abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 23 september 2019 @ 17:54:02 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189087155
Ah ja, de laatste 50 jaar. Want de mensen die dat duizenden jaren geleden gebouwd hebben die hadden kieuwen en zwemvliezen. En 50 jaar geleden lag het dus ook zo droog dat het zichtbaar was, toen was er nog geen klimaatreligie.

quote:
‘Spaanse Stonehenge’ voor het eerst in 50 jaar weer zichtbaar door extreme droogte

Niet alleen in België was het deze zomer uitzonderlijk warm, ook de rest van Europa rekende af met hoge temperaturen en droogte. In Spanje is een van de gevolgen van die extreme droogte te bezichtigen: de Dolmen de Guadalperal, ook wel de ‘Spaanse Stonehenge’ genoemd zijn voor het eerst in vijftig jaar weer droog komen te liggen.



Het is wellicht een van de weinige pluspunten van de droogte, maar de uitzonderlijk hoge temperaturen en het gebrek aan regenval zorgden er in Spanje wel voor dat de Dolmen de Guadalperal, een monument van enkele duizenden jaren oud, nog eens te bezichtigen zijn.

Het is een oud cirkelvormig monument dat verdacht veel lijkt op een kleinere variant van Stonehenge. Eigenlijk kan je het monument helemaal niet zien, tenzij je naar de bodem van het Spaanse reservoir Embalse de Valdecañas duikt.

Maar nu tonen beelden van NASA dat een deel van het reservoir opgedroogd is waardoor de rechtopstaande stenen droog kwamen te staan. De beelden zijn afkomstig van de satelliet Landsat 8. Een eerste foto dateert van 24 juli 2013, de andere van 25 juli 2019: het verschil is groot. Terwijl de cirkel die het monument aanduidt, op de ene foto duidelijk in het water ligt, staat die op de tweede foto vrijwel volledig op het land.

https://m.hln.be/nieuws/b(...)me-droogte~a7389da6/
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_189087544
Hoe kun je dit nu vergelijken met een situatie van 1000en jaren geleden?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189087584
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:35 schreef Filosoofert het volgende:
Hoe kun je dit nu vergelijken met een situatie van 1000en jaren geleden?
Vergelijken kan sowieso toch altijd? Maar in dit geval is de vergelijking ook nog eens heel erg to-the-point.
pi_189087616
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:39 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Vergelijken kan sowieso toch altijd? Maar in dit geval is de vergelijking ook nog eens heel erg to-the-point.
Want? Dat het ergens 1000en jaren geleden droog was en nu niet meer wil toch niets zeggen?
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189087641
Hahahaha het is een stuwmeer, wat in 1963 is gebouwd.

Hadden de mensen vroeger toch geen zwemvliezen nodig he :7
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189087649
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 17:54 schreef Nikonlover het volgende:
En 50 jaar geleden lag het dus ook zo droog dat het zichtbaar was, toen was er nog geen klimaatreligie.
[..]

Nee, toen lag er nog geen dam :')
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189087651
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:41 schreef Filosoofert het volgende:

[..]

Want? Dat het ergens 1000en jaren geleden droog was en nu niet meer wil toch niets zeggen?
Jawel, dat bevestigt iets dat we al weten. Namelijk dat het klimaat altijd verandert en dat de klimaathisterie dus onnodig is. Als je in Groenland onder de metersdikke laag "eeuwige" sneeuw gaat kijken, vind je ook de resten van bossen.
pi_189087661
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:46 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Jawel, dat bevestigt iets dat we al weten. Namelijk dat het klimaat altijd verandert en dat de klimaathisterie dus onnodig is. Als je in Groenland onder de metersdikke laag "eeuwige" sneeuw gaat kijken, vind je ook de resten van bossen.
Het klimaat veranderde niet door die dam hé. Het landschap wel. Klimaat ≠ landschap
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_189088032
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:46 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Jawel, dat bevestigt iets dat we al weten. Namelijk dat het klimaat altijd verandert en dat de klimaathisterie dus onnodig is. Als je in Groenland onder de metersdikke laag "eeuwige" sneeuw gaat kijken, vind je ook de resten van bossen.
Die 'histerie' komt door de snelheid waarmee het klimaat momenteel verandert.
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 september 2019 @ 19:19:55 #10
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189088071
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 19:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Die 'histerie' komt door de snelheid waarmee het klimaat momenteel verandert.
Dat mag je niet zeggen, dan ben je hysterisch.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_189088160
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2019 19:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Die 'histerie' komt door de snelheid waarmee het klimaat momenteel verandert.
Nee, die 'hysterie' wordt veroorzaakt door mensen die er hun brood mee verdienen.
pi_189088240
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:26 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Nee, die 'hysterie' wordt veroorzaakt door mensen die er hun brood mee verdienen.
Je bent hier niet in BNW.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 23 september 2019 @ 19:34:29 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_189088269
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:44 schreef Filosoofert het volgende:
Hahahaha het is een stuwmeer, wat in 1963 is gebouwd.

