abonnement Unibet Coolblue
pi_189008920
Ik zit momenteel in het laatste jaar van mijn HBO studie International Business en hoor binnen een half jaar mijn diploma te hebben. Tijdens het verloop van mijn studie ben ik erachter gekomen dat de realiteit van het "corporate leven" niet aansluit op de verwachtingen die ik als 17 jarige had toen ik begon aan die studie.

Na het afmaken van mijn 2de stage in het 3de jaar heb ik zodanig veel vraagtekens gehad mbt mijn opleidingskeuze dat ik mijn studie tijdelijk stop heb gezet. Vervolgens is het zo gekomen dat ik 3 jaar lang betrokken ben geweest bij een technisch project. Ik heb in die tijd geleerd 3d te modelleren en te werken met CNC en 3d print apparatuur. Vervolgens heb ik mezelf verdiept in het ontwerpen van mallen en heb ik veel gewerkt met composietmaterialen zoals glasvezel en carbon. Ik heb mezelf helemaal gevonden in het werken met techniek, en het uitwerken van idee tot product.

Na een "pauze" van 3 jaar werd het toch tijd om mijn International Business HBO diploma te behalen. Nu ik daar weer mee bezig ben besef ik mij dat ik mijzelf in de toekomst meer bezig wil houden met ontwerp en techniek en minder met economie en management.

Daarom wil ik graag weten wat voor mogelijkheden ik nog heb mbt het beginnen en afmaken van een technische studie na het behalen van mijn bachelor. Van wat ik zover heb kunnen vinden is mijn keuze vrij beperkt. Het schijnt niet mogelijk te zijn om een pre-master te doen voor een technische master opleiding na het afmaken van een economische bachelor opleiding (vrij logisch). Dus als ik het goed begrijp is mijn enige optie om een nieuwe bachelor opleiding van 4 jaar te beginnen? Of zie ik wat over het hoofd?

Alvast bedankt voor de input.
pi_189009018
Ik denk eigenlijk dat het bij jou zaak is om vooral je huidige economie opleiding NIET af te ronden. Vanwege het hogere collegegeldtarief...

Als je motivatie hebt en volle bak wilt studeren kun je vragen naar een versnelde variant?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 18 september 2019 @ 17:35:20 #3
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_189009031
Wat waren je verwachtingen van het bedrijfsleven en waarom valt het toch tegen?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_189009354
De vraag die je jezelf moet stellen is wat zou je graag later doen ? Kan je met jouw diploma geen toegang krijgen tot een pre master ‘technische bedrijfskunde’ ?

Een andere optie is om een master te volgen die een mix is tussen economie en informatica( waar je dus een basis aan programmeren krijgt maar ook wiskunde ).
Vanuit daar probeer je meer naar de IT te evolueren ( developper, system engineer etc)
  woensdag 18 september 2019 @ 18:01:54 #5
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_189009404
Waarschijnlijk kun je bij HBO industrieel ontwerpen wel wat vrijstellingen krijgen met jouw voorgeschiedenis, als ik jou was zou ik daar eens naar kijken.
We have always been at war with Eastasia.
pi_189010706
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:34 schreef ludovico het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het bij jou zaak is om vooral je huidige economie opleiding NIET af te ronden. Vanwege het hogere collegegeldtarief...

Als je motivatie hebt en volle bak wilt studeren kun je vragen naar een versnelde variant?
Dit! Kun je met deze ervaring eventueel een relevante baan vinden? Dan kun je misschien in deeltijd een studie in technische richting afronden? Ik neem aan dat je studiefinanciering ook niet eindig is!
pi_189015277
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:35 schreef Quotidien het volgende:
Wat waren je verwachtingen van het bedrijfsleven en waarom valt het toch tegen?
Nou, laten we zeggen dat hetgeen wat ik in mijn jeugdige naïviteit als "charme" aanzag uiteindelijk een façade bleek te zijn achter welke ik een hele hoop inspiratieloze mensen heb gevonden die uit gebrek voor talent maar het bedrijfsleven in zijn gegaan en daar grotendeels ongelukkig blijven onafhankelijk van hoeveel geld ze verdienen.

Natuurlijk wel een hele subjectieve samenvatting omdat ik in totaal maar een jaar vol heb gemaakt in het "bedrijfsleven". En ik hoop dat ik in de toekomst nog van gedachten ga veranderen.
pi_189015337
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:34 schreef ludovico het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het bij jou zaak is om vooral je huidige economie opleiding NIET af te ronden. Vanwege het hogere collegegeldtarief...

