Het is de bedoeling, dat de automobilisten zo gaan balen van de lagere maximumsnelheid, dat zij uit frustratie alsnog met het openbaar vervoer gaan. Dan hebben we tenminste alle rijke stinkers op de plekken waar ze moeten zijn.quote:Op zaterdag 21 september 2019 11:30 schreef spierbal het volgende:
Ja lekker slim. Als je 130 of harder rijdt ben je ook sneller thuis en staat de verbrandingsmotor eerder stil.
Welkom in de 21ste eeuw.quote:Op zaterdag 21 september 2019 11:36 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus we moeten nep koe gaan eten en 80 gaan rijden in de 6e versnelling?
Precies mijn gedachte. De snelheidsverlaging is een verkeerd signaal naar automobilisten die elektrisch rijden. Verhoog de accijnzen samen met Duitsland, Belgie en Luxemburg. Wie klaagt over hoge brandstofprijzen kan dit eenvoudig verlagen met de rechtervoet....quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als iedereen nou op elektrische gaat rijden, gaat de snelheid dan ook omhoog?
als je 20 minuten reistijd hebt klopt dat inderdaad.quote:Op zaterdag 21 september 2019 12:42 schreef TNA het volgende:
Honderden miljoenen uitgeven om één minuut eerder thuis te zijn, met meer verkeersdoden en milieuschade als gevolg Van alle mogelijke maatregelen lijkt een verlaging van de maximumsnelheid me prima.
70% is exportquote:Op zaterdag 21 september 2019 11:36 schreef Mr.Ping het volgende:
Dus we moeten nep koe gaan eten en 80 gaan rijden in de 6e versnelling?
Daar gaat het niet om. Een te lage snelheid is bij lange ritten vermoeiend en geeft een grotere afleiding met meer risico's tot gevolg. Ik heb liever dat de brandstofprijzen fors omhoog gaan zodat men zuiniger omgaat met fossiele brandstoffen. Je hebt geen auto van ruim een ton aan gewicht nodig om jezelf te verplaatsen. Een motor voldoet ook.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:26 schreef SuperwormJim het volgende:
Sowieso mensen die 130 km/h rijden
Alsof dat in Nederland ook maar enig significant voordeel geeft op de reistijd
Ga dan fietsen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Een te lage snelheid is bij lange ritten vermoeiend en geeft een grotere afleiding met meer risico's tot gevolg. Ik heb liever dat de brandstofprijzen fors omhoog gaan zodat men zuiniger omgaat met fossiele brandstoffen. Je hebt geen auto van ruim een ton aan gewicht nodig om jezelf te verplaatsen. Een motor voldoet ook.
Wat een onzin, een hoge snelheid aanhouden omdat het spannend is. Daarnaast geeft een lagere snelheid echt niet meer afleiding. Afleiding heeft niets te maken met snelheid.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Een te lage snelheid is bij lange ritten vermoeiend en geeft een grotere afleiding met meer risico's tot gevolg. Ik heb liever dat de brandstofprijzen fors omhoog gaan zodat men zuiniger omgaat met fossiele brandstoffen. Je hebt geen auto van ruim een ton aan gewicht nodig om jezelf te verplaatsen. Een motor voldoet ook.
Voor korte afstanden zijn (elektrische) fietsen een perfecte oplossing om brandstof te besparen.quote:
Doe maar niet. Auto's mogen ook wel fors minder worden vind ik.quote:Op zaterdag 21 september 2019 12:59 schreef flyguy het volgende:
Of we beperken de hoeveelheid vliegbewegingen, verbieden cruiseschepen en staan alleen schone schepen toe in de havens...
Hopelijk plant je je niet voort. Dan doe je echt iets nuttigs voor de aarde.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:32 schreef Elizabeth-akf het volgende:
Ik vind het heel erg goed dat de snelheid omlaag gaat. Ik stik van die vieze auto's steeds overal.
Wat dat betreft ben ik echt zo'n groenlinks tutje. Ik doe alles op de fiets. En als het echt heel ver is met de trein. Ben zuinig met water en zet de verwarming niet onnodig te hoog aan.
130 scheuren noemen .quote:Op zaterdag 21 september 2019 11:25 schreef skrn het volgende:
Prachtig, net wat ik verwacht. Typisch VVD-beleid. Grote bek maar uiteindelijk haalt de realiteit hun altijd in.
Dus scheur maar nu het nog kan
130 km/u vind je spannend ja? Moet je eens kijken wat een verschil. Ik vind 200 km/u een cruisesnelheid op een rustige snelweg. Pas boven de 230 km/u vind ik het spannend worden, terwijl anderen nog veel hoger kunnen. Afleiding is het gevolg van te weinig prikkels vanuit het hoofdonderwerp, het autorijden. Zodra je snelheid hoger wordt neemt het aantal prikkels kwadratisch toe. Ik ben het met je eens dat mensen die zich laten afleiden niet in het verkeer horen, maar de handhaving schiet gigantisch tekort als ik zo om me heen kijk. In Duitsland heb ik het idee dat veel minder afgeleid is in het verkeer.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:32 schreef SuperwormJim het volgende:
Wat een onzin, een hoge snelheid aanhouden omdat het spannend is. Daarnaast geeft een lagere snelheid echt niet meer afleiding. Afleiding heeft niets te maken met snelheid.
Als je je niet kunt focussen op de weg als je op een lagere snelheid dan 13 km/h rijdt, hoor je niet op de weg thuis.
quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:37 schreef asco het volgende:
[..]
Hopelijk plant je je niet voort. Dan doe je echt iets nuttigs voor de aarde.
Tja, ik bedoel maar te zeggen. Scheuren heeft niets van doen met snelheid. Scheuren is vooral een onaangepaste snelheid aan de situatie. Ook als je onder de maximumsnelheid zit kun je scheuren en daarmee gevaar veroorzaken.quote:
Het was gewoon serieus hoor. Ik doe allemaal niet mee aan die schijn-regeltjes betreffende milieu maar ben wel bewust kinderloos.quote:
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Enerzijds treffen we minimalistische maatregelen om stikstof te beperken, maar aan de andere kant staat de kraan wagenwijd open voor nieuwe inwoners. Nederland groeit jaarlijks met c.a. 100.000 inwoners wat net zo veel is als een stad als Delft of Deventer. Feitelijk zouden we jaarlijks een stad van een dergelijk formaat uit de grond moeten stampen om het woningtekort bij te benen. En al die mensen willen wonen, werken en recreëren. Zeg maar dag tegen je maatregelen, want de uitstoot is alweer aangevuld door nieuwe inwoners.quote:
Oke prima ik neem geen kinderen dan. En ik doe alles met de fiets.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:44 schreef asco het volgende:
[..]
Het was gewoon serieus hoor. Ik doe allemaal niet mee aan die schijn-regeltjes betreffende milieu maar ben wel bewust kinderloos.
Dat is onder aan de streep Veel beter dan: "Ik doe alles op de fiets" 🙄
👌quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:45 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Enerzijds treffen we minimalistische maatregelen om stikstof te beperken, maar aan de andere kant staat de kraan wagenwijd open voor nieuwe inwoners. Nederland groeit jaarlijks met c.a. 100.000 inwoners wat net zo veel is als een stad als Delft of Deventer. Feitelijk zouden we jaarlijks een stad van een dergelijk formaat uit de grond moeten stampen om het woningtekort bij te benen. En al die mensen willen wonen, werken en recreëren. Zeg maar dag tegen je maatregelen, want de uitstoot is alweer aangevuld door nieuwe inwoners.
Goed bezig! 😎quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:47 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
Oke prima ik neem geen kinderen dan. En ik doe alles met de fiets.
Ook brandstofverbruik en gevaarzetting nemen kwadratisch toe met de snelheid.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
130 km/u vind je spannend ja? Moet je eens kijken wat een verschil. Ik vind 200 km/u een cruisesnelheid op een rustige snelweg. Pas boven de 230 km/u vind ik het spannend worden, terwijl anderen nog veel hoger kunnen. Afleiding is het gevolg van te weinig prikkels vanuit het hoofdonderwerp, het autorijden. Zodra je snelheid hoger wordt neemt het aantal prikkels kwadratisch toe. Ik ben het met je eens dat mensen die zich laten afleiden niet in het verkeer horen, maar de handhaving schiet gigantisch tekort als ik zo om me heen kijk. In Duitsland heb ik het idee dat veel minder afgeleid is in het verkeer.
Je gaat met je bakfiets over de snelweg?quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:32 schreef Elizabeth-akf het volgende:
Ik vind het heel erg goed dat de snelheid omlaag gaat. Ik stik van die vieze auto's steeds overal.
