abonnement Unibet Coolblue
pi_189137979
De pastoor van de kerk waar mijn vriendin en haar moeder naar toe gaan heeft enige tijd geleden een lezing gegeven over de gevaren van Voodoo, en dan specifiek de gevaren van vervloekte objecten. Met name souvenirs uit spirituele landen zouden een groot gevaar vormen, lokale bewoners zouden in zijn ogen deze objecten bewust vervloeken om zo onheil af te roepen over de westerlingen die ze kopen.

Dit is voor mij een probleem, want ik reis veel en ik heb mijn (inmiddels ons) appartement hoofdzakelijk gedecoreerd met curiosa die ik van over de halve wereld verzameld heb. Zij wil nu dat ik dit allemaal weg gooi. Nou ben ik aan de meeste van deze objecten niet zo gehecht, maar ben ik wel van mening dat het meeste hiervan goedkope meuk uit souvenir shops is die waarschijnlijk allemaal in de zelfde fabriek in china vervaardigd zijn en dus niet behekst kunnen zijn. Maar één object is voor haar specifiek een doorn in het oog; een amulet dat ik van mijn oma uit Zuid-Afrika cadeau heb gekregen toen ik 6 jaar oud was. Dit object heeft voor mij veel emotionele waarde, zeker omdat mijn oma minder dan een jaar geleden overleden is.

Ik ben zelf atheïstisch maar ik probeer altijd respectvol om te gaan met haar geloof. Echter ga ik geen zaken waar ik aan gehecht ben weg gooien op basis van haar bijgeloof.

Haar moeder heeft inmiddels met andere priesters gesproken over dit onderwerp en die geven aan dat de meningen van deze pastoor over voodoo zijn persoonlijke vete zijn en verder niet de lezing van de kerk in het algemeen zijn. Voor haar moeder is hiermee de kous ook af. Maar mijn vriendin is van mening dat zolang je niet zeker weet of iets echt of nep is, het veiliger is om te geloven dat het een echt gevaar is.

Ik heb al voorgesteld om de objecten waar zij zich aan stoort tijdelijk bij mijn ouders te stallen, maar volgens haar is dat niet genoeg omdat je een object weg moet gooien om van de vloek af te komen.

Heeft iemand tips, kennis of ervaring over dit onderwerp? Hoe kan ik op een respectvolle wijze hier de impasse doorbreken (als in; mijn amulet en bij voorkeur souvenirs houden, zonder dat zij angstig is voor deze objecten)?
  donderdag 26 september 2019 @ 23:29:37 #2
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189138023
Huur iemand in die met veel poeha alle 'verbindingen' van de souvenirs en het amulet verbreekt.
pi_189138117
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:29 schreef Zilverberk het volgende:
mand in die met veel poeha alle 'verbindingen' van de souvenirs en het amulet verbreek
Al aan gedacht; ik heb voorgesteld de priester uit te nodigen om de objecten "onschadelijk" te maken. Maar helaas gelooft ze daar dan weer niet in.

Het is goed om hierbij te zeggen dat spullen weggooien alla Mary Kondo's "this doesn't spark joy" sowieso een beetje haar stijl is.
  donderdag 26 september 2019 @ 23:42:21 #4
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189138170
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:37 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Al aan gedacht; ik heb voorgesteld de priester uit te nodigen om de objecten "onschadelijk" te maken. Maar helaas gelooft ze daar dan weer niet in.

Het is goed om hierbij te zeggen dat spullen weggooien alla Mary Kondo's "this doesn't spark joy" sowieso een beetje haar stijl is.
Zolang ze haar eigen spullen weggooit, is dat prima.

Is het geen kutsmoes om aan het weggooien van jouw spullen te beginnen?
  vrijdag 27 september 2019 @ 00:07:47 #5
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189138496
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:42 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Zolang ze haar eigen spullen weggooit, is dat prima.

