Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 03:21 |
Etapa 19: Ávila - Toledo, 165,2 km De koers was pas net een paar minuten bezig of AmanuelGebreigzabhierN1Fan kreeg een grote klap te verwerken, Amanuel ligt na een valpartij uit de koers. In een bocht rechtdoor gaan en een verkeersbord dubbel proberen te vouwen is geen aanrader, dat weet Amanuel nu ook. Hij was op weg om als eerste donkere Afrikaan in de top 20 van een grote ronde te eindigen, we zullen nu nog wat langer moeten wachten op dit heuglijke feit. Zonder Amanuel ging de rest verder op een behoorlijk ongecontroleerde manier. De eerste kilometers werd er nogal veel aangevallen, waarbij het eigenlijk alleen Wout Poels was die echt weg wist te rijden. Hij reed de hele eerste klim op kop, terwijl ze achter hem steeds in verschillende samenstellingen naar hem toe probeerden te rijden. In de afdaling van de Puerto de Navacerrada sloot een achtervolgende groep uiteindelijk wel aan bij Poels, met in die groep jongens als Geoghegan Hart, Higuita, Meintjes en bergkoning Bouchard. Richting de volgende klim van de dag viel het in het peloton wat stil, na een snelle openingsfase werd de orde weer hersteld door de Jumbo's. Ze hadden Powless vooruitgestuurd toen Oliveira en Fraile in de aanval gingen, tijdens deze rit zat het tactische plan beter in elkaar. De eerste beklimming van de Morcuera werd daardoor wel vrij saai, er gebeurde voorlopig niet heel veel. Ook de afdaling en het stuk in het dal waren het aanzien eigenlijk niet waard, hoewel we vooraan zagen dat Meintjes en Koch waren weggereden uit de kopgroep. Tijdens de tweede beklimming van de Morcuera werden deze jongens weer ingelopen, terwijl we in het peloton zagen dat Trek begon te rijden. Ik snap nog steeds niet waarom, maar ze deden het echt. Even later nam Astana het commando over en het tempo ging flink omhoog. Meteen bleef er maar een kleine groep over, terwijl de voorsprong van de koplopers gevoelig slonk. Na het werk van zijn ploeggenoten moest Lopez wel wat doen, dus ging hij in de aanval. Hij kreeg een kleine voorsprong, maar reed nooit echt ver weg. Roglic had nog wat knechten over en ook Movistar beschikte over wat manschappen. In de afdaling en het stuk in het dal richting de laatste klim van de dag werd het kleine gat dat Lopez gecreëerd had toch weer gedicht. Ondanks beulswerk van Fraile kwam de groep met Valverde en Roglic toch terug. Lopez had ondertussen wel een groot deel van de voormalige kopgroep ingehaald, iedereen op één man na. In de afdaling van de tweede beklimming van de Morcuera was Sergio Higuita weggereden bij de rest. Hij smeet zichzelf naar beneden en keek niet meer om. Met een voorsprong van ongeveer een minuut begon hij aan de Cotos. Omdat Lopez weer was gegrepen viel het tempo wat weg in de groep der favorieten. Jumbo reed wel op kop, maar niet echt hard. De voorsprong van Higuita groeide naar anderhalve minuut, het begon er goed uit te zien voor de kleine Colombiaan. Het begon er ook goed uit te zien voor Roglic, zijn ploeg had de situatie onder controle. Al moesten Kuss en Powless wel lossen toen Lopez nog eens in de aanval ging. Ook Quintana en Pogacar kwamen in de problemen, Pogacar blijkt dan toch een mens te zijn. Voor Lopez het signaal om door te rijden, met Valverde, Roglic en Majka in zijn wiel. De mogelijkheid om dichter bij het podium te komen was er plotseling, dus zette hij alles op alles om Quintana en Pogacar op een zo groot mogelijke achterstand te zetten. Op de klim leek Pogacar de schade te kunnen beperken, maar na de klim volgde er een vlak stuk van zeven kilometer. Daar begaf de brommer van de Sloveen het helemaal, hij werd bijgehaald door een groepje met daarin Quintana en Meintjes. Higuita had ondertussen nog steeds een voorsprong van een kleine minuut, hij gooide zich nog eens naar beneden in de afdaling van de Navacerrada. Lopez deed alles wat hij kon en Roglic nam daarachter een paar keer over, maar veel dichter kwamen ze niet. In de laatste kilometers van de rit ging het vals plat omhoog en daar leek Higuita wat stil te vallen, maar gelukkig hield hij vol tot het eind. Met een kleine voorsprong kwam hij na een buitengewoon knappe solo van meer dan 50 kilometer als eerste aan in Becerril de la Sierra. Een fantastische overwinning voor de jonge Colombiaan, het is hem gegund. Roglic won daarachter het sprintje voor de tweede plaats en pakte nog wat bonificatieseconden mee waardoor hij iets uitliep op Valverde en de rest. Quintana en Pogacar verloren meer dan een minuut, de rest verloor nog veel mee. Als we naar het algemeen klassement kijken zien we dat Lopez goede zaken heeft gedaan, hij is Pogacar voorbij en komt dicht in de buurt van Quintana. Het podium lonkt. Roglic kan ondertussen alweer een dag afstrepen, nog twee lastige dagen te gaan. De eerste van die twee lastige dagen lijkt op papier niet zo lastig te zijn. Het lijkt een relatief vlakke rit van Ávila naar Toledo, met slechts 1700 hoogtemeters. Normaal komt een sprintersrit in de Vuelta wel aan minimaal 2000 hoogtemeters, maar dat zelfs nu niet eens. Toch kunnen we meteen een paar kanttekeningen plaatsen. Het weer kan hier net als in Guadalajara een rol gaan spelen, bovendien is de finale behoorlijk lastig. Na een technisch rondje in en rond Toledo moeten we in de laatste kilometer behoorlijk steil omhoog in een straat waar kasseien liggen. De Spanjaarden hebben weer wat moois weten te verstoppen in het parcours. Ávila is de plaats van vertrek, een stad met 58.000 inwoners in Castilla y León. Ávila is bovendien de hoofdstad van de gelijknamige provincie, waarbij als verdere bijzonderheid wordt aangetekend dat het de hoogstgelegen provinciehoofdstad van Spanje is. Sowieso is het met 1127 meter boven zeeniveau een van de hoogstgelegen steden van Spanje, voor zover iemand daar waarde aan hecht. Ávila is vooral bekend vanwege de stadsmuren. Die muren zijn in totaal meer dan 2,5 kilometer lang, het oude stadscentrum is volledig omringd. Naast de stadsmuren valt natuurlijk ook de kathedraal op, vooral omdat deze deel uitmaakt van de stadsmuur. Het geheel staat natuurlijk op de werelderfgoedlijst van UNESCO, ook de 100 andere kerken van Ávila prijken op de lijst. Het is een mooie, prachtige stad. Ook in het oude centrum valt er genoeg te zien, het draait hier niet alleen om de muren. Als je die muren van een afstandje goed wil bekijken moet je naar de mirador de Los Cuatro Postes, vanaf deze locatie is het zicht op de stad schitterend. Ávila is een stad met een grote historie in de Vuelta, de koers kwam hier enorm vaak langs. Voor het laatst in 2015, toen werd een rit die naar de vluchters ging gewonnen door Alexis Gougeard. De potige Fransoos was toentertijd iets beter in vorm, de laatste tijd lijkt het nergens op. In 2015 gingen we naar Ávila daags voor de rit die we gisteren grotendeels hebben afgewerkt. In de lastige finale wist Tom Dumoulin een paar seconden weg te rijden van Aru, toen dachten we nog dat hij eventueel de Vuelta kon winnen. In alle jaren tussen 2015 en 1999 was een aankomst in Ávila een prooi voor de vluchters. Zo zagen we onder meer Phil Deignan, Luis Perez, Nicki Sorensen en Vicente Garcia Acosta hier winnen. Dat was totaal anders in 1999, toen zagen we een magistrale demonstratie van Frank Vandenbroucke. Zodra de straat omhoog begon te lopen in Ávila reed Vandenbroucke weg op de kasseien. Niemand kon hem volgen, op grootse wijze haalde hij de overwinning binnen. Dit deed hij vooral om indruk te maken op de vrouw waar hij gedurende die Vuelta verliefd op werd, enfin, dat verhaal mag bekend verondersteld worden. Ávila is ook de geboortestad van Jesus Hernandez, een van de boezemvrienden van Alberto Contador. Dankzij zijn vriendschap met Contador was Jesus veel te lang prof. Hij werd overal mee op sleeptouw genomen en zelfs na zijn carrière gaat dat door. Jesus is momenteel ploegleider bij Kometa, de opleidingsploeg van de broers Contador en Basso. Ook Julio Jimenez is afkomstig uit Ávila, deze man die drie keer de bolletjestrui won in de Tour had als bijnaam de