abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 20 september 2019 @ 05:56:57 #26
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189034374
Hoe definieer je socialer?

Ik kan de hele dag door met mensen over de hele wereld communiceren. Vóór het www had je je eigen zolderkamer, waar je alleen was. Je kon bellen als je iemands telefoonnummer had, maar buiten lokale nummers was dat hartstikke duur, om over internationaal maar te zwijgen.
Je kon met enige moeite een of meer penvrienden opdoen voor internationale contacten. Priegelig briefje en dan dagen, weken wachten op antwoord.
Face to face kon ook, maar je bent niet altijd welkom als je behoefte aan contact hebt. Ze zien je aankomen in het holst van de nacht... de kroegen zijn dan ook dicht.
Internet is de techniek om veel socialer te kunnen worden. Dat mensen dat niet zijn, ligt niet aan de techniek.
pi_189034401
De mens is net zo sociaal. Alleen op een andere manier. Voorheen sprak je vooral je buurt. Nu de mensen die je zelf kiest. Daarnaast zijn de kansen enorm vergroot voor die groepen die dat minder hadden. Juist omdat je niet alles face2face MOET doen, heb je veel meer mogelijkheden. Kwanki uit Timboektoe kan nu prima via het internet tot vol potentieel komen, waar hij 30 jaar geleden nog gedoemd was om geitenhouder te worden. Om maar een voorbeeld te noemen.
pi_189096823
Internet is zeker een vooruitgang, ik kom nog uit de tijd dat je inderdaad naar platenzaak moest en als je iets speciaals wilde moest je bestellen en er weken op wachten. of naar bieb om op zoek te gaan naar informatie. erg tijdrovend en lastig, Nu heb je die muziek en info gewoon in je zak.

Maar minder sociaal is zeker waar, er zijn veel meer communicatie middelen bijgekomen maar het contact is nu veel oppervlakkiger
pi_189098223
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 12:35 schreef LanaMyst het volgende:
Internet is zeker een vooruitgang, ik kom nog uit de tijd dat je inderdaad naar platenzaak moest en als je iets speciaals wilde moest je bestellen en er weken op wachten. of naar bieb om op zoek te gaan naar informatie. erg tijdrovend en lastig, Nu heb je die muziek en info gewoon in je zak.

Maar minder sociaal is zeker waar, er zijn veel meer communicatie middelen bijgekomen maar het contact is nu veel oppervlakkiger
Zou je naar die tijd terug willen ?
pi_189098412
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 14:15 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Zou je naar die tijd terug willen ?
Nee dat niet, ik ben nu zo gewend geraakt aan al het gemak van Internet dat ik niet meer terug zou willen, ook mijn werk is ervan afhankelijk. Het leven is teveel veranderd om terug te kunnen.
Er is zelfs een enorm verschil met toen ik voor het eerst op internet zat (1997) en nu, laat staan de tijd toen je nog helemaal geen internet (voor consumenten) had
pi_189098430
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 14:36 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Nee dat niet, ik ben nu zo gewend geraakt aan al het gemak van Internet dat ik niet meer terug zou willen, ook mijn werk is ervan afhankelijk. Het leven is teveel veranderd om terug te kunnen.
Er is zelfs een enorm verschil met toen ik voor het eerst op internet zat (1997) en nu, laat staan de tijd toen je nog helemaal geen internet (voor consumenten) had
Had jij toen ook anders contact ?
Of waren de mensen ook heel anders ?
pi_189098552
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 14:38 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Had jij toen ook anders contact ?
Of waren de mensen ook heel anders ?
Mijn contact was wel anders, eigenlijk alles per telefoon. Nu bijna alleen nog maar via Whatsapp of Skype.
Je had elkaar natuurlijk ook wel meer te vertellen want je belde niet elke dag, nu stuur je elk wissewasje meteen door via tekst dus bellen is dan meer voor snel overleg.

Of de mensen anders zijn vind ik lastig te beoordelen, de mensen die ik ken zijn ook ouder geworden en niet echt veranderd door Internet (wel omdat iemand veranderd als hij/zij onder wordt) Als je kijkt naar het OV bijvoorbeeld zit iedereen met oortjes in, dat was in mijn tijd ook al zo alleen waren het toen walkmans, en later discmans.
Wat ik wel merk is dat men tegenwoordig minder verdraagzaam is maar het lijkt mij niet dat dit door internet komt

Zelf ben ik er verder ook niet zoveel door veranderd behalve dan misschien wat gemakzuchtiger.
Social Media zou wellicht impact kunnen hebben maar daar heb ik niets mee, ik zit ook niet op Facebook. Het is al heel wat dat ik een Fok account heb. ;)
pi_189098627
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 14:47 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Mijn contact was wel anders, eigenlijk alles per telefoon. Nu bijna alleen nog maar via Whatsapp of Skype.
Je had elkaar natuurlijk ook wel meer te vertellen want je belde niet elke dag, nu stuur je elk wissewasje meteen door via tekst dus bellen is dan meer voor snel overleg.

Of de mensen anders zijn vind ik lastig te beoordelen, de mensen die ik ken zijn ook ouder geworden en niet echt veranderd door Internet (wel omdat iemand veranderd als hij/zij onder wordt) Als je kijkt naar het OV bijvoorbeeld zit iedereen met oortjes in, dat was in mijn tijd ook al zo alleen waren het toen walkmans, en later discmans.
Wat ik wel merk is dat men tegenwoordig minder verdraagzaam is maar het lijkt mij niet dat dit door internet komt

Zelf ben ik er verder ook niet zoveel door veranderd behalve dan misschien wat gemakzuchtiger.
Social Media zou wellicht impact kunnen hebben maar daar heb ik niets mee, ik zit ook niet op Facebook. Het is al heel wat dat ik een Fok account heb. ;)
Haha ok, ik heb ook geen gezichtenboek.
Nu is het leven ook veel gejaagder, en dan ligt er aan waar je woont, Randstad of een dorpje in de Veluwe
pi_189098629
Edit..toch niet zo'n goede link

[ Bericht 92% gewijzigd door Pleun2011 op 24-09-2019 15:02:08 ]
pi_189180623
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2019 03:03 schreef Hendrik_Bever het volgende:
Ik denk dat de mens minder sociaal is geworden en meer vol van zichzelf is geraakt door internet.
Klopt.
Maar dat ligt niet alleen aan het Internet.

Bedrijven worden groter.
Afstand tussen werkvloer en directie is ook groter geworden.
Ik herinner me nog de tijd van verkade waar de directie elke dag een rondje liep over de werkvloer.
En persoonlijk vroeg hoe het met ze ging.
Tegenwoordig ben je een kosten nummer in de boekhouding.
Als je met PZ belt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd.

De meeste mensen weten dat ze naar drie jaar eruit gegooid worden.
Maakt niet uit hoe goed ze hun werk deden. (te duur jongere is goedkoper).
Geen wonder dat de betrokkenheid/loyaliteit van zeker de jeugd naar hun werkgever gering is.
Het is iets dat men zelf (o.a. overheid) gecreerd heeft.

Internet heeft de communicatie en daarmee de beinvloeding van personen danig veranderd,
Vroeger was er weinig tot geen comminicatie.
Alleen de geletterden konden een krant/affische lezen.
De lagere bevolking had weinig middelen tot communicatie.
De overheden wisten eigenlijk ook niet zo goed wat onder de bevolking leefde.

Toen kwam het eerste massa media het TV
Dit gaf moeglijkheid tot selectieve massa comminicatie.
Dus mogelijkheid om met info de mening van groete lagen van de bevolking te beinvloeden.
In Nederland hadden we maar drie kanalen Nerland 1 2 en 3
Dat was al een grote verandering ten opzichte van vroeger.

Nu is er het Internet.
In het begin brak dit het informatie monopolie (van de overheid).
Echter nu zie je dat grote bedrijven (google etc.) steeds meer grip krijgen op
de informatievoorziening naar ons.
En daarmee meer grip op de beinvloeding van onze mening.
De hoeveelheid communicatie is weliswaar ook toegenomen.

Het Internet heeft sociale aspecten.
Maar ik hecht meer waarde aan contacten buiten het Internet om
Het is wat onpersoonlijker geworden.
Wat zegt nu 3000 faceboek vrienden.

