Dus commissie 21% (hoofdprestatie).quote:Op vrijdag 27 september 2019 13:51 schreef Ivo1986 het volgende:
Dan mag je alle btw afdragen over het volledige bedrag 21% dus, verkoop is in Nederland, je hebt geen btw om te verrekenen.
Ik ga er vanuit dat dit kennis is die elke startende ondernemer heeft. Economics 101 toch?quote:Op vrijdag 27 september 2019 14:11 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik weet niet wat je verkoopt maar de BTW gaat over het totaal bedrag
Bijvoorbeeld:
Ex is het totaal ¤ 100 euro dan moet je ¤ 121 rekenen en 21 euro afdragen.
Nee. Het bedrijf (In Nederland) heeft geen belasting betaald voor de (buitenlandse) licenties en verrekend nu de licentie door aan zijn klant in Nederland.quote:Op vrijdag 27 september 2019 14:26 schreef Jantje2k het volgende:
Heb je in de inkoop geen btw hoeven te rekenen dan? Binnen de EU wordt de btw verlegd, maar is er wel gewoon voorbelasting toch? En buiten de EU moet je toch ook gewoon btw betalen, maar dan via de douna of zoiets?
Ik denk dat je dan wel gewoon btw moet rekenen. Maar pin me er niet op vastquote:Op vrijdag 27 september 2019 14:47 schreef Atak het volgende:
[..]
Nee. Het bedrijf (In Nederland) heeft geen belasting betaald voor de (buitenlandse) licenties en verrekend nu de licentie door aan zijn klant in Nederland.
Licentie komt uit Dubai dus niet intracommunautair.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:04 schreef Jopie78 het volgende:
De eerste transactie was intracommunautair en daarom niet belast (let op, das wat anders dan BTW verlegd!)
De tweede transactie staat los van het BTWscenario van de eerste transactie. De tweede is gewoon binnen NL en hiervoor gelden de NL regels. Dus gewoon 21% heffen, mits je een BtW verlegd regeling hebt (of de klant).
https://www.schootenadvies.nl/btw-over-doorbelaste-onkosten/quote:u berekent BTW over uw dienstverlening, met het percentage dat geldt voor uw diensten. U brengt GEEN BTW over doorbelaste onkosten in rekening. Dit laatste is onjuist. U moet over de doorbelaste onkosten hetzelfde BTW tarief berekenen als over uw diensten
Doorbelaste onkosten zijn iets anders.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:16 schreef Atak het volgende:
[..]
Licentie komt uit Dubai dus niet intracommunautair.
Overigens lees ik hier wat anders:
[..]
https://www.schootenadvies.nl/btw-over-doorbelaste-onkosten/
Dus ik dacht ook btw over de licentie op de factuur naar de klant ondanks dat er geen btw is betaald bij de inkoop.
Ik weet dus even niet of hij de licentie doorverkoopt aan de klant of de licentie zelf gebruikt om de klant de dienst te kunnen geven. Dit maakt het verschil als ik het goed begrijp.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:22 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Doorbelaste onkosten zijn iets anders.
Stel dat ik jou in huur om een klus te doen in het buitenland, dan kan je mij een factuur sturen voor je diensten (die zijn belast, want facturatie van omzet van een NL BTW nummer naar een ander NL BTW nummer).
Als jij onkosten gemaakt hebt, dus geen diensten of een product, dan belast je daarvan alleen het basisbedrag door, niet de BTW.
Dus heeft het bedrijf licenties gekocht vanuit Dubai en verkopen ze deze aan de klant (en is dat hun product/dienst), of doen ze iets anders, maar hebben ze op eigen kosten licenties aangeschaft die de klant gaat betalen (geen omzet)?
Ja, het verschil zit hem in of het doorverkoop en omzet is, of een vergoeding voor gemaakte kosten.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:33 schreef Atak het volgende:
[..]
Ik weet dus even niet of hij de licentie doorverkoopt aan de klant of de licentie zelf gebruikt om de klant de dienst te kunnen geven. Dit maakt het verschil als ik het goed begrijp.
Ok.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:38 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Ja, het verschil zit hem in of het doorverkoop en omzet is, of een vergoeding voor gemaakte kosten.
dan staat de licentie toch helemaal niet op de faktuur maar alleen de dienst.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:44 schreef Atak het volgende:
En als hij de licentie gebruikt om de dienst te geven dan niet en mag de licentie met 0% op de factuur.
Wat bedoel je precies met een licentie? Hebben we het nu gewoon over een stukje software dat je ergens in Dubai hebt aangekocht en dat je in NL doorverkoopt? Of zijn het licentierechten?quote:Op vrijdag 27 september 2019 16:48 schreef Atak het volgende:
Er staat:
Cost compensation for license
En
Commission
Zowel de klus als de onkosten zijn gewoon belast met BTW. Alle onkosten of bijbehorende kosten moet je factureren met het zelfde BTW tarief als de hoofddienst of het hoofdproduct.quote:Op vrijdag 27 september 2019 15:22 schreef Jopie78 het volgende:
[..]
Doorbelaste onkosten zijn iets anders.
Stel dat ik jou in huur om een klus te doen in het buitenland, dan kan je mij een factuur sturen voor je diensten (die zijn belast, want facturatie van omzet van een NL BTW nummer naar een ander NL BTW nummer).
Als jij onkosten gemaakt hebt, dus geen diensten of een product, dan belast je daarvan alleen het basisbedrag door, niet de BTW.
TS is toch accountant die anderen zijn werk laat doen?quote:Op vrijdag 27 september 2019 17:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een licentie? Hebben we het nu gewoon over een stukje software dat je ergens in Dubai hebt aangekocht en dat je in NL doorverkoopt? Of zijn het licentierechten?
Deze gast heeft er een zooitje van gemaakt. Hij gebruikt de BV in Nederland om te factureren meer niet. Op de factuur staat letterlijk:quote:Op vrijdag 27 september 2019 17:38 schreef Jopie78 het volgende:
Het gaat niet zozeer om winst, maar of het omzet is (dus kostprijs verkopen), of dat het door te belasten kosten zijn. Daar kan je bijvoorbeeld een administratiefee op heffen. Dan is de fee wel belast, maar de kosten kan je zonder BTW doorbelasten.
Het gaat er dus om waar de boeking van factuur terecht komt. Zit dat in je 8-serie, of op de balans/4-serie?
Een certificaat om iets te importeren.quote:Op vrijdag 27 september 2019 17:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met een licentie? Hebben we het nu gewoon over een stukje software dat je ergens in Dubai hebt aangekocht en dat je in NL doorverkoopt? Of zijn het licentierechten?
[..]
.
Das prima. Zolang je maar het basisbedrag neemt en niet het bedrag met BTW doorbelast (en ook nog BTW over rekent)quote:Op vrijdag 27 september 2019 17:46 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Zowel de klus als de onkosten zijn gewoon belast met BTW. Alle onkosten of bijbehorende kosten moet je factureren met het zelfde BTW tarief als de hoofddienst of het hoofdproduct.
yoshi heeft gelijk. Alles wat je factureert is belast, mits BTW verlegd.quote:Op vrijdag 27 september 2019 19:56 schreef Atak het volgende:
[..]
Deze gast heeft er een zooitje van gemaakt. Hij gebruikt de BV in Nederland om te factureren meer niet. Op de factuur staat letterlijk:
Commission (dus de fee dus wel belast)
En
Cost for compensation license (dit is dan niet belast?)
Blijkt dus dat die license een certificaat is om te importeren.
Als dat zo dan moet hij dat onder kosten boeken op de cashflow.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |