abonnement Unibet Coolblue
pi_189121453
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 17:01 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, eens, maar ik ben dus aan het zoeken naar wat die zelfstandigheid dan behelst waar zo over gepraat wordt, die je dan leert als je al vroeg op jezelf gaat, en wat blijkbaar een wereldramp is als je dat pas leert (wat ik niet geloof) op een latere leeftijd.

Natuurlijk zou je dat thuis al moeten leren, ik zou het raar vindend als iemand pas op het moment dat hij de 1e avond op zichzelf zit ineens beseft 'oh ik moet nu zelf koken, laat ik dat maar eens gaan leren', maar dat besef lijkt me er altijd te moeten zijn want het is geen rocket science natuurlijk.
Tsja, dat hele op kamers wonen, de sfeer, vriendschappen, ondernemen, de zelfstandigheid, juist dat kneuterige van de IKEA en al het andere dat erbij komt komen in zo’n fase zul je ook niet begrijpen/voelen denk ik, omdat je het zelf anders hebt aangepakt.
pi_189121550
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 21:46 schreef vouwdeurtje het volgende:

[..]

Dat laatste _O-

Studenten van 20 jaar die op kamers wonen en normaal gedrag vertonen.. yeah right.
Nou je leert dan gewoon wat je leeftijdsgenoten ook doen, dus dat is normaal inderdaad. Normaler dan thuis blijven wonen. Bedoel het gaat toch om ontwikkeling, thuis elke keer je mammi moeten melden als je een meid uitnodigt is nogal wat anders dan gewoon in een bed die meid pakken zonder dat je ouders dat hoeven te weten niet waar.

Maar blijkbaar is het hier nogal moeilijk om te begrijpen dat op jezelf wonen ervoor zorgt dat je je meer ontwikkelt dan mensen die gewoon afhankelijk blijven van hun mama en papa

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2019 22:01:24 ]
pi_189121637
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2019 12:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nu ja, ze blijft wel inhoudelijk, en dus zie ik het als dat we in gesprek zijn, en dan vind ik het wel zo netjes om te reageren op hetgeen zij zegt, of dat vergeefse moeite is of niet :)

Dat ben ik met je eens, maar, als mensen dat zo willen zien mogen ze dat natuurlijk, los van of dat klopt of niet. Ik ben het er ook niet mee eens, maar, goed, zij mag die mening hebben én ventileren. Ik ben dan wel stiekem ook benieuwd naar wat daar achter steekt, want ergens is het natuurlijk wel vreemd dat je dan het 'zelfstandig zijn' zou missen, terwijl, als ik hier dan op FOK! kijk (wat niet per se een correcte dwarsdoorsnede is natuurlijk), ik vooral geklaag zie over dat huizen te duur zijn en dat je vooral je studieschuld maar moet verzwijgen etc etc bij het aanvragen van een hypotheek en dan denk ik, waar is dan ineens die zogenaamde zelfstandigheid.

Immers 'je studiejaren zijn de mooiste jaren van je leven', maar blijkbaar, als daarna dan het echte leven begint en je erachter komt dat je eigen geld moet hebben voor een huis en je studieschuld zwaar mee weegt in je hypotheek mogelijkheden dan is het vooral klagen en met het vingertje wijzen naar de overheid die alles onmogelijk maakt en in principe het probleem moet oplossen. Waar is dan die zogenaamde zelfstandigheid? Dan zie ik helemaal niemand eigenlijk zeggen van 'ja het is allemaal kut, maar hey, die 4 jaren toen, die waren top, daar kan ik de rest van m'n leven op teren'.

Want bij zelfstandigheid hoort ook verantwoordelijkheid nemen voor je eigen shit, maar zodra die om de hoek komt kijken is het ineens de schuld van alles en iedereen behalve zichzelf dat iemand geen huis kan kopen (dat laatste ís waar dit topic over gaat natuurlijk, tenminste, in de zin van thuis wonen vs niet thuis wonen).
Nu is de woningmarkt wel wat anders dan tien jaar geleden, lijkt wel alsof je dat vergeet.

