abonnement Unibet Coolblue
pi_188940834
Waarom hebben we in Nederland geen treinen die sneller kunnen dan 140 km/h.

Als we topsnelheiden van 350 km/h zou je in een een uur van Groningen naar Maastricht kunnen gaan.

Dan ben je in 2 uur van Groningen naar Parijs.

Korte vluchten zullen veeeeel minder voorkomen.

Is er iets waarom treinen in Nederland niet zo tering snel mogen?
pi_188940936
Veiligheidssyteem is er nog niet klaar voor. Dat moet ingrijpen als de trein pp hol slaat. Alleen tussen Zwolle en Lelijkstad op dit moment volgens mij, kunnen ze harder.
pi_188940939
Te weinig open ruimtes waarschijnlijk. Als in de trein moet te veel door menselijk gebied.
pi_188940955
Schiphol Rotterdam is toch 200 en vanaf Rotterdam met 300 langs Breda.
.
pi_188940981
Ik haal er even een kenner bij.

@trein2000
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 14 september 2019 @ 12:44:15 #6
408813 crew  trein2000
pi_188940995
Kan wel, op de hsl. Daar buiten is de infrastructuur er niet geschikt voor.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_188941049
we hebben ook drukste bereden op spoor in Nederland.. dat speelt ook mee.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_188941065
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:41 schreef Fer het volgende:
Schiphol Rotterdam is toch 200 en vanaf Rotterdam met 300 langs Breda.
Nee toch?
pi_188941068
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:39 schreef wodca het volgende:
Te weinig open ruimtes waarschijnlijk. Als in de trein moet te veel door menselijk gebied.
Japan kan het ook
  zaterdag 14 september 2019 @ 12:57:25 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_188941129
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:51 schreef Tailless het volgende:

[..]

Japan kan het ook
Japan is veel groter. Op langere afstanden heb je (veel) meer tijdswinst met hogere snelheden. In de dichtbebouwde steden is meestal geen plaats om nieuw spoor aan te leggen, het bestaande spoor aanpassen voor 300 km/h gaat vanwege bochten en wissels meestal ook niet en is bovendien nutteloos als er ook stoptreinen tussendoor moeten, en de tijdswinst die je dan nog overhoudt in het open gebied, van een paar minuten, is de miljardeninvestering gewoon niet waard.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_188941190
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Japan is veel groter. Op langere afstanden heb je (veel) meer tijdswinst met hogere snelheden. In de dichtbebouwde steden is meestal geen plaats om nieuw spoor aan te leggen, het bestaande spoor aanpassen voor 300 km/h gaat vanwege bochten en wissels meestal ook niet en is bovendien nutteloos als er ook stoptreinen tussendoor moeten, en de tijdswinst die je dan nog overhoudt in het open gebied, van een paar minuten, is de miljardeninvestering gewoon niet waard.
Geen goed argument. Taiwan heeft het ook. :)
  zaterdag 14 september 2019 @ 13:13:17 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_188941304
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:02 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Geen goed argument. Taiwan heeft het ook. :)
Ja, dus wij hebben wel de HSL Schiphol-Rotterdam-Antwerpen liggen. De vraag is of er andere verbindingen zijn die rendabel te bouwen zijn. Amsterdam-Utrecht-Eindhoven zou misschien kunnen, maar daar loop je tegen de genoemde bebouwingsproblemen op. De Zuiderzeelijn had een serieuze tijdswinst op kunnen leveren tussen Amsterdam en Grunn, maar die lag na de financiële ellende van Betuweroute+HSL politiek nogal gevoelig - en ook daarvan is het maar de vraag of dat een economisch verstandige keuze geweest zou zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_188941398
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:57 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Japan is veel groter. Op langere afstanden heb je (veel) meer tijdswinst met hogere snelheden. In de dichtbebouwde steden is meestal geen plaats om nieuw spoor aan te leggen, het bestaande spoor aanpassen voor 300 km/h gaat vanwege bochten en wissels meestal ook niet en is bovendien nutteloos als er ook stoptreinen tussendoor moeten, en de tijdswinst die je dan nog overhoudt in het open gebied, van een paar minuten, is de miljardeninvestering gewoon niet waard.
De stoptreinen moeten ook weg dan
  zaterdag 14 september 2019 @ 13:46:07 #14
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188941780
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:20 schreef Tailless het volgende:

[..]

