abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 september 2019 @ 20:31:35 #1
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_189149308
https://nos.nl/artikel/23(...)nitief-verboden.html

quote:
Alle rookruimtes in de Nederlandse horeca moeten dicht. Dat heeft de Hoge Raad bepaald.

Sinds 1 juli 2008 geldt in Nederland een rookverbod in de horeca, maar er wordt een uitzondering gemaakt voor speciaal aangewezen rookruimtes. Antirookvereniging CAN stapte naar de rechter, omdat de uitzondering in strijd zou zijn met een verdrag van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO dat ook door Nederland ondertekend is.

Het gerechtshof in Den Haag stelde CAN eerder al in het gelijk, maar de Staat ging daarop in cassatie bij de Hoge Raad. De Hoge Raad verwerpt dat cassatieberoep en zegt dat rookruimtes niet wettig zijn.

De advocaat-generaal, de juridisch adviseur bij de Hoge Raad, concludeerde een paar maanden geleden al dat de uitzonderingspositie in de Nederlandse horeca onwettig is.

Volgens de advocaat-generaal kunnen niet-rokers een sociale druk voelen om zich bij de rokers in een rookruimte aan te sluiten en het is volgens hem onvermijdelijk dat er rook ontsnapt en in de rookvrije gedeeltes van een café of restaurant terechtkomt.
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:30 schreef YuckFou het volgende:

Dus nu gaan die sociale druk voelen mee naar buiten te gaan omdat hun rokende vrienden ook buiten staan? En dat is wel okay want de buurt heeft geen last van al dat geschreeuw en gejoel op straat? :{
Edit, kan een Mod een 2 achter de TT zetten? :')
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  vrijdag 27 september 2019 @ 20:38:23 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_189149443
Nog een deel waarin de zure niet-rokers zich kunnen onderscheiden van die sociale gezellige rokers _O_
  vrijdag 27 september 2019 @ 20:44:25 #3
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_189149571
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:38 schreef Woelwater het volgende:
Nog een deel waarin de zure niet-rokers zich kunnen onderscheiden van die sociale gezellige rokers _O_
*O* *O*
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_189149859
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:30 schreef YuckFou het volgende:

[..]

Dus nu gaan die sociale druk voelen mee naar buiten te gaan omdat hun rokende vrienden ook buiten staan? En dat is wel okay want de buurt heeft geen last van al dat geschreeuw en gejoel op straat? :{
in de rookruimte is het warm, is er muziek en mag je drinken. dat heb je buiten niet, dus willen mensen weer naar binnen ipv in de rookruimte te blijven hangen.
pi_189150178
Ik had in het vorige topic geopperd om de rookruimtes te behouden en te gebruiken voor dampen (vapen). Zo hoeft er niks gesloopt te worden en kunnen rokers gaan dampen in de rookruimten.

In een land als Frankrijk of Engeland waar al veel meer mensen dampen dan in NL zou dat denk ik ook heel realistisch zijn, in NL is er nog een beetje de ‘wat de boer niet kent’ cultuur.
pi_189150250
Eigenlijk zou nederland morgen collectief moeten stoppen met roken.

Dan wil ik al die knakers wel eens horen als hun kosten omhoog gaan omdat ons land anders failliet gaat.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189150288
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:11 schreef jakosi het volgende:
Ik had in het vorige topic geopperd om de rookruimtes te behouden en te gebruiken voor dampen (vapen). Zo hoeft er niks gesloopt te worden en kunnen rokers gaan dampen in de rookruimten.

In een land als Frankrijk of Engeland waar al veel meer mensen dampen dan in NL zou dat denk ik ook heel realistisch zijn, in NL is er nog een beetje de ‘wat de boer niet kent’ cultuur.
Nergens anders is het gedaan maar je kan het toch zo draaien alsof we het niet doen omdat we het niet kennen. Wonderbaarlijk.

Je weet verder ook niet dat vapen blijkbaar nogal een stuk ongezonder is dan men dacht.
pi_189150449
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:15 schreef vosss het volgende:
Eigenlijk zou nederland morgen collectief moeten stoppen met roken.

