abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_189073408
Al meer dan een jaar geleden schreven we ons in op een aantal nieuwbouwprojecten buiten Amsterdam, op zoek naar wat meer ruimte, rust en groen. We werden bij een van die projecten ingeloot op het huis van onze keuze: een tweekapper met de mogelijkheid voor een fijne ruime keuken, een flinke tuin en vlakbij zee, bos en duin.

In juli vorig jaar zetten we onze eerste handtekening, in september kozen we onze keuken en diverse opties m.b.t. elektriciteit, in oktober werden we eigenaar van de grond, en in november werd begonnen met bouwen. We besloten de badkamer en twee toiletten casco te laten opleveren, dus bij oplevering krijgen we een volledig casco huis. Wel lieten we als meerwerk een uitbouw plaatsen en LTV door de hele woning aanbrengen.

En toen begon het grote wachten...
We namen een interieurstylist in de arm om ons te adviseren over kleuren en combinaties, materialen en indelingen, en waren heel blij met haar advies.

En toen wachtten we nog maar wat meer...

Binnenkort hebben we onze tweede kijkmiddag, tevens het moment om wat mensen mee te nemen die in moeten meten, te weten voor de keuken en de vloer op de begane grond. Vanmorgen hadden we een fijn gesprek met de aannemer die gaat stuken, schilderen en eventueel wat bouwen en de badkamer en de toiletten gaat monteren.

Eindelijk kunnen we dingen gaan doen! We moeten nu de spullen gaan bestellen voor de badkamer, de verschillende rollen behang voor de verschillende wanden, de nieuwe banken, verf, tegels.

We moeten ook nog wat beslissingen nemen:
- afhankelijk van de offerte op zolder 2 slaapkamers en een badkamer laten bouwen, met een vliering erboven in plaats van de zolder helemaal laten stuken en schilderen?
- welke kleur wit komt op de muren die geen kleur krijgen en op de plafonds?
- wat doen we met de trap? Schilderen, met of zonder ingefreesde antislip-lijnen, of bekleden met pvc of iets dergelijks?
- de antracietkleurige draaiende delen op de witte kozijnen in de huiskamer wit laten schilderen?

Wat plaatjes.

Begane grond:

Eerste verdieping:

Zolder:

[ Bericht 8% gewijzigd door Dotteke op 20-06-2023 13:37:56 ]
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_189073598
Zoals gezegd, is de keuken al uitgezocht en besteld. Dit deden we vorig jaar augustus/september, deels op vakantie en met een deadline van de bouwer, die vanwege het leidingadvies in onze nek bleef hijgen, dus we gaan binnenkort nog eens langs om wat details te bespreken. De grote lijnen blijven: geen hoge of bovenkasten, een lang aanrechtdeel aan het raam en een kookeiland met eetbar.

Een vaatwasser en Quooker flex in de lange aanrecht, een oven en kookplaat met ingebouwde afzuiging in het eiland. We wilden heel graag een losstaande side-by-side koelkast. Eindelijk ook weer een barretje, zoals in ons oude huis in Watergraafsmeer O+

De muren van de keuken worden een heel zachte groene tint, passend bij de twee donkerdere tinten groen die verder op de begane grond komen.

Er komt op de hele begane grond een houten vloer, planken in 3 wisselende breedtes (9-14-18 cm), onregelmatig gelegd. Dus niet een herhalend patroon.

Idee van de vloer:

We willen van de keuken een woonkeuken maken. Aangezien we de ruimte nog niet echt kunnen inschatten, nemen we voorlopig even onze eetkamertafel en -stoelen mee, en kijken dan wel hoe zich dit verhoudt in de ruimte.
pi_189073773
De lange muur en het stukje van de tegenoverliggende muur van de hal worden ook groen, maar net iets donkerder dan die in de keuken:

De wand voor, het stukje muur tegen de trap en een stukje van de lange muur (van de hoek voor tot de hoogte van het raam op de tegenoverliggende muur) worden donkergroen:

Het stukje muur van de zijgevel met het kleine raam erin wordt behangen:

Ik denk dat we hier deze kleuren een hele fijne, knusse ruimte. Het behang vind ik wel een beetje spannend, maar omdat de rest donker, maar rustig is, denk ik dat het een heel mooi effect geeft.
pi_189073919
Wat we dus nog gaan bekijken: de zolder.

