abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188927901
Sollicitatie gesprek gehad, mooie voorwaarden wederzijds een goede klik.
Werkgever wilt eerst een proefdag, omdat er meermaals mensen snel afhaakten en ze dit willen voorkomen.
Moet dus 8 uur meedraaien/kijken naar wat zij doen en of het mij wat lijkt.

Dienen ze deze 8 uur te betalen?
Ben overigens wel zeer tevreden over primaire en secundaire voorwaarden dus wil ook niet te moeilijk doen.
Dien wel een dag in te leveren bij mijn huidige werkgever en reiskosten te maken.
  vrijdag 13 september 2019 @ 16:47:14 #2
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_188927943
Als je een nieuwe baan krijgt aangeboden boeien die 8 uur toch niks joh
pi_188927948
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 16:44 schreef Steef1991 het volgende:
Ben overigens wel zeer tevreden over primaire en secundaire voorwaarden dus wil ook niet te moeilijk doen.
Als dat zo is dan inderdaad niet moeilijk doen en zorgen dat je wordt aangenomen.
Dus niet gaan zeiken over een paar uurtjes onbetaald werk die je daarna dubbel en dik terug gaat verdienen.
pindazakje
pi_188927952
Heb ik ook een keer gehad, ik heb het voor lief genomen, investering in mezelf...
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_188928028
Misschien alleen laten uitbetalen als je het niet wordt.
  vrijdag 13 september 2019 @ 16:53:57 #6
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_188928070
Ach, die 8 uurtjes. Gewoon meedraaien zonder gezeik en straks blij zijn met je nieuwe baan.
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_188928122
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 september 2019 16:47 schreef Filosoofert het volgende:
Heb ik ook een keer gehad, ik heb het voor lief genomen, investering in mezelf...
Ook een goeie!
Zeg tegen je huidige werkgever dat je op eigen initiatief die dag bij bedrijf X een werkgerelateerde cursus gaat volgen als investering in jezelf. Het kost hen niets, behalve dat ze je gewoon doorbetalen, zodat je geen dag vrij hoeft te nemen.
Gaan ze echt wel mee akkoord als je het zo brengt. En dan daarna zeggen dat het op die cursusdag zo goed beviel dat je daar wil blijven werken.
pindazakje
pi_188928243
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 16:56 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ook een goeie!
Zeg tegen je huidige werkgever dat je op eigen initiatief die dag bij bedrijf X een werkgerelateerde cursus gaat volgen als investering in jezelf. Het kost hen niets, behalve dat ze je gewoon doorbetalen, zodat je geen dag vrij hoeft te nemen.
Gaan ze echt wel mee akkoord als je het zo brengt. En dan daarna zeggen dat het op die cursusdag zo goed beviel dat je daar wil blijven werken.
:D _O_ _O- :')
pi_188928947
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 16:51 schreef djh77 het volgende:
Misschien alleen laten uitbetalen als je het niet wordt.
Dit ja. Lijkt me een mooi compromis.
Somebody that I used to know
pi_188929312
Het geldt toch voor beiden partijen? Jij kan zien of de baan je gaat bevallen en de werkgever kijkt of jij hem bevalt... dus waarom niet uitbetalen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 13 september 2019 @ 18:53:58 #11
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_188929849
Dit komt nergens terug in een specifieke wet, maar op basis van jurisprudentie kun je er wel de volgende definities aan koppelen:

-de duur van een test moet enigszins beperkt en redelijk zijn ten opzichte van de vaardigheden die getest worden. Voor een manager met een enorm takenpakket kan zo’n test dus best de hele dag duren, voor een afwashulp gaat dat natuurlijk wat te ver.
-de test of proefdag mag niet rendabel zijn voor een bedrijf. Het is dus zeker niet de bedoeling dat een potentieel nieuw personeelslid zo goed als in zijn eentje de hele dagomzet binnenhaalt en daar dan niks voor terugkrijgt. Dat brengt ons meteen bij het volgende punt want…
-er mag voor een test- of proefdag geen loon worden uitgekeerd. Er is immers nog geen contract ondertekend. Overigens is het voor het bedrijf wel mogelijk om bepaalde kosten (zoals gederfde inkomsten) van de geteste persoon terug te betalen.

Werk jij een proefdag die niet aan de bovenstaande eisen voldoet, dan kun je de test als een soort mondelinge arbeidsovereenkomst zien. En dat heeft gevolgen.Voor jou is van belang dat je, wanneer je niet wordt aangenomen, recht hebt op een compenserende vergoeding van jouw potentiële nieuwe werkgever voor de verbreking van deze mondelinge arbeidsovereenkomst.

bron
Prrrrr
pi_188930299
Waarom niet gewoon die arbeidsovereenkomst sluiten en de proeftijd gebruiken waar die (wederzijds) voor bedoeld is? Het tekenen van dat papiertje zijn de kosten niet, mocht je inderdaad afhaken...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188939371
Wat gebeurt er in het geval van een bedrijfsongeval op zo'n proefdag?

