abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 september 2019 @ 16:31:17 #1
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_188897341
https://nos.nl/artikel/23(...)ng-gaan-betalen.html

quote:
Multinationals als Shell, Philips en AkzoNobel, die in ons land nauwelijks of geen
winstbelasting betalen worden vanaf 2021 aangepakt. De belastingafdracht van deze bedrijven gaat op de schop.

Het kabinet neemt een initiatiefwet daartoe van GroenLinks over, zo bevestigen bronnen tegen de NOS.

Daarmee komt een einde aan de situatie waarbij multinationals buitenlandse verliezen als aftrekpost kunnen opvoeren waardoor ze in Nederland nauwelijks winstbelasting betalen.

De verandering kan de schatkist enkele honderden miljoenen euro's opleveren. Bekend is dat Shell Nederland de afgelopen jaren telkens zo'n 1 miljard euro winst maakte. Daarover zou het bedrijf nu zo'n 250 miljoen euro belasting moeten gaan betalen. Ook Philips en Akzo Nobel betaalden niet of nauwelijks belasting. Zij zouden enkele tientallen miljoenen gaan betalen. Van andere multinationals zijn hierover geen cijfers bekend.

Het geld wordt volgens bronnen waarschijnlijk gebruikt voor lastenverlichting.

Politieke verontwaardiging
Vorig jaar onthulde dagblad Trouw dat Shell in Nederland geen winstbelasting betaalt. De olie- en gasreus gaf dat in mei in Elsevier Weekblad toe.

De politieke verontwaardiging was groot, in een hoorzitting vroeg de Tweede Kamer om tekst en uitleg over de aantrekkelijke fiscale regelingen.

Slim
Over de winst die Shell Nederland tussen 2016 en 2018 jaarlijks maakte bleek geen belasting te zijn betaald. Dat was geen ontduiking of een truc, maar kon door het slim gebruiken van fiscale regels voor multinationals.

De regels werden bedacht in het kader van industrie-politiek om grote bedrijven naar Nederland te halen en hier te houden, in het kader van economie en werkgelegenheid.

In de video hieronder legt NOS op 3 uit hoe het precies zit, en waarom Nederland deze regelingen heeft getroffen.
Het is een keer afgelopen met dit soort praktijken. Het gaat om een initiatief van GroenLinks trouwens.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_188897381
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:31 schreef Quotidien het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ng-gaan-betalen.html
Het is een keer afgelopen met dit soort praktijken.
Alhoewel er best wat te zeggen is voor het beperken van de liquidatieverliesregeling, blijven dit soort uitspraken toch wel amusant. Het is een regeling die specifiek in het leven is geroepen met dit doel voor ogen, vervolgens gebeurt dus wat de regering voor ogen had en dan gaat die regering om het hardst roepen dat "het afgelopen moet zijn met dit soort praktijken".

Prima als je beleid wil veranderen natuurlijk, maar doe toch niet alsof het aan de boze multinationals ligt, het is goddomme je eigen wens geweest.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  woensdag 11 september 2019 @ 16:38:17 #3
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_188897428
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:34 schreef nostra het volgende:

[..]

Alhoewel er best wat te zeggen is voor het beperken van de liquidatieverliesregeling, blijven dit soort uitspraken toch wel amusant. Het is een regeling die specifiek in het leven is geroepen met dit doel voor ogen, vervolgens gebeurt dus wat de regering voor ogen had en dan gaat die regering om het hardst roepen dat "het afgelopen moet zijn met dit soort praktijken".

Prima als je beleid wil veranderen natuurlijk, maar doe toch niet alsof het aan de boze multinationals ligt, het is goddomme je eigen wens geweest.
Er zijn toch ook genoeg mno's zoals Starbucks die door handige trucjes geen winstbelasting betalen?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_188897511
Vanaf 2021, Rutte IV zal het er wel weer uithalen.
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_188897578
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:38 schreef Quotidien het volgende:
Er zijn toch ook genoeg mno's zoals Starbucks die door handige trucjes geen winstbelasting betalen?
Jawel, maar daar is eenzijdig niet zo gek veel aan te doen.