Is het geen kutsmoes om aan het weggooien van jouw spullen te beginnen?
Dat idee krijg ik ook als zij wel gelooft in voodoo maar niet in het neutraliseren ervan.
pi_189138504
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:42 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Zolang ze haar eigen spullen weggooit, is dat prima.

Is het geen kutsmoes om aan het weggooien van jouw spullen te beginnen?
Voor 50% zeker. Het is in ieder geval de reden waarom zij een sterke voorkeur heeft voor weggooien tegenover het zoeken naar alternatieve oplossingen. Maar ze lijkt wel echt overtuigt te zijn van het bestaan van voodoo.
  vrijdag 27 september 2019 @ 00:14:02 #7
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189138531
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:26 schreef stephano1990 het volgende:
Hoe kan ik op een respectvolle wijze hier de impasse doorbreken
Hoe kan zij jou op een respectvolle manier overtuigen dat geloven in fantasievriendjes en objecten met een vloek iets is wat je serieus zou moeten nemen?
Ik vind dat persoonlijk meer voor kinderen en niet voor volwassen mensen
  vrijdag 27 september 2019 @ 00:17:01 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189138547
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:37 schreef stephano1990 het volgende:
Al aan gedacht; ik heb voorgesteld de priester uit te nodigen om de objecten "onschadelijk" te maken. Maar helaas gelooft ze daar dan weer niet in.

Het is goed om hierbij te zeggen dat spullen weggooien alla Mary Kondo's "this doesn't spark joy" sowieso een beetje haar stijl is.
Ja dat krijg je dus... valt niet serieus te nemen..
Dat ze maar eens opgroeit.. manipulatief kind
pi_189138587
Ik zou je vriendin weggooien ipv je spullen. En nee, dat is geen grapje of trollen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189138674
Stuur mij een paar haarlokken van je vriendin en ik los het voor je op.
  vrijdag 27 september 2019 @ 02:51:31 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_189139141
Mijn advies, TS... is om deze YouTube filmpjes te kijken

https://m.youtube.com/pla(...)nT7fKwgF4Dt57oh_yL5r

En misschien nog meer materiaal van dat kanaal. En als je een beetje die methode door hebt... als je denkt door te hebben hoe het werkt eerst misschien oefenen op andere mensen... daarna zulk soort gesprekken met je vriendin hebben. Doorgaan tot 3 afzonderlijke gesprekken als zij wil... en als ze meer wil praten kan dat maar daarna moet zij er expliciet om vragen
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_189139896
Voodoo als argument gebruiken om je eigen smaak qua woon-inrichting door te drijven :')
  vrijdag 27 september 2019 @ 10:43:18 #13
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189141064
quote:
15s.gif Op vrijdag 27 september 2019 00:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zou je vriendin weggooien ipv je spullen. En nee, dat is geen grapje of trollen.
Ik neig hier ook naar, maar ik weet niet hoezeer TS aan haar gehecht is.
  vrijdag 27 september 2019 @ 11:28:22 #14
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189141694
Wanneer een christen overgevoelig is voor occulte artefacten, dan kan dat duiden op een onvolwassen geloofsleven. Dit bedoel ik niet zoals andere mensen die hier postten - ik neem zelf als christen het bestaan van occultisme serieus - maar het kan wel zijn dat ze nog wat moet groeien in geloof om hier niet meer zo zwaar door geraakt te worden. Toen ik nog niet zo lang gelovig was stoorde ik me enorm aan een occult Chinees beeldje dat in de kantine op mijn werkplek staat, inmiddels zie ik het nauwelijks nog staan.

Uiteraard is het beter om helemaal geen vervloekte objecten te bezitten, maar ik geloof wel dat er in jouw geval verzachtende omstandigheden zijn, want jouw intenties zijn ook van belang. Jij hebt als atheïst geen enkele affiniteit met voodoo en geen belang bij het vervloeken van wie dan ook. Het object doet je denken aan je overleden oma, en daarmee is de intentie duidelijk liefdevol. Dat lijkt me voldoende reden om hem niet overhaast weg te gooien, zelfs al zit er een kern van waarheid in wat zij zegt.