uurwerkmaker van Ávila. De renners gaan van start in een willekeurig straatje in het centrum van Ávila, op de achtergrond zien ze de imponerende stadsmuur al liggen. Ook een van de bekende stadspoorten ligt in het zicht, de Puerta del Carmen. In totaal zijn er negen poorten, 88 torens en 2500 kantelen. De muren hebben een dikte van 3 meter en een gemiddelde hoogte van 12 meter en je kan over de helft van deze muren lopen. Pik je toch weer even mee. ![]() ![]() Tijdens de neutralisatie rijden de renners een rondje door het prachtige middeleeuwse Ávila. Buiten de stad komen we buiten de bekende toegangsweg van en naar Ávila terecht. Zodra de rit officieel begint gaan we meteen klimmen naar de top van de Alto de la Paramera, de klim die meestal van de andere kant bedwongen wordt als er een rit aankomt in Ávila. Dat was in 2015 zo, in ieder geval. Nu gaan we dus van de andere kant omhoog, over een enorm brede weg. Van de andere kant is de klim al niet zo interessant, maar dit stelt helemaal niets voor. Het gaat een kleine 13 kilometer omhoog aan 2,7% gemiddeld, heel imponerend is het niet. Direct vanuit de start gaat het na een paar vlakke meters aan 5,8% omhoog. Daarna volgt er een kilometer aan 6,5%, waarna de klim weer afzwakt. We rijden over een kaarsrechte weg door een volkomen leeg landschap, de wind kan tijdens deze aanvangsfase ook weer een rol gaan spelen. Na een vlakke kilometer en twee kilometer in licht dalende lijn gaat het daarna weer een kilometer aan 4% omhoog. Vervolgens is het weer een kilometer vlak, waarna het zowaar een keer aan 7% omhoog gaat. Na een kilometer aan 4% gaat het daarna weer kort een kilometer naar beneden, waarna het na een vlakke kilometer nog een tijd aan 4% omhoog zal gaan richting de top van de klim. Die top bereiken we na 13 kilometer, de waarschijnlijk vrij betekenisloze beklimming van de derde categorie zit er dan op. Een paar sterke vluchters kunnen op de paar steilere stroken misschien wegrijden, verder hoeven we hier denk ik niet veel actie te verwachten. Tenzij het waait, dan kun je maar beter wel op je hoede zijn. Na de klim gaat het vervolgens een kilometer of 17 naar beneden, nog steeds over dezelfde brede weg. De eerste paar kilometer van de afdaling gaat het tussen de 4 à 6% naar beneden, over een behoorlijk rechte weg. Niet echt een boeiende afdaling dus, maar onderweg passeren we wel een boeiend dorp. Na 21 kilometer koers rijden we door El Barraco, een heus wielerbolwerk. In de jaren '80 richtte Victor Sastre hier een wielerschool op, die werd vernoemd naar Angel Arroyo. Arroyo was afkomstig uit El Barraco en hij was lang het bekendste wielerexponent van deze stad dankzij een tweede plaats in de Tour van '83. Hij won ook bijna de Vuelta van '82, maar door een positieve dopingtest kreeg hij tien minuten tijdstraf en werd hij slechts 13e, in plaats van eerste. Bij de fietsschool zijn meerdere bekende renners opgeleid, waaronder Jose Maria Jimenez. De geliefde en betreurde Chava was ook afkomstig uit El Barraco en kon dus een goede opleiding genieten in zijn eigen dorp. Een aantal jaar reed hij de sterren van de hemel, tot zijn depressies en verslavingen de overhand begonnen te krijgen. Het liep helaas al heel snel bijzonder slecht af. In de jaren na Jimenez werden ook Mancebo en Lastras opgeleid in El Barraco, hoewel ze allebei niet uit het dorp afkomstig zijn. Ook Carlos Sastre, de zoon van Victor, heeft hier zijn opleiding genoten. Hij groeide op in een voorstad van Madrid, maar trok op zijn 18e naar El Barraco om wielrenner te worden. Dat is best aardig gelukt, dunkt me zo. Tegenwoordig resideert Sastre overigens in Ávila, de startplaats van vandaag. En dan komt de moeder van Pierre-Emerick Aubameyang ook nog eens uit El Barraco! ![]() ![]() Ook jongens als Oscar Pujol, Diego Rubio en Jaime Roson zijn bekend met deze omgeving, zij werden eveneens door Victor Sastre opgeleid. Victor schijnt nogal anti-doping te zijn, maar die boodschap is dan in ieder geval bij Jaime Roson niet echt aangekomen. Enfin, buiten El Barraco dalen we nog een kilometer of acht verder over een brede weg. Het wordt iets bochtiger, maar deze afdaling blijft enorm eenvoudig. De percentages worden ook steeds lager, aan het eind van de afdaling is het praktisch vlak. Beneden komen we uit bij het Embalse de Burguillo, de renners rijden via een smal bruggetje over dit stuwmeer heen. Daarna komen ze op een bochtige weg langs het meer terecht, de komende tien kilometer zal het een paar keer op en afgaan terwijl we wat draaien en keren. Na een tijdje over een brede weg gereden te hebben pakken we aan de rechterkant de afslag, waarna we de hoofdweg verlaten en via een alternatieve route verder gaan rijden. Deze weg is pas echt bochtig, we blijven continu bezig met draaien en keren langs de boorden van het meer. Het is een vrij slecht weggetje ook, tijdelijk althans. Na een tijdje slaan we rechtsaf en rijden we over de dam van het stuwmeer, aan de andere kant van het meer rijden we over een betere weg verder. Vervolgens gaat het tot aan El Tiemblo een keer of zeven kort omhoog, meestal op een niet echt indrukwekkende manier. We rijden wel door een mooie omgeving, zo langs het water. Veel groen hier, en veel rotsen. Aan het eind van deze weg komen we uit in El Tiemblo, waar we het stuwmeer achter ons laten. In het centrum van El Tiemblo liggen er kasseien op de renners te wachten, kunnen ze vast oefenen. Al kun je deze steentjes niet vergelijken met die in Toledo, zeker omdat het in El Tiemblo ook nog eens licht naar beneden gaat. Een vrij bochtige en technische passage, het peloton zal blij zijn als buiten het centrum een geasfalteerde weg in beeld verschijnt. Die geasfalteerde weg gaan we de komende tien kilometer volgen, tot in San Martin de Valdeiglesias. Het gaat tien kilometer lang zo goed als rechtdoor over een weg die alleen een paar keer onderbroken wordt door een rotonde. Buiten El Tiemblo gaat het drie kilometer een beetje vals plat omhoog, zonder erg. Daarna gaat het twee kilometer naar beneden, waarna het richting San Martin weer heel minimaal vals plat omhoog zal lopen. We rijden door terrein dat niet helemaal open is, er staan hier redelijk wat bomen. Toch kan de wind hier wel aardig hard blazen, maar zonder wind wordt dit een saai deel van de rit. San Martin de Valdeiglesias bereiken we na 51 kilometer, ze hebben hier een kasteel. ![]() We hebben inmiddels Castilië en Leon verlaten en bevinden ons weer in Madrid, het is maar dat je het weet. De passage in San Martin de Valdeiglesias is redelijk bochtig, we komen ook weer wat rotondes tegen. Buiten de stad rijden we een kilometer of 17 vooral rechtdoor richting Sotillo de la Adrada. De weg is breed en een aantal kilometer zo goed als vlak, al begint het na een tijd wat vals plat omhoog te lopen. Na een rotonde komen we uit in Navahonda, waarna het een kilometer of vijf een beetje omhoog gaat. Alleen de laatste kilometer van deze vijf is het een klein beetje spannend, dan gaat het tijdelijk aan een procentje of vijf omhoog. Na de klim, die richting het einde zelfs nog wat steiler wordt, komen de renners uit bij een rotonde. Voorbij deze rotonde gaat het een kilometer of drie in licht dalende lijn rechtdoor verder, terwijl we ons in een behoorlijk groene omgeving bevinden. Veel bomen hier, de wind staat tijdelijk buitenspel. Na nog een paar vlakke kilometers en de doortocht in een paar kleine dorpjes komen we na 70 kilometer koers uit in Sotillo de la Adrada. In dit stadje slaan de renners linksaf, waarna ze over een weg met een aantal rotondes koers zetten richting het zuiden. Ook weer een brede weg, maar deze is een stuk bochtiger. Glooiender ook, het gaat de komende kilometers wat op en af. Na een vlak stuk van twee kilometer gaat het een kilometer omhoog aan 5%, daarna volgt er een korte afdaling en een vlak stuk waarna we nog eens vier kilometer mogen klimmen. Langs het Spaanse struikgewas gaat het vier kilometer aan ongeveer 4% omhoog. Na dit niet zo boeiende klimmetje gaat het na een vlakke kilometer ook weer vier kilometer