Waar het hier om gaat is een specifieke regeling die het mogelijk maakt dat verliezen die in het buitenland geleden zijn, toch aftrekbaar zijn voor de Nederlandse winst. Onder voorwaarden, zoals bijvoorbeeld dat je volledig bent gestopt met die activiteiten in dat specifieke land.

Een belangrijke reden om die faciliteit te creëren was om multinationals zich in Nederland te laten vestigen of gevestigd te houden - je kan die regeling immers überhaupt pas gebruiken als je veel in het buitenland doet. Da's ook vrij aardig gelukt, maar je kan dat op zichzelf natuurlijk ook een wat perverse prikkel vinden.

Wat je echter niet kan doen, is het die bedrijven kwalijk nemen dat ze die regeling meenemen in hun (vestigings)besluitvorming en dat ze die vervolgens ook daadwerkelijk toepassen. Je geeft bij wijze van spreken als werkgever eerst iemand een bonus als hij drie jaar aanblijft en als hij vervolgens uitgekeerd wordt, dan word je boos op de werknemer omdat het zo'n graaier zou zijn. Erg bijzonder.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_188898008
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:34 schreef nostra het volgende:

[..]

Alhoewel er best wat te zeggen is voor het beperken van de liquidatieverliesregeling, blijven dit soort uitspraken toch wel amusant. Het is een regeling die specifiek in het leven is geroepen met dit doel voor ogen, vervolgens gebeurt dus wat de regering voor ogen had en dan gaat die regering om het hardst roepen dat "het afgelopen moet zijn met dit soort praktijken".

Prima als je beleid wil veranderen natuurlijk, maar doe toch niet alsof het aan de boze multinationals ligt, het is goddomme je eigen wens geweest.
#ARG
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_188898148
Deze 180 ommezwaai heeft te maken met de economische shitstorm die voor de deur staat.

Daar waar het geld nog wel zit en zich heeft weten op te bouwen mede dankzij de ECB/Centrale banken, moet nu weer worden teruggehaald.. volgens mij snappen ze alleen niet wat voor een gevolgen dat zal hebben.

Net zoals lang geleden bij het opnieuw proberen over te stappen op een goudstandaard, gaat de boel klappen door de politiek die niets snapt van geld en de waarde van geld.
pi_188898159
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:34 schreef nostra het volgende:
Prima als je beleid wil veranderen natuurlijk, maar doe toch niet alsof het aan de boze multinationals ligt, het is goddomme je eigen wens geweest.
natuurlijk doe je dat wel, want je wilt geen stemmen verliezen bij verkiezingen. Daarnaast is de tijd er nu ook naar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_188898203
Shell mogen ze van mij keihard aanpakken verrot kutbedrijf dat het is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188898228
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2019 16:34 schreef nostra het volgende:

[..]

Alhoewel er best wat te zeggen is voor het beperken van de liquidatieverliesregeling, blijven dit soort uitspraken toch wel amusant. Het is een regeling die specifiek in het leven is geroepen met dit doel voor ogen, vervolgens gebeurt dus wat de regering voor ogen had en dan gaat die regering om het hardst roepen dat "het afgelopen moet zijn met dit soort praktijken".