Het lijkt me van jouw kant een redelijk compromis om het object niet bij haar in de buurt bewaren, omdat zij er (op dit moment nog) last van heeft. Van haar kant zou het een redelijk compromis zijn als ze je niet onder druk zou zetten om het object weg te gooien.

Van mij mag je haar deze post laten lezen. Moge God jullie allebei zegenen :)
pi_189141773
Misschien kan je beter die vriendin wegdoen :')
pi_189142333
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 10:43 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik neig hier ook naar, maar ik weet niet hoezeer TS aan haar gehecht is.
Hij zelf gelooft niet, zij raakt over haar toeren van 'behekste' spullen.

Dat is nogal een verschil in hoe je in het leven staat. Nu gaat het om spullen, straks haalt ze zich in het hoofd dat TS gezonden is door de duivel om haar geloof te testen bij wijze van spreken.

Punt is: totaal niet gelovige mensen matchen niet met zeer gelovige mensen in relaties.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 27 september 2019 @ 13:02:49 #17
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_189143124
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Hij zelf gelooft niet, zij raakt over haar toeren van 'behekste' spullen.

Dat is nogal een verschil in hoe je in het leven staat. Nu gaat het om spullen, straks haalt ze zich in het hoofd dat TS gezonden is door de duivel om haar geloof te testen bij wijze van spreken.

Punt is: totaal niet gelovige mensen matchen niet met zeer gelovige mensen in relaties.
Eens. En mochten TS en zijn vriendin ooit kinderen krijgen, dan levert dat mogelijk een probleem op. TS zal redelijkerwijs zijn kinderen niet willen laten indoctrineren, zijn vriendin zal het kroost mee willen nemen naar de kerk. Dat wordt ook niet eenvoudig.
pi_189143563
dit kan toch niet serieus zijn... als je christen bent, geloof je toch helemaal niet in voodoo.

maar stel dat TS wel echt dit probleem heeft; ik zou eens gaan nadenken of je niet een andere vriendin moet zoeken. ik zou er persoonlijk niet mee kunnen leven, iemand die zo raar doet, en eist dat je dingen die belangrijk voor jou zijn, weg doet. en lijkt me ook de enige uitweg uit dit; dat zij wan gedachte veranderd.
  vrijdag 27 september 2019 @ 13:42:49 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_189143620
Welke landen vallen er precies onder 'spirituele landen' dan?
  vrijdag 27 september 2019 @ 13:51:04 #20
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189143713
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 13:36 schreef pokkerdepok het volgende:
dit kan toch niet serieus zijn... als je christen bent, geloof je toch helemaal niet in voodoo.
De christelijke theologie gaat uit van een kosmische spirituele strijd tussen goed en kwaad, God en duivel. De duivel probeert daarin door middel van valse religies de mensheid te beïnvloeden en te misleiden om kwaad te doen. In Bijbelse tijden gebeurt dat onder meer door afgoden als Baal, Moloch en Asherah, die al in het voorchristelijke Jodendom sterk veroordeeld worden, en waarbij praktijken als kindoffers en tempelprostitutie komen kijken. In moderne tijden gelooft niemand meer in deze afgoden, maar zijn er andere vormen van afgodendienst die 'occult' worden genoemd en gepaard gaan met praktijken die als antichristelijk worden beschouwd, waar voodoo er één van is.
  vrijdag 27 september 2019 @ 13:52:18 #21
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189143732
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 13:02 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Eens. En mochten TS en zijn vriendin ooit kinderen krijgen, dan levert dat mogelijk een probleem op. TS zal redelijkerwijs zijn kinderen niet willen laten indoctrineren, zijn vriendin zal het kroost mee willen nemen naar de kerk. Dat wordt ook niet eenvoudig.
Niet alle atheïsten zijn hardliners als Dawkins of Hitchens, en velen hebben er geen probleem mee als hun kinderen naar de kerk gaan.
pi_189143767
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 13:51 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