Dan wil ik al die knakers wel eens horen als hun kosten omhoog gaan omdat ons land anders failliet gaat.
Ik denk dat je niet echt een realistisch idee hebt van waar het overheidsgeld vandaan komt..
pi_189150495
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:22 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet echt een realistisch idee hebt van waar het overheidsgeld vandaan komt..
Een hoop van de rokers in elk geval.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189150537
quote:
3s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:23 schreef vosss het volgende:

[..]

Een hoop van de rokers in elk geval.
Dat valt wel mee

https://www.volksgezondhe(...)nd-roken-volwassenen

Bedoel kijk in de laatste 25 jaar is het van 42% naar ongeveer 28% gegaan. Dat is een flinke daling. Denk dat je het eerder moet zoeken in de afdracht van je loon, btw op producten, accijnzen op benzine etc. Rokers dragen maar vrij weinig bij aan de maatschappij
pi_189151065
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:25 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Dat valt wel mee

https://www.volksgezondhe(...)nd-roken-volwassenen

Bedoel kijk in de laatste 25 jaar is het van 42% naar ongeveer 28% gegaan. Dat is een flinke daling. Denk dat je het eerder moet zoeken in de afdracht van je loon, btw op producten, accijnzen op benzine etc. Rokers dragen maar vrij weinig bij aan de maatschappij
quote:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ost-6630088-a1545710

In harde euro’s ontlopen de kosten en baten van roken elkaar niet veel. Aan beide kanten van de balans staat ieder jaar ongeveer 24 miljard euro. Maar er zijn ook toerekenbare kosten, die niet echt worden gemaakt: de zachte euro’s. Dat zijn bijvoorbeeld de kosten van verloren levensjaren. Dat is de schade die iemand lijdt doordat hij vroeger overlijdt – door het roken. Zo is er ook een kostenpost voor in ziekte doorgebrachte jaren.

Harde en zachte euro’s bij elkaar opgeteld kost roken de Nederlandse samenleving dan jaarlijks per saldo 33 miljard euro. Het komt neer op 2.000 euro per Nederlander per jaar.

Als alle Nederlanders zouden stoppen met roken, stijgen de zorgkosten flink, is de snelle conclusie uit deze cijfers. Maar daar staat een gezondere bevolking tegenover. Ook het bedrijfsleven profiteert, doordat mensen die niet roken productiever zijn.
Dus aan beide kanten (kosten en baten) zo'n 24 miljard per jaar. Want 'schade die iemand lijdt doordat hij vroeger overlijdt' in geld uitdrukken is gewoon natte-vinger-werk. En daar zet men vast geen 'genot wat iemand geniet door jarenlang te roken' tegenover.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 27 september 2019 @ 22:55:25 #12
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_189152251
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:25 schreef phoenyx het volgende:

Roken draagt maar vrij weinig bij aan de maatschappij
}:|
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  Redactie Frontpage zaterdag 28 september 2019 @ 00:05:52 #13
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_189153764
Ik vind het prima, krijg altijd een beetje de kriebels van die hokken die vaak een soortgelijk hygiëneniveau van een tankstationtoilet aan de Franse snelweg hebben. De enige rookhokken waar ik ooit kom zijn op luchthavens omdat je daar niet naar buiten kan. Sowieso vind ik binnenshuis of in een afgesloten ruimte als een auto roken al niks, ik rook alleen in de buitenlucht en anders maar niet.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
pi_189155656
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:16 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nergens anders is het gedaan maar je kan het toch zo draaien alsof we het niet doen omdat we het niet kennen. Wonderbaarlijk.

Je weet verder ook niet dat vapen blijkbaar nogal een stuk ongezonder is dan men dacht.
Oh over vapen volg ik de discussie in de diepte hoor, maar in NL wordt het door al die artikeltjes die jij leest niet zoveel gedaan nee.
pi_189155672
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:15 schreef vosss het volgende:
Eigenlijk zou nederland morgen collectief moeten stoppen met roken.

