abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_189114103
Hoi,

Ik moet een netwerkschijf hebben en heb nog nooit zo een ding gehad en weet niet waar ik op moet letten.

Er komen wat documenten op die via verschillende laptops met windows 10 toegankelijk moeten kunnen zijn via de wifi.
Dat ding zelf is het handigst als daar geen netwerkkabel aan hoeft, maar alleen een stroomkabel.

Met windows 10 ben ik verder niet bekend, maar ik neem aan dat ik dan gewoon een netwerkmapping kan maken die standaard verbinding maakt met die schijf?

Schijf hoeft in principe niet toegankelijk te zijn van buiten het wifinetwerk, maar als dat kan dan mag dat wel.

Waar moet ik op letten verder? Ik ben hier totaal niet in thuis. :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 13:43:34 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114126
Wil je een netwerkschijf of wil je eigenlijk een NAS? Ik denk op te maken dat het dat eerste is, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid. Want ik heb beiden, vandaar :)

Oh via WIFI lees ik nu net. Hm, dat heb ik dan weer niet, eens even zoeken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114159
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:43 schreef CoolGuy het volgende:
Wil je een netwerkschijf of wil je eigenlijk een NAS? Ik denk op te maken dat het dat eerste is, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid. Want ik heb beiden, vandaar :)

Oh via WIFI lees ik nu net. Hm, dat heb ik dan weer niet, eens even zoeken.
Weet ik veel wat ik wil. Ik wil een opslag voor data die ik gewoon in de stroom kan steken zonder utp kabel op kan nemen in mn thuisnetwerkje en waar ik via de wifi aan kan met verschillende computers.

Dat is wat ik wil.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 13:46:52 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114179
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:45 schreef vosss het volgende:

[..]

Weet ik veel wat ik wil. Ik wil een opslag voor data die ik gewoon in de stroom kan steken zonder utp kabel op kan nemen in mn thuisnetwerkje en waar ik via de wifi aan kan met verschillende computers.

Dat is wat ik wil.
Ik zoek net, er schijnen dus WIFI externe HDD's te zijn, die dus hun eigen wifi netwerkje opbouwen ofzo.

Dus een NAS/netwerkschijf bij je router hebben staan en daar een klein kabeltje tussen is een absolute no go?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114194
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:46 schreef CoolGuy het volgende:
Dus een NAS/netwerkschijf bij je router hebben staan en daar een klein kabeltje tussen is een absolute no go?
Nee dat mag ook, als dat ding vervolgens maar via de wifi te benaderen is vanaf verschillende laptops.

Ow en budget liefst zo laag mogelijk. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189114216
Als ik op tweakers kijk
https://tweakers.net/cate(...)S8xRsopW8kpUiq2trQUA

dan zijn er maar 5 die wifi hebben.

Dat lijkt me een beetje raar.
Kan ik als ik wifi uitvink daar met al die andere schijven ook gewoon toegang via wifi krijgen vnaaf de laptops? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 13:49:59 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114219
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Nee dat mag ook, als dat ding vervolgens maar via de wifi te benaderen is vanaf verschillende laptops.

Ow en budget liefst zo laag mogelijk. :)
Oh dat mag ook? Ja, dan wil jij wél wat ik heb. :)

Ik heb nl 1 PC op zolder, daar staan 2 NASsen en 1 netwerkschijf, die allen met een kabeltje aan (een switch die naar) de router gaat verbonden zijn met mijn netwerk, waarbij ik met de laptop beneden (die altijd via WIFI verbonden is) gewoon die schijven kan benaderen :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114243
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Oh dat mag ook? Ja, dan wil jij wél wat ik heb. :)

Ik heb nl 1 PC op zolder, daar staan 2 NASsen en 1 netwerkschijf, die allen met een kabeltje aan (een switch die naar) de router gaat verbonden zijn met mijn netwerk, waarbij ik met de laptop beneden (die altijd via WIFI verbonden is) gewoon die schijven kan benaderen :)
Ja wat moet ik nou hebben dan, een netwerkschijf of eeen nas? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 13:53:08 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114258
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:51 schreef vosss het volgende:

[..]

Ja wat moet ik nou hebben dan, een netwerkschijf of eeen nas? :@
Als je het goedkoopste wil is een netwerkschijf het makkelijkste. In principe is een NAS een behuizing waar je harde schijven in kunt schroeven maar dat is duurder. Als je gewoon een netwerk harde schijf koopt, dus met een netwerkaansluiting, dan ben je er :)

https://tweakers.net/cate(...)73YkDUtn8jHU7Hykv5AA

Die seagate bekeek ik net, maar ik zie bij de specificaties niet staan dat die een netwerkpoort heeft.

Degene die ik heb is deze:

https://tweakers.net/pricewatch/353776/wd-my-cloud-4tb.html

Edit: slecht gekeken, die Seagate heeft wel degelijk een netwerkpoort vermeldt staan.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114307
En zo een schijf hoeft niet aan een computer aangesloten te zijn? Gewoon aansluiten aan de router/modem en dan kan ik er met de laptops aan?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189114312
@CoolGuy geef eens antwoord!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_189114317
:P
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 13:59:51 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114337
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:57 schreef vosss het volgende:
En zo een schijf hoeft niet aan een computer aangesloten te zijn? Gewoon aansluiten aan de router/modem en dan kan ik er met de laptops aan?
Ja, dat kan. Hoe je dat bij Seagate moet doen weet ik niet, bij die WD weet ik het wel, want die heb ik zelf eentje staan, maar die is ook wel een paar tientjes duurder.