Hadden de mensen vroeger toch geen zwemvliezen nodig he :7
Ooh ik wist niet dat het een stuwmeer was :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 23 september 2019 @ 20:11:53 #14
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_189088750
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 19:26 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Nee, die 'hysterie' wordt veroorzaakt door mensen die er hun brood mee verdienen.
Ja, en Illuminatie enzo. Aliens!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_189113628
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:46 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Jawel, dat bevestigt iets dat we al weten. Namelijk dat het klimaat altijd verandert en dat de klimaathisterie dus onnodig is. Als je in Groenland onder de metersdikke laag "eeuwige" sneeuw gaat kijken, vind je ook de resten van bossen.
Ik zie dat de reclame campagne van Erik de Rode nog steeds werkt _O-

Lol @ Sjoukje :Y
pi_189116591
"voor het eerst in 50 jaar zichtbaar"
Grappig dat de Spaanse Wikipedia een foto heeft uit 2011 waarop de stenen ook al te zien zijn.

pi_189125080
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:46 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Jawel, dat bevestigt iets dat we al weten. Namelijk dat het klimaat altijd verandert en dat de klimaathisterie dus onnodig is. Als je in Groenland onder de metersdikke laag "eeuwige" sneeuw gaat kijken, vind je ook de resten van bossen.
Bron?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_189125340
quote:
2s.gif Op donderdag 26 september 2019 09:27 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Bron?
Ooit zwommen er krokodillen rondom Groenland en groeiden er palmen dus de huidige snelle opwarming van slechts één graad is niks nieuws en dus ook geen enkel probleem want alleen al de dag/nacht cyclus is veel groter. En CO2 is goed voor planten dus de aarde wordt er groener door.

Dus!
pi_189125420
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 09:52 schreef cynicus het volgende:

[..]

Ooit zwommen er krokodillen rondom Groenland en groeiden er palmen dus de huidige snelle opwarming van slechts één graad is niks nieuws en dus ook geen enkel probleem want alleen al de dag/nacht cyclus is veel groter. En CO2 is goed voor planten dus de aarde wordt er groener door.

Dus!
Nou ben ik een paar keer op Groenland geweest en op de plekken waar de gletsjers en sneeuw zijn weggesmolten vind je toch echt geen resten van bossen ;)

Heb overigens wel mooie fossielen van tropische planten meegenomen van Spitsbergen. :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  donderdag 26 september 2019 @ 10:10:04 #20
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189125517
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 09:52 schreef cynicus het volgende:

[..]

Ooit zwommen er krokodillen rondom Groenland en groeiden er palmen dus de huidige snelle opwarming van slechts één graad is niks nieuws en dus ook geen enkel probleem want alleen al de dag/nacht cyclus is veel groter. En CO2 is goed voor planten dus de aarde wordt er groener door.

Dus!
Je noemt een enorme massa instinctie die het leven op aarde compleet veranderde geen probleem?

Vertel dat tegen die krokodil die daar ooit zwom. Ik weet vrij zeker dat die het wel een probleem vond.

Het leven vindt wel een weg, dat is waar. Maar dat is de vraag niet.
De vraag is of 'jouw' leven een weg vindt.
En veranderingen zoals in die vroegere tijd bewijzen dat dat niet vanzelfsprekend is.
Nu weten we dat wij mensen een ommekeer pushen. Een die sneller gaat dan welke verandering dan ook die we kunnen duiden.
Is het dan niet gewoon verstandig erop in te zetten dat te stoppen? Die verandering te vertragen zodat we kans op aanpassen hebben?

Ik heb niet zo'n zin om in de geschiedenis boeken van een volgende soort te staan zoals de Groenlandse krokodil. Uitgestorven op nare manier.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189125759
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je noemt een enorme massa instinctie die het leven op aarde compleet veranderde geen probleem?

Vertel dat tegen die krokodil die daar ooit zwom. Ik weet vrij zeker dat die het wel een probleem vond.

Het leven vindt wel een weg, dat is waar. Maar dat is de vraag niet.
De vraag is of 'jouw' leven een weg vindt.
En veranderingen zoals in die vroegere tijd bewijzen dat dat niet vanzelfsprekend is.
Nu weten we dat wij mensen een ommekeer pushen. Een die sneller gaat dan welke verandering dan ook die we kunnen duiden.
Is het dan niet gewoon verstandig erop in te zetten dat te stoppen? Die verandering te vertragen zodat we kans op aanpassen hebben?

Ik heb niet zo'n zin om in de geschiedenis boeken van een volgende soort te staan zoals de Groenlandse krokodil. Uitgestorven op nare manier.
Hij is sarcastisch ;)
pi_189125765
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je noemt een enorme massa instinctie die het leven op aarde compleet veranderde geen probleem?

Vertel dat tegen die krokodil die daar ooit zwom. Ik weet vrij zeker dat die het wel een probleem vond.
Ik had een /s aan mijn bericht moeten toevoegen voor Fok! users die mij nog niet kennen geloof ik...
  donderdag 26 september 2019 @ 10:36:18 #23
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_189125829
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:28 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Hij is sarcastisch ;)
Ja duh...

Het was gewoon een mooie om op voort te borduren.
De OP is al onbedoeld sarcastisch...
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_189127398
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 18:44 schreef Filosoofert het volgende:
Hahahaha het is een stuwmeer, wat in 1963 is gebouwd.

Hadden de mensen vroeger toch geen zwemvliezen nodig he :7
_O-
blablablabla
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')