Veel starters hebben moeite op de woningmarkt en ik vraag me af of bijvoorbeeld 30k spaargeld dat probleem gaat oplossen. Nee ik vraag het me niet af. Ik weet wel zeker van niet (tenzij je in een gat kan/wil wonen misschien). Maar zéker in de grotere steden niet - waar vooral werkgelegenheid is. Ik had al eerder gezegd: het woningprobleem kun je de huidige jonge generatie absoluut niet aanrekenen. Studieschulden zijn ook van alle tijden trouwens.

Er is nou eenmaal een probleem qua huisvesting, huisprijzen zijn bizar hoog, (particuliere) huur ook. Sociale huur komen veel mensen niet voor in aanmerking of wel maar dan staan ze voor jarenlang op de wachtlijst. Je verantwoordelijkheid pakken is om dan alsnog als volwassene te proberen voor je eigen woonplaats te zorgen. Door bijvoorbeeld in een kutkamertje te wonen. Maar je kunt dit niet bij de mensen zelf neerleggen.

Ik vind het ook flauw om te zeggen dat je als student maar moet beginnen met sparen voor een huis. Sommige mensen studeren langer. Maar bovendien: als je begin twintig bent, wie denkt er dan al aan een eigen huis? Dan heb je toch nog veel meer zaken waarin je je gaat ontwikkelen..
pi_189125897
Ik ben wel benieuwd hoe sterk de mening nog is van degene die hier het hardst roepen dat je, als je op je 20e nog bij je 'pappie en mammie' woont het wel heel triest met je gesteld is, straks zelf kinderen hebben van 20 die (nog) niet uit huis willen of kunnen. Trap je die er dan ook maar uit, zo van "hier knul, je vader/moeder vindt vroeg zelfstandig worden zo superbelangrijk, ga jij je eigen boontjes maar eens doppen"?
  donderdag 26 september 2019 @ 11:34:06 #180
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_189126553
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:43 schreef DjVero het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe sterk de mening nog is van degene die hier het hardst roepen dat je, als je op je 20e nog bij je 'pappie en mammie' woont het wel heel triest met je gesteld is, straks zelf kinderen hebben van 20 die (nog) niet uit huis willen of kunnen. Trap je die er dan ook maar uit, zo van "hier knul, je vader/moeder vindt vroeg zelfstandig worden zo superbelangrijk, ga jij je eigen boontjes maar eens doppen"?
Die mensen leven in een bubbel. Buiten de rijkere landen uit het westen komt het maar sporadisch voor dat mensen rond hun 20e het ouderlijk huis verlaten, met uiteenlopende redenen (religie, financieel, veiligheid, traditie)

Lekkere ontwikkeling heb je dan. Eerder een gebrek aan kennis hoe de wereld in elkaar steekt.
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 11:52:31 #181
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189126862
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 22:08 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Nu is de woningmarkt wel wat anders dan tien jaar geleden, lijkt wel alsof je dat vergeet.

Veel starters hebben moeite op de woningmarkt en ik vraag me af of bijvoorbeeld 30k spaargeld dat probleem gaat oplossen. Nee ik vraag het me niet af. Ik weet wel zeker van niet (tenzij je in een gat kan/wil wonen misschien). Maar zéker in de grotere steden niet - waar vooral werkgelegenheid is. Ik had al eerder gezegd: het woningprobleem kun je de huidige jonge generatie absoluut niet aanrekenen. Studieschulden zijn ook van alle tijden trouwens.

Er is nou eenmaal een probleem qua huisvesting, huisprijzen zijn bizar hoog, (particuliere) huur ook. Sociale huur komen veel mensen niet voor in aanmerking of wel maar dan staan ze voor jarenlang op de wachtlijst. Je verantwoordelijkheid pakken is om dan alsnog als volwassene te proberen voor je eigen woonplaats te zorgen. Door bijvoorbeeld in een kutkamertje te wonen. Maar je kunt dit niet bij de mensen zelf neerleggen.