De stoptreinen moeten ook weg dan
Da's lullig voor de mensen die aan die stations wonen
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  zaterdag 14 september 2019 @ 13:49:48 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_188941819
Beter treinen die 80 gaan en waae het raampje open kan.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_188943007
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:20 schreef Tailless het volgende:

[..]

De stoptreinen moeten ook weg dan
Tja, stel dat je een beetje tijd wint op een lang traject, dan moet je vertrekken waar je niet woont en kom je ergens aan waar je niet wilt zijn. In die gevallen zul je voor en na die snelle rit nog een (flink) stuk moeten reizen. Dat kan er op neer komen dat je er totaal nog langer over doet dan nu al het geval is.
pi_188943403
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 15:53 schreef oldford het volgende:

[..]

Tja, stel dat je een beetje tijd wint op een lang traject, dan moet je vertrekken waar je niet woont en kom je ergens aan waar je niet wilt zijn. In die gevallen zul je voor en na die snelle rit nog een (flink) stuk moeten reizen. Dat kan er op neer komen dat je er totaal nog langer over doet dan nu al het geval is.
Je kunt ook de snel trein op een ander spoor zetten
pi_188944088
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 16:27 schreef Tailless het volgende:

[..]

Je kunt ook de snel trein op een ander spoor zetten
Dat moet er dan wel zijn.
Dan moet je een traject met 2 sporen gaan uitbreiden naar 4.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_188944089
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 16:27 schreef Tailless het volgende:

[..]

Je kunt ook de snel trein op een ander spoor zetten
Goed idee. Dan kun je gelijk passagiers in en uit laten stappen op die tussen stations.
pi_188945349
En ik dacht ook als je een trein sneller wil later rijden dan 140km/h mogen er ook geen overwegen meer zijn. Net als op de Hanzelijn en heeft ook een ander beveiligingssysteem
26-08-2016 never forget de zesde meet met Studiotje. O+
  Moderator zaterdag 14 september 2019 @ 22:31:53 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_188948698
Ook de boogstralen van het spoor is een dingetje (hoe groot is de cirkel als je een rondje maakt van de bochten)

Sowieso moet het spoor veel steviger zijn qua constructie/fundament.

Het veiligheidssysteem staat geen hogere snelheden toe. En ik vraag me af of de Nederlandse bovenleidingen voldoende vermogen kunnen leveren. Hier staat er 1,5kV gelijkspanning op, in Duitstalig Europa 15kV wisselspanning en op HSL zelfs 25kV.
Er hoeft dus niet zo'n hoge stroom door de leiding.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_188948862
Iedereen weet, hoe harder je gaat, des meer energie nodig om hard kunnen rijden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_188949760
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:51 schreef Tailless het volgende:

[..]

Japan kan het ook
Daar hebben ze de monorails gezet vOOr de nieuwbouw. In Nederland andersom. En dus ook grotere afstanden tussen de aglommeraties waarin de trein voluit kan rijden. Nederland en Vlaanderen zijn te dicht bevolkt en te zwaar wegennet. Dit kan opgelost worden met tunnels en bruggen maar is een zware investering. Er zou zeer veel spoor- en bouwinfrastructuur veranderd moeten worden.

[ Bericht 11% gewijzigd door wodca op 15-09-2019 00:01:29 ]
pi_188950001
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:49 schreef Dven het volgende:
Beter treinen die 80 gaan en waae het raampje open kan.
nee joh da's kut als ik ze moet wassen
pi_188951043
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ja, dus wij hebben wel de HSL Schiphol-Rotterdam-Antwerpen liggen. De vraag is of er andere verbindingen zijn die rendabel te bouwen zijn. Amsterdam-Utrecht-Eindhoven zou misschien kunnen, maar daar loop je tegen de genoemde bebouwingsproblemen op.
Amsterdam CS - Utrecht is nog geen 30 minuten, inclusief de stop op Amsterdam Amstel. Sneller dan 140 kan wel, maar 300 lijkt me niet zinvol (los van of het uitvoerbaar is).
Utrecht - Eindhoven is 50 minuten, dat klinkt al een stuk interessanter. Dan moet alleen wel die stop in Den Bosch eruit, die ligt halverwege. Dat scheelt sowieso 5 minuten, want zo lang staat de trein daar stil. Dan nog kan het interessant zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')