Wat dat betreft ben ik echt zo'n groenlinks tutje. Ik doe alles op de fiets. En als het echt heel ver is met de trein. Ben zuinig met water en zet de verwarming niet onnodig te hoog aan.
Auto's komen ook nog op andere plaatsen voor dan alleen de snelweg. Bijvoorbeeld langs het fietspad als daar toevallig een autoweg parallel mee loopt.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:52 schreef the-eye het volgende:
[..]
Je gaat met je bakfiets over de snelweg?
Baas boven baas. Maar zolang ik beter bezig ben dan 85% van de bevolking vind ik het prima en moeten ze me met rust laten met milieu-onzin. 👍quote:
Gevaarzetting neemt pas toe als de snelheid onaangepast is aan de situatie. Het is een fabeltje om te denken dat een lagere snelheid per definitie leidt tot een veiligere situatie. De afname van verkeersslachtoffers stokt al jaren ondanks de afwaardering van wegen. De daling van verkeersslachtoffers werd in de jaren '70 ingezet toen autofabrikanten verplicht werden veiligheidsvoorzieningen te treffen zoals de autogordel, kooiconstructie, kreukelzone etc. Een belangrijke ongevalsfactor is overschrijding van de wegcapaciteit waardoor de ongevalskans kwadratisch toeneemt. Ik zie daarom liever dat de brandstofprijzen omhoog gaan om het verkeer te minderen. Daarmee heb je zowel de uitstoot als de ongevallenkans drastisch verminderd in plaats van 9% snelheidsverlaging met een alsmaar toenemend verkeer waardoor het effect binnen een mum van tijd weer weg is.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:50 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Ook brandstofverbruik en gevaarzetting nemen kwadratisch toe met de snelheid.
De brandstofprijzen worden al hoger en hoger dacht ik. Maar zie jij al minder auto's op de weg?quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:04 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Gevaarzetting neemt pas toe als de snelheid onaangepast is aan de situatie. Het is een fabeltje om te denken dat een lagere snelheid per definitie leidt tot een veiligere situatie. De afname van verkeersslachtoffers stokt al jaren ondanks de afwaardering van wegen. De daling van verkeersslachtoffers werd in de jaren '70 ingezet toen autofabrikanten verplicht werden veiligheidsvoorzieningen te treffen zoals de autogordel, kooiconstructie, kreukelzone etc. Een belangrijke ongevalsfactor is overschrijding van de wegcapaciteit waardoor de ongevalskans kwadratisch toeneemt. Ik zie daarom liever dat de brandstofprijzen omhoog gaan om het verkeer te minderen. Daarmee heb je zowel de uitstoot als de ongevallenkans drastisch verminderd in plaats van 9% snelheidsverlaging met een alsmaar toenemend verkeer waardoor het effect binnen een mum van tijd weer weg is.
Het is voor het grootste gedeelte niet een kwestie van voor lief nemen maar gedwongen accepteren. Mensen moeten nu eenmaal naar hun werk. Het land is groter dan enkel de grote steden met een metro.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:07 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
De brandstofprijzen worden al hoger en hoger dacht ik. Maar zie jij al minder auto's op de weg?
Volgens mij gaat dat helemaal niks helpen. Mensen nemen de hoge brandstofprijzen voor lief en rijden gewoon lekker door.
Dat komt ten eerste omdat de brandstofprijs relatief laag is in verhouding met ons inkomen. Als je de prijs langzaam verhoogt zal men bij de aanschaf van de volgende auto hooguit een zuinigere auto uitkiezen wat natuurlijk positief is, maar het verkeer neemt er niet door af. Daarbij komen er jaarlijks c.a. 100.000 mensen bij in dit land waardoor het effect snel weg is. Als jij morgen de accijnzen verdubbelt zul je zien dat men sneller naar alternatieven gaat zoeken in plaats van een zuinigere auto om vervolgens verder te kachelen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:07 schreef Elizabeth-akf het volgende:
De brandstofprijzen worden al hoger en hoger dacht ik. Maar zie jij al minder auto's op de weg?
Volgens mij gaat dat helemaal niks helpen. Mensen nemen de hoge brandstofprijzen voor lief en rijden gewoon lekker door.
Dus gaat die maatregel ook niet werken. En zit er niks anders op dan maar de snelheid te verlagen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:12 schreef the-eye het volgende:
[..]
Het is voor het grootste gedeelte niet een kwestie van voor lief nemen maar gedwongen accepteren. Mensen moeten nu eenmaal naar hun werk. Het land is groter dan enkel de grote steden met een metro.
Dit dus.quote:Op zaterdag 21 september 2019 12:42 schreef TNA het volgende:
Honderden miljoenen uitgeven om één minuut eerder thuis te zijn, met meer verkeersdoden en milieuschade als gevolg Van alle mogelijke maatregelen lijkt een verlaging van de maximumsnelheid me prima.
Minder scheten kan ook geregeld worden door alle illegalen eindelijk het land uit te zetten.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:29 schreef VanBrungelen het volgende:
Als we allemaal nu eens twee scheetjes minder laten per maand. Dat scheelt op jaarbasis ook heel wat aan stikstof.
Het is wel een goed idee om de idiote omvang van transport (goederen en mensen) eens wat terug te brengen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:07 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
De brandstofprijzen worden al hoger en hoger dacht ik. Maar zie jij al minder auto's op de weg?
Volgens mij gaat dat helemaal niks helpen. Mensen nemen de hoge brandstofprijzen voor lief en rijden gewoon lekker door.
Zeker zeker. Wat dat betreft heb je zeker een punt.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:36 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Het is wel een goed idee om de idiote omvang van transport (goederen en mensen) eens wat terug te brengen.
- stimuleren dichter bij huis werken.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:39 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
Zeker zeker. Wat dat betreft heb je zeker een punt.
Maar hoe denk je dat te kunnen realiseren dan?
Randstad en bij grote steden: 80 km/uquote:Op zaterdag 21 september 2019 14:47 schreef HPoi het volgende:
Gewoon weer overal 120, die kleine stukjes dat je 130 mag schiet toch niks op. Nederland heeft veels te volle wegen voor 130km/u.
Dat werkt 2 kanten op. Je kunt ook zeggen dat we overal naar 130 km/u gaan omdat het verschil toch te klein is. Snelheidsverandering maakt nauwelijks verschil; afname van verkeer en het ontmoedigen van onnodig verbruik wel.quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:47 schreef HPoi het volgende:
Gewoon weer overal 120, die kleine stukjes dat je 130 mag schiet toch niks op. Nederland heeft veels te volle wegen voor 130km/u.
En voor de auto's dan? Of moet dat maar gewoon zo blijven zoals dat nu is?quote:Op zaterdag 21 september 2019 14:51 schreef CarbonC het volgende:
[..]
- stimuleren dichter bij huis werken.
- belasting en accijns op kerosine.
- kilometerheffing.
- in supermarkt aanduiding waar produkten vandaan komen: donkergroen: lokaal/regionaal, lichtgroen: nationaal, oranje: Europa, rood: rest van de wereld en BTW hier afhankelijk van maken.
- massatoerisme ontmoedigen door hogere belasting.
- alleen schone (cruise)schepen en vliegtuigen toestaan.
etc. etc.
Stimuleren thuiswerkenquote:Op zaterdag 21 september 2019 15:03 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
En voor de auto's dan? Of moet dat maar gewoon zo blijven zoals dat nu is?
Wat dacht je van E10?quote:Op zaterdag 21 september 2019 15:06 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Stimuleren thuiswerken
Kilometerheffing
Wegenbelasting afhankelijk van uitstoot om rijden in oude barrels te ontmoedigen, dus Euro-6/5 = normaal, Euro4: 2x zoveel, Euro-3: 4x zoveel, Euro-2 en minder: opruimen.
Edit: tweetaktbrommers verbieden.
Concurreert met voedselproductie en een inefficiënte manier om uitstoot terug te dringen.quote:
2dehands elektrische auto's moeten op de markt komen, pas dan zal het hard gaan.quote:Op zaterdag 21 september 2019 15:33 schreef vigen98 het volgende:
Als je echt wilt dat de bevolking mee gaat in deze energietransitie moet je het financiël heel aantrekkelijk maken om over te stappen naar elektrische auto's. Ja ik snap dat elektrisch opladen lang kan duren vergeleken met 30 seconden je benzine tank voltanken maar ja... Heb ook totaal niks tegen benzine auto's, ik rij er zelf mee maar als in de komende jaren de prijs van zo'n elektrische auto gelijkwaardig wordt met die van een benzine auto en als elektriciteit ook goedkoop opgewekt kan worden dan pas stap ik over. Maar wat hier gebeurd is naïef. We zetten bouwprojecten stil omdat dit zogenaamd in strijd in met Europese wetgeving. Oké en nu dan? Geen huizen meer bouwen? Ipv alles verbieden kom met oplossingen.
een groot gedeelte van je opties hebben niks te maken met de stikstofuitstoot waar het om gaatquote:Op zaterdag 21 september 2019 14:51 schreef CarbonC het volgende:
[..]