Ik vind het ook flauw om te zeggen dat je als student maar moet beginnen met sparen voor een huis. Sommige mensen studeren langer. Maar bovendien: als je begin twintig bent, wie denkt er dan al aan een eigen huis? Dan heb je toch nog veel meer zaken waarin je je gaat ontwikkelen..
Dat klopt, tegenwoordig moet je eigen geld hebben terwijl je tot 10 jaar geleden (ongeveer) alles nog vrolijk mee kon financieren. Dan zat je in een huis van 200.000 euro met een volledig aflossingsvrije hypotheek van 240.000 euro omdat je ook de hele inboedel en de nieuwe keuken en zo in je hypotheek had zitten.

Kan niet meer, en dat is maar goed ook. Ik deed dat toen al niet, maar ja, spaargeld he. Nu zorg je maar dat je eigen geld hebt om de kosten koper te betalen, en ik denk dat het daar al vaak mis gaat. Maar daar begint dan het vingertje wijzen he, want ja, je hebt een studieschuld en die telt mee op de hoogte van de hypotheek en de huizen zijn te duur en dit en dat, maar dat je een paar 1000 euro moet hebben om de kosten koper zelf af te tikken, die zijn er dan vaak niet, dus het maakt dan kort door de bocht niet zo heel veel uit of je een duur of een goedkoper huis hebt, want als je de hypotheek dan krijgt, das leuk, maar dan heb je geen stuiver spaargeld dus waar gaan die kosten koper dan van betaald worden?

Als je dan zo volwassen en 'zelfstandig' wil zijn, dan zorg je ook maar dat je van tevoren nadenkt, want als een kip zonder kop door het leven gaan was in die 'mooiste jaren van je leven' misschien leuk, maar daarna slaat de realiteit je in je gezicht.

Ah, de grotere steden, ja, weet je, dan moet je daar misschien niet met alle geweld willen wonen. Je kunt niet verwachten dat je in het centrum van een grote stad kunt wonen in een vrijstaand huis met een grote tuin voor 140.000 euro, en dat alles op 10 fietsminuten afstand van je werk. Welcome to the real world, dat kán niet. Als je maar entitled genoeg bent dan ga je stampvoeten dat dat is wat je wel wil, maar ja, newsflash, it ain't happenin'. Dus als dat niet kan kun je of gaan stampvoeten, of concessies doen.

Studieschulden ja. Maar ja, dié tellen mee voor wat je aan hypo kunt krijgen, en als je aan de andere kant van het land gaat studeren, ja, dan is het wel handig om op een kamer te gaan ja, maar als je al dichtbij je studie woont dan is het imho vreemd als je dan op kamers gaat met het idee 'mooiste jaren van m'n leven', als je er vanuit kunt gaan dat het stuk van je leven na die mooiste jaren een heel stuk langer is (meestal) dan die 'mooiste jaren', en dat je dan wel ergens moet wonen en je je dan misschien wel langer dan die 4 mooiste jaren druk moet maken over hoe de rest van de wereld voor jou moet gaan regelen dat je in de mogelijkheid komt om een huis te kopen.

Kan, is een mogelijkheid. IK dacht bij mezelf, weet je wat, ik wil dat anders doen, mijn ouders stimuleerden dat maximaal, ik kwam op mijn 23e van school af met 0 euro studieschuld, ging werken en ging op mijn 27e met 55.000 euro aan spaargeld op mezelf. Goed, dan heb ik die 4 mooiste jaren van je leven wellicht in de ogen van sommigen niet ten volle benut, maar ik heb me wel ten volste voorbereid op de jaren die daarna kwamen. Is óók een mogelijkheid.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator donderdag 26 september 2019 @ 12:02:44 #182
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_189127056
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:43 schreef DjVero het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe sterk de mening nog is van degene die hier het hardst roepen dat je, als je op je 20e nog bij je 'pappie en mammie' woont het wel heel triest met je gesteld is, straks zelf kinderen hebben van 20 die (nog) niet uit huis willen of kunnen. Trap je die er dan ook maar uit, zo van "hier knul, je vader/moeder vindt vroeg zelfstandig worden zo superbelangrijk, ga jij je eigen boontjes maar eens doppen"?
Nou ja, als dat is wat je van huis uit hebt mee gekregen, dan wel hoe je het gewoon ziet, dan zie ik dat die mensen wel doen. De wereld houdt daar ook weer niet van op met draaien he. Ik zou het niet doen, maar andere mensen wel, er zijn meer wegen die naar Rome leiden natuurlijk.

