abonnement Unibet Coolblue
pi_188964827
Zoals in een paar andere topics al te lezen was zijn wij een paar weken geleden verhuisd. In de tuin staat een oud koetshuis:





Plan is om dit geheel te strippen (binnenkant) en opnieuw op te bouwen. Een deel van de bovenverdieping halen we eruit om een vide te creëren, komen boven 2 grote slaapkamers en 1 badkamer. Beneden 1 kleinere kamer en een grote open ruimte (inc kleine keuken).

We willen dit kunnen gebruiken als werkruimte, speelruimte voor de kinderen en gebruiken als gastenverblijf.

Voorlopig plan van opbouw:
- muren binnenzijde isoleren met ca 10cm Pir
- vloer ca 15cm pir
- dak ca 15cm Pir
- vloer voorzien van droogbouw vloerverwarming, ik verwacht dat het dan door de vide boven ook warm genoeg wordt
- dak voorzien van zonnepanelen (zie zonnepanelen topic)
- mechanische ventilatie met warmtewisselaar
- rest nader te bepalen

Vragen, opmerkingen en tips en trucs zijn van harte welkom. Ik ga proberen dit topic de komende maanden bij te houden. Momenteel spelen ook nog de laatste puntjes in ons woonhuis dus zal de eerstkomende weken nog niet zo heel snel gaan.
pi_188965518
Nice!
  Moderator maandag 16 september 2019 @ 06:08:03 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  dinsdag 17 september 2019 @ 16:05:24 #4
149959 SQ
snelle trees
pi_188991838
Oh wauw, gaaf zeg! Waar staat dit?
disclaimer
pi_188998999
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:05 schreef Stormqueen het volgende:
Oh wauw, gaaf zeg! Waar staat dit?
Baarn
pi_188999055
Iemand bekend met schakelmateriaal van het merk "Berker"? Inmiddels een aardige doos losgeschroefd, ik vind de frontjes minder mooi, maar misschien zijn de stopcontacten zelf te gebruiken ivm jung of gira ofzo?
  Moderator woensdag 18 september 2019 @ 06:26:45 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_189001718
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 22:40 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Iemand bekend met schakelmateriaal van het merk "Berker"? Inmiddels een aardige doos losgeschroefd, ik vind de frontjes minder mooi, maar misschien zijn de stopcontacten zelf te gebruiken ivm jung of gira ofzo?
Schakelmateriaal van verschillende merken is niet onderling uitwisselbaar. Dus de verschillende merken frontjes passen niet op elkaar. Binnen hetzelfde merk zou het nog kunnen passen.

Berker is trouwens wel een goed bekend A-merk materiaal. :)
pi_189001783
Berker is gewoon een gerenommeerd merk.

Vaak is het binnenwerk wel specifiek voor het merk geschikt een niet uitwisselbaar.

O... Spuit 11 :9
Laat die handjes wapperen!
pi_189008263
Dank, dan ga ik de doos maar opbergen en later eens kijken of er nog budget is voor nieuw materiaal.
pi_189539950
Goed, het duurde even voor er tijd gevonden was maar intussen zijn we serieus begonnen met slopen.



Binnenmuren van de bovenverdieping van gips ontdaan, grootste deel daarvan inmiddels ook opgeruimd. Overal wel dubbele laag gips en het welbekende jaren 70 behang gehad in 4 kleuren dat overal achter vandaan komt. Ook zie je achterin de hoek nog schrootjes, gaat nog een hoop puin uitkomen dus.

Volgende stappen zijn houten frames weg zagen en buitenmuren kaal maken. Daarna beneden verder...

In mijn zoektocht naar de hoofdkraan of een andere manier om het water af te sluiten heb ik een stukje uit de benedenvloer gezaagd, schertst mijn verbazing dat ik onder de vloer geen kruipruimte aantrof maar balken van ca 20cm die rechtstreeks op een mooie vlakke plaat beton liggen. Nu dus even opnieuw bedenken hoe ik de vloer ga isoleren en opbouwen voor vloerverwarming.
  maandag 21 oktober 2019 @ 06:56:56 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189541926
Oh! Maar dat is ideaal. Dan kan je gewoon 14cm tempex op het beton leggen enndaar evt. Een zandcement vloer van 6cm bovenop. Dan heb je een nette basis voor de uiteindelijke afwerking.
pi_189542551
Klopt, maar ik had juist droogbouw al uitgezocht dus nu even opnieuw.

En dan kom je vragen tegen als:
- wapening in de zandcement?
- kan ik dat zelf storten ?
- hoe belangrijk is de r-waarde van de isolatie (maw: tempex vs PIR)?
- waar laat ik het leidingwerk?