Dan wil ik al die knakers wel eens horen als hun kosten omhoog gaan omdat ons land anders failliet gaat.
Ik vind het helemaal niet erg om wat extra belasting te betalen als ik dan in een volledig rookvrije samenleving terecht kom.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_189155726
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 08:44 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet erg om wat extra belasting te betalen als ik dan in een volledig rookvrije samenleving terecht kom.
Jij stemt niet liberaal maar fascistische partij of wat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189155741
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:48 schreef probeer het volgende:

[..]


[..]

Dus aan beide kanten (kosten en baten) zo'n 24 miljard per jaar. Want 'schade die iemand lijdt doordat hij vroeger overlijdt' in geld uitdrukken is gewoon natte-vinger-werk. En daar zet men vast geen 'genot wat iemand geniet door jarenlang te roken' tegenover.
Heb deze berekening ooit zorgvuldig gemaakt zien worden door de "rekenkamer" geloof ik dat het heette..

Netto betalen de rokers gewoon hoor.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189155771
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 08:54 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jij stemt niet liberaal maar fascistische partij of wat?
Jij bent niet zo goed in begrijpend lezen of wat?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zaterdag 28 september 2019 @ 09:05:58 #19
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_189155788
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 08:56 schreef ludovico het volgende:
Heb deze berekening ooit zorgvuldig gemaakt zien worden door de "rekenkamer" geloof ik dat het heette..
Rokers leveren de maatschappij gewoon geld op :o In plaats wat steeds wordt beweerd dat ze geld zouden kosten.

https://www.npostart.nl/d(...)-2016/WO_NTR_2966576

Kosten - Baten naast elkaar volgens de berekening:

pi_189155821
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:48 schreef probeer het volgende:

[..]

[..]

Dus aan beide kanten (kosten en baten) zo'n 24 miljard per jaar. Want 'schade die iemand lijdt doordat hij vroeger overlijdt' in geld uitdrukken is gewoon natte-vinger-werk. En daar zet men vast geen 'genot wat iemand geniet door jarenlang te roken' tegenover.
Dat is gegoochel met cijfers, net zoals uitlaatgassen ook in 'doden' berekend worden, terwijl dat dan gaat om iemand van 88 die twee dagen later doodgaat of niet. Qua harde cijfers van de zorg is een roker 60.000 euro goedkoper omdat die vaak de dure jaren van hoogbejaardheid niet haalt. Dat zijn cijfers uit 2011 dus dat zal inmiddels aanzienlijk meer zijn. Daar komen dan nog de pensioenen en AOW bij, dus we moeten ons afvragen wie deze betutteling gaat betalen.

Een ander punt is dat we hier weer rechters hebben die ver bulten de oorspronkelijk reikwijdte van een verdrag gaan. In een tijd dat er nog gerookt werd in treinen en alle kroegen blauw stonden wordt er dan even zo'n verdragje afgehamerd door kamerleden die het niet gelezen hebben en alleen maar over zichzelf willen vertellen dat ze gezondheid heel belangrijk vinden, en 15 jaar later kunnen ze geen beleid meer maken want de rechters zijn ermee aan de haal gegaan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_189155968
de tijd van de Hikikorooki komt eraan; een roker die niet meer buiten komt, omdat de maatschappij hem niet moet.
pi_189163424
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 09:03 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Jij bent niet zo goed in begrijpend lezen of wat?
Jij snapt überhaupt niet zoveel of wat?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189163513
Perfect.

Opgerot met kankerstokjes.
pi_189163544
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 21:16 schreef phoenyx het volgende:

Je weet verder ook niet dat vapen blijkbaar nogal een stuk ongezonder is dan men dacht.

In vergelijking met roken is de schatting dan het zo'n 95 - 99 % minder schadelijk is. Hier het meest geciteerde review artikel over de gezondheidseffecten: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29894118

Het toegankelijk houden van rookruimte's voor vapen lijkt me een voldoende stimulans voor rokers om over te gaan op vapen. Sommige rokers kunnen niet stoppen, dan is vapen echt zo veel beter voor hun gezondheid. Mensen die niet roken komen toch al niet in rookruimtes.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  zaterdag 28 september 2019 @ 20:12:19 #25
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_189163776
Dan gaan ze allemaal op straat staan, voor de ingang.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')