abonnement Unibet Coolblue
pi_188878684
Even vanuit dit topic een project gestart: PTA / Goedkoop trekkend voertuig.

Ik was met name op zoek naar een goedkoop trekkend voertuig. Dit is een ford econoline geworden met camper kenteken.



Echter kom ik er alweer snel achter dat zo'n wagen met een waslijst aan problemen komt.
De problemen bij aanschaf:
- Hij loopt op enkel op lpg, niet op benzine.
- Er lekt koelvloeistof, waterpomp is lek/stuk
- Bedrading is een hoop knutselwerk.
- Centrale vergrendeling is voor een deel doorgebrand.
- Wiellagers heeft speling.
- Toch veel meer roest als je eenmaal onder de auto wat dingen verwijderd. (Dorpels zijn +-30% weg)
- als ik over een drempel rij hoor ik een tik vanuit het dashboard.
- bij een scherpe bocht hoor ik een 'klonk' vanuit het midden onder de auto, waarchijnlijk de uitlaat
- TPS sensor geeft een errocode 'low voltage'
- Aanhangerverlichting is niet juist

Ondertussen heb ik een hoop nieuwe onderdelen besteld:
- Radiator
- waterpomp
- koelslangen
- thermostaat
- 20 liter koelvloeistof
- 5 liter olie
- olie filter
- olie druksensor
- benzine pomp
- benzine filter
- gereedschap voor de 'speciale' ford leidingen
- universeel centrale vergrendeling kastje
- TPS sensor
- bougies
- bougie kabels
- verdeler en rotor
- bobine

Planning:
- bougies en ontsteking vervangen
- Injectoren controleren
- tps sensor vervangen
- Koelkast inbouwen ipv los
- achterbank plaatsen ipv 2 losse stoelen
- Nettere bank achterin
- Water aansluiten
- airco controleren

Nieuwe problemen:
- stotteren tijdens optrekken
- 1 bougie zwart, de rest in orde

Totale geld verspilling:
- Aanschaf 3000 euro
- Koeling(alles) 375 euro
- Benzinepomp enz 160 euro
- Onsteking(en bougies) 90 euro
- klein leed 75 euro

Totaal nu op: 3700 euro.

[ Bericht 3% gewijzigd door boegschroef op 10-09-2019 13:18:19 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_188878717
Daarnaast heb ik al veel gewerkt aan de wagen:

- Hele koeling vervangen (radiateur + dop, waterpom, thermostaat, slangen, koelvloeistof) en natuurlijk braken er 2 waterpomp bouten af... dus dat was nog een hoop extra werk.
- Olie filter, oliedruk sensor en olie zelf vervangen.
- Lekkages verholpen, nu blijft ie lekker droog.
- Hele motor en onderkant vet/olie vrij gemaakt.
- Tank ontroest, nieuwe benzine pomp en filters geplaatst en gestart op benzine, loopt lekker maar check engine light springt aan. Uitlezen geeft TPS sensor low voltage. Even bekeken en ja 1 van de 3 draden ligt bloot en is erg zwart. Dus nieuwe tps besteld.
- Centrale vergrendeling werkt ook weer.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_188878829
Tijdens het trekken van een aanhanger is de auto beginnen te stotteren, met name bij het optrekken.

1 van de 8 bougies is slecht (echt zwart met prut)


Na een compressie meting is elke cilinder ~10 bar. Dit is goed voor dit type blok.
Het probleem is gekomen na het repareren van de benzinepomp, aangezien het injectie systeem met retourleiding is blijft de pomp altijd lopen (ook op lpg). Dus mijn vermoeden is, dat 1 van de injectoren lekt en daardoor zowel LPG als benzine lekt in 1 cilinder.

Het feit dat hij al minimaal 6 jaar niet meer op benzine heeft gelopen zal ook niet geweldig zijn voor de injectoren.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_188881248
En daar gaan we weer! ^O^ _O_
Succes met alles wat je van plan bent en ik hoop dat je alles zonder al te veel tegenslagen op kunt lossen. :)
  woensdag 11 september 2019 @ 13:09:19 #5
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_188894311
"Econoline" in combinatie met "5.0 V8"... Lijkt op een of andere manier niet helemaal te matchen _O-
Life's like music, get the rhythm..
pi_188925358
Gisteren de injectoren nog verwijderd:




Deze zijn aardig verstopt. Maar het cleanen kost 25 euro per injector terwijl ik nieuwe kan bestellen voor 30 euro. Dus deze bestelling is ook de deur uit en ik hoop ze dinsdag te onvangen. Vervolgens kan ik nog 10 euro per injector terug krijgen als ik mijn oude terug stuur.