naar beneden, richting Cenicientos. Totaal geen interessante afdaling, net zoals Cenicientos ook niet echt een boeiend dorp is. Al hebben ze hier in de heuvels buiten het dorp wel een opvallende steen staan, de Piedra Escrita. Een granieten steen met Romeinse inscriptie, gaaf! Buiten Cenicientos fietsen we enigszins richting de steen, maar we komen er niet langs. ![]() De weg die we volgen voorbij Cenicientos is een bochtige, de bochten volgen elkaar zonder moment van rust op. Het is een paar kilometer zo goed als vlak, waarna er weer een nieuw stuk in dalende lijn volgt. Een kilometer of vier gaat het op niet al te heftige wijze naar beneden, terwijl we Madrid verlaten en Castilla-La Mancha betreden. Dit stuk in dalende lijn kent na een volkomen recht begin toch nog een paar lichtelijk uitdagende bochtjes, vlak voor we Paredes de Escalona bereiken. Vlak voor we dit dorp binnenrijden zien we vanaf iets grotere hoogte in de verte al een dorre woestenij liggen, daar moeten we na Paredes de Escalona doorheen gaan fietsen. Buiten het dorp gaat het vier kilometer zo goed als rechtdoor, terwijl er in de omgeving totaal niets is. Een paar verdwaalde bomen en dor gras, dat is het. Aan het eind van deze volledig vlakke weg komen we uit in Escalona, na 96 kilometer koers. In Escalona gaat het na een bocht naar rechts een paar meter naar beneden, vervolgens rijden we langs de restanten van een oude stadsmuur. Niet veel later komt ook het lokale kasteel in beeld, we fietsen direct naast dit opvallende bouwwerk. De kant van het kasteel die de renners gaan zien is mooi, maar ook de andere kant mag er zijn. Je zou het niet zeggen als je in het dorp rondrijdt, maar het ligt op een heuvel naast de rivier Alberche. Het kasteel torent hoog boven de rest van de omgeving uit. We hebben inmiddels 96 kilometer afgewerkt, voorbij het kasteel slaan we even verderop scherp linksaf waarna we via een wat smallere brug over de rivier rijden. Aan de andere kant van de brug slaan de renners rechtsaf, vervolgens rijden ze 12 kilometer min of meer rechtdoor over een brede weg richting Maqueda. Deze weg is niet volledig vlak, na een vlakke kilometer gaat het drie kilometer vals plat omhoog. Vervolgens gaat het kort naar beneden, waarna het nog eens een kilometer of vier vals plat omhoog gaat. Het terrein is hier weer wat meer open, als het waait kan dat weer invloed gaan hebben. Omdat ik me niet kan inhouden heb ik maar even gekeken, in deze omgeving gaat het waarschijnlijk waaien én regenen. Staat op een bepaald moment nog schuin in de rug ook. Misschien krijgen we wel weer waaiers, zou natuurlijk fantastisch zijn. Kan iemand Eddy en de Nier bellen? Vlak voor we Maqueda binnenrijden slaan we linksaf, daarna rijden we rechtdoor dit dorpje in. Naast een opvallende kerk hebben ze ook hier een kasteel, waar tegenwoordig blijkbaar de Guardia Civil zit. Daardoor is het buitenste deel van het kasteel goed bewaard gebleven, ik weet alleen niet echt wat ze met het binnenste gedeelte gedaan hebben. ![]() ![]() Inmiddels hebben de renners 110 kilometer afgewerkt, het is nog iets meer dan 50 kilometer fietsen tot de finish. Na de tocht door Maqueda komen de renners uit bij een rotonde, waar ze linksaf slaan. Direct daarna volgt de volgende rotonde, waar ze rechtdoor mogen. Vervolgens rijden we weer een aantal kilometer rechtdoor langs de weidse velden. Het terrein ligt hier weer volledig open, terwijl de wind ook hier goed zou kunnen staan. Na vier kilometer rechtdoor gereden te hebben over een weg die steeds wat vals plat omhoog gaat komen de coureurs kort achter elkaar twee rotondes tegen. Bij de eerste gaan we rechtdoor, bij de tweede meer naar links. Daarna rijden we rechtdoor richting Val de Santo Domingo, nog steeds over een weg die wat vals plat omhoog gaat. Buiten het dorp gaat het nog een kilometer langer vals plat omhoog, we rijden nog steeds rechtdoor. Ook als het twee kilometer naar beneden gaat verschijnen er geen bochten. Het eerstvolgende obstakel is een rotonde, net buiten Torrijos. Na deze rotonde rijden we rechtdoor het dorp in, waar er nog meer rotondes op de renners wachten. Een stuk of zeven, in een paar kilometer tijd. Altijd lachen, natuurlijk. Er zitten wel een paar mooie rotondes tussen, met hele kunstwerken in het midden. Als je het doet moet je het ook goed doen, dat spreekt voor zich. Buiten Torrijos slaan we bij de laatste rotonde rechtsaf, we rijden een paar meter omhoog over een viaduct en daarna gaat het 2,5 kilometer rechtdoor tot aan de volgende bocht. Ook hier is het terrein weer open, alsof het verboden is iets met dit stukje Spanje te doen. Als we de volgende bocht bereiken slaan we linksaf, er wordt nu koers gezet richting de tussensprint van de dag. De komende zeven kilometer rijden we over een bijna volledig rechte weg in licht dalende lijn door de kale Spaanse velden. Ook hier kan de wind weer gunstig staan, ik begin voorzichtig de naam Jon Aberasturi door te strepen. Na de vrij lange tocht door het Spaanse niets komen we na 134 kilometer uit in Albarreal de Tajo. In dit nietszeggende dorpje vindt op 31 kilometer van de streep de tussensprint plaats. Een sfeerbeeld van de omgeving waar de renners zich nu bevinden: ![]() De passage in het dorp zelf is wat bochtiger en smaller, er liggen hier ook wat vervelende drempels. Gelukkig is het maar een klein dorp, dus bevinden we ons al snel weer in de Spaanse velden. De komende twee kilometer is de weg iets bochtiger, maar na een bocht naar links gaat het weer vrolijk drie kilometer rechtdoor langs het niets. Of nouja, er is wel iets. We fietsen in de buurt van de Taag, de langste rivier van Spanje. Tajo, in het Spaans. De rivier gaan we de komende kilometers volgen, het terrein wordt daardoor iets groener en het gaat ook een paar keer op en af. Aan het eind van het stuk rechtdoor slaan we linksaf een weg in die omhoog begint te lopen. Na een steile strook is het even vlak, waarna het vervolgens twee kilometer aan iets meer dan 3% omhoog gaat. Niet heel boeiend, toch vervelend voor de sprinters. Na dit klimmetje gaat het een kilometer of drie naar beneden over een enorm brede en niet al te bochtige weg, we rijden het land van de wijngaarden binnen. Als de afdaling voorbij is zal het een kilometer of drie zo goed als vlak zijn, tot we weer eens op een rotonde stuiten. Hier gaan we schuin naar links, waarna we een tijdje praktisch naast de Taag gaan fietsen. Deze weg is mooi, aan de ene kant zie je de rivier en aan de andere kant een aantal rotswanden. Het is hier ook relatief vlak, op een kort klimmetje van een halve kilometer na. Op deze weg komen we ook weer een rotonde tegen, verder gaat het wel drie kilometer zo goed als rechtdoor. Aan het eind van deze weg slaan we bij de volgende rotonde linksaf, daarna rijden we een kilometer rechtdoor tot aan de volgende rotonde. Een halve kilometer verder komen we de volgende rotonde tegen, ook hier gaan we weer rechtdoor. Daarna rijden we over een brug de stad Toledo binnen, de finale kan beginnen. ![]() Aan de andere kant van de brug komen we meteen de volgende rotonde tegen. Hier moeten we naar links, waarna we bij de volgende rotonde die bijna direct volgt naar rechts gaan. Het wordt een technische en bochtige finale, al mogen de renners na deze rotonde bijna een kilometer rechtdoor rijden over een brede en vlakke weg. Het peloton bevindt zich op een kilometer of tien van het eind, het rondje door Toledo is best lang. Na het rechte stuk komen we weer uit bij twee rotondes, bij de eerste gaat het rechtdoor en bij de tweede schuin naar rechts. Na deze bocht gaat het een halve kilometer omhoog aan 4%, terwijl we langs het Hospital de Tevera rijden, een eeuwenoud ziekenhuis dat eerder op een klooster lijkt. We komen weer een rotonde tegen en slaan rechtsaf, waarna we de stadsmuren en de stadspoort van Toledo in beeld zien verschijnen. Vrij snel slaan we weer rechtsaf, waarna we uitkomen bij een rotonde waar we rechtdoor moeten. Vervolgens rijden we in dalende lijn de stad weer uit over een opvallend gekleurde brug. Aan het eind