abonnement Unibet Coolblue
pi_189097668
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 12:41 schreef LorneMalvo het volgende:

Toch vreemd dan dat auto's worden afgekeurd op bepaalde lampjes/foutcodes. Wie zou er iets verzinnen. De apk keurmeester of een willekeurige fokker?
Probeer eens Europa. Die stelt dit soort maatregelen verplicht en trekt ze soms een aantal jaren later weer in.
pi_189097796
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 12:41 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Toch vreemd dan dat auto's worden afgekeurd op bepaalde lampjes/foutcodes. Wie zou er iets verzinnen. De apk keurmeester of een willekeurige fokker?
Als jij mij een voorbeeld kan geven waar een apk keurmeester afkeurt op motorlampje dan zie ik dat graag tegemoet.
Facts don't care about your feelings
pi_189098757
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 09:21 schreef oldford het volgende:

[..]

Wow, dus alle foutcodes van het ABS(TC/ESP)-systeem zijn overbodig? En dat terwijl bij veel merken de automatische versnellingsbak de informatie van de wielsensors gebruikt?
Om het maar niet te hebben over de afkeur bij de APK over een paar jaar voor auto's in gebruik genomen na 31-12-2017.

En foutcodes op de schakelpook van een automatische versnellingsbak zijn ook overbodig?

Misschien een domme vraag, maar foutcodes van het SRS-systeem (Airbags) zijn ook overbodig? Dat zal je vriendin/vrouw/kind leuk vinden als je een ongeluk krijgt en de passagierairbag niet werkt. Om het maar niet te hebben over de afkeur bij de APK over een paar jaar voor auto's in gebruik genomen na 31-12-2017.
TCS, ABS etc zijn P codes, met overbodig bedoelt men dat je zonder stilvallende of exploderende motor thuis kan komen, wil niet zeggen dat het veilig is
life happens while you're pusing the throttle.
pi_189099398
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 15:02 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

TCS, ABS etc zijn P codes, met overbodig bedoelt men dat je zonder stilvallende of exploderende motor thuis kan komen, wil niet zeggen dat het veilig is
Sinds wanneer en bij welke merken geven ABS systemen P-codes? (bronvermelding als het kan).
De meeste ABS systemen die ik ken van diverse Europese merken komen met C-codes.
TC/ASR/ESP/VDC en alle andere kreten voor dit soort hulpjes zitten allemaal ingebouwd in het ABS systeem en geven ook in de meerderheid dus C-codes af.
Uitzondering is b.v. BMW, die gebruikt nummers zonder letter, maar dat doen ze bij de motoren ook.

Ik weet niet wie die "men" zijn die je noemt. Ik behoor niet tot die wat mij betreft exclusieve groep.
Ik heb een andere definitie van overbodig, waarschijnlijk net zoals de meeste fokkers.
Ik begrijp eronder wat het woordenboek zegt: onnodig, nutteloos.
Met het slaken van dit soort overbodige (zie definitie woordenboek) kreten kun je mensen alleen maar verleiden tot niets doen. M.a.w. de vraagsteller laat dan zijn auto niet uitlezen en loopt dan behoorlijk risico op dure gevolgschades.
pi_189099759
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 13:34 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als jij mij een voorbeeld kan geven waar een apk keurmeester afkeurt op motorlampje dan zie ik dat graag tegemoet.
Zo maar 2 voorbeelden
1 als niet alle lampjes branden bij het omdraaien van het contactslot dan duidt dit op een niet deugdelijk aangelegd / functionerend electrisch systeem.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/accu-en-bedrading


2 als het diagnostisch systeem emissie gerelateerde fouten bevat of het waarschuwingsysteem hiervan niet goed functioneert (benzinemotor en auto na 2005)

https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu
  dinsdag 24 september 2019 @ 16:05:44 #56
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189099830
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 23:31 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]

Motor management lampje is bij nieuwe auto’s bij mijn weten afkeur.
Is dat zo?
Had laatst bij APK wel dat uitlaatgasmeting niet hoefde, want geen motormanagement lampje. 2011
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189100341
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:05 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Is dat zo?
Had laatst bij APK wel dat uitlaatgasmeting niet hoefde, want geen motormanagement lampje. 2011
Huh? Ook geen CO meting?
pi_189100607
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:02 schreef LorneMalvo het volgende:

1 als niet alle lampjes branden bij het omdraaien van het contactslot dan duidt dit op een niet deugdelijk aangelegd / functionerend electrisch systeem.

https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/accu-en-bedrading
Ik ben bang dat een APK meester dit artikel toch iets anders interpreteert als jij hier.
Je kijkt naar de draden om te zien of die deugdelijk aangelegd zijn, niet de controle-lampjes.

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:02 schreef LorneMalvo het volgende:

2 als het diagnostisch systeem emissie gerelateerde fouten bevat of het waarschuwingsysteem hiervan niet goed functioneert (benzinemotor en auto na 2005)

https://handboek.rdw.nl/personenautos/motor/geluid-en-milieu
Tot en met 19 mei 2018 had je gelijk. Echter nu moet je iets verder doorlezen.
In de toelichting staat de gewijzigde procedure die vanaf 20 mei 2018 gebruikt moet worden.
Als nu de MIL (motorlamp, engine check) een probleem heeft dan ga je verder met een uitlaatgas test of een roet test, je keurt de auto er niet meer op af.

N.B.: de door jouw genoemde procedure geldt niet alleen voor benzine-motoren, deze geldt ook voor diesel motoren. Uitgezonderd dan de benzine-motoren die op LPG of groen gas lopen.
pi_189100663
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:32 schreef vannelle het volgende:

[..]

Huh? Ook geen CO meting?
Nee, inderdaad niet. Maar dan mag er geen enkel probleem zijn bij het uitlezen en de MIL moet correct functioneren.
Overigens, dit is al jaren zo voor voertuigen die in gebruik genomen zijn sinds 1/1/2006 en een benzine-motor of diesel motor hebben. Uitgezonderd de benzine-motoren die op LPG of groen gas lopen.
pi_189100768
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:48 schreef oldford het volgende:

[..]

Ik ben bang dat een APK meester dit artikel toch iets anders interpreteert als jij hier.
Je kijkt naar de draden om te zien of die deugdelijk aangelegd zijn, niet de controle-lampjes.
[..]

Tot en met 19 mei 2018 had je gelijk. Echter nu moet je iets verder doorlezen.
In de toelichting staat de gewijzigde procedure die vanaf 20 mei 2018 gebruikt moet worden.
Als nu de MIL (motorlamp, engine check) een probleem heeft dan ga je verder met een uitlaatgas test of een roet test, je keurt de auto er niet meer op af.

N.B.: de door jouw genoemde procedure geldt niet alleen voor benzine-motoren, deze geldt ook voor diesel motoren. Uitgezonderd dan de benzine-motoren die op LPG of groen gas lopen.
Aha kijk, dan was het dus 13 jaar zo, maar nu sinds een jaar +- niet meer. Hoewel een deugdelijk functionerend waarschuwingssysteem nog steeds duidt op dat de lampjes goed moeten werken.
  dinsdag 24 september 2019 @ 17:29:29 #61
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_189101306
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:32 schreef vannelle het volgende:

[..]

Huh? Ook geen CO meting?
Neuh. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_189101737
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:48 schreef oldford het volgende:

Tot en met 19 mei 2018 had je gelijk. Echter nu moet je iets verder doorlezen.
In de toelichting staat de gewijzigde procedure die vanaf 20 mei 2018 gebruikt moet worden.
Als nu de MIL (motorlamp, engine check) een probleem heeft dan ga je verder met een uitlaatgas test of een roet test, je keurt de auto er niet meer op af.

En hoe was dit voor 2018 dan anders? Volgens mij ging de procedure ook zo. Motorlampje brandt --> uitlezen foutcode blijkt niet direct afkeur --> overgaan op emissie meting --> in orde dan gewoon goedgekeurd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 16:57 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Aha kijk, dan was het dus 13 jaar zo, maar nu sinds een jaar +- niet meer. Hoewel een deugdelijk functionerend waarschuwingssysteem nog steeds duidt op dat de lampjes goed moeten werken.
Het lampje werkt ook goed want hij brandt :')

[ Bericht 28% gewijzigd door YoshiBignose op 24-09-2019 17:57:30 ]
Facts don't care about your feelings
pi_189102100
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 17:51 schreef YoshiBignose het volgende:

En hoe was dit voor 2018 dan anders? Volgens mij ging de procedure ook zo. Motorlampje brandt --> uitlezen foutcode blijkt niet direct afkeur --> overgaan op emissie meting --> in orde dan gewoon goedgekeurd.
Uitlezen moest en moet nog steeds altijd, ook als de MIL (motorlamp is het al lang niet meer) niet brandt. Als er bepaalde foutcodes instonden dan werd de auto meteen afgekeurd. Als er andere P-codes in stonden die niet in de lijst voorkwamen of de zogenaamde readyness testen niet afgerond waren, dan moest er een 4-gas test of een roet-test gedaan worden.
Kwam echter de status van de MIL niet overeen met wat de uitgelezen computers (motor en bak) aanstuurden, dan volgde onmiddelijk afkeur. Of te wel, als een computer aangaf dat de MIL moest branden, maar deze was uit dan werd de auto afgekeurd.
Die procedure is gebruikt t/m 19 mei 2018.

N.B.: Een nadeel van die oude procedure was dat als een fout niet meer optrad (b.v. omdat deze gerepareerd was), maar de foutcode nog wel in het geheugen stond, dat de auto dan afgekeurd moest worden (ook al werkte alles perfect).
pi_189102178
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 18:14 schreef oldford het volgende:

[..]

Uitlezen moest en moet nog steeds altijd, ook als de MIL (motorlamp is het al lang niet meer) niet brandt. Als er bepaalde foutcodes instonden dan werd de auto meteen afgekeurd. Als er andere P-codes in stonden die niet in de lijst voorkwamen of de zogenaamde readyness testen niet afgerond waren, dan moest er een 4-gas test of een roet-test gedaan worden.
Kwam echter de status van de MIL niet overeen met wat de uitgelezen computers (motor en bak) aanstuurden, dan volgde onmiddelijk afkeur. Of te wel, als een computer aangaf dat de MIL moest branden, maar deze was uit dan werd de auto afgekeurd.
Die procedure is gebruikt t/m 19 mei 2018.

N.B.: Een nadeel van die oude procedure was dat als een fout niet meer optrad (b.v. omdat deze gerepareerd was), maar de foutcode nog wel in het geheugen stond, dat de auto dan afgekeurd moest worden (ook al werkte alles perfect).
Dus dan klopt mijn standpunt toch nog steeds? MIL brandt is niet direct afkeur.
Facts don't care about your feelings
pi_189102390
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 18:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Dus dan klopt mijn standpunt toch nog steeds? MIL brandt is niet direct afkeur.
Ja, sinds 20 mei 2018 klopt je standpunt.
Daarvoor niet. Als voor 20 mei 2018 de MIL brande maar er geen computers melden dat ze de MIL aangezet hadden, dan was het afkeur.
pi_189102753
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 18:31 schreef oldford het volgende:

[..]

Ja, sinds 20 mei 2018 klopt je standpunt.
Daarvoor niet. Als voor 20 mei 2018 de MIL brande maar er geen computers melden dat ze de MIL aangezet hadden, dan was het afkeur.
En als er wel computers melden dat de MIL was aangezet...
Facts don't care about your feelings
pi_189103068
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 18:58 schreef YoshiBignose het volgende:
En als er wel computers melden dat de MIL was aangezet...
Dan voldeed de MIL aan dit punt van de test en werd er verder gegaan met de procedure.
Dat is overigens nu ook nog zo. Als de MIL niet correct werkt wordt er een emissie-test gedaan.
pi_189103629
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 19:23 schreef oldford het volgende:

[..]