- stimuleren dichter bij huis werken.
- belasting en accijns op kerosine.
- kilometerheffing.
- in supermarkt aanduiding waar produkten vandaan komen: donkergroen: lokaal/regionaal, lichtgroen: nationaal, oranje: Europa, rood: rest van de wereld en BTW hier afhankelijk van maken.
- massatoerisme ontmoedigen door hogere belasting.
- alleen schone (cruise)schepen en vliegtuigen toestaan.
etc. etc.
Nou een 2ehandse auto is ook een optie maar daar is niet zoveel aanbod van dus ja er moet inderdaad een markt van 2ehandse elektrische auto's komen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 15:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
2dehands elektrische auto's moeten op de markt komen, pas dan zal het hard gaan.
Uit jouw reactie begrijp ik dat jij als je huidige auto op is een gloednieuwe bij de dealer koopt ipv een 2dehandsje wat bijna iedere particulier doet?
Oplossingen voor het stikstofprobleem zijn er legio hoor.
nou ja, als die markt er niet komt dan kan je het vergeten dat veel particulieren erin gaan rijden....quote:Op zaterdag 21 september 2019 16:03 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nou een 2ehandse auto is ook een optie maar daar is niet zoveel aanbod van dus ja er moet inderdaad een markt van 2ehandse elektrische auto's komen.
Ik niet. Jij blijkbaar wel.quote:
Stoer man. Echtquote:Moet je eens kijken wat een verschil. Ik vind 200 km/u een cruisesnelheid op een rustige snelweg. Pas boven de 230 km/u vind ik het spannend worden, terwijl anderen nog veel hoger kunnen.
Wederom onzin. Het aantal prikkels blijft nagenoeg gelijk. Ze volgen elkaar alleen sneller op. Met als gevaar te laat reageren (op bijvoorbeeld het overige verkeer dat wel rustig kan rijden).quote:Afleiding is het gevolg van te weinig prikkels vanuit het hoofdonderwerp, het autorijden. Zodra je snelheid hoger wordt neemt het aantal prikkels kwadratisch toe.
Jouw idee inderdaad. Jouw idee.quote:Ik ben het met je eens dat mensen die zich laten afleiden niet in het verkeer horen, maar de handhaving schiet gigantisch tekort als ik zo om me heen kijk. In Duitsland heb ik het idee dat veel minder afgeleid is in het verkeer.
Van mij mag ook de snelheid omlaag naar hetgeen je echt kan rijden in NL, namelijk 30-50 km/h op de snelwegen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:32 schreef Elizabeth-akf het volgende:
Ik vind het heel erg goed dat de snelheid omlaag gaat. Ik stik van die vieze auto's steeds overal.
Wat dat betreft ben ik echt zo'n groenlinks tutje. Ik doe alles op de fiets. En als het echt heel ver is met de trein. Ben zuinig met water en zet de verwarming niet onnodig te hoog aan.
50 km op de snelweg?quote:Op zaterdag 21 september 2019 16:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Van mij mag ook de snelheid omlaag naar hetgeen je echt kan rijden in NL, namelijk 30-50 km/h op de snelwegen.
Hier spreek je jezelf behoorlijk tegen. Ten eerste probeer jij de rollen om te draaien, leuk geprobeerd. Bovendien vind jij een hoge snelheid stoer, terwijl ik dat als rustig ervaar.quote:Op zaterdag 21 september 2019 16:14 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Ik niet. Jij blijkbaar wel.
[..]
Stoer man. Echt
Als het aantal prikkels per tijdseenheid toeneemt word je alerter. Dat is verre van gelijk.quote:Wederom onzin. Het aantal prikkels blijft nagenoeg gelijk. Ze volgen elkaar alleen sneller op. Met als gevaar te laat reageren (op bijvoorbeeld het overige verkeer dat wel rustig kan rijden).
Wat probeer je te zeggen?quote:Jouw idee inderdaad. Jouw idee.
Vertel: minder transport / verkeer = minder NOx.quote:Op zaterdag 21 september 2019 15:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een groot gedeelte van je opties hebben niks te maken met de stikstofuitstoot waar het om gaat
Leuk grapje .quote:Op zaterdag 21 september 2019 16:28 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Van mij mag ook de snelheid omlaag naar hetgeen je echt kan rijden in NL, namelijk 30-50 km/h op de snelwegen.
Als ik in de spits de afstand deel door de tijd dan mag ik va ngeluk spreken als ik de 50 km/h gemiddeld haal. Dat betekent dat als ik de gehele route die snelheid rijdt ik even laat op mijn bestemming kom.quote:
inkrimping van de veestapel is ook voor veel andere doeleinden goed, niet alleen de stikstofuitstoot.quote:Op zaterdag 21 september 2019 17:13 schreef Benger het volgende:
De stikstofuitstoot in Nederland is de afgelopen jaren dramatisch gedaald. Het probleem is niet een gebrek aan maatregelen, maar dat de Nederlandse overheid zich heeft neergelegd bij deze regelgeving met het idee dat het doel vanzelf wel een keer gehaald zou worden. Een Nexit zou dat op kunnen lossen, maar misschien zou alleen dreigen daarmee Nederland al meer tijd kunnen geven om aan de Europese normen te voldoen. Een tijdelijke verlaging van de maximumsnelheid zou ik nog kunnen accepteren, maar het inkrimpen van de veestapel draai je niet van de ene op de andere dag terug als het niet meer nodig is.
Wat ben ik blij dat ik daar geen last van heb als ik op de fiets spring.quote:Op zaterdag 21 september 2019 17:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Als ik in de spits de afstand deel door de tijd dan mag ik va ngeluk spreken als ik de 50 km/h gemiddeld haal. Dat betekent dat als ik de gehele route die snelheid rijdt ik even laat op mijn bestemming kom.
het zijn lokale problemen... met name langs natuurgebieden.quote:Op zaterdag 21 september 2019 16:31 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Vertel: minder transport / verkeer = minder NOx.
Bonusvoordelen: minder fijnstof, schonere lucht, minder herrie.
dat hoef ik net zoals jij gelukkig niet.quote:Op zaterdag 21 september 2019 17:20 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
Wat ben ik blij dat ik daar geen last van heb als ik op de fiets spring.
Veel succes in de spits in ieder geval als je weer naar je werk moet.
quote:Pijnloos kan niet meer’
RAPPORT REMKES
De oppositie en regeringspartij D66 reageren enthousiast op het advies dat VVD-coryfee Johan Remkes volgende week aan het kabinet geeft om de stikstofcrisis te lijf te gaan.
Remkes wil met zijn commissie de zwaarste noodmaatregelen treffen in verkeer en landbouw.
Jan Hoedeman 21-09-19, 12:50 Laatste update: 15:03
34
De maximumsnelheid op snelwegen van 130 km moet omlaag en de veestapel moet fors worden ingekrompen, vooral in natuurgebieden, zo meldde deze site vanochtend. Die maatregelen staan in het nog geheime rapport.
,,Pijnloze maatregelen zijn niet mogelijk,’’ zegt PvdA-Kamerlrid William Moorlag.
Hij hoopt dat het kabinet Remkes als ‘breekijzer’ gebruikt om de politiek te verlossen van een ‘jarenlange gijzeling.’ Moorlag: ,,
We moeten ophouden de agrarische sector met een schoenlepel in de natuurruimte te persen.
Het is nu wel aan minister Schouten om te laten zien dat ze haar goede wil en warme woorden ontstijgt en een daadkrachtige minister wordt.’’
De Nederlandse bouw lijdt onder het stikstofprobleem:
Kiezen voor natuur of economie?
Geen rekentruc
,,De vraag was of Remkes met een rekentruc zou komen, maar dat is gelukkig niet zo, zegt GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet. ,,
Er wordt niet gemorreld aan de natuur, we moeten langzamer rijden en het vee wordt verminderd.
De inkrimping moet wel met een goed plan gepaard gaan.
Niemand zit te wachten op boeren in de bijstand.;
Voor de stikstofuitstoot is het vrijwel zinloos. Verreweg de hoogste concentraties bevinden zich rond steden en snelwegen. De bijdrage van veeteelt hieraan is marginaal. Voor andere doeleinden zijn geen drastische maatregelen nodig. Leg Pernis gewoon een maand per jaar stil. Dat zet veel meer zoden aan de dijk.quote:Op zaterdag 21 september 2019 17:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
inkrimping van de veestapel is ook voor veel andere doeleinden goed, niet alleen de stikstofuitstoot.