van de brug slaan de renners linksaf, daarna rijden ze over een bochtige weg langs de oude Puente San Martin. De weg begint vrij snel omhoog te lopen, op vijf kilometer van het eind gaat het na een stukje vals plat plotseling 500 meter omhoog aan 10%, toch vrij vervelend. Na een bocht naar links komen we uit bij een rotonde, waar we schuin linksaf slaan. We komen op de bochtige en glooiende panoramaweg terecht, waar we links steeds een mooi uitzicht hebben over de stad. De weg is een halve kilometer vrij vlak, waarna er een korte afdaling volgt. Vervolgens gaat het een meter of 300 omhoog aan 6%, waarna er een uitlopertje vals plat omhoog volgt. Op een kilometer of vier van het eind gaan we naar beneden duiken, in het begin komen de renners meteen een scherpe bocht naar links tegen. Langs de Taag komen ze nog een aantal bochten tegen, maar erg lastig is het niet. Het blijft naar beneden gaan, ook als we op twee kilometer van het eind rechtsaf slaan. We komen uit bij een rotonde, waar we rechtdoor gaan. Dit brengt ons naar de volgende rotonde, waar een terugdraaiende bocht naar links volgt. Over een brede en vlakke weg rijden we de stad weer in, waarna we bij de volgende rotonde linksaf slaan. Na een flauwe bocht naar links en eentje naar rechts betreden we de laatste kilometer, de lastige laatste kilometer. De weg begint al voorzichtig omhoog te lopen, na de bocht naar rechts rijden we ook al een paar meter of de steentjes. Als we bij een splitsing van de weg rechts aanhouden mogen we weer tijdelijk over het asfalt rijden, terwijl de weg stevig omhoog loopt. Na een scherpe, terugdraaiende bocht naar rechts verruilen we het asfalt definitief voor de steentjes, terwijl het steeds steiler omhoog begint te lopen. In totaal komen we in deze laatste kilometer aan 700 meter aan 8%, waarvan 500 op kasseien. Alsof dat nog niet lastig genoeg was is het ook nog eens erg technisch. Na de bocht naar rechts slaan we niet veel later twee keer kort linksaf, waarna we onder een tunneltje doorrijden. Een paar meter later rijden we over deze tunnel heen, na een lange doorlopende bocht naar links. Eenmaal boven slaan we nog een keer linksaf en dan gaat het in de laatste meters nog een keer steil omhoog, nog steeds over de stenen. Spectaculair, maar of het helemaal verantwoord is... ![]() ![]() ![]() Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: We zijn in Toledo vanwege één persoon in het bijzonder. Natuurlijk, Federico Bahamontes. De Adelaar van Toledo is de enige reden dat we hier zijn. Dit jaar vieren we het feit dat hij zestig jaar geleden de Tour won. Volgens de lokale burgemeester is Bahamontes onvermijdelijk. Een van de meest iconische figuren uit de sport, degene die Toledo decennia lang op de kaart heeft gezet. En dan schijnt het nog een aardige man te zijn ook, daarom speciaal voor hem weer eens een aankomst in Toledo. Bahamontes is tegenwoordig 91 jaar, voor een wielrenner is dat bijzonder oud. Ter ere van zijn persoontje staat er ook een standbeeld langs de panoramaweg waar de renners in de finale passeren. Al schijnt het zo te zijn dat niet iedereen fan is van Bahamontes, het standbeeld staat er pas een paar dagen weer nadat het wegens vandalisme gerestaureerd moest worden. Toledo is een stad met 84.000 inwoners, gelegen in het absolute hart van het Iberisch schiereiland. Tactisch gesitueerd aan de Taag werd het al snel een belangrijke stad, tegenwoordig is het de hoofdstad van de provincie Toledo en de regio Castilla-La Mancha. Toledo is een van de oudste steden van Spanje, alle bevolkingsgroepen zijn hier dus zo ongeveer geweest. Het was de hoofdstad van de Iberische Carpetani, later kwamen de Romeinen langs en daarna was het onder de Visigoten opnieuw hoofdstad. Ook de Moren kwam hier op bezoek en later is het zelfs nog een zelfstandig koninkrijk geweest, dat floreerde door wapenfabricage, en de zijde- en wolindustrie. Volgens de burgemeester is Toledo goddelijk, groots, eeuwig, monumentaal en altijd Toledo. Dat zijn teksten. Daarna gooit ze er nog een hoop superlatieven uit, het is een enthousiast vrouwtje. Al valt dat wel te begrijpen, want Toledo is een belachelijk mooie stad. Vergelijkbaar met Ávila, ook hier komen we veel stadsmuren en stadspoorten tegen. Daarnaast beschikken ze hier ook over een kicken kathedraal en tal van andere kerken. Kloosters, ziekenhuizen, bruggen, qua pracht en praal houdt het niet snel op. Het Alcázar van Toledo is ook de moeite waard, gelegen op het hoogste punt van Toledo. Er staan ook wat paleizen hier, Palacio de Galiana is bijvoorbeeld de moeite waard. Gooi er nog een sloot musea bij en je bent zo ongeveer klaar. Door alle verschillende overheersers kom je in Toledo ook veel verschillende bouwstijlen tegen. Gotisch, renessaince, mudejarstijl, het kan hier allemaal. KUNST, staat met hoofdletters in het roadbook. Toledo is gewoon heel erg mooi, is de korte samenvatting. Niet voor niets staat de hele zooi op de werelderfgoedlijst van UNESCO. ![]() Oja, de Vuelta is best vaak in Toledo geweest. Acht aankomsten, de laatste in 2010. Toen won Gilbert na een lastige finale, wel een andere finale dan nu. Een jaar eerder won David Millar een tijdritje in deze stad en een jaar daarvoor won Bettini een rit in lijn. Plots zaten we drie jaar achter elkaar in Toledo, terwijl we de 20 jaar daarvoor en de bijna tien jaar daarna hier niet meer zijn geweest. Goed, dat verder terzijde. In startplaats Ávila wordt het niet echt goed weer. Overdag slechts 19 graden, veel kans op regen en een redelijk stevige bries vanuit het oosten. Tijdens het begin van de rit staat de wind dus vooral tegen of schuin op kop, het nodigt niet direct uit tot een snelle aanvangsfase. Gedurende de rit komt de wind steeds gunstiger te staan, terwijl het ook steeds harder gaat waaien. In combinatie met de regen kan het daardoor wel eens een verraderlijke rit worden. We rijden vaak genoeg door open gebieden, over brede en rechte wegen. Het kan zomaar een keer ergens gaan breken als er een ploeg bij de zaak is. Roglic heeft dus een dik probleem. In Toledo wordt het iets warmer, 24 graden in de middag. Wel redelijk veel kans op regen ook, het gaat waarschijnlijk een natte dag worden. Redelijk veel wind, ook vooral uit het oosten. Kan zorgen voor een iets tragere finale. Ik zou zeggen dat vooral het middelste gedeelte van de rit een verhoogd risico op waaiers met zich meedraagt, van het begin en het eind hoeven we het niet te hebben. De vrij korte rit begint relatief laat, om 13:34. Sporza en Eurosport zijn er om 15:00 bij, zoals we gewend zijn. De aankomst wordt verwacht tussen 17:24 en 17:48, zou het wat uitmaken? ![]() Dit is nog best een ingewikkelde rit om te voorspellen. Om meerdere redenen. Deel 1: Het weer. Wat gaat het weer doen? Als het echt hard gaat regenen en waaien dan wordt dit een totaal andere rit. Als de weerberichten een beetje kloppen gaan we een paar keer wind vanuit een gunstige richting krijgen terwijl het terrein open is. Kans op waaiers dus. Als dat zo is gaan we weer naar een masterclass van Quick Step kijken en krijg je een verloop zoals in de rit naar Guadalajara. Mocht het niet hard of niet gunstig waaien en mocht het met die regen ook meevallen dan krijg je een wat makkelijker te voorspellen rit. Hoewel het nog steeds niet makkelijk is, want dan komen we uit bij deel 2: de aankomst. Die is nog best wel lastig, het is maar de vraag of de sprinters dat gaan overleven. Het zal vooral een kwestie van positionering zijn, als je in die laatste kilometer te ver van achteren zit ben je meteen klaar. Zoveel bochten en dan gaat het ook nog omhoog over steentjes, je moet vooraan zitten. Bennett kan dit net wel of net niet aan, daar valt geen peil op te trekken. Toch verliest hij het qua ploeg alleen al van Quick Step, dat is wel duidelijk. Ik denk dat die ploeg nog een keer het kleed naar zich toe gaat trekken. 1. Gilbert. Net als in 2010, andere aankomst maar de benen zijn net zo goed. Kan op meerdere manieren winnen. Als we weer gaan waaieren zit hij mee, als het een pelotonsprint wordt kan hij hier ook z'n ding doen. Deze rit had hij blijkbaar vooraf ook al aangestipt. 2. Aranburu. Een perfecte aankomst voor Alex. Als het weer hem tenminste een beetje gunstig gezind is. Als we waaiers krijgen zit hij samen met de rest van z'n ploeg in de allerlaatste waaier, vlak voor de bezemwagen. Kans is dus groot dat dit nergens op slaat. En als het niet waait dan gaat het wel mis met de positionering. Nee, dit wordt niets. Waarom doe ik dit? 3. Valverde. Ja lijkt me wel lachen. 4. Bennett. Nee, natuurlijk niet. Maar anders moet ik Boasson Hagen noemen en daar begin ik niet meer aan. 5. Van der Sande. De altijd onsympathieke Tosh van der S. met de verkeerd ingevulde formuliertjes. Wat een lul. ![]() | |