Edit: Dus nee, het is niet click & play, je moet wel even een netwerkverbinding opbouwen naar die netwerkschijf dacht ik, maar dat moet je bij een NAS ook.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114374
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:59 schreef CoolGuy het volgende:
je moet wel even een netwerkverbinding opbouwen naar die netwerkschijf dacht ik, maar dat moet je bij een NAS ook.
Dat werkt in windows 10 nog hetzelfde als in windows 7? Gewoon die schijf delen en op alle laptops even een netwerkmapping aanmaken?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 14:04:01 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114381
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:02 schreef vosss het volgende:

[..]

Dat werkt in windows 10 nog hetzelfde als in windows 7? Gewoon die schijf delen en op alle laptops even een netwerkmapping aanmaken?
Pfoeeee, ik heb al lang geen Win7 meer, maar het zal niet heel veel anders zijn vermoed ik nee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114408
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Pfoeeee, ik heb al lang geen Win7 meer, maar het zal niet heel veel anders zijn vermoed ik nee.
Is dit niet wat?
https://tweakers.net/pric(...)0-2tb/specificaties/

Die is maar een paar tientjes duurder, maar zitten 2 schijven in dus als 1 kapot gaat heb je die andere nog en er zit al backupsoftware bij. Kan ik die niet beter nemen dan? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 14:07:18 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114425
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Is dit niet wat?
https://tweakers.net/pric(...)0-2tb/specificaties/

Die is maar een paar tientjes duurder, maar zitten 2 schijven in dus als 1 kapot gaat heb je die andere nog en er zit al backupsoftware bij. Kan ik die niet beter nemen dan? :@
Dat is geen netwerkschijf meer, dat is een NAS, en als je dan voor een NAS gaat dan zou ik voor een Synology gaan, maar die is wel echt een stuk duurder denk ik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114679
Volgens mij heeft WD (Western Digital) de MyCloud-reeks voor netwerkschijven.
  woensdag 25 september 2019 @ 14:27:52 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_189114712
Ik hoor altijd dat dat soort dingen mega brak zijn.
  Moderator woensdag 25 september 2019 @ 14:29:51 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189114743
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 14:26 schreef zarGon het volgende:
Volgens mij heeft WD (Western Digital) de MyCloud-reeks voor netwerkschijven.
Die heb ik een, al jaren. Werkt nog steeds prima.

Ik heb daarnaast ook 2 Synology NASsen staan. Werken ook prima.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189114797
quote:
7s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:51 schreef vosss het volgende:

[..]

Ja wat moet ik nou hebben dan, een netwerkschijf of eeen nas? :@
Wat is je budget eigenlijk?

Netwerkschijf is de goedkope en snelle oplossing.
NAS is de betere, maar duurdere oplossing.

Aangezien geld een rol speelt, heb jij eerder een schijf nodig die je kan benaderen via je netwerk en verder geen poespas; ergo: netwerkschijf.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2019 14:33:44 ]
  woensdag 25 september 2019 @ 15:36:15 #22
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_189115764
Vosss, welke router gebruik je?

Als het alleen maar wat bestandjes zijn die je wil delen, dan kan je in sommige routers een USB stick of een USB harddisk aansluiten en die als netwerkschijf benaderen. o.a. fritzboxen hebben vaak deze mogelijkheid.

Afhankelijk van de capaciteit ben je dan al voor een paar tientjes klaar, heb je meer ruimte nodig of meer functionaliteit kan je altijd nog overstappen op een netwerkschijf of NAS.
pi_189119597
en niet onbelangrijk: hoe ga je de backup regelen van de bestanden die op die netwerkschijf of nas staan?
pi_189121347
quote:
5s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:41 schreef vosss het volgende:

Er komen wat documenten op die via verschillende laptops met windows 10 toegankelijk moeten kunnen zijn via de wifi.
Om hoeveel documenten gaat het? Want het lijkt er op dat je prima uit de voeten kunt met een Dropbox, Stack of Onedrive account. Scheelt een hoop gedoe thuis en het is gelijk wereldwijd beschikbaar. Verder hoef je je over backups dan ook geen zorgen te maken.

Daarnaast bestaat er zoals al eerder gemeld een grote kans dat je gewoon een usb disk met veel capaciteit in je huidige Wifi router kunt duwen en zo als netwerkschijf kunt gebruiken. Al is de snelheid van die dingen niet echt geweldig. Dat hangt natuurlijk van het merk, model en typenummer Wifi router af dat je thuis hebt staan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mr_Belvedere op 25-09-2019 22:04:35 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_189188169
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 13:43 schreef CoolGuy het volgende:
Wil je een netwerkschijf of wil je eigenlijk een NAS? Ik denk op te maken dat het dat eerste is, maar ik vraag het toch maar voor de zekerheid. Want ik heb beiden, vandaar :)

Oh via WIFI lees ik nu net. Hm, dat heb ik dan weer niet, eens even zoeken.
Is er een verschil dan?

Er zijn ook NAS'en die via WiFi op het netwerk aangesloten kunnen worden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')