Natuur sparen , veestapel fors minder en langzaam rijden op de snelwegenquote:Op zaterdag 21 september 2019 18:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Welke stikstof problemen? Die onzin die we zelf gecreëerd hebben.
quote:Collega-ecoloog Arnold van den Burg denkt ook dat ingrijpen in de veestapel het meeste effect sorteert. "
Dat zet echt zoden aan de dijk, ook omdat het stikstof dat dieren uitstoten, schadelijker is dan dat uit auto's en industrie."
Kort gezegd veroorzaken beide varianten stikstof verrijking van de bodem, maar stikstof uit dieren verzuurt de natuur ook nog eens.
En ook verzuring is niet goed voor de biodiversiteit.
"Een dubbel effect dus."
klopt, we hebben 160 nature 2000 gebieden aangewezen io Brussel, en sommigen zijn maar een 500 a 600 m2, en binnen 4 km afstand mag je niets doen, nou dan stopt hetquote:Op zaterdag 21 september 2019 18:41 schreef Filosoofert het volgende:
Wij beslissen ineens om iedere boom tot natuurgebied te maken.
Allicht dat het in Nederland meer versnippert dan in bijvoorbeeld Frankrijk, pas dan niet dezelfde regels toe
Sneu voor het dierenwelzijn en globaal slecht voor het milieu. Het vee zal in een ander land geproduceerd worden om aan de vraag te blijven voldoen, grote kans dat het milieu- en dieronvriendelijker is dan hier.
Huh... ik ken maar één iets dat stikstof heet, en dat is het scheikundige element N. Ik ken geen "varianten" van dat element.quote:"... omdat het stikstof dat dieren uitstoten, schadelijker is dan dat uit auto's en industrie." Kort gezegd veroorzaken beide varianten stikstof ...
Maar heide is arme grond , bosgrond, geen fosfaat en ammoniak en stikstof grondquote:Op zaterdag 21 september 2019 18:52 schreef Geytenbeekje het volgende:
De schade die stikstof veroorzaakt: 'Natuur wordt een fastfoodrestaurant'De schade die stikstof veroorzaakt: 'Natuur wordt een fastfoodrestaurant'
20 september 2019 16:35
Laatste update: 1 dag, 2 uur geleden
10
Doordat de Raad van State (RvS) het Nederlandse beleid rondom het terugdringen van stikstofuitstoot afkeurde, staan duizenden bouwprojecten op losse schroeven. Een commissie adviseert het kabinet vermoedelijk komende week over hoe de projecten toch doorgang kunnen vinden. Wat voor schade aan de natuur veroorzaakt stikstof eigenlijk?
Zuchtend tuurt Lex Querelle de verte in. De boswachter van Natuurmonumenten staat aan de rand van een grasveld in het Brabantse natuurgebied de Kampina. "In 2009 was dit nog heide, maar in tien jaar tijd is het alleen maar gras geworden. In relatief korte tijd is hier de hei verdwenen."
De oorzaak van die vergrassing? Het neerdalen van stikstof in het natuurgebied. "Stikstof is eigenlijk een meststof", legt Querelle uit. "Als je gras wil laten groeien, dan strooi je stikstof. Dan wordt dat gras hartstikke snel hoog en donkergroen."
Wij hebben HONDERDMILJOEN!! kippen, 80% is export.quote:Op zaterdag 21 september 2019 18:41 schreef Filosoofert het volgende:
Wij beslissen ineens om iedere boom tot natuurgebied te maken.
Allicht dat het in Nederland meer versnippert dan in bijvoorbeeld Frankrijk, pas dan niet dezelfde regels toe
Sneu voor het dierenwelzijn en globaal slecht voor het milieu. Het vee zal in een ander land geproduceerd worden om aan de vraag te blijven voldoen, grote kans dat het milieu- en dieronvriendelijker is dan hier.
We importeren ook weer vlees en soja.quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Wij hebben HONDERDMILJOEN!! kippen, 80% is export.
Beetje ons eigen land vervuilen voor een paar knaken.
we moeten alleen voor eigen gebruik beesten houden en de rest van Nederland netjes herindelenquote:Op zaterdag 21 september 2019 19:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Wij hebben HONDERDMILJOEN!! kippen, 80% is export.
Beetje ons eigen land vervuilen voor een paar knaken.
Klopt alleen koopt Ria daar geen kiloknallers meer voor.quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we moeten alleen voor eigen gebruik beesten houden en de rest van Nederland netjes herindelen
Scherp, heel scherp.quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat over tijdje later, rijden iedereen op elektrische auto.
Gaat de snelheid dan weer omhoog?
Waarom zou dat ?quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:09 schreef Captain_Ghost het volgende:
Stel dat over tijdje later, rijden iedereen op elektrische auto.
Gaat de snelheid dan weer omhoog?
Nationalisten krijgen ook nog eens het grootste deel van die paar knaken en een goede naam bij de anderstalige nationalisten. Het eigen zwakkere volk voldoende keus geven doen die nationalisten niet.quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:00 schreef halfway het volgende:
[..]
Wij hebben HONDERDMILJOEN!! kippen, 80% is export.
Beetje ons eigen land vervuilen voor een paar knaken.
Het probleem waar men sinds kort op richt omdat de CO2 scare niet werkte hier.quote:Op zaterdag 21 september 2019 18:17 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Welke stikstof problemen? Die onzin die we zelf gecreëerd hebben.
nee omdat we zuinig moeten zijn op onze natuurquote:Op zaterdag 21 september 2019 19:26 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het probleem waar men sinds kort op richt omdat de CO2 scare niet werkte hier.
dan eet je toch eens wat groenten en fruit in plaats van vieze hamburgers van mega varkens van de Macquote:Op zaterdag 21 september 2019 19:09 schreef halfway het volgende:
[..]
Klopt alleen koopt Ria daar geen kiloknallers meer voor.
quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:26 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Het probleem waar men sinds kort op richt omdat de CO2 scare niet werkte hier.
Die PAS is gewoon en trucje van de politiek om ja te zeggen en nee te doen en nu kunnen ze geen snelwegen meer aanleggen geen vliegveld geen woning bouwen en verbouwenquote:Op zaterdag 21 september 2019 19:39 schreef Chia het volgende:
[..]
Stikstof speelde altijd al een rol in natuurbeleid hoor.
En bij de landbouw ook: er werd van alles bijgehouden in MINAS. http://www.milieufocus.nl(...)tesysteem-minas.html
Als er gewoon fatsoenlijk beleid was opgesteld in plaats van wanbeleid was er helemaal geen ophef om stikstofuitstoot geweest.
Die regels om de natuur te beschermen in de buitengebieden zijn door ons zelf opgesteldquote:Op zaterdag 21 september 2019 20:02 schreef vouwdeurtje het volgende:
Waarom stoppen we niet allemaal gewoon met werken? Geen NOx meer de lucht in en de klimaatgekkies krijgen geen uitkeringen en gesubsidieerde baantjes meer
Het is toe te juichen, dat iedereen die zich in Nederland bevindt stopt met werken, want dan kan rechts Nederland niet meer frustreren met de lawaaiige auto's, motoren of scooters. Maar dan moet wel iedereen mee doen. .quote:Op zaterdag 21 september 2019 20:02 schreef vouwdeurtje het volgende:
Waarom stoppen we niet allemaal gewoon met werken? Geen NOx meer de lucht in en de klimaatgekkies krijgen geen uitkeringen en gesubsidieerde baantjes meer
Ook fietsers moeten het ontgeldenquote:Op zaterdag 21 september 2019 17:20 schreef Elizabeth-akf het volgende:
Wat ben ik blij dat ik daar geen last van heb als ik op de fiets spring.
https://www.rtvoost.nl/ni(...)de-aanleg-van-de-F35quote:Stikstofuitspraak Raad van State heeft mogelijk ook gevolgen voor de aanleg van de F35
Met de aanleg van de fietssnelweg F35 tussen Enschede en Oldenzaal kan niet eerder worden begonnen dan in 2022. Dat zegt de provincie in antwoord op vragen van GroenLinks. Momenteel wordt onderzocht hoe de F35 tussen de twee steden het best kan worden aangelegd. Dat onderzoek is in 2021 klaar. Eerder is niet mogelijk. Ook de stikstofuitspraak van de Raad van State kan nog extra vertraging opleveren.
Voor het ontbrekende deel van de fietssnelweg tussen Enschede en Oldenzaal wordt op dit moment een planstudie uitgevoerd, wat moet leiden tot een Plan in Hoofdlijnen. Enschede en de provincie werken samen in dit onderzoek en zien geen mogelijkheden om het onderzoek sneller uit te voeren.