uninvited_guest | vrijdag 13 september 2019 @ 09:38 |
De beschouwingen zijn fantastisch, absoluut ! Maar de voorspellingen zijn 😢. Een paar keer toegepast in mijn Scorito maar dat werd hem maar weinig. Toch heb ik ook vandaag Gilbert op mijn nummero uno. Wie weet ! | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 10:01 |
Gruwelijk weer vandaag als ik zo lees op de interwebz? | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 10:04 |
Sepp 'Oscar Freire' Kuss | |
Koffieplanter | vrijdag 13 september 2019 @ 10:05 |
https://twitter.com/cronoescalada/status/1172254313336442880 @showtimer | |
Immerdebestebob | vrijdag 13 september 2019 @ 10:28 |
Voor goede voorspellingen kijk je op Wielerflits. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 10:40 |
Is dat Bert op de audio? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 10:51 |
Absoluut. Goede moves wel weer van de capibara. Parodie op een coureur. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 10:55 |
Volgens mij voor het eerst dat ik een (ex) renner er over hoor, zou het dan toch een running gag in het peloton zijn? | |
Koffieplanter | vrijdag 13 september 2019 @ 10:58 |
Dat is Bert. De elleboog is ook in het peloton een fenomeen dus. | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 11:54 |
Tijd om navigatie in te bouwen in de Jumbo Superfood Coach app ![]() | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 13:53 |
Deze 11 zijn weg ![]() B. O'connor116TDD + 01h 14' 48'' P. Stetina167TFS + 01h 18' 37'' G. Craddock73EF1 + 02h 08' 15'' D. De La Cruz Melgarejo122INS + 02h 14' 16'' T. Grmay103MTS + 02h 17' 36'' R. Cavagna63DQT + 02h 17' 39'' N. Arndt152SUN + 02h 35' 39'' S. Dillier15ALM + 02h 56' 35'' B. Armirail82GFC + 02h 58' 36'' D. Novak35TBM + 03h 34' 26'' S. Archbold42BOH + 04h 47' 37'' | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 13:55 |
Het tekstverslag meldt overigens Latour i.p.v. Dillier. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 13:56 |
Of Cavagna zich even terug wil laten zakken en het peloton gaan mennen. | |
hhh38 | vrijdag 13 september 2019 @ 13:58 |
Waarom gaat die kut Arend nou weer in de vlucht zitten. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 13:59 |
Lijkt me niet strafbaar. | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 14:02 |
Archbold gelost en opgeslokt door het peloton. | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 14:06 |
Voorsprong meer dan een minuut. Deze 10 gaan voor de ritzege. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:07 |
Lekker voorbarig weer. | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 14:10 |
Ik zie niet echt in wie hier volle bak achteraan gaat rijden. Alleen Bora zou kunnen nu Archbold gelost is, maar of die de hele dag op kop gaan rijden voor een tricky aankomst voor Bennett waag ik te betwijfelen. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:16 |
Als er maar genoeg windgevaar dreigt, zal het voorlopig niet volledig stilvallen. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 14:16 |
Je houdt verder geen rekening met het weer? | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 14:17 |
Kan altijd een rol spelen natuurlijk, maar het hangt er maar net van af hoever ze die vlucht laten rijden. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 14:18 |
De wind staat niet zo gunstig voor waaiers. ZO. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 14:20 |
Hoe kom je bij ZO? | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 14:22 |
https://nl.windfinder.com/weatherforecast/toledo | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:23 |
ccc gaat al rijden | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 14:23 |
Maar we zijn nog lang niet in Toledo. | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 14:23 |
Vreemd, Cyclingpro meldde dat Archbold gelost was en al ingerekend was door het peloton. Die zijn normaal über betrouwbaar, maar ik zie het nergens voorlopig nog terug. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 14:24 |
Voor Jonas? | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 14:24 |
3.14, dit is klaar. | |
Frozen-assassin | vrijdag 13 september 2019 @ 14:25 |
Boeken toe, Herbert gelooft er niet meer in | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:25 |
Nathan Bosberg. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:31 |
Katusha doet ook mee. De blinde paniek is toegeslagen. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 14:32 |
Mooi toch dat er teams willen gaan rijden voor de kans op een verre ereplaats om hun Vuelta te redden. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:34 |
Een kans is een kans. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 14:35 |
Ik juich het ook toe. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 14:37 |
Bora en Caja zien het ook zitten. | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 14:43 |
Daarmee dus ook de bevestiging dat Archbold niet meer in de kopgroep zit. De Vueltasite is weer eens enorm aan het falen ![]() | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 14:46 |
Correction: Silvan Dillier is at the front instead of AG2R La Mondiale teammate Pierre Latour. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 15:04 |
Een langgerekt peloton bij de eerste beelden. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 15:06 |
https://youtu.be/3Tx8OguoW_c?t=46 | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 15:09 |
![]() | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 15:20 |
Het was dus inderdaad straf. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 15:21 |
Trek heeft hoogstpersoonlijk jouw CM karretje in de poep gereden. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 15:30 |
![]() | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 15:31 |
Popovych krijgt van mij geen kerstkaart. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 15:32 |
Maar ze gingen amper harder dan Djumbo getuige de Astana overname. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 15:34 |
Is de wind weggespoeld? | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 15:39 |
Mooi nieuws. | |
Max23 | vrijdag 13 september 2019 @ 15:40 |
Zou het wat uitmaken nu ze toch wel worden gegrepen? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 15:41 |
Karsten, Ávila, aan welke renner denk je dan meteen? Dat kan er eigenlijk maar één zijn. - Carlos Sastre. Hmmm, dat was niet de naam die ik in gedachten had. - Oh, dus het is een raar antwoord? Ik weet toevallig dat Sastre in Ávila woont. Hmmmhmmm, dan snap ik je antwoord. - Maar wie had jij dan in gedachten? Vandenbroucke! - Oh, hmm, nouja. | |
Max23 | vrijdag 13 september 2019 @ 15:42 |
Kijk jij Eurosport ja? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 15:43 |
Ik kijk nu even via de fantastische PLAYER. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 15:43 |
![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 15:49 |
![]() Zoek de drinker. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 15:49 |
Erg mooi dat het altijd sympathieke peloton de altijd vervelende kopgroep geen ruimte gunt | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 15:50 |
Makkie, Wiggins natuurlijk | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 15:57 |
Maaskantje jonguh | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 15:58 |