Ik heb liever dat mijn dochter (is nog geen 1,5 dus duurt nog lang) langer thuis blijft wonen en spaart, maar als zij anders besluit, dan besluit zij anders. Ik zal haar d'r in ieder geval niet uitzetten op d'r 20e met 'succes er mee meid!'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_189127129
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:43 schreef DjVero het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe sterk de mening nog is van degene die hier het hardst roepen dat je, als je op je 20e nog bij je 'pappie en mammie' woont het wel heel triest met je gesteld is, straks zelf kinderen hebben van 20 die (nog) niet uit huis willen of kunnen. Trap je die er dan ook maar uit, zo van "hier knul, je vader/moeder vindt vroeg zelfstandig worden zo superbelangrijk, ga jij je eigen boontjes maar eens doppen"?
Je bent als ouders wettelijk verplicht je kinderen materieel/financieel te voorzien tot hun 21e. Daarna houdt het op. In mijn familie is het normaal om op je 18e te gaan studeren en op kamers te gaan (uiteraard wel met bijdrage van de ouders).

Ik zou mijn eigen kind zeker op zijn 21e eruit trappen, als hij dan nog niet zelfstandig is. Soms moet je hard zijn voor je kind's eigen best wil. Pamperen lijkt goed op de korte termijn, maar daar kweek je uiteindelijk alleen maar decadente kinderen zonder ruggegraat mee.
pi_189127279
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:09 schreef uncucked het volgende:

[..]

Je bent als ouders wettelijk verplicht je kinderen materieel/financieel te voorzien tot hun 21e. Daarna houdt het op. In mijn familie is het normaal om op je 18e te gaan studeren en op kamers te gaan (uiteraard wel met bijdrage van de ouders).

Ik zou mijn eigen kind zeker op zijn 21e eruit trappen, als hij dan nog niet zelfstandig is. Soms moet je hard zijn voor je kind's eigen best wil. Pamperen lijkt goed op de korte termijn, maar daar kweek je uiteindelijk alleen maar decadente kinderen zonder ruggegraat mee.
Tsja, als er genoeg geld binnen de familie is en beide kanten willen het, prima. Maar eerlijk gezegd, als jij mijn vader zou zijn en je zou me het huis uittrappen onder het mom van "ga jij maar lekker zelfstandig worden", zou ik het contact met je verbreken. Ik niet meer welkom in jouw huis, jij niet meer welkom in mijn leven. En dat meen ik serieus. Ik wilde namelijk rond die tijd het huis absoluut niet uit om maar te gaan zitten verkneukelen op een kamertje. Het is dat wij het zo goed hebben in Nederland om op jonge leeftijd überhaupt in staat te zijn het ouderlijk nest te verlaten.

Ik vond het namelijk belangrijk om een goede financiële basis te leggen voor de toekomst, maar tegelijkertijd ook nog te leven waar leuke dingen, vakanties, festivals, uitgaan, hobby's (vinyl, games, boeken, muziek, films), etc. onder vielen i.p.v. elke avond kant-en-klaar-noodles te eten of geld te lenen om het maar even te chargeren. Mijn ouders steunden mij daarin en daar ben ik ze uitermate dankbaar voor.
Bovendien is het natuurlijk lang niet in elk gezin zo waar je natje en je droogje wordt opgehouden, maar ik moest er terdege echt wel iets voor doen. Op die manier kun je ook zelfstandig worden, hetzij op een andere, maar misschien iets langzamere manier.
pi_189127424
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:20 schreef DjVero het volgende:

[..]

Tsja, als er genoeg geld binnen de familie is en beide kanten willen het, prima. Maar eerlijk gezegd, als jij mijn vader zou zijn en je zou me het huis uittrappen onder het mom van "ga jij maar lekker zelfstandig worden", zou ik het contact met je verbreken. Ik niet meer welkom in jouw huis, jij niet meer welkom in mijn leven. En dat meen ik serieus. Ik wilde namelijk rond die tijd het huis absoluut niet uit om maar te gaan zitten verkneukelen op een kamertje. Het is dat wij het zo goed hebben in Nederland om op jonge leeftijd überhaupt in staat te zijn het ouderlijk nest te verlaten.