Als je motivatie hebt en volle bak wilt studeren kun je vragen naar een versnelde variant?
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 19:52 schreef MissEnergy het volgende:

[..]

Dit! Kun je met deze ervaring eventueel een relevante baan vinden? Dan kun je misschien in deeltijd een studie in technische richting afronden? Ik neem aan dat je studiefinanciering ook niet eindig is!
Ik snap dit niet helemaal. Waarschijnlijk ben ik te lang er tussen uit geweest, maar waarom zou ik mijn huidige studie niet af willen maken?
pi_189015382
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 18:01 schreef -XOR- het volgende:
Waarschijnlijk kun je bij HBO industrieel ontwerpen wel wat vrijstellingen krijgen met jouw voorgeschiedenis, als ik jou was zou ik daar eens naar kijken.
Thx voor de suggestie, zal er over na vragen
pi_189020433
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 23:37 schreef doge het volgende:

[..]

[..]

Ik snap dit niet helemaal. Waarschijnlijk ben ik te lang er tussen uit geweest, maar waarom zou ik mijn huidige studie niet af willen maken?
https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/tweede-studie/

Je moet i.i.g. niet de eerste eerst afronden. Even uitzoeken allemaal want dat instellingstarief gaat je over 4 jaar 30k kosten anders.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_189024329
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/tweede-studie/

Je moet i.i.g. niet de eerste eerst afronden. Even uitzoeken allemaal want dat instellingstarief gaat je over 4 jaar 30k kosten anders.
Dankjewel, hier was ik helemaal niet van op de hoogte.
  vrijdag 20 september 2019 @ 23:51:01 #12
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189048534
Industrieel ontwerpen op HBO niveau niks voor jou? Eventueel ga je naar de TU.
  vrijdag 20 september 2019 @ 23:51:59 #13
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189048558
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 17:58 schreef DL50 het volgende:
De vraag die je jezelf moet stellen is wat zou je graag later doen ? Kan je met jouw diploma geen toegang krijgen tot een pre master ‘technische bedrijfskunde’ ?

Een andere optie is om een master te volgen die een mix is tussen economie en informatica( waar je dus een basis aan programmeren krijgt maar ook wiskunde ).
Vanuit daar probeer je meer naar de IT te evolueren ( developper, system engineer etc)
Kan niet uit de OP afleiden dat hij graag in de IT wilt werken. Zou ik ook afraden trouwens.
pi_189056307
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 september 2019 23:51 schreef Eendenkooi het volgende:
Industrieel ontwerpen op HBO niveau niks voor jou? Eventueel ga je naar de TU.
Ja zo te zien lijkt dit de enige oplossing. Losstaand van het feit dat ik dan 28-29 ben als ik klaar ben met nog een studie van 4 jaar. Dat op zich is voor mij wel een hele moeilijke afweging. Of op mijn 29ste klaar zijn met studeren en dan pas beginnen met het beklimmen van mijn carrièreladder en ondertussen 4+ jaar achterlopen op leeftijdsgenoten, of het risico lopen dat ik mijn hele leven niet ergens mee bezig ben waar mijn echte passie ligt..
pi_189124971
Misschien is Toegepaste Wiskunde op het hbo wat voor je. Heette voorheen Bedrijfswiskunde. Je kunt vrije delen en je minor dan opvullen met je reeds afgeronde vakken, scheelt al gauw 3/4 jaar.

Mooie opleiding, goede baangarantie. En je bent (daar iig) zeker geen uitzondering.

Zie b.v.

https://www.nhlstenden.com/hbo-opleidingen/toegepaste-wiskunde

Succes :)
-
  donderdag 26 september 2019 @ 13:02:13 #16
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_189127815
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 16:59 schreef doge het volgende:

[..]

Ja zo te zien lijkt dit de enige oplossing. Losstaand van het feit dat ik dan 28-29 ben als ik klaar ben met nog een studie van 4 jaar. Dat op zich is voor mij wel een hele moeilijke afweging. Of op mijn 29ste klaar zijn met studeren en dan pas beginnen met het beklimmen van mijn carrièreladder en ondertussen 4+ jaar achterlopen op leeftijdsgenoten, of het risico lopen dat ik mijn hele leven niet ergens mee bezig ben waar mijn echte passie ligt..
Een achterstand van 4 jaar is overkomelijk, als je goed bent in wat je doet haal je iedereen lachend in. Spreek uit ervaring.
pi_189137613
Ik ben sowieso 28-29 voordat ik klaar ben met de studie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')