Vergunningen aanvragen
De provincie schat in dat Provinciale Staten in het tweede kwartaal van 2021 een besluit kan nemen over het Plan in Hoofdlijnen. Daarna volgt onder meer nog de bestemmingsplanprocedure, de verwerving van gronden die nodig zijn voor de aanleg en het aanvragen van vergunningen.
En daar komt de stikstofuitspraak van de Raad van State om de hoek kijken. Normaal gesproken zou bij de vergunningsaanvraag het Programma Aanpak Stikstof worden gebruikt om te bepalen of de aanleg van de F35 geen nadelige gevolgen heeft voor de natuur. Maar aangezien de Raad van State een streep door het PAS heeft gehaald, kan dat niet meer.
Mogelijk is er nader onderzoek nodig vanwege de PAS-problematiek, meldt de provincie in antwoord op vragen van GroenLinks.
Lange adem
De aanleg van de F35 tussen Enschede en Oldenzaal is dus een project van de lange adem. Ook de kosten van het project kunnen nog problemen geven bij de realisatie van de fietssnelweg. De kosten bedragen 5,5 miljoen euro, waarvan de gemeente Enschede 1,4 miljoen euro voor haar rekening moet nemen.
Of Enschede dat bedrag kan opbrengen, is maar zeer de vraag. De gemeente moet miljoenen bezuinigen. De provincie heeft in juli opdracht gegeven aan een gespecialiseerd bureau om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor Europese subsidies, maar de resultaten van dat onderzoek zijn weinig hoopvol, stelt de provincie.
Extra geld van de provincie?
Misschien dat de provincie Overijssel daar nog een oplossing kan bieden. In het coalitieakkoord van de provincie is opgenomen dat fietsen in Overijssel wordt gestimuleerd door extra te investeren in fietspaden. "Daar waar er kansen liggen op de 62 kilometer lange F35 zullen wij die benutten", schrijft de provincie in antwoord op de door GroenLinks gestelde vragen.
En dan is er nog de kans op geld vanuit Den Haag voor het project, maar of het Rijk gaat bijdragen valt nu nog niet te zeggen. "Het Rijk geeft tot nu alleen geld uit voor delen die al in uitvoering zijn of die hetzelfde jaar worden uitgevoerd", schrijft de provincie.
Omg, dat is wel echt erg.quote:Op zaterdag 21 september 2019 20:51 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ook fietsers moeten het ontgelden
[..]
https://www.rtvoost.nl/ni(...)de-aanleg-van-de-F35
Nee, nu moeten we de regels aanpassen.quote:Op zaterdag 21 september 2019 20:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die regels om de natuur te beschermen in de buitengebieden zijn door ons zelf opgesteld
Nu moeten we er ons ook aan houden
https://www.telegraaf.nl/(...)s-land-op-slot-kreeg
probleem is de veestapel en de verkeer
http://www.emissieregistratie.nl/erpubliek/bumper.nl.aspx
ok nou de maatregelen om de veestapel in te korten zal wel veel schelenquote:Op zondag 22 september 2019 00:22 schreef Benger het volgende:
[..]
Nee, nu moeten we de regels aanpassen.
De uitstoot van stikstof daalt, dus we komen er wel. Alleen niet nu. Het is dom om dan nu te stoppen met bouwen van huizen. Extra maatregelen kun je nemen, maar geen enkele maatregel zorgt er voor dat we nu opeens wel al die projecten kunnen laten doorgaan. Het probleem is juist dat de rechter heeft gezegd: al die maatregelen die je nu neemt die in de toekomst voor lagere uitstoot moeten zorgen zijn nu niet voldoende, dus mag je nu niet bouwen.quote:Op zondag 22 september 2019 03:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ok nou de maatregelen om de veestapel in te korten zal wel veel schelen
Je gaat niet normen stellen en als t tegenvalt de normen wijzigen , das dom
Doelen bijstellen das dom ,dan kom je nooit ergens , dan was jij nooit geslaagd geweestquote:Op zondag 22 september 2019 07:51 schreef Benger het volgende:
[..]
Je ziet bij klimaatverandering ook dat er ambitieuze doelen worden gesteld. Als het halen van doelen te duur wordt, dan moet je je doel bijstellen. Ik ben niet tegen ambitieuze doelen, maar dan moet je wel bereid zijn om desnoods je doelen bij te stellen.
Ik weet nog wel een leuke maatregel: schaf die verkeersdrempels af en pak mensen gewoon hun rijbewijs af als ze vaak te hard rijden. Ik ben dat remmen en optrekken wel een beetje zat.
quote:Pijnloos kan niet meer'
RAPPORT REMKES
De oppositie en regeringspartij D66 reageren enthousiast op het advies dat VVD-coryfee Johan Remkes volgende week aan het kabinet geeft om de stikstofcrisis te lijf te gaan.
Remkes wil met zijn commissie de zwaarste noodmaatregelen treffen in verkeer en landbouw.
Wel vraag ik zich af waarom de verkeer moet ontgelden bij deze maatregel?quote:Op zondag 22 september 2019 10:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Doelen bijstellen das dom ,dan kom je nooit ergens , dan was jij nooit geslaagd geweest
De maatregelen van Remkes zijn voldoende verwacht ik en de politiek ook
snel maatregelen, goed gedaan
Veestapel fors terug en langzamer rijden op snelwegen
[..]
KLOPTquote:Op zondag 22 september 2019 10:38 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Maar ook moeten wij de consumenten ook leren anders gaan eten. Dat is de moeilijkste.
Dat vergeet meneer Remkes ook.
quote:Op zondag 22 september 2019 10:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
KLOPT
een vlees en melk heffing en oudere boeren uitkopen en daar woningen bouwen
milieu normen die Brussel oplegtquote:Op zondag 22 september 2019 13:20 schreef Pleun2011 het volgende:
De Raad van State. Waarom heeft een clubje obscure witteboordcriminelen zoveel macht? Het is geen club die een eerlijk en afgewogen juridisch oordeel geeft maar zij doen aan politiek. Soms is een zaak sterk maar wordt die partij toch niet in het gelijk gesteld omdat zij dat niet willen. Vraag me af wat hun motivatie is voor dit stikstofgezeik.
nee, minder vee vermindert juist de stikstof , dan kun men wel woningen bouwen daar , uitkopen van Boeren kost ook geldquote:Op zondag 22 september 2019 13:04 schreef Benger het volgende:
[..]
Het uitkopen van boeren en daar woningen bouwen mag juist niet meer, omdat daardoor de stikstofuitstoot toeneemt.
Brussel me reet. Net als die 3% begrotingstekort zeker, waar alleen het braafste jongetje van de klas zich aan houdt.quote:Op zondag 22 september 2019 14:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
milieu normen die Brussel oplegt
juist veehouders nemen te veel plek in en levert niets op dan stank en vuilquote:Op zondag 22 september 2019 17:03 schreef Hexagon het volgende:
Prima idee om autorijders en veehouders eens flink aan te pakken
Precies, want de meeste automobilisten zijn tevens veetelers.quote:Op zondag 22 september 2019 17:03 schreef Hexagon het volgende:
Prima idee om autorijders en veehouders eens flink aan te pakken
veetelers wel automobilistenquote:Op zondag 22 september 2019 17:41 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, want de meeste automobilisten zijn tevens veetelers.
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ooit van gehoord?quote:Op zondag 22 september 2019 13:20 schreef Pleun2011 het volgende:
De Raad van State. Waarom heeft een clubje obscure witteboordcriminelen zoveel macht? Het is geen club die een eerlijk en afgewogen juridisch oordeel geeft maar zij doen aan politiek. Soms is een zaak sterk maar wordt die partij toch niet in het gelijk gesteld omdat zij dat niet willen. Vraag me af wat hun motivatie is voor dit stikstofgezeik.
Zeker..een familielid heeft daar pas nog geprocedeerd. Zij doen zogenaamd aan rechtspraak maar bedrijven politiek.quote:Op maandag 23 september 2019 00:09 schreef yup het volgende:
[..]
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Ooit van gehoord?
kloptquote:Op maandag 23 september 2019 00:12 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Zeker..een familielid heeft daar pas nog geprocedeerd. Zij doen zogenaamd aan rechtspraak maar bedrijven politiek.
Ik sluit niet uit dat het fileprobleem ook aardig afneemt als er minder hard gereden mag worden. Ik forens iedere dag met de auto. Ik teken voor een constante snelheid van pakembeet 60/70 km/u zonder file.quote:Op zondag 22 september 2019 17:03 schreef Hexagon het volgende:
Prima idee om autorijders en veehouders eens flink aan te pakken
Gesproken als een echt GL tutje dingen verminderen die je toch niet gebruikt maar zodra het jezelf raakt is het milieu niet belangrijk.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:34 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
Doe maar niet. Auto's mogen ook wel fors minder worden vind ik.