De christelijke theologie gaat uit van een kosmische spirituele strijd tussen goed en kwaad, God en duivel. De duivel probeert daarin door middel van valse religies de mensheid te beïnvloeden en te misleiden om kwaad te doen. In Bijbelse tijden gebeurt dat onder meer door afgoden als Baal, Moloch en Asherah, die al in het voorchristelijke Jodendom sterk veroordeeld worden, en waarbij praktijken als kindoffers en tempelprostitutie komen kijken. In moderne tijden gelooft niemand meer in deze afgoden, maar zijn er andere vormen van afgodendienst die 'occult' worden genoemd en gepaard gaan met praktijken die als antichristelijk worden beschouwd, waar voodoo er één van is.
okee, duidelijk.
dus eigenlijk denken christenen dta hun geloof god is, en alle anderen het werk van de duivel? dat is wel een naar kantje dan, van het christelijk geloof. het is een ding om je iegen ding te doen, maar iets anders om al het andere als iets te zien wat zich tegen je keert en bestreden moet worden..
  vrijdag 27 september 2019 @ 14:00:46 #23
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189143829
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 13:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

okee, duidelijk.
dus eigenlijk denken christenen dta hun geloof god is, en alle anderen het werk van de duivel? dat is wel een naar kantje dan, van het christelijk geloof. het is een ding om je iegen ding te doen, maar iets anders om al het andere als iets te zien wat zich tegen je keert en bestreden moet worden..
Er zijn wel veel christenen die zo denken ja. Ik denk zelf dat het iets genuanceerder ligt. De duivel probeert ongetwijfeld op allerlei manieren voet aan de grond te krijgen, maar ook in niet-christelijke geloofssystemen is soms de genade van God zichtbaar, en ook niet-christenen kunnen op hun manier dichtbij God staan. Ik geloof wel wat er is gezegd over Jezus, namelijk dat niemand tot de Vader komt dan door Hem; echter, het zou kunnen dat niet iedereen die Jezus als zodanig ervaart zich bewust is van de rol van Jezus.

Occulte beelden en andere objecten kunnen wel gevaarlijk zijn en vervloekingen bestaan, maar als je sterk genoeg staat in je geloof in God hoef je er geen direct nadeel van te ondervinden.
  vrijdag 27 september 2019 @ 14:08:51 #24
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189143917
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 13:42 schreef herverwijderd het volgende:
Welke landen vallen er precies onder 'spirituele landen' dan?
Ik denk dat er vooral gedoeld wordt op polytheïstische en animistische landen. Te denken valt dan aan donker Afrika, India en zuidoost-Azië, en het Caraïbisch gebied, vooral Haïti. Al kun je geloofssystemen die onder christenen gezien worden als occult ook dichtbij huis vinden, onder meer door de opkomst van de wicca en ásatrú in West-Europa.
pi_189144068
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 14:00 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Er zijn wel veel christenen die zo denken ja. Ik denk zelf dat het iets genuanceerder ligt. De duivel probeert ongetwijfeld op allerlei manieren voet aan de grond te krijgen, maar ook in niet-christelijke geloofssystemen is soms de genade van God zichtbaar, en ook niet-christenen kunnen op hun manier dichtbij God staan. Ik geloof wel wat er is gezegd over Jezus, namelijk dat niemand tot de Vader komt dan door Hem; echter, het zou kunnen dat niet iedereen die Jezus als zodanig ervaart zich bewust is van de rol van Jezus.