En daar komt vast nog iets bij. Gelukkig heb ik nog wat tijd om het uit te zoeken...
  maandag 21 oktober 2019 @ 09:48:22 #13
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189543342
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2019 08:36 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Klopt, maar ik had juist droogbouw al uitgezocht dus nu even opnieuw.

En dan kom je vragen tegen als:
- wapening in de zandcement?
- kan ik dat zelf storten ?
- hoe belangrijk is de r-waarde van de isolatie (maw: tempex vs PIR)?
- waar laat ik het leidingwerk?

En daar komt vast nog iets bij. Gelukkig heb ik nog wat tijd om het uit te zoeken...
bij ons in de aanbouw heeft de constructeur 14cm tempex getekend. Isoleert wel minder dan PIR, maar het effect is verwaarloosbaar (en conform huidige bouwbesluit). En PIR is significant duurder dan tempex. Zandcement de kvloer is naar mijn weten geen wapening voor nodig. Zelf storten… tja, dat is nu typisch een klusje dat ik laat doen. Die vloer moet wel echt 100% waterpas en recht zijn, anders heb je sowieso gezeik met de vloer die je erop wil leggen. Leidingwerk komt bij ons onder de tempex. Maar dat is weer omdat bovenop de tempex de vloerverwarming komt. Zonder vloerverwarming zou ik leidingwerk gewoon in de dekvloer stoppen.
  maandag 21 oktober 2019 @ 11:47:28 #14
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_189545318
Wij hebben zandcement laten storten, grote oppervlakten zijn heel lastig waterpas te krijgen.
Zonder wapening wel vloerverwarmingsmatje en leidingwerk erin. Betonvloer eronder was al geïsoleerd dus daar hebben we niets voor hoeven doen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_189556616
Plaatje bij het praatje

pi_189752046
Vandaag een enorme boek sloopwerk gedaan. Morgen zal ik even foto s maken. Bovenverdieping zo goed als kaal. Ligt beneden een flinke berg gips, ca 30 vuilniszakken met glaswol en boven nog een berg hout. Nu afvoeren, toch maar ff container laten plaatsen. En dan de benedenverdieping.....
pi_189752340
Iemand een tip waar ik het beste een container kan huren trouwens?
  zaterdag 2 november 2019 @ 22:20:25 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189752492
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 november 2019 22:14 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Iemand een tip waar ik het beste een container kan huren trouwens?
Dat is een nogal locatieafhankelijke vraag.
Als je lokaal je adresjes kent kan het vaak nog wat goedkoper, maar zelf heb ik de containers die we hier nodig hadden besteld via afvalcontainerbestellen.nl.
En die waren goedkoper dan de grotere toko's in de buurt.
Zelfs goedkoper dan de toko die uiteindelijk de containers voor de deur heeft neergezet :') .
pi_189752581
Wij hebben het bij een lokale ondernemer geregeld :Y
pi_189771775
Belofte maakt schuld: foto's!

Puin, voornamelijk gips:


Nog meer puin, nu hout:


Overzicht bovenverdieping:


En als iemand een idee heeft om deze provisorisch verbouwde kapconstructie weer mooi te maken houd ik me aanbevolen:


Vooral veel puin dus nu, morgen container bestellen. Het idee is om een container te vullen met de berg gips van de eerste foto. Daarmee is de benedenverdieping leeg zodat ik ook daar gips kan verwijderen. Als dan de container vol is laat ik nog een aparte komen voor het hout. (Dank nog voor de tips, check morgen ff de lokale aannemer voor connecties, andere de website van bleiblei.).
  maandag 4 november 2019 @ 16:44:56 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_189782696
Ik blijf het wel magistraal vinden. Wie heeft er nu een koetshuis in de tuin? O+
Oh, wat betreft gips. Das best duur om af te voeren in een container (is geen puin maar bouwafval). Omdat het vrij compact & plat is, kan je het weer wel makkelijk met een aanhangwagen oid. naar een gemeentewerf brengen :) .
pi_189789655
Klopt, maar bij gebrek aan trekhaak, aanhangwagen en onmogelijke openingstijden van de gemeentewerf toch maar een buwafvakcontainer. Leg het hout nog wel even apart voor de 2e ronde...
pi_189789902
Bij mij kwam hornbach-container.nl als goedkoopste uit de bus voor bouwafval / grofvuil.
  dinsdag 5 november 2019 @ 06:09:24 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_189791086
Dakconstructie zou ik gewoon in de lak zetten. Mooi en blijft het dichtst bij authentiek
  dinsdag 5 november 2019 @ 07:15:41 #25
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_189791254
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 23:54 schreef kingjotte het volgende:
Bij mij kwam hornbach-container.nl als goedkoopste uit de bus voor bouwafval / grofvuil.
Bij mij containermaat.nl. Deze lui bieden ook iets van laagsteprijsgarantie :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')