Ik vond het namelijk belangrijk om een goede financiële basis te leggen voor de toekomst, maar tegelijkertijd ook nog te leven waar leuke dingen, vakanties, festivals, uitgaan, hobby's (vinyl, games, boeken, muziek, films), etc. onder vielen i.p.v. elke avond kant-en-klaar-noodles te eten of geld te lenen om het maar even te chargeren. Mijn ouders steunden mij daarin en daar ben ik ze uitermate dankbaar voor.
Bovendien is het natuurlijk lang niet in elk gezin zo waar je natje en je droogje wordt opgehouden, maar ik moest er terdege echt wel iets voor doen. Op die manier kun je ook zelfstandig worden, hetzij op een andere, maar misschien iets langzamere manier.
Dus jij vind dat jij mag bepalen of jij in het huis dat niet van jou is mag verblijven? Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Dus dan heb je als ouder 21 jaar klaar gestaan voor je kind, en dan moet je alsnog naar de pijpen dansen van wat je verwende kind wilt? En dan moet je maar wachten totdat jouw kind gaat bepalen wat een acceptabele leeftijd is om het huis uit te gaan, ook al is dat op zijn 27e, 30e of 40e? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
pi_189127711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:43 schreef DjVero het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe sterk de mening nog is van degene die hier het hardst roepen dat je, als je op je 20e nog bij je 'pappie en mammie' woont het wel heel triest met je gesteld is, straks zelf kinderen hebben van 20 die (nog) niet uit huis willen of kunnen. Trap je die er dan ook maar uit, zo van "hier knul, je vader/moeder vindt vroeg zelfstandig worden zo superbelangrijk, ga jij je eigen boontjes maar eens doppen"?
Nee, iedereen is anders. Maar als ik een gezond kind heb van boven de 25 jaar of zo en die woont nog thuis, maak ik het wel bespreekbaar als de ruimte er is om zelfstandig te wonen. Vind het nl. heel belangrijk dat mensen op een zekere leeftijd zelfstandigheid ervaren.
pi_189127787
Als je 27 bent en nog thuiswoont ben je gewoon fucking triest. Discussie gesloten.
Ik ben ook maar een mens
pi_189128138
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:32 schreef uncucked het volgende:

[..]

Dus jij vind dat jij mag bepalen of jij in het huis dat niet van jou is mag verblijven? Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Dus dan heb je als ouder 21 jaar klaar gestaan voor je kind, en dan moet je alsnog naar de pijpen dansen van wat je verwende kind wilt? En dan moet je maar wachten totdat jouw kind gaat bepalen wat een acceptabele leeftijd is om het huis uit te gaan, ook al is dat op zijn 27e, 30e of 40e? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Natuurlijk niet, maar lees de post van Moneyfornothing1 en dan is dat precies het soort gesprek wat ik met mijn ouders heb gevoerd. Ze zeiden dat het hen niet uitmaakte of ik tot mijn 40e thuis wou blijven wonen, maar ze gaven er ook tegelijkertijd bij aan dat ik anders nooit mijn eigen leven zou kunnen opbouwen en écht zelfstandig kon worden. En dat is hoe het m.i. overal moet zijn.
Afijn, tot ik een vast contract kreeg daar blijven wonen en nu woon ik in een leuk koophuis met vier slaapkamers en kan ik terugkijken op een heerlijke eerste 26 levensjaren. Dit huis naast mijn vroegere levensstijl kopen is iets wat ik nooit had kunnen doen als ik jouw zoon was geweest.
pi_189128404
Wat heeft iedere post in dit topic met elkaar gemeen?

Bekrompenheid en oogkleppen.

Mijn fokking god, mensen. Probeer jezelf is in andermans situaties verplaatsen. :') Dat misgunnen overal.