Het is op zich een mooie ruimte, maar zo volledig open vond ik in het vorige huis toch de ruimte veel te groot, onhandig en rommelig. Ik zou er graag twee slaapkamers maken, en als we dan toch bezig zijn, een kleine badkamer met douche en wastafel realiseren. Boven de slaapkamers dan een vliering om spullen op te bergen.

Ik had zelf bedacht om de badkamer dan boven de badkamer op de eerste verdieping te maken, en dan aan weerszijden een kamer maken. Volgens de aannemer is dit prima mogelijk; ze trekken dan de leidingen vanuit de badkamer eronder door de vloer heen naar boven.

De andere optie waar de aannemer mee kwam, is de berging installaties te verkleinen, en dan ernaast een badkamer te maken. Dit is gemakkelijk voor de leidingen richting de ketel en mechanische ventilatie.

Ik heb zelf een beetje een voorkeur voor mijn optie, omdat ik het idee heb dat de badkamer dan iets prettiger kan worden. Ik herinner me ook een badkamer van @Claudia_x die ook deels onder de schuine kap zat. Hoe heb je dat uiteindelijk ervaren? Of was dat niet onder de schuine kap, omdat je een dakkapel had daar?
  zondag 22 september 2019 @ 18:40:43 #5
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189075707
Gaaf behang! En huis komt erg groot over vanuit de plattegronden en 3d plaatjes. Hoeveel m2 woonoppervlak wordt het?
pi_189075994
Het basishuis is gekocht op 169 m2, en wij hebben er een uitbouw van 2,6x7,5 bij laten bouwen, een kleine 20 m2 dus.
pi_189076133
Weet je zeker dat je een oven in het lage deel van je keuken wil, of is er geen plek in de hoge kasten door de losse koelkast? Wat vind je het voordeel van de losse koelkast?

Ik lees over de plafonds schilderen maar ik neem aan dat deze al gespoten zijn en dus niet geverfd hoeven worden.

Mooi nieuwbouw huis! Minder standaard en ruim!
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zondag 22 september 2019 @ 19:08:55 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189076166
Neem maar van mij aan dat je woonkeuken gigantisch is.
Sowieso de benedenverdieping 13,4 meter diep en bij de keuken ook nog eens 7,56 breed en dat stuk 5,91 diep.

Ter vergelijking, de gemiddelde jaren 70 doorzonwoning was 7,50 diep en vaak niet eens zo breed :D
De totale begane grond dus...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 22 september 2019 @ 19:11:26 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189076194
Ik vind het al zonde dat die technische ruimte tegenover de trap ligt en niet achter de trap, dus ik zou de badkamer achter de trap maken.

Maar boven de badkamer op de eerste verdieping kan ook, het blijft ruim zat en je verandert daarmee niets aan de afvoeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_189076259
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 19:05 schreef SV-tje het volgende:
Weet je zeker dat je een oven in het lage deel van je keuken wil, of is er geen plek in de hoge kasten door de losse koelkast? Wat vind je het voordeel van de losse koelkast?

Ik lees over de plafonds schilderen maar ik neem aan dat deze al gespoten zijn en dus niet geverfd hoeven worden.

Mooi nieuwbouw huis! Minder standaard en ruim!
We krijgen helemaal geen hoge kasten :) De oven moet dus laag, en dat vind ik ook geen probleem. N veel fornuizen zit hij ook laag. Wel wil ik toch kijken naar die Neff oven met deur die naar binnen schuit O+ (bedankt @Stormqueen :’) )

We willen graag een Amerikaanse koelkast, met water- en ijsdispenser. Bovendien vind ik de diepvrieskast van zo’n dubbele veel overzichtelijker dan een diepvries met laden. En om hem echt te gebruiken, wil ik graag overzicht.

De plafonds worden inderdaad gespoten opgeleverd, maar dat is dat korrelige nieuwbouwgebeuren met de groeven van de platen. We vinden dat heel lelijk en willen dus dat de plafonds strak gestuukt en geschilderd worden.
pi_189076465
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]

We krijgen helemaal geen hoge kasten :) De oven moet dus laag, en dat vind ik ook geen probleem. N veel fornuizen zit hij ook laag. Wel wil ik toch kijken naar die Neff oven met deur die naar binnen schuit O+ (bedankt @:Stormqueen :’) )

We willen graag een Amerikaanse koelkast, met water- en ijsdispenser. Bovendien vind ik de diepvrieskast van zo’n dubbele veel overzichtelijker dan een diepvries met laden. En om hem echt te gebruiken, wil ik graag overzicht.