Prima als je beleid wil veranderen natuurlijk, maar doe toch niet alsof het aan de boze multinationals ligt, het is goddomme je eigen wens geweest.
Wat een onzin.
Dit wetsvoorstel is niks anders dan het "patchen van een exploit", zoals dat ook gebeurt in de computer security. Exploits zijn dingen die op zich gewoon mogelijk zijn "binnen de regels", maar die niet de bedoeling, van te voren voorzien, noch wenselijk zijn. Dat geldt natuurlijk voor het ontwijken van belasting door slinkse constructies net zo hard als bijv script injection of buffer overflows in de computerwereld, en daarom past men de boel aan zodat de exploits niet meer mogelijk zijn.
pi_188898366
Hebben ze al gedreigd naar het buitenland te verkassen?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 11 september 2019 @ 18:01:17 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188898752
Op zich vind ik het prima als multinationals ook belasting moeten betalen en niet alleen de Nederlandse burger steeds verder tot op het bot wordt uitgekleed door steeds maar exorbitantere belastingen op alle mogelijke zaken. Ondanks het begrotingsoverschot en de lage rente is het nog nooit zo extreem geweest als nu. Ook omdat allerlei aftrekposten zijn afgeschaft, wat ook gewoon belastingverhogingen zijn.

Maar! Het evenwicht is ook weg. Uiteindelijk gaat deze belasting ook weer ten koste van klanten, werknemers en aandeelhouders van Shell. Wanneer is het genoeg met belastingen? We betalen nu al vaak de helft, soms meer dan 100% van inkomsten aan de staat.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 september 2019 @ 18:01:37 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188898760
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2019 17:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Hebben ze al gedreigd naar het buitenland te verkassen?
Gaan ze zeker doen, en begrjipelijk. Ze zitten sowieso al half in de UK.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_188899114
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 17:30 schreef Farenji het volgende:
Wat een onzin.
Dit wetsvoorstel is niks anders dan het "patchen van een exploit",
Het punt is nu juist dat het dat niet is. Hooguit kan je stellen dat de gevolgen, bijvoorbeeld door de toegenomen globalisering, groter dan wenselijk zijn geworden of dat er niet langer een maatschappelijk draagvlak voor zou bestaan, maar dat is wat anders. De wet werd hier gewoon toegepast zoals die was beoogd. Sterker nog, fiscaal-technisch was het juist een erg zuivere regeling en is dit wetsvoorstel een gedokterd gedrocht.

Uiteindelijk is dit gewoon vrij gemakkelijk scoren met een maatregel die financieel niet al te grote gevolgen heeft (het zou me verbazen als het meer dan een miljard oplevert) en (daardoor) ook verder niet zo snel leidt tot bijvoorbeeld verplaatsing van hoofdkantoren. Het is puur reageren op de specifieke casus van Shell en om te kunnen komen met het frame dat "multinationals nu belasting moeten gaan betalen", dat van geen kant klopt. Maar goed, het staat leuk als kop in de krant, dat dan weer wel.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_188899321
Ik vermoed dat dit voor de staat niet heel veel extra belastinginkomsten gaat opleveren. De winsten die nu feitelijk in het buitenland worden gemaakt maar op papier in Nederland (bijv. door ip-afdrachten te doen aan een in Nederland gevestigde dochter) zullen voortaan niet meer in Nederland terecht komen en dus ook niet in Nederland belast gaan worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-09-2019 18:23:39 ]
pi_188899521
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 18:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gaan ze zeker doen, en begrjipelijk. Ze zitten sowieso al half in de UK.
Ze houden wel van ontwikkelingslanden dus na de Brexit zitten ze daar goed.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_188899607
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 18:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gaan ze zeker doen, en begrjipelijk. Ze zitten sowieso al half in de UK.
Ben er ook niet treurig om
pi_188899887
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2019 18:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ze houden wel van ontwikkelingslanden dus na de Brexit zitten ze daar goed.
:D
pi_188900008
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 18:01 schreef LXIV het volgende:
We betalen nu al vaak de helft, soms meer dan 100% van inkomsten aan de staat.
Je legt geld toe?
pi_188900088
Ik snap de ommezwaai niet. Nederland wil graag multinationals binnenhalen. Dat lukt met deze regeling. Laat ze dan een klein beetje belasting betalen in plaats van de volle mep, dus bijvoorbeeld 10% van het normale tarief over winst waar dit soort verliezen tegenover staan. Is al 10% meer dan nu en je voorkomt er hopelijk mee dat bedrijven voor een ander land kiezen.
  woensdag 11 september 2019 @ 19:09:45 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188900151
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:02 schreef loni55 het volgende:

[..]