En de val. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 15:58 |
Veel Astana | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 15:58 |
Roglic staat erbij. | |
Aguero | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Nou Movistar. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Soler gaat rijden? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Heel Jumbo op de grond. | |
Bill_Hillie | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Bennett in de kreukels | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Lopez ook, zal weer eens niet. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Nee Movistar. | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 15:59 |
Gaat het dan toch nog mis. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:00 |
Tony valt toch maar vaak he | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:00 |
Richeze is naakt. | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:00 |
Movistar joh.. het zal ook eens niet | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:00 |
Aiaiai | |
Bill_Hillie | vrijdag 13 september 2019 @ 16:01 |
De koers wacht op niemand Movistar-tactics ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:01 |
1'15 al voor Rogla | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:02 |
Roglic valt ook best vaak overigens.. alleen valt hij nooit heel erg zwaar | |
WAvanBuren | vrijdag 13 september 2019 @ 16:02 |
Movistargoden ![]() | |
Bill_Hillie | vrijdag 13 september 2019 @ 16:03 |
Valverde denkt ook ik ben bijna 40 dus nu het kan moet ik toeslaan ![]() | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:03 |
Zou het dan toch weer misgaan?![]() | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:03 |
Gewoon doorgassen ![]() | |
TheRacingElf | vrijdag 13 september 2019 @ 16:04 |
In de Formule 1 wachten ze ook niet als er iemand gecrasht is, gas er op Movistar! | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:04 |
Jawel? Safety car enzo. | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:04 |
![]() | |
Max23 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:04 |
Astana moet de meubelen redden | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:05 |
Ik voel weer een boete voor Addy aankomen. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:05 |
Die komt nooit meer terug. Daar gaat de Vuelta. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:06 |
Waarom laten ze geen beelden zien van de val? | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:06 |
Zeer dubieus. | |
WAvanBuren | vrijdag 13 september 2019 @ 16:06 |
BMX dan. | |
Scorpion_17 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:06 |
Sympathiek hoor, heel sympathiek movistar | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:07 |
Sluiten wel aan bij een grote groep | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:07 |
2013, toen Belkin zogenaamd al vol aan het geven was, zal diep zitten bij Alejandro. | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:07 |
Dat gebeurde al eens eerder voor Roglic deze Vuelta ![]() (al had hij anders die trui ook wel gehouden waarschijnlijk) | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:07 |
Movistar ga je schamen. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Zeeman-tactics | |
Koffieplanter | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Legendarisch. | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Profiteren van een grote valpartij...sympathiek hoor. ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Werd dat in de daaropvolgende Vuelta niet meteen rechtgezet? | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Zitten er nog snelle mannen voorin? Waar zit Sem? | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Movistar ![]() | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:08 |
Welke QS zitten daar bij Valverde? Erkende hardrijders? | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:09 |
Zijn geen beelden van, heli was het hoekje om. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:09 |
Geen idee eerlijk gezegd, maar zoiets kan zeker nog meespelen nu. | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:10 |
Ze moeten Cancellara nog steeds terugpakken voor die Tourrit naar Luik toen ![]() | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:10 |
Roglic laat die twee mannen voor je werken | |
Aguero | vrijdag 13 september 2019 @ 16:10 |
Misschien moet Primoz even met de portemonnee langs gaan in die groep. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:10 |
Looney is daar, voor drinker Kirby. | |
DeeBee | vrijdag 13 september 2019 @ 16:10 |
Heeft Roglic een groot probleem? | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:10 |
Sem dus bij Roglic, net als Alex. | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:11 |
Wat een losers,Valverde doet wel rustig aan ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:11 |
| |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:11 |
Dat lijkt me inderdaad een goede tactiek in deze situatie. Voor een half miljoen ben je zo weer voorin. | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:12 |
Goh kijk ik even niet ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:13 |
| |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:13 |
Wil je dat nooit meer doen. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:13 |
Astana mag wel een boete verwachten ![]() | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:14 |
Ze stoppen. | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:14 |
Martin officieel abandon | |
Max23 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:14 |
ze stoppen | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:14 |
| |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:15 |
Valverde legt het toch lam | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:15 |
Movistar zag ook dat ze het niet gingen redden waarschijnlijk om Roglic uit de trui te rijden | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:16 |
En nu heeft Movistar plots een groot probleem. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:16 |
We noteren ook even de niet-valpartij van Keldermerckx én zijn aanwezigheid in de voorste waaier. Zou het toch nog goedkomen met hem? | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:16 |
Stybar lijkt mad | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:16 |
Parijs is nog ver. ![]() | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:17 |
Roglic wel gesloopt voor eventuele waaiers straks (al is vooral de vraag of er genoeg wind staat, daar lijkt het niet op) | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:18 |
Waar zijn de rest van de Jumbogoden? | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:18 |
Hopelijk valt buiten Martin de schade mee voor Jumbo-Visma. | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:18 |
Die lagen op de grond | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:18 |
Valverde is ook wereldkampioen schouders ophalen. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:19 |
Nada mas. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:19 |
Fraile wil m stiekem een tik verkopen | |
Scorpion_17 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:20 |
Martin rijdt ook niks meer uit de laatste tijd | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:20 |
Muy strontpot. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:20 |
Koplopers maken plots wel weer kans. | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:21 |
Mhhmhh | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:21 |
Ja, dit was wel de reddingsboei. | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:22 |
Van PCS:
| |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:22 |
Wuyts weer met z'n Evenepoel ![]() | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:24 |
Jumbo dus alleen met Roglic, Powless en Hofstede in het peloton. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:25 |
Wij doen een gebedje voor Gesink | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:27 |