Stel, TS gaat in een keuken werken, maar breekt zijn enkel omdat hij uitglijdt op een natte vloer. Er is geen arbeidsovereenkomst (?) - wordt de "werkgever" dan aansprakelijk gehouden? Moeten zij de ziektekosten gaan dragen?

Ik stel deze vraag omdat dit scenario weerhield dat mijn werkgever proefdagen organiseerde. Daarnaast komt nog eens kijken dat het bedrijf drie arbeidsovereenkomsten aanbood (in twee jaar) voordat er overgegaan werd tot onbepaalde tijd. Zo'n proefdag zou dan een arbeidsovereenkomst "kosten".
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_188939562
Hier zijn proefperiodes voor. Waarom zou je zelf reiskosten maken om een dagje voor nop te werken. Als die werkgever zo bang is dat je er direct weer vandoor gaat dan moet hij aan zijn sollicitatie procedure werken want dan sluit die blijkbaar niet aan op de werkzaamheden. Dit zou voor mij direct al een rode vlag zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2019 10:41:56 ]
pi_188940338
Bedankt voor alle feedback.
Het is een baan die je niet zo snel weer gaat vinden, en zoals eerder aangegeven de arbeidsvoorwaarden zijn meer dan prima.

Hij opperde dat het puur meekijken/proeven is en ik het als een investering in mijzelf moet zien.
En die 150 eu zal me dan gestolen worden voor een dagje werken.

Thanks voor alle input en inzichten.
  zaterdag 14 september 2019 @ 11:49:33 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188940380
Bij sommige sollicitaties heb je een assessment, kan ook de hele dag duren. Denk dat je het daarmee moet vergelijken.
pi_188940384
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:40 schreef Lola69 het volgende:
Hier zijn proefperiodes voor. Waarom zou je zelf reiskosten maken om een dagje voor nop te werken. Als die werkgever zo bang is dat je er direct weer vandoor gaat dan moet hij aan zijn sollicitatie procedure werken want dan sluit die blijkbaar niet aan op de werkzaamheden. Dit zou voor mij direct al een rode vlag zijn.
Precies dit. Je hebt gewoon proeftijd dus dit is nergens voor nodig.
pi_188940916
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 11:49 schreef Lunatiek het volgende:
Bij sommige sollicitaties heb je een assessment, kan ook de hele dag duren. Denk dat je het daarmee moet vergelijken.
Niet helemaal vergelijkbaar m.i. Je verricht geen arbeid tijdens een assessment.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188940928
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:23 schreef Nero22 het volgende:
Ik stel deze vraag omdat dit scenario weerhield dat mijn werkgever proefdagen organiseerde. Daarnaast komt nog eens kijken dat het bedrijf drie arbeidsovereenkomsten aanbood (in twee jaar) voordat er overgegaan werd tot onbepaalde tijd. Zo'n proefdag zou dan een arbeidsovereenkomst "kosten".
Kan toch gewoon een arbeidsovereenkomst voor bijvoorbeeld 12 maanden zijn, met proeftijd? Opgelost.
pi_188941371
Ik zou het gewoon doen, stel het valt vanuit jou kant tegen dan hoef je je huidige baan niet op te zeggen..
-
  zaterdag 14 september 2019 @ 13:54:44 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188941860
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 12:38 schreef baskick het volgende:

[..]

Niet helemaal vergelijkbaar m.i. Je verricht geen arbeid tijdens een assessment.
Ik had begrepen dat TS ook niet zelf werkt, maar meer meeloopt op het werk om te zien wat het inhoudt.
pi_188942028
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2019 13:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat TS ook niet zelf werkt, maar meer meeloopt op het werk om te zien wat het inhoudt.
Ik las "meedraaien/kijken". Dat kan prima in een proeftijd. Daar is ie mede voor bedoeld.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:58:54 #23
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_188991767
Het maakt nogal een verschil of je thuis zit (uitkering of net van opleiding etc) of dat je full-time werkt. Want ik zou er geen vrij voor willen nemen/opofferen in het geval ik full-time aan het werk ben.

Kijk, waar je werkgever een probleem mee heeft is dat hem het volgende al een paar keer is gebeurt: Iemand tekent een contract en komt er met 1 dag al achter dat het zijn werk niet is, en zegt "ik kom niet meer". Dan heb je heel veel papieren rompslomp als werkgever voor 1 dag waar je niets aan hebt.

Ik zou zeggen, sluit de volgende deal. Je komt 1 dag proefdraaien. Blijf je vervolgens in dienst en maak je je proeftijd vol, dan krijg je een extra verlofdag erbij ter compensatie. Dan zou ik die extra vrije dag (als je hem moet opnemen) er wel in willen steken.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_188991881
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2019 10:40 schreef Lola69 het volgende:
En dan in de Wajong leef blijven hangen ? _O-

Lijkt mij prima TS, als het jou niet bevalt zit je er niet aan vast en je kan de volgende dag weer verder bij je huidige werkgever ^O^
Ik was hier...
pi_188991909
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 16:08 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

En dan in de Wajong leef blijven hangen ? _O-
Zit TS in de Wajong dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')