De plafonds worden inderdaad gespoten opgeleverd, maar dat is dat korrelige nieuwbouwgebeuren met de groeven van de platen. We vinden dat heel lelijk en willen dus dat de plafonds strak gestuukt en geschilderd worden.
Water en ijsdispenser is n goede reden! Ik heb m’n drinken liever niet koud dus sta daar niet bij stil. Wij hebben inbouwkoelkast en inbouwvriezer van beide 1.82, die hebben ook meer dan alleen lades.

Houd je er rekening mee dat die groeven in die platen vaak scheuren (wat je door de lelijke korreltjes niet ziet). Plafond zal altijd nog wat zakken, vandaar dat bovenop de binnenmuren pur wordt gespoten ipv dat de muur tot boven wordt gestapeld. Het plafond heeft dus erg grote kans op scheuren na t stucen.
pi_189076530
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:27 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Water en ijsdispenser is n goede reden! Ik heb m’n drinken liever niet koud dus sta daar niet bij stil. Wij hebben inbouwkoelkast en inbouwvriezer van beide 1.82, die hebben ook meer dan alleen lades.

Houd je er rekening mee dat die groeven in die platen vaak scheuren (wat je door de lelijke korreltjes niet ziet). Plafond zal altijd nog wat zakken, vandaar dat bovenop de binnenmuren pur wordt gespoten ipv dat de muur tot boven wordt gestapeld. Het plafond heeft dus erg grote kans op scheuren na t stucen.
In het vorige huis bleef het stuukwerk op het plafond nou juist erg mooi. Alleen op de muren hebben we wat krimpscheuren gehad, te verwachten in een nieuwbouwwoning. Ik hoop dat dat nu weer zo is, en anders laten we het over een jaar of vijf even lijmen en opnieuw verven.
pi_189076550
Eindelijk een topic! *O*

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 17:07 schreef miss_sly het volgende:
Wat we dus nog gaan bekijken: de zolder.

[ afbeelding ]

Het is op zich een mooie ruimte, maar zo volledig open vond ik in het vorige huis toch de ruimte veel te groot, onhandig en rommelig. Ik zou er graag twee slaapkamers maken, en als we dan toch bezig zijn, een kleine badkamer met douche en wastafel realiseren. Boven de slaapkamers dan een vliering om spullen op te bergen.

Ik had zelf bedacht om de badkamer dan boven de badkamer op de eerste verdieping te maken, en dan aan weerszijden een kamer maken. Volgens de aannemer is dit prima mogelijk; ze trekken dan de leidingen vanuit de badkamer eronder door de vloer heen naar boven.

De andere optie waar de aannemer mee kwam, is de berging installaties te verkleinen, en dan ernaast een badkamer te maken. Dit is gemakkelijk voor de leidingen richting de ketel en mechanische ventilatie.

Ik heb zelf een beetje een voorkeur voor mijn optie, omdat ik het idee heb dat de badkamer dan iets prettiger kan worden. Ik herinner me ook een badkamer van @:Claudia_x die ook deels onder de schuine kap zat. Hoe heb je dat uiteindelijk ervaren? Of was dat niet onder de schuine kap, omdat je een dakkapel had daar?
Weet je al hoe je de slaapkamers wil gaan benutten op zolder? Het lijkt me dat dat ook meeweegt in waar je de badkamer zou willen. Als bijvoorbeeld één slaapkamer van jullie is en de andere een walk-in closet, dan hoef je geen badkamer in het midden te hebben. Maar als je wil dat vanuit beide slaapkamers toegang is tot de badkamer, dan ligt dat anders.

Weet je al zeker dat je twee slaapkamers wil? Je zou bijvoorbeeld ook een gangetje met een deur kunnen laten maken, een badkamer en verder alles open laten. Met kasten haaks op de muur creëer je dan een walk-in closet. (Voor de kosten hoef je het natuurlijk niet te laten een tweede slaapkamer te laten maken. En een vliering is heel fijn!)