Occulte beelden en andere objecten kunnen wel gevaarlijk zijn en vervloekingen bestaan, maar als je sterk genoeg staat in je geloof in God hoef je er geen direct nadeel van te ondervinden.
okee, dank voor de toelichting
  vrijdag 27 september 2019 @ 14:22:07 #26
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189144076
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 14:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

okee, dank voor de toelichting
Graag gedaan :)
pi_189144604
Laat een vriendin zich als heks verkleden en de besmette materialen ontsmet toveren.
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_189145057
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 13:52 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Niet alle atheïsten zijn hardliners als Dawkins of Hitchens, en velen hebben er geen probleem mee als hun kinderen naar de kerk gaan.
Neuh, maar vriendin van TS lijkt me dan wel weer zo'n type dat haar kinderen vertelt dat 'papa naar de hel gaat!'. Of dat soort scenario's nu zo goed zijn voor je relatie...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 27 september 2019 @ 15:49:06 #29
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189145260
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 15:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Neuh, maar vriendin van TS lijkt me dan wel weer zo'n type dat haar kinderen vertelt dat 'papa naar de hel gaat!'. Of dat soort scenario's nu zo goed zijn voor je relatie...
Dat lijkt me nogal een ongefundeerde aanname.
pi_189145357
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 15:49 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Dat lijkt me nogal een ongefundeerde aanname.
Nou ja, op enig punt zal je die kinderen toch moeten vertellen waarom papa niet mee gaat naar de kerk en dergelijke. En last time I checked was geloven in de almachtige voor Christenen nog een vereiste om in den Hemel te komen.

Zulke dingen worden toch pijnlijke momenten.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 27 september 2019 @ 15:58:05 #31
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189145372
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 15:56 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nou ja, op enig punt zal je die kinderen toch moeten vertellen waarom papa niet mee gaat naar de kerk en dergelijke. En last time I checked was geloven in de almachtige voor Christenen nog een vereiste om in den Hemel te komen.

Zulke dingen worden toch pijnlijke momenten.
Ik denk dat een christen die gelooft dat alle niet-christenen linea recta naar de hel gaan niet zo snel een relatie met een niet-christen zal krijgen, jij wel?
pi_189145405
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 15:58 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik denk dat een christen die gelooft dat alle niet-christenen linea recta naar de hel gaan niet zo snel een relatie met een niet-christen zal krijgen, jij wel?
Ik denk dat een christen die gelooft in voodoo niet zo snel een relatie met een niet-christen zal krijgen. Maar dat is toch gebeurd. :D
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_189145647
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:26 schreef stephano1990 het volgende:
De pastoor van de kerk waar mijn vriendin en haar moeder naar toe gaan heeft enige tijd geleden een lezing gegeven over de gevaren van Voodoo, en dan specifiek de gevaren van vervloekte objecten. Met name souvenirs uit spirituele landen zouden een groot gevaar vormen, lokale bewoners zouden in zijn ogen deze objecten bewust vervloeken om zo onheil af te roepen over de westerlingen die ze kopen.

Dit is voor mij een probleem,
Volgens mij is het haar probleem.

Zij heeft zich laten hersenspoelen door de kerk. Dan kijkt ze zelf maar hoe ze daarmee omgaat. Lijkt me een betere oplossing, ook voor de rest van haar leven en jullie relatie.

Anders is het eind zoek, wie weet waar de volgende lezing over gaat.
What's the name of the game?
pi_189156424
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 16:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik denk dat een christen die gelooft in voodoo niet zo snel een relatie met een niet-christen zal krijgen. Maar dat is toch gebeurd. :D
Op cognitieve dissonantie heeft natuurlijke selectie wat op bedacht: negeer alles dat spanning oplevert en pik datgene eruit dat je comfortabel laat blijven voelen :7
-
pi_189156426
Tip voor Ts: laat je vriendin alle video's van Derren Brown op YouTube zien. Als ze dan nog in voodoo gelooft is ze niet meer te redden :P
-
pi_189156499
Ik zou weglopen. Straks krijgen jullie kinderen en laat ze zich wijsmaken dat een rituele opoffering nodig is om God te plezieren.
pi_189156744
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2019 10:41 schreef LelijKnap het volgende:
Ik zou weglopen. Straks krijgen jullie kinderen en laat ze zich wijsmaken dat een rituele opoffering nodig is om God te plezieren.
"Wanneer komt die bok nou uit de struiken en die engel me waarschuwen dat het gewoon een geloofstestje was?"
-
pi_189156949
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2019 11:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