Klopt ik ben een GroenLinkse trut.quote:Op maandag 23 september 2019 06:56 schreef vipergts het volgende:
[..]
Gesproken als een echt GL tutje dingen verminderen die je toch niet gebruikt maar zodra het jezelf raakt is het milieu niet belangrijk.
Ja dat zeg ik toch, de PAS is geen fatsoenlijk beleid en daardoor zitten we nu op de blaren. Aangezien er letterlijk een voorschot is genomen op ruimte die er niet is. Dat hebben we toch echt zelf gedaan hoor.quote:Op zaterdag 21 september 2019 19:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die PAS is gewoon en trucje van de politiek om ja te zeggen en nee te doen en nu kunnen ze geen snelwegen meer aanleggen geen vliegveld geen woning bouwen en verbouwen
Niks meer Nederland zit vast en opgesloten in de natuurregels uit Brussel
maar nu gaan we koebeesten en varkens opruimen en langzaam rijden zodat we verder kunnen
was een VVD trucje om de winst uitkeren aan de zorgverzekeraars erdoor heen te krijgenquote:Op zaterdag 21 september 2019 13:35 schreef Jordy-B het volgende:
Prima, de snelheidsverhoging was sowieso flauwekul. De minimale tijdswinst die dat oplevert staat niet in verhouding tot het extra verbruik, geluidsniveau en vervuiling.
Dat maak jij ervan, mij maakt het weinig uit. Ik vind linkse tutjes wel leuk. Maar het is wel raar dat je auto rijden wilt verminderen maar het voor vliegen niet nodig vindt.quote:Op maandag 23 september 2019 08:09 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
Klopt ik ben een GroenLinkse trut.
Ja maar die vliegtuigen heb ik tenminste geen last van want die vliegen hoog in de lucht.quote:Op maandag 23 september 2019 12:16 schreef vipergts het volgende:
[..]
Dat maak jij ervan, mij maakt het weinig uit. Ik vind linkse tutjes wel leuk. Maar het is wel raar dat je auto rijden wilt verminderen maar het voor vliegen niet nodig vindt.
vroeger wel , toen klaagde niemand ,quote:Op maandag 23 september 2019 13:46 schreef Elizabeth-akf het volgende:
[..]
Maar auto's rijden in mijn buurt en die stinken soms een beetje.
Dat lijkt me lastig. Een auto met een verbrandingsmotor zet ook stikstofoxiden weer om in N2. Een auto met verbrandingsmotor heeft namelijk ook een luchtinlaat. Als je met een moderne auto over een snelweg rijdt met een relatief hoge stikstofoxidenconcentratie (afkomstig van vrachtwagens en oudere auto's), dan is de netto uitstoot nihil. De lucht komt er net zo vies uit, als deze er in komt. Je kunt wel meten wat er uit een uitlaat komt, maar wat er in gaat, is sterk locatie afhankelijk.quote:Op maandag 30 september 2019 20:53 schreef rareman1 het volgende:
Dacht trouwens net dat dit hele verhaal een mooi opstapje is naar 'stikstofrechten' (of hoe je het ook noemen wilt). Dat je dus moet betalen om een bepaalde hoeveelheid uit te mogen stoten of iets in die aard.
Eens. Gewoon hogere wegenbelasting voor Euro-4 auto's en nog hogere voor Euro-3. En bij APK controle op roetfilters bij diesels: genoeg mensen die die eronder uit hebben laten slopen.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 10:01 schreef Benger het volgende:
[..]
Dat lijkt me lastig. Een auto met een verbrandingsmotor zet ook stikstofoxiden weer om in N2. Een auto met verbrandingsmotor heeft namelijk ook een luchtinlaat. Als je met een moderne auto over een snelweg rijdt met een relatief hoge stikstofoxidenconcentratie (afkomstig van vrachtwagens en oudere auto's), dan is de netto uitstoot nihil. De lucht komt er net zo vies uit, als deze er in komt. Je kunt wel meten wat er uit een uitlaat komt, maar wat er in gaat, is sterk locatie afhankelijk.
Verlagen van de snelheid op de snelweg heeft voor stikstofoxiden dan ook weinig nut, hoewel de focus van de commissie Remkes ligt op snelwegen in de buurt van natuurgebieden, waar de concentraties vaak al iets lager zijn dan op een willekeurige snelweg in de randstad. Verlaging van de maximum snelheid heeft nauwelijks invloed op de netto-uitstoot. Op de uitstoot van vrachtwagens heeft het helemaal geen effect. Ik zie liever dat men zich richt op het oude wagenpark.
Vergeet ook niet de regels voor bijtelling van oldtimers en youngtimers. Dat mag best nog wat versoberd.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 10:21 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Eens. Gewoon hogere wegenbelasting voor Euro-4 auto's en nog hogere voor Euro-3. En bij APK controle op roetfilters bij diesels: genoeg mensen die die eronder uit hebben laten slopen.
Ik heb de indruk dat dat sinds de aanpassing van 25 naar 40 jaar al een stuk beter geworden is. Daarvoor had Nederland de gunstigste wetgeving waardoor vanuit heel Europa alle oude barrels naar Nederland gehaald werden.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:31 schreef Benger het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de regels voor bijtelling van oldtimers en youngtimers. Dat mag best nog wat versoberd.
Youngtimers zijn nog steeds heel populair en worden nog volop geïmporteerd.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:44 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Ik heb de indruk dat dat sinds de aanpassing van 25 naar 40 jaar al een stuk beter geworden is. Daarvoor had Nederland de gunstigste wetgeving waardoor vanuit heel Europa alle oude barrels naar Nederland gehaald werden.
Heb het nu over stikstof maar bedoel vervuiling in het algemeen. Huishoudens, een huis bouwen bijvoorbeeld. Was gewoon een gedachte die bij me opkwam.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 10:01 schreef Benger het volgende:
[..]
Dat lijkt me lastig. Een auto met een verbrandingsmotor zet ook stikstofoxiden weer om in N2. Een auto met verbrandingsmotor heeft namelijk ook een luchtinlaat. Als je met een moderne auto over een snelweg rijdt met een relatief hoge stikstofoxidenconcentratie (afkomstig van vrachtwagens en oudere auto's), dan is de netto uitstoot nihil. De lucht komt er net zo vies uit, als deze er in komt. Je kunt wel meten wat er uit een uitlaat komt, maar wat er in gaat, is sterk locatie afhankelijk.
Verlagen van de snelheid op de snelweg heeft voor stikstofoxiden dan ook weinig nut, hoewel de focus van de commissie Remkes ligt op snelwegen in de buurt van natuurgebieden, waar de concentraties vaak al iets lager zijn dan op een willekeurige snelweg in de randstad. Verlaging van de maximum snelheid heeft nauwelijks invloed op de netto-uitstoot. Op de uitstoot van vrachtwagens heeft het helemaal geen effect. Ik zie liever dat men zich richt op het oude wagenpark.
Ik zie daar niet zo heel veel van op de weg. Daarnaast: die worden dan toch al naar verhouding belast omdat die niet Euro-5 of Euro-6 zijn.quote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:57 schreef Benger het volgende:
[..]
Youngtimers zijn nog steeds heel populair en worden nog volop geïmporteerd.
tot er ook daar ene stikstof heffing op komtquote:Op woensdag 2 oktober 2019 11:57 schreef Benger het volgende:
[..]
Youngtimers zijn nog steeds heel populair en worden nog volop geïmporteerd.
Dit.quote:Op zaterdag 21 september 2019 13:36 schreef asco het volgende:
Hahahaha. We laten 100000 buitenlanders per jaar binnen en vervolgens moet ik 100 gaan rijden want stikstof. Hahahaha.
mensen zelf hebben niks met stikstof neerslag te maken, onze poep gaat in het riool en wordt gezuiverdquote:
quote:Uitzonderingspositie
In de jaren 90 stelde de Europese Unie via de nitraatrichtlijn een maximum aan de hoeveelheid mest die de EU-landen mogen produceren.
Doel was te voorkomen dat er teveel fosfaat en nitraat in het milieu komt en het grondwater vervuilt.
Nederland wist in Brussel echter een uitzondering te bedingen en mag - onder voorwaarden - meer mest uitrijden.
Terwijl de varkens- en pluimveehouderij stabiel zijn, groeit de melkveehouderij in Nederland enorm. Veel bedrijven namen in de laatste jaren al een voorschot op de afschaffing van het melkquotum en bouwden nieuwe stallen of gingen ondanks de Europese boete op overproductie meer produceren. Meer melk betekent echter: meer dieren en meer poep!
