abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 september 2019 @ 07:30:11 #1
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_189109342
quote:
’Bouwcrisis op de loer door stikstof’

Bouwbedrijven dreigen binnen drie maanden om te vallen, als er niet snel een oplossing komt voor de stikstofproblematiek, zegt voorzitter Maxime Verhagen van Bouwend Nederland. „Onze achterban is in rep en roer omdat deze al vier maanden stilstaat. Een nieuwe bouwcrisis ligt op de loer.”

Sinds mei liggen 18.000 bouw- en infrastructuurprojecten stil als gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Vandaag komt een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes met een advies om Nederland weer vlot te trekken. De telefoon staat roodgloeiend bij Bouwend Nederland. „Onze leden smeken ons om zo snel mogelijk een eind aan deze impasse te maken. Wij verwachten dat binnen drie paar maanden de eerste bouwers om zullen vallen als het kabinet geen noodmaatregelen neemt. Dit kan duizenden banen gaan kosten”, zegt Maxime Verhagen. De vorige crisis kostte al 100.000 banen.

Bouwend Nederland krijgt al vragen van leden over ontslagen en dreigende faillissementen, zo meldde de branchevereniging in een harde brief aan de vaste Kamercommissie voor Binnenlandse zaken. „Wij missen urgentie. Natuurlijk wordt met de mond beleden dat er snel een oplossing moet komen, maar ambtelijk ontbreekt visie en urgentie”, staat te lezen. Bovendien heeft een gesprek met de commissie-Remkes de bouwers niet gerustgesteld. „De bouw is voor de stikstofuitstoot niet het hoofdprobleem en ook niet de oplossing. Toch is de bouw wel het slachtoffer. Iedere Nederlander gaat hier last van krijgen”, zegt Verhagen.

Er moeten eigenlijk 75.000 woningen per jaar gebouwd worden, maar dit jaar wordt 65.000 niet eens gehaald. Alles ligt stil. Gemeenten durven door alle onzekerheden geen vergunningen meer af te geven. De orderboeken van bouwers lijken wel vol, maar de pijplijn aan projecten droogt op.

Op de bank

„Ik hoorde deze week dat een heibedrijf zijn medewerkers al op de bank had”, zegt Albert Maljaars van bouwbedrijf Meliskerke uit het gelijknamige dorp. „Zij zitten vooraan in de keten. De schrik sloeg mij vorige week om het hart toen de gemeente Veere ineens de vergunning introk voor de bouw van drie energieneutrale woningen vlak bij een duingebied. Het lijkt erop dat we nu dankzij andere rekenregels wel weer verder kunnen, maar zeker is dat niet. We hebben vooral duidelijkheid nodig. De uitstootdrempel is zo laag, dat zelfs een energieneutrale woning haast niet gebouwd kan worden. ” Maljaars stelt dat hij met zijn bedrijf nog een paar maanden vooruit kan, maar dan moet Remkes vandaag wel het groene licht geven. Een paar weken geleden stelde het tweede bouwconcern van Nederland VolkerWessels al dat voortdurende onzekerheid banen gaat kosten. De hele branche is goed voor 300.000 werknemers.

De Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM) zegt op dit moment op landelijk niveau nog niets te zien van oplopende prijzen van nieuwbouw door de stikstofproblematiek.

„Over heel Nederland zien wij nog niet dat er minder nieuwbouwwoningen in de verkoop gaan in vergelijking met de jaren daarvoor”, laat een woordvoerder weten. Hij voegt toe dat de prijsstijging wel te verwachten is als de woningproductie nu stagneert. „Maar nu zien we dat nog niet.”