Dan voldeed de MIL aan dit punt van de test en werd er verder gegaan met de procedure.
Dat is overigens nu ook nog zo. Als de MIL niet correct werkt wordt er een emissie-test gedaan.
En wat is dus de conclusie?
Facts don't care about your feelings
pi_189104242
De conclusie is dat de RDW er een soep zooitje van maakt.
Het ene document zegt het ene, een ander document (uit de toelichting) zegt iets anders.
De brief aan de keurmeesters waarin het uitgelegd werd, is niet meer op de site te vinden.
En in anderhalf jaar, heeft men kennelijk geen tijd kunnen vinden om de eisen voor de APK aan te passen aan de huidige werkwijze die in een niet te vinden brief staan.
Geen wonder dat het publiek de verkeerde conslusies trekt.
pi_189104789
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2019 20:53 schreef pvdplanet het volgende:
Effe ter info, een Subaru Legacy of
Impreza uit de jaren 90 of begin 00 met brandend lampje is geen probleem.
Vaak de lambdadonde of klopsensor die kapot is.
Is niet schadelijk voor de motor en voor de apk geen probleem.
De min-pool 30 minuten van de accu halen lost het meestal op.

Heb diverse Subaru's gehad (hele familie reed ook Subaru)
Nee, niet schadelijk voor de motor. Je katalysator gaat alleen wel naar de kloten.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_189104977
Beetje jammer dat de TS na zijn openingspost blijkbaar geen enkele belangstelling meer heeft over zijn vraag en geeft ook geen informatie oid (ook niet over de afloop). Verspilde energie voor de rest lijkt me...
pi_189105240
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:09 schreef JayHovah het volgende:
Beetje jammer dat de TS na zijn openingspost blijkbaar geen enkele belangstelling meer heeft over zijn vraag en geeft ook geen informatie oid (ook niet over de afloop). Verspilde energie voor de rest lijkt me...
TS is bezig met het reviseren van die automotor, denk ik. :')
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_189105253
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:09 schreef JayHovah het volgende:
Beetje jammer dat de TS na zijn openingspost blijkbaar geen enkele belangstelling meer heeft over zijn vraag en geeft ook geen informatie oid (ook niet over de afloop). Verspilde energie voor de rest lijkt me...
Ze hebben het wel tegen mijn zus gezegd, maar ze weet niet meer wat het precies was. Ze heeft de auto nog eens na laten kijken door mijn vader, opa, etc. en volgens hun is het ook geen probleem. Ik heb echter zoiets van: het lampje brandt niet voor niks. Vooralsnog laat ze het hierbij.
pi_189105480
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:25 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Ze hebben het wel tegen mijn zus gezegd, maar ze weet niet meer wat het precies was. Ze heeft de auto nog eens na laten kijken door mijn vader, opa, etc. en volgens hun is het ook geen probleem. Ik heb echter zoiets van: het lampje brandt niet voor niks. Vooralsnog laat ze het hierbij.
raar verhaal, motor codes moeten uitgelezen worden om oorzaak te achterhalen, of heeft je opa een glazen bol?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2019 21:41:39 ]
pi_189105689
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 21:41 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

raar verhaal, motor codes moeten uitgelezen worden om oorzaak te achterhalen, of heeft je opa een glazen bol?
Geen idee :) Ik had het hier sowieso niet bij laten zitten, ik had daar denk ik net zo lang gezeten tot ze die auto fatsoenlijk zouden gaan maken. Punt is dat mijn zusje net haar rijbewijs heeft ook en net een autootje heeft. Zo bleu als wat wat dit betreft. Ik denk dat die monteurs daar gretig gebruik van hebben gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')