Ingrijpen
Nu blijkt dat Nederland binnenkort meer fosfaat gaat produceren dan de 172,9 miljoen kilo per jaar die met Europa is afgesproken. Die overschrijding komt volledig voor rekening van de melkveehouderij die de norm het afgelopen jaar al overschreed. Ingrijpen door de regering is dan ook onvermijdelijk. Het is immers niet aannemelijk dat een bedrijfstak die zó onverantwoord uitbreidde en die daar nog steeds mee bezig is, binnen een maand kan garanderen het probleem zelf op te lossen, zoals Dijksma vraagt.
De staatssecretaris denkt nu na over drie mogelijkheden. Zo overweegt ze het aantal koeien dat een boer mag houden te beperken. Een andere optie is een maximum hoeveelheid fosfaat die een bedrijf mag produceren en de derde mogelijkheid is het maximeren van de melkproductie per bedrijf of per dier. Ik hoop van harte dat de regering de durf heeft voor die laatste optie te kiezen.
quote:In de najaarsnota moet minister Hoekstra (Financiën) enkele honderden miljoenen euro’s gaan reserveren op de begroting om de stikstofcrisis aan te pakken.
Dit komt bovenop het budget dat in het klimaatakkoord, regeerakkoord en met Prinsjesdag al was afgesproken.
BEKIJK OOK:
'Bouwprojecten liggen uit angst onnodig stil'
Met dat geld moet een ’gebiedsgerichte aanpak’ vorm krijgen, waar de compensatie van de natuur uit moet worden betaald. Zo denkt Schouten aan de aanleg van ’klimaatbossen’. De middelen zijn ook bedoeld om boeren die willen stoppen uit te kopen.
Boeren die willen doorgaan belooft het kabinet te helpen met het duurzamer maken van hun bedrijf. Schouten zegt dat geen boer gedwongen wordt te stoppen, zolang zij minister is. Wel kunnen er bedrijven verplaatst worden als ze middenin een natuurgebied liggen en er verder geen andere oplossing mogelijk is. Of dit alles voldoende zoden aan de dijk zet, weet Schouten overigens nog niet.
RIVMEDquote:Mesdagfonds komt nu toch uit op zelfde stikstofcijfer als RIVM, trekt kritiek stil in
Het Mesdagzuivelfonds komt na weken alsnog tot dezelfde conclusie als het RIVM: 41 procent van de stikstofneerslag in gevoelige natuurgebieden is afkomstig van de landbouw.
Dat staat in een rapport dat het fonds, onderdeel van boerenlobby-organisatie LTO, deze week op zijn website heeft geplaatst en waar verder geen publiciteit aan gegeven is. "Het is prettig dat er nu geen discussie meer over is", reageert RIVM-stikstofonderzoeker Addo van Pul.
Vorig jaar oktober protesteerden honderden boeren voor de deur van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu in De Bilt. Ze trokken de berekeningen van het RIVM in twijfel en kondigden een eigen onderzoek aan. De uitkomst daarvan werd op 20 februari onder veel belangstelling gepresenteerd in Nieuwspoort. Volgens het fonds was de bijdrage van de landbouw aan de stikstofuitstoot maar 25 procent.
Dezelfde dag werden de berekeningen van de onderzoekers in twijfel getrokken. Ze hadden natuurgebieden meegeteld die niet gevoelig zijn voor stikstof, zoals de Doggersbank in de Noordzee op 200 kilometer van Den Helder. Door de verkeerde berekeningen kwamen de stikstofdepositie van het verkeer, de scheepvaart en de industrie hoger uit dan in werkelijkheid. En het leek dus alsof het aandeel van de landbouw lager was.
'Landbouw hoe dan ook belangrijk aandeel'
Het Mesdagfonds kwam ook met een ander percentage. Als het naar stikstofdepositie in álle Natura 2000-gebieden keek, dus niet alleen de stikstofgevoelige Natura 2000-gebieden, kwam het uit op 35 procent.
"Dat hadden wij ook berekend, maar daarmee zijn we nooit naar buiten getreden omdat we dat niet zinvol vonden", zegt Van Pul van het RIVM. "Wij vinden die 41 procent een betere indicator. Maar hoe dan ook, de landbouw heeft een belangrijk aandeel."
Het Mesdagfonds verklaart het verschil met de eerder genoemde 25 procent door een 'bug' in de data die ze van het RIVM geleverd had gekregen. Volgens het RIVM is dat niet juist. "We hadden er nog een tekstbestandje bij gegeven waarin we uitlegden hoe de berekeningen uit te voeren. Dat is niet gebruikt."
Mooi, hè.quote:Op donderdag 2 april 2020 17:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)kritiek-stil-in.html
[..]
RIVMED
Het RIVM zit er wel vaker naast.quote:Op donderdag 2 april 2020 18:16 schreef manny het volgende:
check!
zal niet helpen in de discussie, maar goed dat dit in uitgezocht en ook mooie onderkoelde reactie van RIVM mbt tekstbestandje
twitter:GRotgers twitterde op donderdag 02-04-2020 om 16:39:55 Nog even een draadje over de berichtgeving in verschillende kranten, dat Mesdagfonds de stikstofberekeningen van het RIVM zou onderschrijven. Dit is pertinent niet het geval. Die berichten kloppen niet. Wij hebben juist veel twijfel over het RIVM-model. 1/6 reageer retweet
Het RIVM is sinds een week of wat zijn geloofwaardigheid definitief kwijt...quote:Op donderdag 2 april 2020 21:25 schreef Nielsch het volgende:
Jammer dat ze het publiek eerst met leugens hebben overspoeld.
Ach, deze hele discussie gaat niet over feiten, maar om sentiment en onderbuik...quote:Op donderdag 2 april 2020 21:25 schreef Nielsch het volgende:
Jammer dat ze het publiek eerst met leugens hebben overspoeld.
Tja, uit hun eigen rapport:quote:Op donderdag 2 april 2020 21:36 schreef AchJa het volgende:twitter:GRotgers twitterde op donderdag 02-04-2020 om 16:39:55 Nog even een draadje over de berichtgeving in verschillende kranten, dat Mesdagfonds de stikstofberekeningen van het RIVM zou onderschrijven. Dit is pertinent niet het geval. Die berichten kloppen niet. Wij hebben juist veel twijfel over het RIVM-model. 1/6 reageer retweet
Das toch aardig hetzelfde als wat het RIVM al had berekend, en totaal iets anders dan de 25% die Mesdag eerder publiceerde. En dan toch blijven volhoudenquote:Uit de resultaten vanuit de analyses en doorrekeningen blijkt dat het uitmaakt of het aandeel van de landbouw in de stikstofdepositie wordt becijferd over de totale oppervlakte van Nederland (46%), het totale oppervlakte van Natura 2000 gebieden (35%) of het totale oppervlakte van stikstofgevoelige habitats (41%).
Dan moet je ff die draad lezen:quote:Op donderdag 2 april 2020 21:43 schreef Piles het volgende:
Tja, uit hun eigen rapport:
Das toch aardig hetzelfde als wat het RIVM al had berekend, en totaal iets anders dan de 25% die Mesdag eerder publiceerde. En dan toch blijven volhouden
twitter:GRotgers twitterde op donderdag 02-04-2020 om 16:40:45 Tuurlijk, als je met exact hetzelfde model gaat rekenen als het RIVM en met exact dezelfde data, dan kom je tot exact dezelfde uitkomst. Lijkt me logisch. Alleen verzuimen RIVM en LNV een aantal berekeningen te maken met hun eigen model en data. Die hebben wij gemaakt. 2/6 reageer retweet
twitter:GRotgers twitterde op donderdag 02-04-2020 om 16:44:16 Het betreffen berekeningen die niet gevalideerd zijn met metingen (van depositie!) en wij hebben juist sterke twijfels bij de uitkomsten van het RIVM-depositiemodel. Dat is reden voor een groot onderzoeksproject (Uni A'dam) waarin de depositie wordt gemeten 5/6 reageer retweet
Ergo, meten is weten (depositie) wat al ettelijke malen verkondigd is.twitter:GRotgers twitterde op donderdag 02-04-2020 om 16:46:21 Pas als de metingen er zijn (er wordt met meerdere methoden gemeten en onderscheid gemaakt tussen NH3 en NOx), kunnen we de kwaliteit van het RIVM-depositiemodel beoordelen. Eerder kan dat niet en is twijfel bij de uitkomsten op zijn plaats; daar is aanleiding voor. 6/6 reageer retweet
Ja, eerst roepen dat het 25% is, en nu dat niet blijkt te kloppen opeens beginnen over de meetmethode. Geloofwaardigheid:quote:Op donderdag 2 april 2020 21:46 schreef AchJa het volgende:
Ergo, meten is weten (depositie) wat al ettelijke malen verkondigd is.