Geen nieuws is goed nieuws... ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:30 |
@wimderon ![]()
| |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:31 |
| |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:31 |
Kan Zeeman in z'n zak steken. | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:31 |
Nooit heeft iemand op arme Piti gewacht ![]() | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:32 |
| |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:32 |
Oud zeer. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:32 |
Shops is populair (terecht). | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:32 |
Alleen jammer dat het al 113e keer is dat ze die rit gebruiken als excuus | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:33 |
Arrieta is niet echt van de goede verhalen. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:33 |
Van een notoire leugenaar als Valverde verwacht ik dezelfde teksten. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:33 |
Ze komen al zes jaar lang terug op die ene rit ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:33 |
Wat vind je van deze?
| |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:34 |
Je kunt niet liegen als je weigert om vragen te beantwoorden ![]() | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:34 |
Maar er was toen geen massale valpartij toch? (2013) | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:34 |
Hij had lek. | |
W.H.I.S.T.L.E | vrijdag 13 september 2019 @ 16:34 |
vrijdag de dertiende was te verwachten | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 16:35 |
En daarna toch nog gevallen? | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:36 |
En Costa moest wachten. ![]() | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:37 |
Tour 2015 was toch ook dat er vooral veel gevallen werd in de aanloop naar de Zeeuwse kilometers waardoor Quintana/Valverde ook op achterstand kwamen tov Froome. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:37 |
In de achtergrond spartelen 2 Jumbo-renners om terug te keren. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:39 |
Wilco zit goed zeg. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:39 |
![]() | |
Aguero | vrijdag 13 september 2019 @ 16:39 |
W-w-w | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:40 |
Laat Jumbo dit nou weer gebeuren? ![]() | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:40 |
Roglic waar ben je. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:40 |
Djumbo ![]() | |
Aguero | vrijdag 13 september 2019 @ 16:40 |
Jakobsen niet mee, dat scheelt voor Roglic. | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:40 |
Dit is niet al te sterk | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:41 |
Haha | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:41 |
Die was sowieso kansloos voor vandaag | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:41 |
Denk dat Addy weer pissen was ipv z'n mannen scherp houden | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:41 |
Pedro is een wereldgozer. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:42 |
Roglic zat net even achterin. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:43 |
Gelukkig was iedereen wakker geschud aldus De Nier https://www.wielerflits.n(...)n-is-wakker-geschud/ | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 16:43 |
Dom. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:43 |
Hij doet er echt alles aan om de Vuelta alsnog te verliezen. | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:43 |
Zou Addy in paniek zijn in de auto dat alles in de soep loopt? | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 16:44 |
Heeft een ton staan op Valverde als winnaar | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:44 |
Dat was hij eergisteren al, denk ik | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:44 |
Zoiets moet het wel zijn. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:44 |
Blijft de wind zo tot Toledo? | |
H.Vviv | vrijdag 13 september 2019 @ 16:44 |
Roglic moet echt gaan verbeteren in het waaierrijden. Zijn grootste minpunt als ronderenner. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:44 |
Ah een bocht | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:45 |
Waarbij hij dit keer ook niemand bij zich heeft die hem daar doorheen kan loodsen | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:45 |
Aranburu of Aberasturi, klein verschil. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:45 |
Ze draaien wel een beetje richting Toledo, denk dat het dan minder gunstig staat. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:46 |
Wilco zat in z'n eentje net voorin. | |
H.Vviv | vrijdag 13 september 2019 @ 16:46 |
Ook dat, maar Roglic laat zich zelf ook makkelijk wegdrukken in het peloton. | |
Jumparound | vrijdag 13 september 2019 @ 16:46 |
maar die waaiers onstaan ook bizar snel. Denk dat als je net met je bek op het asfalt hebt gelegen en je terug hebt gevochten je prio even ergens anders is dan bij de eerstvolgende waaier.... maarja, ik ben dan ook geen prof ![]() | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:47 |
Gewoon Wielco volgen dan was Primoz deze ronde veel verder gekomen op het vlakke | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:48 |
Oh, zeker, was meer als aanvulling bedoeld. Roglic is niet goed in waaierrijden inderdaad, maar dat kun je nog oplossen door iemand continu bij hem te zetten die het op kan lossen, afgelopen Tour bijvoorbeeld Wout die dat deed voor Kruijs. Maar die hebben ze nu niet.. (mede ook door de grote valpartij eerder vandaag uiteraard) | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 16:48 |
Daar zou altijd je prioriteit moeten liggen als je in de leiderstrui rijdt ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 16:49 |
Dat is vrij ambitieus Remi. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:49 |
Remi is niet zo snugger | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:49 |
Cavagna voor de solo ![]() | |
W.H.I.S.T.L.E | vrijdag 13 september 2019 @ 16:49 |
straks begeeft zijn auto het | |
Jumparound | vrijdag 13 september 2019 @ 16:49 |
ja klopt, dat besef ik me ook ![]() Nadeel van de rode trui hebben ![]() | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:49 |
Die is ribbedebie. | |
Jumparound | vrijdag 13 september 2019 @ 16:50 |
roglic gaat maar op kop van het peloton rijden? ![]() | |
H.Vviv | vrijdag 13 september 2019 @ 16:53 |
Kruijswijk is in het waaierrijden een stuk beter dan Roglic. Dat Roglic daarin een stuk minder sterk is zal ook te maken hebben dat hij op latere leeftijd in het peloton is gekomen. Ook met een renner die sterk door het peloton kan rijden gaat Roglic het moeilijk hebben. Zou voor Roglic in ieder geval goed als hij volgend jaar de Ardennenklassiekers zal rijden waar wat meer gewrongen moet worden. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 16:54 |
Hebben jullie ook de hele tijd privacy-meldingen? | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:54 |
Schijnbaar alleen op aaaiphone | |
H.Vviv | vrijdag 13 september 2019 @ 16:54 |
Trouwens een sterke actie van Cavanga. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:54 |
| |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:54 |
Ja. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:55 |
Dit gaat niet samen. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 16:55 |
Remi is wel behoorlijk sterk. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 16:56 |
Wie niet sterk is moet slim zijn. | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:56 |
Wist niet dat hij meedeed deze ronde ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 16:56 |
Te sterk eigenlijk. | |
PSVCL | vrijdag 13 september 2019 @ 16:57 |
Ja en 80 advertenties ![]() | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 16:58 |
GVD gees | |
TheArt | vrijdag 13 september 2019 @ 16:59 |
Meer volk komen? Er rijden al 7 man in het peloton kop over kop. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:01 |
Karsten ![]() | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:03 |