Disclaimer: gelezen tot post #100.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_189131947
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 10:43 schreef DjVero het volgende:
Ik ben wel benieuwd hoe sterk de mening nog is van degene die hier het hardst roepen dat je, als je op je 20e nog bij je 'pappie en mammie' woont het wel heel triest met je gesteld is, straks zelf kinderen hebben van 20 die (nog) niet uit huis willen of kunnen. Trap je die er dan ook maar uit, zo van "hier knul, je vader/moeder vindt vroeg zelfstandig worden zo superbelangrijk, ga jij je eigen boontjes maar eens doppen"?
Dat je het beter vindt als iemand iets doet betekent toch niet direct dat je dat als enige toelaat?
pi_189131987
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 13:49 schreef Hojdhopper het volgende:
Wat heeft iedere post in dit topic met elkaar gemeen?

Bekrompenheid en oogkleppen.

Mijn fokking god, mensen. Probeer jezelf is in andermans situaties verplaatsen. :') Dat misgunnen overal.

Disclaimer: gelezen tot post #100.
Overdrijven en alleen maar janken is ook wel weer een vak hoor :')

Gun mensen hier gewoon een topic zonder mensen zoals jij die alleen maar kunnen zuigen zeg

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2019 17:51:48 ]
pi_189134760
quote:
11s.gif Op donderdag 26 september 2019 20:36 schreef Nobu het volgende:

[..]

Haal je dat eigenlijk als kondoekoe?
Netto ..
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 26 september 2019 @ 20:47:20 #193
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_189134969
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2019 20:39 schreef Geerd het volgende:

[..]

Netto ..
Dat zijn een hoop cilindertjes schultenbrau.
pi_189136697
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:32 schreef uncucked het volgende:

[..]

Dus jij vind dat jij mag bepalen of jij in het huis dat niet van jou is mag verblijven? Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Dus dan heb je als ouder 21 jaar klaar gestaan voor je kind, en dan moet je alsnog naar de pijpen dansen van wat je verwende kind wilt? En dan moet je maar wachten totdat jouw kind gaat bepalen wat een acceptabele leeftijd is om het huis uit te gaan, ook al is dat op zijn 27e, 30e of 40e? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Jij zult echt een goede relatie met je kind(eren) hebben of opbouwen met zo'n instelling..
Steun ook gewone en weldenkende Nederlanders. Help mee de klimaatmaffia en globalisten bestaand uit slinkse media, pseudo-wetenschappers, indoctrinerende leraren, corrupte politici, elite, NGO's, VN, banken en multinationals te stoppen.
pi_189141618
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 12:32 schreef uncucked het volgende:

[..]

Dus jij vind dat jij mag bepalen of jij in het huis dat niet van jou is mag verblijven? Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.

Dus dan heb je als ouder 21 jaar klaar gestaan voor je kind, en dan moet je alsnog naar de pijpen dansen van wat je verwende kind wilt? En dan moet je maar wachten totdat jouw kind gaat bepalen wat een acceptabele leeftijd is om het huis uit te gaan, ook al is dat op zijn 27e, 30e of 40e? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Mijn ouders dansen alles behalve naar de pijpen van wat ik wil. Dat hebben ze overigens ook nooit gedaan toen ik nog een puber was.
pi_189141780
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 11:23 schreef 01100101 het volgende:

[..]

Mijn ouders dansen alles behalve naar de pijpen van wat ik wil. Dat hebben ze overigens ook nooit gedaan toen ik nog een puber was.
Doen de meeste ouders niet, maar dan komt z'n punt nog al zwak over als hij niet ontzettend overdrijft in z'n uitleg.
pi_189146835
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2019 06:54 schreef Questular het volgende:

[..]

Vast wel, ik niet in ieder geval.
pi_189148859
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2019 11:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat klopt, tegenwoordig moet je eigen geld hebben terwijl je tot 10 jaar geleden (ongeveer) alles nog vrolijk mee kon financieren. Dan zat je in een huis van 200.000 euro met een volledig aflossingsvrije hypotheek van 240.000 euro omdat je ook de hele inboedel en de nieuwe keuken en zo in je hypotheek had zitten.

Kan niet meer, en dat is maar goed ook. Ik deed dat toen al niet, maar ja, spaargeld he. Nu zorg je maar dat je eigen geld hebt om de kosten koper te betalen, en ik denk dat het daar al vaak mis gaat. Maar daar begint dan het vingertje wijzen he, want ja, je hebt een studieschuld en die telt mee op de hoogte van de hypotheek en de huizen zijn te duur en dit en dat, maar dat je een paar 1000 euro moet hebben om de kosten koper zelf af te tikken, die zijn er dan vaak niet, dus het maakt dan kort door de bocht niet zo heel veel uit of je een duur of een goedkoper huis hebt, want als je de hypotheek dan krijgt, das leuk, maar dan heb je geen stuiver spaargeld dus waar gaan die kosten koper dan van betaald worden?

Als je dan zo volwassen en 'zelfstandig' wil zijn, dan zorg je ook maar dat je van tevoren nadenkt, want als een kip zonder kop door het leven gaan was in die 'mooiste jaren van je leven' misschien leuk, maar daarna slaat de realiteit je in je gezicht.

Ah, de grotere steden, ja, weet je, dan moet je daar misschien niet met alle geweld willen wonen. Je kunt niet verwachten dat je in het centrum van een grote stad kunt wonen in een vrijstaand huis met een grote tuin voor 140.000 euro, en dat alles op 10 fietsminuten afstand van je werk. Welcome to the real world, dat kán niet. Als je maar entitled genoeg bent dan ga je stampvoeten dat dat is wat je wel wil, maar ja, newsflash, it ain't happenin'. Dus als dat niet kan kun je of gaan stampvoeten, of concessies doen.

Studieschulden ja. Maar ja, dié tellen mee voor wat je aan hypo kunt krijgen, en als je aan de andere kant van het land gaat studeren, ja, dan is het wel handig om op een kamer te gaan ja, maar als je al dichtbij je studie woont dan is het imho vreemd als je dan op kamers gaat met het idee 'mooiste jaren van m'n leven', als je er vanuit kunt gaan dat het stuk van je leven na die mooiste jaren een heel stuk langer is (meestal) dan die 'mooiste jaren', en dat je dan wel ergens moet wonen en je je dan misschien wel langer dan die 4 mooiste jaren druk moet maken over hoe de rest van de wereld voor jou moet gaan regelen dat je in de mogelijkheid komt om een huis te kopen.

Kan, is een mogelijkheid. IK dacht bij mezelf, weet je wat, ik wil dat anders doen, mijn ouders stimuleerden dat maximaal, ik kwam op mijn 23e van school af met 0 euro studieschuld, ging werken en ging op mijn 27e met 55.000 euro aan spaargeld op mezelf. Goed, dan heb ik die 4 mooiste jaren van je leven wellicht in de ogen van sommigen niet ten volle benut, maar ik heb me wel ten volste voorbereid op de jaren die daarna kwamen. Is óók een mogelijkheid.
Dat er geen geld is om kk te betalen komt ook deels omdat er vaak particulier gehuurd wordt. Die huren zijn extreem hoog waardoor je weinig kunt sparen.
pi_189161576
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2019 17:49 schreef mschol het volgende:

[..]

want je mammie maakt dan ook je prakkie en wast je spullen?

beetje verstandige ouders laten die persoon ook gewoon mee doen in het huishouden: zelf wassen draaien, zelf (voor het hele gezin) een prakkie koken etc.

je kan imho prima thuiswonen op je 27ste en verantwoordelijkheden hebben.
als de persoon dat niet doet is hij imho gewoon lui en komt er met een eigen appartement/kamer/huis ook niks van terecht
Als je uit huis moet om dat te leren is het eerder dat je ouders falen in de opvoeding dan dat het uit huis gaan meerwaarde biedt.
pi_189161697
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2019 20:03 schreef ferrari_rood het volgende:

[..]

Dat er geen geld is om kk te betalen komt ook deels omdat er vaak particulier gehuurd wordt. Die huren zijn extreem hoog waardoor je weinig kunt sparen.
Minder feesten, minder verre vakanties. Huis van 2.5 ton ben je met duur hypotheekadvies 12k kk kwijt. Goed deel achteraf terug van de belastingdienst. Als je dat niet kunt sparen moet je überhaupt niet gaan kopen gelet op potentieel onderhoud.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')