Maar ja, meten en het RIVM...
Moet jij weten, ik wacht het aangekondigde despositie onderzoek wel af. Op basis daarvan zie ik wel wie er gelijk heeft.quote:Op donderdag 2 april 2020 21:48 schreef Piles het volgende:
Ja, eerst roepen dat het 25% is, en nu dat niet blijkt te kloppen opeens beginnen over de meetmethode. Geloofwaardigheid:
Beste is om de 20% koeien op te ruimen en de stront niet meer op het land te strooien mar in de fabriek te drogen en verkopen naar woestijnquote:Op zaterdag 21 september 2019 11:27 schreef vipergts het volgende:
Dus we kunnen een groot bouwproject ook in kleine stukjes verdelen zo het door kan gaan. Laten we maar hopen dat er een goed nieuw beleid komt maar ik vrees het ergste.
quote:Mesdagfonds komt nu toch uit op zelfde stikstofcijfer als RIVM, trekt kritiek stil in
quote:Het Mesdagzuivelfonds komt na weken alsnog tot dezelfde conclusie als het RIVM: 41 procent van de stikstofneerslag in gevoelige natuurgebieden is afkomstig van de landbouw.
Dat staat in een rapport dat het fonds deze week op zijn website heeft geplaatst en waar verder geen publiciteit aan gegeven is. "Het is prettig dat er nu geen discussie meer over is", reageert RIVM-stikstofonderzoeker Addo van Pul.
Denk het niet dan hebben we de PFAS nogquote:Op zaterdag 21 september 2019 13:00 schreef Captain_Ghost het volgende:
Als iedereen nou op elektrische gaat rijden, gaat de snelheid dan ook omhoog?
Ik wilde het net posten. Wat we dus al tig delen proberen duidelijk te maken aan de jankerds dat de boeren niet moeten zeuren. FOK!-Research had deze bevindingen allang zelf gevondenquote:Op maandag 15 juni 2020 16:00 schreef AchJa het volgende:
'Overheid moet rekensysteem stikstofberekeningen aanpassen'
Het rekensysteem dat wordt gebruikt voor stikstofberekeningen om vergunningen te verlenen moet worden aangepast. Dat concludeert de commissie-Hordijk die het kabinet adviseert.
Met het zogenoemde Aerius-systeem berekent het RIVM de uitstoot van ammoniak en stikstofoxiden, en wat daarvan neerkomt in natuurgebieden. De neerslag wordt ook wel "stikstofdepositie"genoemd.
De berekeningen zijn bepalend voor het verlenen van vergunningen in onder meer landbouw en de bouw.
De commissie stelt dat de berekeningen waar de overheid om vraagt zo gedetailleerd zijn, dat het "niet meer in balans is met de mate van wetenschappelijke onzekerheid over de neerslag van stikstof". Zo wordt de neerslag weergegeven voor één hectare, maar de wetenschappelijke zekerheid op zo'n kleine schaal is volgens de commissie onzeker.
Ook wordt onvoldoende rekening gehouden met het feit dat de stikstofneerslag op een bepaald gebied ook verschillende oorzaken kan hebben. Het dringende advies is dan ook de Aerius-tool aan te passen.
"Er is meer onderzoek nodig naar de onzekerheden binnen het Aerius-systeem", schrijft de commissie.
'Ook satellietmetingen inzetten'
Bij de metingen voor vergunningen voor wegen wordt bovendien een ander systeem gehanteerd dan voor stallen of woningen. Bij wegen wordt met een grens van 5 kilometer gerekend, waar dat voor andere sectoren niet gebeurt. Dat moet volgens de commissie gelijkgetrokken worden.
Verder raadt de commissie het kabinet aan om meer meetsystemen in te zetten voor landbouw, industrie, bouwactiviteiten en transport. Daarbij wordt met name gedacht aan satellietmetingen.
"De twee belangrijke componenten van stikstof, NO2 en NH3, worden beide waargenomen vanuit de ruimte. Satellieten geven dagelijks informatie voor Nederland over gebieden van ongeveer 5 tot 10 kilometer."
Minister Schouten stelde het adviescollege in, nadat de Raad van State vorig jaar een streep zette door het Nederlandse stikstofbeleid. Sindsdien neemt het kabinet maatregelen om het beleid aan te passen. Vorige week kwam de commissie-Remkes met een kritisch rapport over dat beleid.
NOS
Yup.quote:Op maandag 15 juni 2020 16:26 schreef ACT-F het volgende:
Ik wilde het net posten. Wat we dus al tig delen proberen duidelijk te maken aan de jankerds dat de boeren niet moeten zeuren. FOK!-Research had deze bevindingen allang zelf gevonden
Als de boeren maar genoeg zeuren dan gaan we wel anders rekenen,quote:Op maandag 15 juni 2020 16:26 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik wilde het net posten. Wat we dus al tig delen proberen duidelijk te maken aan de jankerds dat de boeren niet moeten zeuren. FOK!-Research had deze bevindingen allang zelf gevonden
Als je anders rekenen beter rekenen bedoelt lost het de problemen wel op. We moeten uiteraard ervoor waken dat de regering een toneelstukje gaat opvoeren dat ze zogenaamd voortaan beter doen, maar feitelijk bij het oude beleid blijven in een nieuw jasje.quote:Op maandag 15 juni 2020 16:29 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als de boeren maar genoeg zeuren dan gaan we wel anders rekenen,
maar dat lost het probleem niet op, dan kan er nog niets gebouwd worden en blijven we eeuwig 80 rijden
rekenen tot het fosfaat en ammoniak aandeel van de boeren lager is,?/quote:Op maandag 15 juni 2020 16:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je anders rekenen beter rekenen bedoelt lost het de problemen wel op. We moeten uiteraard ervoor waken dat de regering een toneelstukje gaat opvoeren dat ze zogenaamd voortaan beter doen, maar feitelijk bij het oude beleid blijven in een nieuw jasje.
Dat zijn technisch gezien prima oplossingen en feitelijk juist, maar als de rekenwijze niet overeenkomst met de praktijk dan krijg je inderdaad rechtszaken. De reden dat het PAS is afgeschoten is dan ook niet vanwege de werkelijke depositie maar vanwege een rekenmethode die de mogelijkheid geeft om de depositie toe te laten nemen en dat mag niet van de Europese richtlijnen. Het doet er dus niet toe of de depositie daadwerkelijk toegenomen is, want dat is niet het geval. De bouwsector ligt om juridische redenen op z'n gat, niet om de daadwerkelijk toegenomen depositie.quote:Op maandag 15 juni 2020 16:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
rekenen tot het fosfaat en ammoniak aandeel van de boeren lager is,?/
Dan komt die club weer met resultaten van de natura 200 gebieden naar de rechtbank en ligt nederland weer stil
beterr is het om de stront niet meer over het land te spuiten , maar in te drogen en verkopen
ls de stront mechanisch verwerkt wordt zijn alle problemen opgelostquote:Op maandag 15 juni 2020 16:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zijn technisch gezien prima oplossingen en feitelijk juist, maar als de rekenwijze niet overeenkomst met de praktijk dan krijg je inderdaad rechtszaken. De reden dat het PAS is afgeschoten is dan ook niet vanwege de werkelijke depositie maar vanwege een rekenmethode die de mogelijkheid geeft om de depositie toe te laten nemen en dat mag niet van de Europese richtlijnen. Het doet er dus niet toe of de depositie daadwerkelijk toegenomen is, want dat is niet het geval. De bouwsector ligt om juridische redenen op z'n gat, niet om de daadwerkelijk toegenomen depositie.
Vervolgens komt Remkes in de bocht en die heeft het over uitstoot (?!) en gaat vervolgens maatregelen treffen om de uitstoot te verminderen. Daar gaat het helemaal niet over De uitstoot is al jaren dalende en is volstrekt irrelevant voor de PAS-kwestie.
rekenen net zolang dat de uitkomsten lager zijnquote:Op maandag 15 juni 2020 16:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Als je anders rekenen beter rekenen bedoelt lost het de problemen wel op.
quote:DEN HAAG - Het kritische rapport van de commissie-Hordijk over stikstofberekeningen is wat LTO Nederland betreft een bevestiging van ,,eerder aangekaarte tekortkomingen."
De land- en tuinbouworganisatie ziet zich gesteund in het pleidooi voor verhoging van de zogeheten drempelwaarde.
Uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en ammoniak (NH3) onder de drempelwaarde geldt als verwaarloosbaar, daar is geen vergunning voor nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |