abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 september 2019 @ 19:56:18 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188900924
quote:
Harm (47) na jarenlange gevangenisstraf vrijgelaten uit Chinese cel
Harm Fitié uit Almkerk (47) is na een jarenlange gevangenisstraf in China, drie maanden eerder dan verwacht, vrijgelaten. Dat maken familie en vrienden vandaag bekend via een Facebookbericht. Vader Axel Fitié laat in een korte reactie weten dat zijn zoon al sinds 7 augustus terug is in Europa. ,,We hebben ervoor gekozen dat stil te houden om te zien hoe het allemaal loopt.”

De afgelopen jaren heeft vader Fitié samen zijn zoons Franse vriendin Diane Vandesmet en vrienden volop actie gevoerd om Harm terug naar Nederland te krijgen.

De nachtmerrie voor de in Woudrichem en Almkerk opgegroeide Harm en zijn familie begint op 6 mei 2015. Hij werkt in Peking als accountmanager voor het bedrijf Feed Innovation Services, dat zijn vader oprichtte. Samen met zijn Franse vriendin Diane Vandesmet woont hij in een gemêleerde maar sfeervolle wijk in Peking. Op die bewuste dag horen ze ‘s avonds op hun dakterras hun luidruchtige buurman die stomdronken is. Harm gaat er naartoe vraagt of het wat zachter kan. De buurman wordt boos en valt drie meter naar beneden. Zijn vriendin Diane ziet Harm naar het steegje achter hun huis stormen om mond-op-mondbeademing toe te passen. De volgende ochtend overlijdt de buurman alsnog aan de gevolgen van de val en wordt Fitié opgepakt op verdenking dat hij de man geslagen zou hebben.

Onschuldig
Fitié heeft steeds gesteld onschuldig te zijn. De buurman zou volgens hem van het drie meter hoge dakterras zijn gevallen, nadat hij hem had gevraagd stil te zijn. De buurman, die een torenhoog alcoholpromillage bleek te hebben, stond op een plek waar geen hek is. Maar de zoon van de Chinees vertelt een ander verhaal: zijn vader zou hem, net voordat hij buiten bewustzijn raakte, hebben gezegd dat Fitié (‘de buitenlander’) hem had geduwd.

Een jaar na de val wordt Fitié veroordeeld tot twaalf jaar cel. De familie is verbijsterd. ,,De zaak rammelde aan alle kanten’’, stelt zijn vader. Vanaf dat moment zijn familie en vrienden druk uit blijven oefenen.

Ook de Nederlandse ambassadeur in China, Ron Keller, schrikt op dat moment van de uitspraak. Hij zegt de familie alle steun toe, en die komt er ook. Ambassademedewerkers bezoeken Fitié veelvuldig in zijn cel, krijgen geregeld te horen dat hij vaker naar buiten mag en geven de familie het gevoel dat er voor hem gevochten wordt.

Sterke twijfels
Het ministerie van Buitenlandse Zaken krijgt zelfs zulke sterke twijfels bij de rechtsgang, dat het overgaat tot een zeldzame stap: het inschakelen van een vertrouwensadvocaat, die de zaak onderzoekt en er een eigen rapport over schrijft. Nederland doet dat maar een paar keer per jaar, terwijl ruim 2000 Nederlanders in het buitenland gevangen zitten. In China heeft Nederland de maatregel zelfs nog nooit genomen, zegt Daphne Kerremans van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ,,We doen dit alleen als we serieuze redenen hebben om te twijfelen aan een eerlijke rechtsgang. En die hadden we hier.’’

Dat leidt uiteindelijk tot een zaak in hoger beroep in juli 2017. De rechter ziet dan geen bewijs voor voorbedachten rade en veroordeelt Harm Fitié niet voor dood door schuld maar dood door nalatigheid. De celstraf wordt teruggebracht van twaalf naar 4,5 jaar. Op dat moment moest Fitié nog twee jaar en vier maanden uitzitten. Die straf is uiteindelijk met drie maanden ingekort, zodat Fitié begin augustus richting Europa kon reizen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)hinese-cel~abbb1e56/

Bizar verhaal. Als zoiets met een Amerikaan onder Trump was gebeurd dan was dit niet met zijden handschoentjes aangepakt. In zo'n geval moet je gewoon achter je eigen volk staan en bereid zijn om de prijs te betalen om iemand terug te krijgen.

China is sowieso een ongelofelijk kutland dat om de een-of-andere reden met spionage,diefstal, etc altijd te gemakkelijk wegkomt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 september 2019 @ 20:04:00 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188901087
Ik kan me daar bij vlagen best kwaad over maken. Nederland doet veel te weinig om hun burgers in het buitenland te beschermen. Dat hoort er ook bij, niet alleen de lusten.
  woensdag 11 september 2019 @ 20:11:30 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188901228
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:04 schreef BasEnAad het volgende:
Ik kan me daar bij vlagen best kwaad over maken. Nederland doet veel te weinig om hun burgers in het buitenland te beschermen. Dat hoort er ook bij, niet alleen de lusten.
Soms ook weer te veel, zoals drugscriminelen hier hun straf te laten uitzitten en dan eerder vrij spreken.
Deze man is onschuldig en geen crimineel. Waarom niet was druk er achter gezet of wimlex naar China sturen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188901258
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

https://www.ad.nl/binnenl(...)hinese-cel~abbb1e56/

Bizar verhaal. Als zoiets met een Amerikaan onder Trump was gebeurd dan was dit niet met zijden handschoentjes aangepakt. In zo'n geval moet je gewoon achter je eigen volk staan en bereid zijn om de prijs te betalen om iemand terug te krijgen.


Otto Warmbier vergeten?
  woensdag 11 september 2019 @ 20:17:23 #5
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188901305
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Soms ook weer te veel, zoals drugscriminelen hier hun straf te laten uitzitten en dan eerder vrij spreken.
Deze man is onschuldig en geen crimineel. Waarom niet was druk er achter gezet of wimlex naar China sturen?
Sowieso moet je daar wimlex voor inzetten, daar is hij voor.

En die drugscriminelen, dat zijn vaak ook maar simpele smokkelaars, die aan de grond zitten en proberen daaruit te komen door wat mee te nemen in het vliegtuig. Die moet je ook beschermen, je mag fouten maken in je leven. De rest van je leven in een Thaise cel vanwege smokkel is niet menswaardig.
  woensdag 11 september 2019 @ 20:21:14 #6
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_188901366
Risico van t vak als je naar zo’n debiel land verhuisd. Geen medelijden mee
#KICKOUTZP
  woensdag 11 september 2019 @ 20:22:20 #7
479089 wollah
#BLACKLIVESMATTER
pi_188901381
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:17 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Sowieso moet je daar wimlex voor inzetten, daar is hij voor.

En die drugscriminelen, dat zijn vaak ook maar simpele smokkelaars, die aan de grond zitten en proberen daaruit te komen door wat mee te nemen in het vliegtuig. Die moet je ook beschermen, je mag fouten maken in je leven. De rest van je leven in een Thaise cel vanwege smokkel is niet menswaardig.
Risico van het vak. Als je dat doet weet je wat de gevolgen kunnne zijn en als je dan levenslang moet zitten dan wist je dat van te voren. Geen medelijden mee
#KICKOUTZP
  woensdag 11 september 2019 @ 20:23:42 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188901395
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:17 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Sowieso moet je daar wimlex voor inzetten, daar is hij voor.

En die drugscriminelen, dat zijn vaak ook maar simpele smokkelaars, die aan de grond zitten en proberen daaruit te komen door wat mee te nemen in het vliegtuig. Die moet je ook beschermen, je mag fouten maken in je leven. De rest van je leven in een Thaise cel vanwege smokkel is niet menswaardig.
Wel eens, maar deze heeft prio
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188901765
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:17 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Sowieso moet je daar wimlex voor inzetten, daar is hij voor.

En die drugscriminelen, dat zijn vaak ook maar simpele smokkelaars, die aan de grond zitten en proberen daaruit te komen door wat mee te nemen in het vliegtuig. Die moet je ook beschermen, je mag fouten maken in je leven. De rest van je leven in een Thaise cel vanwege smokkel is niet menswaardig.
Tjah al die mensen die doodgaan door een overdosis (of hun leven verpesten) zal je dan ook wel niet als moord zien ook al doen ze het puur om er financieel beter van te worden. Ik vind die straffen in andere landen wel gepast
  woensdag 11 september 2019 @ 20:51:46 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188901821
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:46 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Tjah al die mensen die doodgaan door een overdosis (of hun leven verpesten) zal je dan ook wel niet als moord zien ook al doen ze het puur om er financieel beter van te worden. Ik vind die straffen in andere landen wel gepast
Heb je enig idee hoeveel mensen in Nederland drugs gebruiken? Coke, Amfetamine, GHB, het is niet aan te slepen. Iemand moet dat leveren he. Ook in die landen. Er is een markt voor, dus ook een economie. Net als voor alcohol en voor tabak en voor wiet. Als je elke schakel daarin levenslang wil opsluiten, sluit je de halve wereld op.
pi_188901863
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:51 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoeveel mensen in Nederland drugs gebruiken? Coke, Amfetamine, GHB, het is niet aan te slepen. Iemand moet dat leveren he. Ook in die landen. Er is een markt voor, dus ook een economie. Net als voor alcohol en voor tabak en voor wiet. Als je elke schakel daarin levenslang wil opsluiten, sluit je de halve wereld op. Maar bedoel dat is gewoon een mening, kunnen we lang over praten of kort maar ja
Nou ja alcohol en tabak zijn in vrijwel alle landen legaal of minder illegaal dan (hard)drugs. De halve wereld opsluiten wil ik ook niet maar bij iets wat ik als extreem ervaar, hard-drugs, vind ik het wel gepast.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2019 20:57:14 ]
pi_188901889
Gaat het niet helemaal goed met fok! zijn server trouwens of ligt het aan mijn vpn?
pi_188901928
Nikonlover, verdediger van dictatoriale apenlanden, kom er maar in! Vertel ons hoe fout deze klote-Nederlander was en hoe goed het geweldige China dit heeft afgehandeld!
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_188901936
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:56 schreef LXIV het volgende:
China is sowieso een ongelofelijk kutland dat om de een-of-andere reden met spionage,diefstal, etc altijd te gemakkelijk wegkomt.
Enge mensen ja. Gaan zowel beestachtig me dieren als met mensen om. Toch belette die man dat blijkbaar niet om daar mee te gaan profiteren.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:08:27 #15
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_188902022
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:56 schreef LXIV het volgende:
Nederland doet dat maar een paar keer per jaar, terwijl ruim 2000 Nederlanders in het buitenland gevangen zitten.
:') :') :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:10:45 #16
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_188902055
China is een communistische dictatuur.
Waarom zou je daar in godsnaam naar toe gaan om te wonen/werken?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_188902082
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 1019 21:10 schreef Harvest89 het volgende:
Song-dynastie is een godloze en christen-loze rijk.
Waarom zou je daar in godsnaam naar toe gaan om te wonen/werken?
Wollah, je hebt gesproken vriend.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:26:27 #18
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188902227
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:55 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Nou ja alcohol en tabak zijn in vrijwel alle landen legaal of minder illegaal dan (hard)drugs. De halve wereld opsluiten wil ik ook niet maar bij iets wat ik als extreem ervaar, hard-drugs, vind ik het wel gepast.
Ja, hard drugs, dat is ook xtc en coke. Dat wordt massaal gebruikt en dus ook verhandeld. Het is ook arbitrair, wiet en hasj kunnen ook zwaar zijn. Xtc is vrij onschuldig bij recreatief gebruik. Maar waar het op neerkomt, ik vind drugssmokkel geen zwaar genoeg vergrijp om iemand levenslang op te sluiten in een Thaise cel.
  woensdag 11 september 2019 @ 21:41:14 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188902412
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:26 schreef ArnoldG0342 het volgende:

[..]

Nou nou nou, dat mag ook wel iets minder.
Nou ja, China is een goed voorbeeld hoe een land compleet de verkeerde kant op gaat, dat mag wel gezegd worden. Sterker nog; het moet gezegd worden. China is een verziekt land.
pi_188903019
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 21:41 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Nou ja, China is een goed voorbeeld hoe een land compleet de verkeerde kant op gaat, dat mag wel gezegd worden. Sterker nog; het moet gezegd worden. China is een verziekt land.
Moreel wel. Maar verder? ze zullen rond 2030 de grootste economie zijn.
pi_188903065
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:21 schreef wollah het volgende:
Risico van t vak als je naar zo’n debiel land verhuisd. Geen medelijden mee
Dit
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 11 september 2019 @ 22:33:38 #22
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188903120
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 22:26 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Moreel wel. Maar verder? ze zullen rond 2030 de grootste economie zijn.
Wat wil je hiermee zeggen?
pi_188903140
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 22:33 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Wat wil je hiermee zeggen?
Dat het nogal van je perspectief afhangt of het land de 'verkeerde' kant opgaat.
  woensdag 11 september 2019 @ 22:37:21 #24
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188903184
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 22:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat het nogal van je perspectief afhangt of het land de 'verkeerde' kant opgaat.
Hier gaat het ook de verkeerde kant op, maar China is al bijna 1984.
Vanuit het perspectief van vrijheid dat je als mens hebt is China de hel.
pi_188903236
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 22:37 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Hier gaat het ook de verkeerde kant op, maar China is al bijna 1984.
Vanuit het perspectief van vrijheid dat je als mens hebt is China de hel.
Ja. Maar het is wel belangrijk om te blijven beseffen dat dat dus vanuit ONS perspectief is.

Het zou mij niets verbazen als de meerderheid van de Han-Chinezen het wel best vinden. De collectiviteit zit namelijk heel diep ingebakken. Voor de Oeigoeren is het allemaal wel een pak minder prettig leven.
  vrijdag 13 september 2019 @ 04:16:29 #26
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_188920597
quote:
Op die bewuste dag horen ze ‘s avonds op hun dakterras hun luidruchtige buurman die stomdronken is. Harm gaat er naartoe vraagt of het wat zachter kan. De buurman wordt boos en valt drie meter naar beneden. Zijn vriendin Diane ziet Harm naar het steegje achter hun huis stormen om mond-op-mondbeademing toe te passen. De volgende ochtend overlijdt de buurman alsnog aan de gevolgen van de val en wordt Fitié opgepakt op verdenking dat hij de man geslagen zou hebben.

Onschuldig
Fitié heeft steeds gesteld onschuldig te zijn. De buurman zou volgens hem van het drie meter hoge dakterras zijn gevallen, nadat hij hem had gevraagd stil te zijn. De buurman, die een torenhoog alcoholpromillage bleek te hebben, stond op een plek waar geen hek is. Maar de zoon van de Chinees vertelt een ander verhaal: zijn vader zou hem, net voordat hij buiten bewustzijn raakte, hebben gezegd dat Fitié (‘de buitenlander’) hem had geduwd.
Wat helpt mond-op-mondbeademing nu precies op iemand die 3 meter omlaag valt? Wordt het letsel dan minder? Geneest de opgelopen schedelbreuk dan sneller? Vrij nutteloze actie als het slachtoffer gewoon ademt.

In China heb je zoiets van uit de buurt blijven van mensen die gewond op straat liggen omdat jij anders aangewezen wordt als de veroorzaker. Dit is wel een prachtig voorbeeld daarvan (in die zin dat Fitié iemand aanspreekt, die dan door eigen schuld een dodelijk ongeluk krijgt en de zoon een manier ziet om de schuld naar iemand te verleggen en gezichtsverlies voor zijn familie te voorkomen).
  vrijdag 13 september 2019 @ 08:13:19 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188921070
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2019 04:16 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Wat helpt mond-op-mondbeademing nu precies op iemand die 3 meter omlaag valt? Wordt het letsel dan minder? Geneest de opgelopen schedelbreuk dan sneller? Vrij nutteloze actie als het slachtoffer gewoon ademt.

In China heb je zoiets van uit de buurt blijven van mensen die gewond op straat liggen omdat jij anders aangewezen wordt als de veroorzaker. Dit is wel een prachtig voorbeeld daarvan (in die zin dat Fitié iemand aanspreekt, die dan door eigen schuld een dodelijk ongeluk krijgt en de zoon een manier ziet om de schuld naar iemand te verleggen en gezichtsverlies voor zijn familie te voorkomen).
Jammer dat Chinezen geen geweten hebben
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  vrijdag 13 september 2019 @ 08:21:27 #28
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_188921125
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:13 schreef Ericr het volgende:

[..]

Otto Warmbier vergeten?
Veroordeeld in de Obama-tijd en naar de VS gerepatrieerd in de Trump-tijd.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')