Je legt geld toe?
Spaarders bijvoorbeeld op hun vrh
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 september 2019 @ 19:13:59 #22
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_188900231
Prima initiatief, maar verlicht dan eindelijk ook een keer echt de belasting voor de burger.
De burger is geen resource als olie of kapitaal of machines die vooral 100% ingezet moeten worden voor economische groei.
  woensdag 11 september 2019 @ 19:18:16 #23
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188900310
Goed plan..... en die winstbelasting wordt ingecalculeerd, betaald door .... ooowwwhhhh ja, de consumenten; dat zal GroenLinks vast niet bedacht hebben.

Kword altijd weer wat blij wanneer men idiotie aankomt dat bedrijven belasting moeten betalen.... en dan niet willen begrijpen dat bedrijven geen individuen zijn die enige consequentie zullen hoeven te trekken. Als je al belasting wilt heffen moet dat over de resultaten gaan die aandeelhouders, uitekeerd in hun zakken willen steken.

Ik zou zelf pleiten dat bedrijven zelf totaal geen enkele belasting betalen en dat consumenten gewoon de rekening krijgen voor hetgeen zij afnemen en gebruiken. Niets simpeler wanneer je een product koopt of dienst afneemt, de daarvan prijs wordt verhoogd met een toeslag.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 11 september 2019 @ 19:27:52 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188900441
quote:
6s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:18 schreef Vallon het volgende:
Goed plan..... en die winstbelasting wordt ingecalculeerd, betaald door .... ooowwwhhhh ja, de consumenten; dat zal GroenLinks vast niet bedacht hebben.

Kword altijd weer wat blij wanneer men idiotie aankomt dat bedrijven belasting moeten betalen.... en dan niet willen begrijpen dat bedrijven geen individuen zijn die enige consequentie zullen hoeven te trekken. Als je al belasting wilt heffen moet dat over de resultaten gaan die aandeelhouders, uitekeerd in hun zakken willen steken.

Ik zou zelf pleiten dat bedrijven zelf totaal geen enkele belasting betalen en dat consumenten gewoon de rekening krijgen voor hetgeen zij afnemen en gebruiken. Niets simpeler wanneer je een product koopt of dienst afneemt, de daarvan prijs wordt verhoogd met een toeslag.
Die ‘aandeelhouders die geld in hun zakken steken’ zijn uiteindelijk ook grotendeels normale mensen die sparen voor hun pensioen.
Gewoon niet iedere Prinsjesdag opnieuw weer een aantal belastingen verhogen. Dan maar minder genereus naar Brussel, Griekenland en Afrikaanse dictators.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 september 2019 @ 19:36:58 #25
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188900594
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:27 schreef LXIV het volgende:
Die ‘aandeelhouders die geld in hun zakken steken’ zijn uiteindelijk ook grotendeels normale mensen die sparen voor hun pensioen.
Gewoon niet iedere Prinsjesdag opnieuw weer een aantal belastingen verhogen. Dan maar minder genereus naar Brussel, Griekenland en Afrikaanse dictators.
Hmmmm... hoeveel heb je nodig voor je pensioen.. ? Dat die aandeelhouders heel gewone mensen zijn, wordt te makkelijk verondersteld. De aandeelhouders die ik ken spelen zijn vooral de weldoener die poogt te wel varen met de gedane investeringen.

Aandeelhouders hoef je idd niet apart te belasten, gewoon op alles wat je binnenharkt het IB tarief heffen. De eerste ¤20/25K bruto of zo, is vrij. Bij buitenlandse ingezetenen doe je dat ter zekerheid net als bij binnenlandse werkgevers op hun werknemers; alvast bij de bron.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 11 september 2019 @ 19:40:14 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_188900648
Gaan de belastingparadijzen op de schop? :o :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 11 september 2019 @ 19:45:38 #27
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188900741
quote:
7s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:36 schreef Vallon het volgende:

[..]