Het terug op benzine laten lopen is een aardige kostenpost aan het worden, misschien had ik het beter kunnen laten rusten en gewoon op LPG blijven rijden.

Ondertussen is de hele ontsteking ook vervangen maar kan ik het nog niet testen zonder de nieuwe injectoren.

[ Bericht 0% gewijzigd door boegschroef op 13-09-2019 23:33:12 ]
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_188929591
Ik denk dat hij strakjes prachtig loopt.

Ik neem aan dat je wel de oude benzine uit de tank hebt gemikt en even hebt gespoeld en fysiek gekeken in de tank?

Roest omdat de tank leeg is, condens in de tank. Straks zitten je nieuwe injectors erin, geef je ze water te drinken.. Gaan ze niet waarderen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_188938912
Ja, ik had de tank er onderuit gehaald, helemaal leeg gemaakt en ontroest. Ik wist alleen niet dat oude benzine zo'n enorme doordringende stank gaf. Dus het was niet zo slim om dat in de garage te bewaren aangezien onze slaapkamer daarboven is.

Injectoren komen maandag binnen zie ik net. Vrijdag besteld in de US, maandag binnen. Dat was ook voor de meeste andere spullen binnen 2 tot 5 werkdagen binnen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_188939588
Weer een mooi project ^O^ ,btw,kan het zijn dat ik je Parnelli Mustang te koop heb zien staan bij The Mustang Garage?
Graag verwijderen.
pi_188941454
Klopt, ik ging daar niet meer mee rijden en kon hem inruilen tegen een nieuwe mustang. Niet lang over na hoeven te denken ;)
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 16 september 2019 @ 17:29:10 #11
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_188975799
Ik denk dat het helemaal goedkomt. Aan je aanpak en inzet zal het niet liggen. Tof! :D
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_189125770
De onderdeeltjes waren mooi optijd binnen hij loopt weer prima op benzine :)

Dus afgelopen week maar eens kijken wat de schade is bij de APK:


Afgekeurd -O-

Maar dit was niet geheel onverwachts.
4 kleine dingetjes en 1 lastiger stuk: roest (of meer een gebrek aan ijzer aangezien er een stuk mist van 30 bij 20 cm :@ )

Remleiding, accu bevestiging en tankdop heb ik meteen gemaakt.
De lampafstelling is wat lastiger omdat de verstelschroeven 'meedraaien' hier moet ik beter naar kijken, er zal wel iets afgebroken zijn.
En uiteraard het laswerk, ik kan er gelukkig redelijk goed bij, maar de camper past niet binnen en op de inrit lassen met dit weer is ook niet echt fijn.

We gaan er dit weekend maar weer mee aan de slag...
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_189132295
Oeps deze wagen gaat je leeg slikken.
Een vriend van me had er ook een .
Altijd wel wat met die dingen.
Kan je alleen succes wensen .

Snap alleen niet waarom je dit heb gekozen ?
Is deze wegenbelasting vrij ?

Je had net zo goed een moderne Opel Vivaro of Renault traffic kunnen nemen.
Een pop up dak er op en zelf even een bed met keuken inbouwen.
Dan had je gewoon een leuke diesel wagen gehad als camper.
Met wegenbelasting kosten van 115euro per kwartaal.

Maar goed succes er mee.
pi_189142896
Leegtrekken zal wel meevallen, in het ergste geval doe ik hem weg of stal ik hem een tijdje.
Zometeen weer terug naar de apk, kosten:
6,95 voor de nieuwe tankdop.
3 uren aan las en slijpwerk

Waarom niet iets moderners, de hoofdreden was dat ik iets moest kunnen trekken (auto naar het circuit) en zo'n vivaro of traffic mag meestal maar 2000kg trekken en heeft teweinig koppel om lekker mee te rijden. Daarnaast vind ik ze erg lelijk en het oog wil ook wat ;)
De kosten maakt daarin niet zoveel uit omdat het allemaal kwarttarief is, dus het verschil is klein.

Dat maakt het totaal nu zo'n 4200 euro en dan is er ondertussen al veel vernieuwd. Met een vivaro of traffic (die met aanschaf vaak al veel hoger beginnen) weet je ook niet altijd wat je hebt. Zeker niet als ze vaak lang stil staan.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_189159780
Ondertussen weer 1 jaartje APK.
Geen opmerkingen meer op het rapport.

Komende tijd zal ik niet veel meer doen. Misschien nog uitzoeken waarom de cruise control niet werkt.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')