Afhaken

De Nederlandse Vereniging van Makelaars waarschuwt voor oplopende prijzen. De verwachting is dat projectontwikkelaars alle extra kosten zullen doorbelasten in de verkoopprijzen. Nieuwbouw prijst zichzelf langzaam de markt uit, omdat kopers de hogere prijzen vanwege dure grond en eisen voor duurzaamheid niet kunnen betalen. Makelaars klagen dat potentiële kopers afhaken als de prijzen van nieuwbouwprojecten bekendgemaakt worden.
Lekker bezig :')
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 25 september 2019 @ 07:35:56 #2
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189109368
Ook onze veiligheid komt in gevaar. Dijkversterkingsprojecten liggen ook stil door deze bullshit.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189109371
Dit gaat echt veel te ver.
pi_189109389
Maxime Verhagen een van de toenmalige regeringsleden die waarschuwingen omtrent het slecht stikstof beleid niet serieus nam. En nu met zijn huil verhaaltje moet de maatschappij hem opeens wel serieus nemen. :D
pi_189109412
quote:
6s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:35 schreef Nikonlover het volgende:
Ook onze veiligheid komt in gevaar. Dijkversterkingsprojecten liggen ook stil door deze bullshit.
Dit inderdaad. Een dijkversterking is altijd belangrijker dan het klimaat. Straks krijgen we nog klimaatmartelaars :')
pi_189109423
Nu nog Schiphol, Eindhoven airport, Maastricht-Aken en de F1 van Zandvoort stilleggen. Dan is het draagvlak geheel weg.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189109434
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:37 schreef aloa het volgende:
Dit gaat echt veel te ver.
Tja, als men wat eerder had nagedacht en maatregelen had getroffen, dan was dit nu niet aan de orde geweest.

Zielig voor die bouwvakkertjes, door de hoge pieten genaaid.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 25 september 2019 @ 08:13:38 #8
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189109572
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:44 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Een dijkversterking is altijd belangrijker dan het klimaat. Straks krijgen we nog klimaatmartelaars :')
Klimaatmartelaars, dat zou het plaatje van de regelie wel compleet maken :T

Ik doelde op deze dijkversterking: NWS / Stikstofnorm zet dijkversterking Marken op losse schroeven . Maar het zou mij niets verbazen als er veel meer van dit soort dijkversterkingsprojecten stil liggen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189109640
quote:
6s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:35 schreef Nikonlover het volgende:
Ook onze veiligheid komt in gevaar. Dijkversterkingsprojecten liggen ook stil door deze bullshit.
Serieus?? :')

Kon er ook wel om lachen dat schone energie maatregelen ook allemaal niet meer gebouwd mogen worden (Wind- en zonne-energie, etc) _O-
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_189109687
Wat een fucking amateurs zijn onze (landelijke) bestuurders toch. Maar de F1 in zandvoort moet en zal er komen hoor :')
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 25 september 2019 @ 08:47:13 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189109756
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 08:24 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Serieus?? :')

Kon er ook wel om lachen dat schone energie maatregelen ook allemaal niet meer gebouwd mogen worden (Wind- en zonne-energie, etc) _O-
Ja, zie ook dit topic: NWS / Stikstofnorm zet dijkversterking Marken op losse schroeven
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189110094
Wie weet kunnen ze wat projecten scoren in het buitenland.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 25 september 2019 @ 09:32:28 #13
186611 Haags
pi_189110201
Mogen we straks nog wel neuken? Of krijgen we dan ook stikstof gezeik.
Zonder wrijving geen glans
pi_189110205
Ik wacht op een parlementaire enquete hoe het zover heeft kunnen komen, dat één milieuactivist nodig was om deze chaos te creeeren oftewel dat geen enkele politieke partij dit heeft zien aankomen. Hoe het komt dat alle partijen, inclusief GL en SP, vanaf 2015 hebben willen doorracen met bouwen etc zonder enige notie wat het met de stikstof zou doen. Daar zou ik graag de oorzaak van willen weten. Als een milieuclubje in den lande het wel zag, hoe kan het dan dat geen enkele deskundige binnen een politieke partij hier notie van had? Wat was er gebeurd als die ene milieuactivist NIET een rechtszaak was begonnen?
  woensdag 25 september 2019 @ 10:22:59 #15
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189110902
quote:
6s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:35 schreef Nikonlover het volgende:
Ook onze veiligheid komt in gevaar. Dijkversterkingsprojecten liggen ook stil door deze bullshit.
moeten toch 20% minder mensen komen dus dan maar verzuipen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 25 september 2019 @ 10:23:33 #16
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189110915
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 07:41 schreef Basp1 het volgende:
Maxime Verhagen een van de toenmalige regeringsleden die waarschuwingen omtrent het slecht stikstof beleid niet serieus nam. En nu met zijn huil verhaaltje moet de maatschappij hem opeens wel serieus nemen. :D
wiens brood je eet , diens taal spreek je
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_189110930
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 09:32 schreef Loekie1 het volgende:
Ik wacht op een parlementaire enquete hoe het zover heeft kunnen komen, dat één milieuactivist nodig was om deze chaos te creeeren oftewel dat geen enkele politieke partij dit heeft zien aankomen. Hoe het komt dat alle partijen, inclusief GL en SP, vanaf 2015 hebben willen doorracen met bouwen etc zonder enige notie wat het met de stikstof zou doen. Daar zou ik graag de oorzaak van willen weten. Als een milieuclubje in den lande het wel zag, hoe kan het dan dat geen enkele deskundige binnen een politieke partij hier notie van had? Wat was er gebeurd als die ene milieuactivist NIET een rechtszaak was begonnen?
Precies dit ja.