Nog iets anders: met een badkamer in het midden heb je er geen raam, toch? Dat zou ikzelf wel jammer vinden. Al zou ik liever een badkamer zonder raam hebben dan een slaapkamer zonder raam.

Wij hadden de douche deels onder het schuine dak, maar dat was maar een klein stuk. We hadden daar geen last van.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189076896
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:30 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In het vorige huis bleef het stuukwerk op het plafond nou juist erg mooi. Alleen op de muren hebben we wat krimpscheuren gehad, te verwachten in een nieuwbouwwoning. Ik hoop dat dat nu weer zo is, en anders laten we het over een jaar of vijf even lijmen en opnieuw verven.
Als je je er maar bewust van bent 👍 nieuwbouwplafonds zijn idd niet gemaakt om mooi te zijn.
pi_189077124
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:56 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Als je je er maar bewust van bent 👍 nieuwbouwplafonds zijn idd niet gemaakt om mooi te zijn.
^O^
Het is niet ons eerste nieuwbouwhuis, dus we zijn ons er inderdaad van bewust. We vinden echter wat je opgeleverd krijgt zo lelijk, dat we daar graag een beetje risico voor nemen ;)
pi_189077174
Goede vraag over het gebruik van de ruimte, ik zou zelf ook gaan voor 1 slaapkamer IPV 2. Zo hebben wij het ook gedaan en dan met kasten een inloopgedeelte gemaakt. Overigens gewoon met vliering, die ligt op stalen balken, geen muur voor nodig.

Let bij het evt verkleinen van je technische ruimte wel op dat je genoeg plek overhoudt voor wasmachine en droger. Bij ons in het project bleken ketel, wtw en omvormer bij sommige mensen zoveel ruimte in te nemen dat wasmachine en droger niet meer pasten. Wij hadden gelukkig al eerder een muurtje verzet waardoor het bij ons nu precies past.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_189077313
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 19:32 schreef Claudia_x het volgende:
Eindelijk een topic! *O*
Er viel niet zoveel te vertellen, alleen dat we wachten..... :')
quote:
Weet je al hoe je de slaapkamers wil gaan benutten op zolder? Het lijkt me dat dat ook meeweegt in waar je de badkamer zou willen. Als bijvoorbeeld één slaapkamer van jullie is en de andere een walk-in closet, dan hoef je geen badkamer in het midden te hebben. Maar als je wil dat vanuit beide slaapkamers toegang is tot de badkamer, dan ligt dat anders.

Weet je al zeker dat je twee slaapkamers wil? Je zou bijvoorbeeld ook een gangetje met een deur kunnen laten maken, een badkamer en verder alles open laten. Met kasten haaks op de muur creëer je dan een walk-in closet. (Voor de kosten hoef je het natuurlijk niet te laten een tweede slaapkamer te laten maken. En een vliering is heel fijn!)
Het idee is dat de kamer voor met twee Velux dakramen een gameroom/logeerkamer wordt en dat de kleinere kamer achter met maar één raam mijn naaikamer/hobbykamer. Daar staan dan voltijd mijn naaimachine en lockmachine en liggen spelden en stapels stof en een hoop zooi :P Dus daar wil ik ook wel graag een deur tussen, zodat ik dat achter me dicht kan trekken. Vooralsnog gaat er niemand dus op zolder slapen en zou het juist een voordeel zijn als de badkamer gewoon vanaf de overloop van de zolder bereikbaar is.

De beide slaapkamers op de eerste verdieping zijn namelijk ruim genoeg en last hebben we ook niet echt van elkaar gehad. Ik vermoed wel dat dochter vrij snel de badkamer op zolder in zal pikken, en dat is prima :D

quote:
Nog iets anders: met een badkamer in het midden heb je er geen raam, toch? Dat zou ikzelf wel jammer vinden. Al zou ik liever een badkamer zonder raam hebben dan een slaapkamer zonder raam.

Wij hadden de douche deels onder het schuine dak, maar dat was maar een klein stuk. We hadden daar geen last van.
De badkamer op de eerste verdieping heeft ook geen raam :) Met goede ventilatie is dat ook niet echt nodig, is onze ervaring.

Ik moet de technische ruimte maar eens zien en dan uittekenen hoe die douche daar dan zou moeten komen. Dat bekijk ik over 2 weken in het echt eens. De plaats van de badkamer maakt voor de prijs niet heel veel uit.
pi_189077351
Wat ik trouwens heel leuk vond bij de interieurstyliste was deze interieurwaaier die we bij het advies kregen, met alle kleuren van verf, behang, gordijnen op de verschillende flapjes en een laatste met de verfnummers en dergelijke.

Ik heb vandaag van alle kleuren van Lifestyle kleurtesters opgevraagd. Ben erg benieuwd hoe ze er in het echt uitzien.
pi_189077377
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 20:10 schreef d.k. het volgende:
Goede vraag over het gebruik van de ruimte, ik zou zelf ook gaan voor 1 slaapkamer IPV 2. Zo hebben wij het ook gedaan en dan met kasten een inloopgedeelte gemaakt. Overigens gewoon met vliering, die ligt op stalen balken, geen muur voor nodig.

Let bij het evt verkleinen van je technische ruimte wel op dat je genoeg plek overhoudt voor wasmachine en droger. Bij ons in het project bleken ketel, wtw en omvormer bij sommige mensen zoveel ruimte in te nemen dat wasmachine en droger niet meer pasten. Wij hadden gelukkig al eerder een muurtje verzet waardoor het bij ons nu precies past.
Goed punt!
Dat verkleinen van die technische ruimte vind ik inderdaad nog wel lastig. Inderdaad moeten wasmachine en droger er staan en daar moet je goed bij kunnen, met wasmand bijvoorbeeld. Dus ik wil de ruimte echt goed bekijken als we de kijkmiddag hebben.

Misschien maar wat rollen schilderstape meenemen om wat dingen uit te tekenen op de grond. Dat geeft wat meer inzicht.
  zondag 22 september 2019 @ 20:21:47 #20
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_189077379
Ik zou die technische ruimte lekker laten voor wat het is, die lijkt mooi ruim te zijn, dus ook in de toekomst heb je daar wel ruimte voor zaken als een warmtepomp en boilervat, en dat is wel handig als je CV-ketel het over tig jaar begeeft, want dan kun kun je waarschijnlijk geen nieuwe CV-ketel laten plaatsen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_189077421
Wat gaaf, die interieurwaaier!
pi_189077424
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:21 schreef Leandra het volgende:
Ik zou die technische ruimte lekker laten voor wat het is, die lijkt mooi ruim te zijn, dus ook in de toekomst heb je daar wel ruimte voor zaken als een warmtepomp en boilervat, en dat is wel handig als je CV-ketel het over tig jaar begeeft, want dan kun kun je waarschijnlijk geen nieuwe CV-ketel laten plaatsen.
O ja, heel goed punt: op termijn moeten daar andere apparaten in!
pi_189077455
Ook onze technische ruimte op de eerste verdieping bleek ineens te klein voor wasmachine en droger naast elkaar. Er kwam een verdeler voor de vloerverwarming en niemand dacht daar klaarblijkelijk even over na... Gelukkig konden ze bij ons nog op elkaar staan.

Waar komt trouwens de verdeler bij jullie op de eerste verdieping?
pi_189077522
Overigens heb ik de driehoeken op de muren van de kinderkamer als afbeelding kunnen opslaan:

De driehoeken worden de kleuren:

op de rechtermuur en vanuit diezelfde hoek omlaag op de langere muur.

Vanuit de andere hoek naar beneden tot de donkere kleur

In het vak ertussen. Deze kleur komt ook op de overige wanden.
pi_189077555
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ook onze technische ruimte op de eerste verdieping bleek ineens te klein voor wasmachine en droger naast elkaar. Er kwam een verdeler voor de vloerverwarming en niemand dacht daar klaarblijkelijk even over na... Gelukkig konden ze bij ons nog op elkaar staan.

Waar komt trouwens de verdeler bij jullie op de eerste verdieping?
Die zit in onze slaapkamer, in de hoek van zijgevel en trap. We hebben nog gevraagd of ze die elders kunnen plaatsen, maar dat was echt onmogelijk.

Dat is me deze keer wel wat tegengevallen. Op sommige gebieden kon best veel, maar over de meest simpele zaken waren ze dan ontzettend inflexibel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')