Hmmmm... hoeveel heb je nodig voor je pensioen.. ? Dat die aandeelhouders heel gewone mensen zijn, wordt te makkelijk verondersteld. De aandeelhouders die ik ken spelen zijn vooral de weldoener die poogt te wel varen met de gedane investeringen.

Aandeelhouders hoef je idd niet apart te belasten, gewoon op alles wat je binnenharkt het IB tarief heffen. De eerste ¤20/25K bruto of zo, is vrij. Bij buitenlandse ingezetenen doe je dat ter zekerheid net als bij binnenlandse werkgevers op hun werknemers; alvast bij de bron.
De meeste aandeelhouders zijn heel gewone Nederlanders via hun pensioenfonds.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 september 2019 @ 19:58:39 #28
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188900968
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

De meeste aandeelhouders zijn heel gewone Nederlanders via hun pensioenfonds.
Die dan gewoon belast worden wanneer hun pensioenaandeel tot uitkering overgaat.

Ms. moet ik mijzelf qua denken wat nauwkeuriger uitdrukken, een aandeelhouder is voor mij uiteindelijk een natuurlijk persoon die qua rendement net als op arbeid, wordt belast.
In zekere zin zou je pensioenmaatschappijen moeten zien als spaarbanken die tot taak hebben het uitgestelde inkomen van hun deelnemers, renderend te beheren.

Daarom winstbelasting of dividendbelasting etc.etc. allemaal omzetten naar IB tarief, buitenlandse houders krijgen sws een voorheffing die ze kunnen verrekenen in hun aangifte. Je kunt bancair prima volgen waar het geld in -en uitkomt met zoals te doen gebruikelijk, extra aandacht voor transacties boven totaal ¤25K.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 11 september 2019 @ 20:00:34 #29
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_188901004
quote:
14s.gif Op woensdag 11 september 2019 19:58 schreef Vallon het volgende:

[..]

Die dan gewoon belast worden wanneer hun pensioenaandeel tot uitkering overgaat.

Ms. moet ik mijzelf qua denken wat nauwkeuriger uitdrukken, een aandeelhouder is voor mij uiteindelijk een natuurlijk persoon die qua rendement net als op arbeid, wordt belast.
In zekere zin zou je pensioenmaatschappijen moeten zien als spaarbanken die tot taak hebben het uitgestelde inkomen van hun deelnemers, renderend te beheren.

Daarom winstbelasting of dividendbelasting etc.etc. allemaal omzetten naar IB tarief, buitenlandse houders krijgen sws een voorheffing die ze kunnen verrekenen in hun aangifte. Je kunt bancair prima volgen waar het geld in -en uitkomt met zoals te doen gebruikelijk, extra aandacht voor transacties boven totaal ¤25K.
Ok. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat Rutte c.s. nooit genoeg schijnen te krijgen van meer belastinginkomsten, en dat ze na die reeksen van verhogingen voor crisistijd, in crisistijd en daarna, ook wel eens minder geld zouden mogen heffen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 11 september 2019 @ 20:07:16 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_188901153
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2019 20:00 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ok. Wat ik eigenlijk bedoelde is dat Rutte c.s. nooit genoeg schijnen te krijgen van meer belastinginkomsten, en dat ze na die reeksen van verhogingen voor crisistijd, in crisistijd en daarna, ook wel eens minder geld zouden mogen heffen.
OK, zeker eensch. Het is een populistische afleidingsmanoeuvre die het kabinet doet weerklinken.
Mijn gedachte, totaal geen belasting voor bedrijven zelf, is juist ook eerlijk in tijden dat het slecht gaat. Je heft simpel bij de bron (denk aan grondstoffen/import) en/of bij de uitgifte (denk aan loon of uitbetaling of export).
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (İZapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')