Als niemand iets had gezegd en een rechtzaak had gestart, had alles kunnen doordraaien en ging de economie als een malle. Straks ligt alles stil, ontslagen, recessie wellicht. We zullen het wel zien waar het naar toe gaat, maar neemt wel bizarre vormen aan, nu al
  woensdag 25 september 2019 @ 10:26:46 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189110962
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:24 schreef StephanL het volgende:

[..]

Precies dit ja.

Als niemand iets had gezegd en een rechtzaak had gestart, had alles kunnen doordraaien en ging de economie als een malle. Straks ligt alles stil, ontslagen, recessie wellicht. We zullen het wel zien waar het naar toe gaat, maar neemt wel bizarre vormen aan, nu al
Ja dan was de natuur eraan gegaan

Nu moeten we al een stel dure koeien gaan opruimen misschien
wat wil je nog meer dan

Formule 1 op Zandvoort kan niet doorgaan ook
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_189111300
Stiekem vind ik het wel fijn... worden aannemers en klusbedrijven tenminste weer wat betaalbaarder.
  woensdag 25 september 2019 @ 10:52:39 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_189111349
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:49 schreef athlonkmf het volgende:
Stiekem vind ik het wel fijn... worden aannemers en klusbedrijven tenminste weer wat betaalbaarder.
Als je vergunning krijgt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_189111360
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:52 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Als je vergunning krijgt
Een vergunning voor het vervangen van kozijnen, schilderwerk of stucen?
pi_189111470
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:49 schreef athlonkmf het volgende:
Stiekem vind ik het wel fijn... worden aannemers en klusbedrijven tenminste weer wat betaalbaarder.
Hele economie naar de klote, maar Athlonkmf van het Fok Forum heeft wel zijn huis goedkoper kunnen laten schilderen :')
pi_189111521
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 10:58 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Hele economie naar de klote, maar Athlonkmf van het Fok Forum heeft wel zijn huis goedkoper kunnen laten schilderen :')
Als de beurs crash, dan koop ik ook extra in.
De een z'n dood, de ander..

De hoge prijzen maken wel meer slachtoffers tegenwoordig: https://www.ad.nl/den-haa(...)rtragingen~a0820fc1/

Heel veel medelijden heb ik niet.
pi_189111573
En de politiek zat er bij en keek er naar.

Het PAS is afgeschoten, verzin een PAS2 ofso. ASAP! Ram het door de politieke molen en we kunnen weer verder.

Amateurs.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_189111612
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 09:32 schreef Loekie1 het volgende:
Ik wacht op een parlementaire enquete hoe het zover heeft kunnen komen, dat één milieuactivist nodig was om deze chaos te creeeren oftewel dat geen enkele politieke partij dit heeft zien aankomen. Hoe het komt dat alle partijen, inclusief GL en SP, vanaf 2015 hebben willen doorracen met bouwen etc zonder enige notie wat het met de stikstof zou doen. Daar zou ik graag de oorzaak van willen weten. Als een milieuclubje in den lande het wel zag, hoe kan het dan dat geen enkele deskundige binnen een politieke partij hier notie van had? Wat was er gebeurd als die ene milieuactivist NIET een rechtszaak was begonnen?
Valt me nog mee dat er niemand is die die ene persoon een 'ongeluk' heeft laten overkomen. Net zoals een paar getuigen in de zaak demmink.
Iedereen die de overheid tot last is...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')