"Wanneer komt die bok nou uit de struiken en die engel me waarschuwen dat het gewoon een geloofstestje was?"
Precies :+
pi_189158733
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:26 schreef stephano1990 het volgende:
De pastoor van de kerk waar mijn vriendin en haar moeder naar toe gaan heeft enige tijd geleden een lezing gegeven over de gevaren van Voodoo, en dan specifiek de gevaren van vervloekte objecten. Met name souvenirs uit spirituele landen zouden een groot gevaar vormen, lokale bewoners zouden in zijn ogen deze objecten bewust vervloeken om zo onheil af te roepen over de westerlingen die ze kopen.
Gewoon christenen die doen wat christenen het best doen. Haat en angst creëren voor alles wat niet uit hun straatje komt. Dat doen ze al sinds het ontstaan van die ellende.
Conscience do cost.
  maandag 30 september 2019 @ 11:11:10 #40
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_189188646
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:26 schreef stephano1990 het volgende:
Maar mijn vriendin is van mening dat zolang je niet zeker weet of iets echt of nep is, het veiliger is om te geloven dat het een echt gevaar is.
Een variant van De Gok van Pascal dus. Leg haar uit waarom dat onzin is, maar ik betwijfel of je succes zult hebben.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 14:48:28 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189698927
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 23:37 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Al aan gedacht; ik heb voorgesteld de priester uit te nodigen om de objecten "onschadelijk" te maken. Maar helaas gelooft ze daar dan weer niet in.

Het is goed om hierbij te zeggen dat spullen weggooien alla Mary Kondo's "this doesn't spark joy" sowieso een beetje haar stijl is.
Ik stel een trajectje voor bij een goede psycholoog. Dit soort bijgeloof groeit over't algemeen naarmate je ouder wordt. Wordt alleen maar erger.
  woensdag 30 oktober 2019 @ 22:47:33 #42
479813 Oblomov12345
Busulba san Nohchi cho'
pi_189707407
Dit zou wel eens kunnen werken (uit eigen ervaring igg wel):
Breng tomatensap, hondenbrokken en de melktanden van een Ugandese albino aan de kook.
Begraaf vervolgens het amulet naast een eik, sprenkel wat van dit brouwsel eroverheen en spreek de zin: ''Hoedjibala oenda boenda appa appa'' uit en loop dan 3 rondjes rond de eik.
Als het goed is is er nu niks meer aan het handje!
pi_189801335
Leg alle objecten in het maanlicht en strooi er zout overheen.

Iedereen die iets van het occulte weet, weet dat dat elke vloek breekt ;)

Vergeet niet om nog 100x "In naam van Jezus" te roepen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 dinsdag 5 november 2019 @ 19:27:09 #44
74056 crew  ToT
pi_189801385
Vanavond Kees van der Spek laten kijken! :Y

Verder is voodoo veel gedoe met kruiden die invloed op lichaam en geest hebben, maar vooral veel bangmakerij.

Oplossing; het amulet (en andere dingen) mee naar de kerk nemen om ze daar te laten zegenen om op die manier zogenaamd van eventuele vloeken af te komen? Die zogenaamde God is toch vast wel sterker dan één of andere rieten rokjesdragende witchdoctor die wat oogabooga loopt te roepen op zo'n ding? Wel oppassen dat het zout van het wijwater niet invreet in het amulet! ;)

Ik had trouwens ook een vriendin die bang was voor objecten uit spirituele landen (beeldjes van tot Boeddha verheven Thaise monniken bijvoorbeeld). Nu ben ik heel gelukkig getrouwd met iemand die veel meer open staat voor rationele gedachtes. :)