Peloton gaat ze terughalen | |
Marcoss | vrijdag 13 september 2019 @ 17:03 |
Cavagna loopt ook niet snel uit op de rest van de kopgroep, denk dat hij te vroeg is gegaan | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:05 |
Finale is ook best lastig nog, glooiend en wat meer wind tegen. | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 17:06 |
Je kon er op wachten. ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:07 |
Die CCC jongens hebben er wel heel veel geloof in. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:09 |
Ploegen die in groepje 2 vertegenwoordigd zijn kunnen ook maar best beginnen. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:09 |
Remi is alleen op de wereld. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:09 |
Dat wordt weer een prachtige top 10 plek voor Jonas. | |
VoMy | vrijdag 13 september 2019 @ 17:10 |
Dag van Koch. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:10 |
Ik gebied meer ploegen om te werken voor de ritzege van Gilbert | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:11 |
Gisteren wel domme krachten verspeeld. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:14 |
Mhmm mhmm. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:14 |
Zeer mooie waterpartij, geef nu maar beeld van de koers. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:15 |
Toffe brug ![]() | |
Koffieplanter | vrijdag 13 september 2019 @ 17:15 |
Haal die gozer eens terug. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:15 |
De gapende muil van het peloton komt eraan | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:15 |
5.6 of 6, klein verschil. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:16 |
Volgens Jeroen moeten we de GPS maar vertrouwen. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 17:16 |
Was dat Bennett? | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:18 |
Rij eens gauw lek Remi | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 17:19 |
Mooie stad | |
H.Vviv | vrijdag 13 september 2019 @ 17:20 |
Geweldige zege gaat dit worden voor Cavagna ![]() | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:20 |
Ja Trek, dit is te laat. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:22 |
Regiegoden | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:22 |
Goede beelden. Van niks. | |
Steven184 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:23 |
Lekker beeld | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:23 |
Cavagna solobaas ![]() | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:23 |
Lekker steil ![]() | |
El-Stinho | vrijdag 13 september 2019 @ 17:23 |
Jammer dat we hier geen sprint met het peloton hebben. | |
H.Vviv | vrijdag 13 september 2019 @ 17:23 |
![]() ![]() | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:23 |
![]() | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:24 |
Kut regie | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:24 |
Dit was niet afgesproken Sem. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:24 |
Die Patbonus jongens, het is toch wat. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:24 |
De TGV van Clermont-Ferrand, wat een tenenkrommende bijnaam waar Jeroen het keer op keer op keer over heeft als Cavagna voorop rijdt. | |
Koffieplanter | vrijdag 13 september 2019 @ 17:25 |
Bennett kon dit niet aan they said. Die gozer is écht heel goed. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:25 |
Wel goede beelden hebben we gehad van de finale. | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:25 |
Bennett gaat volgend jaar 20 zeges boeken | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 17:25 |
Tony Martin niet goed dus ![]() | |
Bill_Hillie | vrijdag 13 september 2019 @ 17:26 |
Had hem wel getipt als winnaar vandaag ![]() | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:27 |
Dat huis staat gewoon in de fik man ![]() | |
Pino112 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:27 |
Dikke fik | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:27 |
Daar gaat iets niet goed. | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:27 |
Ik mag hopen dat de brandweer gebeld is, de vlammen sloegen er al uit ![]() | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:27 |
Helikopter ontdekt weer een wietplantage | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:27 |
Jonas Koch mooi 16e! | |
Szura | vrijdag 13 september 2019 @ 17:28 |
Aranburu matig | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:28 |
Lekker gewerkt CSC. | |
TargaFlorio | vrijdag 13 september 2019 @ 17:28 |
Die gevechtshelikopter heeft wat Hellfire raketten afgevuurd? | |
johannes_vermeer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:29 |
Een trieste manoeuvre aldus Den Tosh. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:29 |
Cyclingmol is een fraud. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 17:29 |
Goed gezien hoor. | |
skysherrif | vrijdag 13 september 2019 @ 17:30 |
Tosh is niet blij met Movistar | |
heywoodu | vrijdag 13 september 2019 @ 17:31 |
Dit is echt niet goed ![]()
| |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:31 |
Guerreiro ook heel knap 19e. Gasparotto kon dit ook ooit, maar verlangt terug naar de Jumbonus. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:32 |
Hier gaat iets fout? | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:33 |
Battaglin natuurlijk ![]() | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:34 |
Boasson Hagen schitterend 44e. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:34 |
Als je die top 10 ziet is het wonderbaarlijk wat Sem hier laat zien. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:35 |
Als Mezgec het doet gaan mensen rare dingen roepen. | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 17:35 |
Sjeeeesh Tony | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:35 |
Niemand bestudeert dat roadbook meer. | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:36 |
Wimderon met zijn ketonen obessie. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:36 |
Begon als vierde aan de laatste kilometer. (lol) | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:36 |
Die kon dit ooit wel. | |
Hamlapjes | vrijdag 13 september 2019 @ 17:37 |
Beelden van de grote valpartij, dat was een aardige smak. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:37 |
Ketonen. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:38 |
Zeepsop. | |
wimderon | vrijdag 13 september 2019 @ 17:39 |
Knox voor de 32e keer deze Vuelta? Roglic niet gevallen dus (al komt er nog wel een ploegmaat in z'n zij vliegen), MAL ook niet(?) | |
Mani89 | vrijdag 13 september 2019 @ 17:40 |
Toen hij bij Team Sky reet ja. #hint #hint | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:41 |
Ketonen? ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:41 |
Matig uitgevoerde stoppie van de voorste Jumbo. Voor de salto mortale krijgt hij ook een onvoldoende. | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:49 |
Bahamontes ![]() | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:50 |
De adelaar ![]() | |
Rellende_Rotscholier | vrijdag 13 september 2019 @ 17:51 |
Sean Yates, jawel. | |
Momo | vrijdag 13 september 2019 @ 17:53 |
Volgens Bobby daagt De Roog Piti al de hele ronde uit door knipoogjes enzo | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 17:54 |
Niet zo dom lullen Wuyts. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:55 |
Bobbie is een vervelende raddraaier. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 17:56 |
Jammer dat ie zich niet uitspreekt. | |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 17:57 |
Zo dom was alleen Tom. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 17:59 |
Dat was juist mooi. | |
Immerdebestebob | vrijdag 13 september 2019 @ 18:00 |
We zitten nu toch wel op punt waar Valverde hooguit nog een keer een Spaanse 1.1 koers wint. | |
Slobeend | vrijdag 13 september 2019 @ 18:06 |
| |
showtimer | vrijdag 13 september 2019 @ 18:12 |
Oke respect, maar Roglic heeft meer te verliezen. |