag 28 september 2019 @ 12:22:22 #18
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_189157563
Fijn dat deze illegale Marokkaan zich even gemeld heeft. Kan hij gelijk op het vliegtuig gezet worden.
pi_189157677
quote:
16s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja die voor een zo laag mogelijk bedrag een schoonmaker wil en een oogje dichtknijpt.
Sterker nog de financiële persoon die deze onderaannemer uitknijpt krijgt vaak nog bonussen als hij weer de kosten kan drukken en wil natuurlijk geen verantwoordelijkheid hebben over wat de onderaannemer nu doet. :')
pi_189157726
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 12:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Sterker nog de financiële persoon die deze onderaannemer uitknijpt krijgt vaak nog bonussen als hij weer de kosten kan drukken en wil natuurlijk geen verantwoordelijkheid hebben over wat de onderaannemer nu doet. :')
Alles uitknijpen ten behoeve van de winst, heerlijk die marktwerking.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_189161932
Kan een gutmensch Said geen baantje aanbieden.....

GRAPJE HAHAAHAH de gutmensch moet ook geen Marokkanen.
pi_189161946
Ineens weet niemand iets.
  zaterdag 28 september 2019 @ 20:51:44 #23
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189164379
Van de website

T.S. Almere

quote:
T.S. Almere is de betrouwbare partij in de technische schoonmaak. Al 4 jaar werken wij voor verschillende organisaties waar wij onze diensten zorgvuldig uitvoeren.
Ook werken wij al 3 jaar in het AMC waar onze specialisme optimaal benut word. Wij zijn verantwoordelijk voor o.a. het reinigen van ventilatieroosters binnen OK’s en IC’s.
Verder brengen wij ook de technische vloeren op orde.

Eerlijkheid en Kwaliteit staat bij ons hoog in het vaandel. U kan ons altijd contacten voor advies op het gebied van technische schoonmaak binnen uw organisatie.
  zaterdag 28 september 2019 @ 20:57:29 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_189164475
Nog een reden om illegalen zo snel mogelijk uit te zetten.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 28 september 2019 @ 21:00:24 #25
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189164523
Je kan hier gewoon 20 jaar lang illegaal zijn. Hoe heeft dat T.S. Almere dat eigenlijk gedaan, je kan toch geen illegale werknemers in dienst hebben?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')