[ Bericht 22% gewijzigd door ToT op 05-11-2019 19:33:49 ]
pi_189814658
Wat ik vooral uit de openingspost aflees is dat je vriendin een beetje koekoek is en dat jij het hele dilemma zo harmonieus probeert op te lossen, maar je kan gewoon zeggen dat je helemaal niks weggooit omdat je totaal niet gelooft in die ongein. Dat is ook niet respectloos; dat is gewoon hoe je erin staat. En hoe je vriendin daar verder op reageert zien we dan wel weer.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 6 november 2019 @ 12:43:01 #46
74056 crew  ToT
pi_189815016
Okee, je vriendin is dus bang voor onchristelijke spirituele dingen.
Waarom denkt ze dat je de spullen echt weg moet gooien i.p.v. ze tijdelijk bij je ouders neer te leggen? Gelooft zij echt dat de symbolische daad van weggooien een sterker effect op de vloek heeft dan het tijdelijk "uitlenen"?

Waarom zouden spullen uit zogenaamde "spirituele landen" überhaupt een vloek bevatten? Wat zou de beweegreden van de maker ervan zijn? Het lijkt me ook een groot verschil of je nou een talisman hebt die geluk moet brengen, of dat je een masker hebt van één of andere Indonesische demoon die je dagelijks of wekelijks een offer moet geven om hem tevreden te houden. (Als je in dat soort dingen gelooft.)

En waar is ze bang voor, wat de vloek betreft? Merkt ze er iets van? Hebben jullie buitenproportioneel veel pech, of is ze onverklaarbaar ziek sinds ze met jou om gaat of zo?
Als kind was ik ook wel een beetje bang voor antieke dingen uit oosterse landen, inderdaad omdat ik bang was dat er een vloek op rustte. Maar ik had tenminste een goed excuus: ik was een kind!

Overigens heeft de katholieke kerk ook veel dingen gestolen van heidenen. Symbolen, feestdagen, bepaalde rituelen enz. Dan moet ze ook bang zijn voor het katholieke geloof.
  Moderator woensdag 6 november 2019 @ 13:46:54 #47
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_189815899
TS is ook al anderhalve week niet meer online geweest, dus het lijkt erop alsof z'n vriendin toch gelijk had :o
pi_189815968
Dit heb ik in een film gezien. Liep redelijk slecht af. Als ik TS was zou ik iig de hoofd pedofiel van zn kerk alvast inlichten.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 6 november 2019 @ 13:54:44 #49
74056 crew  ToT
pi_189816045
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 13:46 schreef noodgang het volgende:
TS is ook al anderhalve week niet meer online geweest, dus het lijkt erop alsof z'n vriendin toch gelijk had :o
Of zijn vriendin is gewoon helemaal geflipt.
Aan zijn pohi te zien is het bijgeloof over voodoo niet haar enige probleem.
pi_189816871
Mijn hemel zeg, hahahaha wat is dit nou weer voor een bullshit.

Daar zal mijn 'respect voor haar geloof' echt wel ophouden.
Eens kijken
pi_189817936
mijns inziens ligt het er aan wat voor "curiosa" het is dat je in huis hebt staan.
Ik ben christen en zou bijvoorbeeld nooit een boeddha beeld in huis nemen of van iemand aannemen.
Ik weet dus niet wat TS op zijn reizen heeft meegenomen.
Maar je zou kunnen uit zoeken of er in de betreffende landen waar de spullen vandaan komen überhaupt voodoo voor komt ;) of andere hekserij of occulte praktijken en of je de "curiosa" er mee kan vergelijken en dan aan de hand daarvan bepalen of je het beter weg kan doen.
En probeer er achter te komen of het niet zo is dat ze de zaken gewoon lelijk en niet vindt passen in het interieur. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 november 2019 @ 09:13:41 #52
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189827932
quote:
0s.gif Op woensdag 6 november 2019 16:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar je zou kunnen uit zoeken of er in de betreffende landen waar de spullen vandaan komen überhaupt voodoo voor komt ;) of andere hekserij of occulte praktijken
Maar occultisme komt overal wel voor, dus ik denk niet dat dat veel zin heeft.
pi_189829885
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 09:13 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Maar occultisme komt overal wel voor, dus ik denk niet dat dat veel zin heeft.
dat klopt, maar dat zegt niet dat alles wat iemand uit het buitenland haalt occult belast hoeft te zijn.
als christen zou je zoiets vanzelf moeten merken, als je een soort van duisternis of zoiets voelt drukken op je dan moet je gaan kijken wat er gebeurd als je bepaalde voorwerpen uit huis plaats bijvoorbeeld.
Ook als het een geschenk is van een familie lid of zeer goede vriend die ergens in het buitenland woont, omdat je niet weet waar het precies vandaan komt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 november 2019 @ 11:50:52 #54
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189830116
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 11:35 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