Ik denk inderdaad in het geheel gezien dat door Internet de wereld iets meer ego is geworden.
Maar voor individuele gevallen is het een uitkomst.
Goedkoop voip bellen naar buitenland familie bijvoorbeeld is ook mogelijk geworden door het Internet.

Maar in communicatief beinvloeding aspect door info is het negatief.
Mensen vormen meestal zelf geen mening maar nemen die van een ander over.
Vaak op basis van (beperkte) info.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rudolf_Radwanski op 29-09-2019 18:51:47 (verbetering) ]
pi_189491975
Ik denk dat het internet inspeelde op de aard van mensen en die misschien vervolgens wel versterkt heeft. Ik bedoel: als je nu bijvoorbeeld op een station rondkijkt, zie je bijna iedereen op z'n telefoon kijken. Dat hoeft niet, we hebben nog steeds de keuze daarin. Maar 'we' doen het wel, omdat dat blijkbaar is wat we de fijnste vorm van contact vinden (wel contact maar tegelijkertijd in jezelf gekeerd) , hoewel mensen misschien wel meer op internet te vinden zijn dan ze zelf zouden willen. Door pop-up meldingen (je aandacht wordt getrokken) of je mail-inbox blijven vernieuwen, omdat je wacht op een belangrijke mail.

[ Bericht 2% gewijzigd door pietkanarie op 18-10-2019 00:15:22 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  vrijdag 18 oktober 2019 @ 03:20:52 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189493240
quote:
1s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 23:49 schreef pietkanarie het volgende:
als je nu bijvoorbeeld op een station rondkijkt, zie je bijna iedereen op z'n telefoon kijken. Dat hoeft niet, we hebben nog steeds de keuze daarin. Maar 'we' doen het wel, omdat dat blijkbaar is wat we de fijnste vorm van contact vinden (wel contact maar tegelijkertijd in jezelf gekeerd)
En hoe was dat vroeger dan? Ik kan me van voor (mobiel) internet niet herinneren dat het zo'n gezellige boel was dat mensen met elkaar spraken. Veel mensen waren verdiept in de krant of een boek of hun walkman: totaal geen contact met anderen. En waarom zou je ook?
Je had nog een tijd dat er veel werd ge-smst, dus zonder internet. Op die manier had je contact met anderen, alleen niet met de mensen om je heen. Mobiel internet heeft die contacten makkelijker en goedkoper gemaakt. Wel contact met vrieden, niet met vreemden.
pi_189514841
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 03:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En hoe was dat vroeger dan? Ik kan me van voor (mobiel) internet niet herinneren dat het zo'n gezellige boel was dat mensen met elkaar spraken. Veel mensen waren verdiept in de krant of een boek of hun walkman: totaal geen contact met anderen. En waarom zou je ook?
Je had nog een tijd dat er veel werd ge-smst, dus zonder internet. Op die manier had je contact met anderen, alleen niet met de mensen om je heen. Mobiel internet heeft die contacten makkelijker en goedkoper gemaakt. Wel contact met vrieden, niet met vreemden.
Maar wel onpersoonlijker
pi_189516131
De mens is zeker veranderd door het internet, maar ik ben niet van mening dat het een slechte ontwikkeling is.
pi_189519508
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 03:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En hoe was dat vroeger dan? Ik kan me van voor (mobiel) internet niet herinneren dat het zo'n gezellige boel was dat mensen met elkaar spraken. Veel mensen waren verdiept in de krant of een boek of hun walkman: totaal geen contact met anderen. En waarom zou je ook?
Je had nog een tijd dat er veel werd ge-smst, dus zonder internet. Op die manier had je contact met anderen, alleen niet met de mensen om je heen. Mobiel internet heeft die contacten makkelijker en goedkoper gemaakt. Wel contact met vrieden, niet met vreemden.
Dat bedoel ik ook, de aard van mensen is denk ik in het algemeen toch om zich te richten op hun eigen vertrouwde kring en minder op 'daar buiten' (Geldt ook niet voor iedereen.). Daarom zag je vroeger ook mensen verdiept in krant/boek/walkman. Maar heb wel de indruk (is gewoon een onderbuikgevoel) dat mensen daarmee toch iets minder afgesloten/op zichzelf waren dan nu met internet.
Neemt niet weg dat internet ook juist nieuwe mogelijkheden biedt om in contact met anderen. En zo zijn er meer voordelen.
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_189520377
Ik ben wel van mening dat mensen met wat aparte meningen/gebruiken die vroeger meer alleen stonden in hun mening/gebruik, nu mensen kunnen vinden met soortgelijke meningen/gebruiken. Hierdoor kunnen bepaalde ideeen worden versterkt. Afhankelijk van wat het is, kan dit schadelijk zijn voor de samenleving.
Een voorbeeld is pedofielie of criminaliteit.

Maar of mensen minder sociaal zijn geworden zou ik niet zo noemen. Mensen waren vorger ook oppervlakkig, maar nu kan je als je het zat bent gewoon met iemand ander contact opnemen om verder oppervlakkig te lullen.
Je kan nu makkelijker ideeen spuien die miljoenen/miljarden mensen lezen en zo "goedkeuring" krijgen van je ideeen, waardoor deze versterkt worden. Er wordt minder nuance in ideeen gebracht, want als iemand je niet aanspreekt, dan zoek je gewoon iemand anders.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_189546442
Is dat nog een vraag?
Natuurlijk.

De mens zelf absoluut negatief.
Bepaalde zaken in de wereld is het wel positief voor.
  maandag 21 oktober 2019 @ 14:03:53 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_189547159
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:08 schreef bianconeri het volgende:
Is dat nog een vraag?
Natuurlijk.

De mens zelf absoluut negatief.
Bepaalde zaken in de wereld is het wel positief voor.
Wat is er dan verandert, en hoe houdt dat verband met internet? Zie mijn voorbeeld van sms.
  Beste/leukste mod 2022 woensdag 30 oktober 2019 @ 00:12:51 #44
319979 Fok-it
All is well
pi_189692465
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 13:08 schreef bianconeri het volgende:
Is dat nog een vraag?
Natuurlijk.

De mens zelf absoluut negatief.
Bepaalde zaken in de wereld is het wel positief voor.
Mwah. De mens krijgt vanwege het internet enorm de mogelijkheid om zichzelf te ontwikkelen op bepaalde vlakken. Een geschiedenis-student en een auto-didact kunnen op hetzelfde kennisniveau zitten. Je kan van jezelf een begenadigd gitaar-speler maken door het kijken van Youtube-filmpjes. Je kan je eigen mindset door middel van online zelfhulp enorm positiveren. De digitale wereld ligt voor iedereen open om er iets mee te doen. De keerzijde van de opkomst van internet is echter ook dat er een hoop nutteloos tijdverdrijf bij is gekomen waar door een hoop mensen de voorkeur aan wordt gegeven. Maar dit is in principe nog steeds een positief punt voor de mens gezien dat een eigen keus is die je maakt.

Wat betreft social media en het verwachtingspatroon wat daarmee wordt geschetst is het uiteraard in en in negatief. Zonder internet had je geen onzekere tieners die gestresst zijn vanwege het uitblijven van de likes op hun foto of overprikkelde millenials die vanwege de `Fear Of Missing Out' geen moment nemen om ook een keer `niets' te doen

Al met al is de mens dus zeker veranderd, maar niet per se negatief. Het ligt er maar net aan hoe je je leven op internet invult.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_189698709
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 oktober 2019 03:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En hoe was dat vroeger dan? Ik kan me van voor (mobiel) internet niet herinneren dat het zo'n gezellige boel was dat mensen met elkaar spraken. Veel mensen waren verdiept in de krant of een boek of hun walkman: totaal geen contact met anderen. En waarom zou je ook?
Je had nog een tijd dat er veel werd ge-smst, dus zonder internet. Op die manier had je contact met anderen, alleen niet met de mensen om je heen. Mobiel internet heeft die contacten makkelijker en goedkoper gemaakt. Wel contact met vrieden, niet met vreemden.
Ik (M 46) kan me wel herinneren dat het gezellig was in de trein, en dat je redelijk makkelijk contact had met andere passagiers. Vooral op vrijdagavond. Maar er was ook vaak een wat dreigende sfeer van eikels op zoek naar ruzie. Die zitten nu ook lekker op hun schermpje te kijken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')