dat klopt, maar dat zegt niet dat alles wat iemand uit het buitenland haalt occult belast hoeft te zijn.
als christen zou je zoiets vanzelf moeten merken, als je een soort van duisternis of zoiets voelt drukken op je dan moet je gaan kijken wat er gebeurd als je bepaalde voorwerpen uit huis plaats bijvoorbeeld.
Ook als het een geschenk is van een familie lid of zeer goede vriend die ergens in het buitenland woont, omdat je niet weet waar het precies vandaan komt.
Mja, dat is onderscheidingsvermogen. Zo ken ik een verhaal dat iemands nachtmerries ineens voorbij waren toen hij een Perzisch tapijt het huis uit deed - met de belangrijke kanttekening dat natuurlijk niet alle Perzische tapijten occult belast zijn. Maar van een niet-christen kun je zoiets niet verwachten, dus dan moet je andere overwegingen gaan maken.

In dit topic gaat het over een relatie tussen een christen en een niet-christen, waarbij de christen opmerkt dat iets mogelijk occult belast is. Maar je kan je twee vragen stellen. Ten eerste, is het een paniekreactie van de christen (ook dat komt zeer zeker voor), of is het onderscheidingsvermogen? En ten tweede, als het onderscheidingsvermogen is, kun je dan verwachten van een niet-christen dat die meegaat in de spirituele analyse van het object? Ik denk dat dat lastig is, zeker als er een goede reden is om het object wél te behouden (dat het doet denken aan een geliefde bijvoorbeeld). Dat maakt de situatie zo ingewikkeld.
pi_189841598
Tsja. Je krijgt per definitie onzin te horen in de kerk, dus ook over voodoo.
Conscience do cost.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 7 november 2019 @ 21:54:14 #56
74056 crew  ToT
pi_189841879
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2019 21:39 schreef ems. het volgende:
Tsja. Je krijgt per definitie onzin te horen in de kerk, dus ook over voodoo.
Ach, af en toe een algemeen bekend volkswijsheidje of moraal-les tussen de sprookjes door.....
  vrijdag 15 november 2019 @ 15:17:35 #57
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_189954902
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2019 12:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Punt is: totaal niet gelovige mensen matchen niet met zeer gelovige mensen in relaties.
Er is nog nooit ook maar iets van occultisme aangetoond. D.w.z. onder gecontroleerde omstandigheden. Het is altijd vaag, "ik voel", "ik droom" en "ik zie" maar het is nooit aan te tonen.

Net als geloof. De goden waar mensen in geloven zijn nooit aan te tonen.

Er heeft jarenlang een prijs van $ 1.000.000 gestaan voor diegene die onder gecontroleerde omstandigheden kon aantonen over bovennatuurlijke (occulte) krachten te beschikken of die aan te tonen. Meer dan duizend pogingen zijn gedaan, allemaal jammerlijk mislukt.

https://en.wikipedia.org/(...)Paranormal_Challenge

[ Bericht 12% gewijzigd door hoatzin op 15-11-2019 15:26:24 ]
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 15 november 2019 @ 17:44:50 #58
74056 crew  ToT
pi_189956746
2 ex-vriendinnen van me waren zeer gelovig christelijk en eentje was een wiccan.
De religie en spiritualiteit was af en toe wel een puntje, maar op zich was het geen belemmering.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')