abonnement Unibet Coolblue
pi_188851661
Erg vaak lees je hier op FOK! dat het spelen voor eigen rechter spelen altijd fout is, vandaag was dat in een topic over familie die wraak had genomen op een man die een familielid had misbruikt.

Wat ik mij nu af vraag, is het spelen van eigen rechter daadwerkelijk altijd fout en moet je dit ook altijd fout vinden?

Bij deze vraag begrijp ik dat wanneer men eigen rechter speelt men o.a. geen eerlijk proces heeft en dat er zeker een kans aanwezig is om een onschuldig iemand heel wat aan te doen. Echter zijn er ook situaties denkbaar, minstens in theorie, waarbij de schuld vast staat. Is in zo'n geval het recht in eigen hand nemen dan fout omdat het recht in eigen hand nemen per definitie fout zou moeten zijn doordat er gevallen zullen zijn waarbij er nog een onschuldig slachtoffer zal voortkomen uit het recht in eigen hand nemen, of doordat dit nou eenmaal de wet is die wij samen afgesproken hebben? Of door nog een andere reden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188851949
quote:
5s.gif Op zondag 8 september 2019 19:22 schreef FlippingCoin het volgende:
Wat ik mij nu af vraag, is het spelen van eigen rechter daadwerkelijk altijd fout
Ja.
quote:
en moet je dit ook altijd fout vinden?
Nee, je mag vinden wat je wilt. Vrij land enzo.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_188851985
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 19:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Nee, je mag vinden wat je wilt. Vrij land enzo.
Kan je hier wat verder over uitweiden?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188852013
Ja het is altijd fout.
Als je geen regels of wetten wilt moet je maar eens kijken hoe dat in Somalie uitpakt.

Tevens zit het slachtoffer van het misbruik er ook vaak niet op te wachten dat er een familie "door haar toedoen" in de gevangenis terecht komt.
Hell To The Liars
pi_188852042
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 19:53 schreef Droopie het volgende:
Ja het is altijd fout.
Als je geen regels of wetten wilt moet je maar eens kijken hoe dat in Somalie uitpakt.

Tevens zit het slachtoffer van het misbruik er ook vaak niet op te wachten dat er een familie "door haar toedoen" in de gevangenis terecht komt.
Dus ongeacht de wet dient deze altijd nageleefd te worden anders is iets fout begrijp ik?

En hoe weet je dit laatste?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188852088
quote:
16s.gif Op zondag 8 september 2019 19:56 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Dus ongeacht de wet dient deze altijd nageleefd te worden anders is iets fout begrijp ik?

En hoe weet je dit laatste?
Klopt, of het moreel kan is wat anders.
Net als de blokkeerfriezen, t mag niet, maar ik ben moreel voorstander van hun actie.

Van vrouwen die er ervaring mee hebben, waaronder iemand die haar vader 7 jaar moest missen omdat hij een vriend met losse handjes per ongeluk om het leven bracht (lees vader wou paar flinke tikken uitdelen, hij werd alleen niet meer wakker).
Iedereen zou dan klappen en vader een held vinden, alleen mag je het als 17 jarig meisje zeven jaar lang zelf rooien met je 15 jarige broertje.
Hell To The Liars
pi_188852119
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 20:00 schreef Droopie het volgende:

[..]

Klopt, of het moreel kan is wat anders.
Net als de blokkeerfriezen, t mag niet, maar ik ben moreel voorstander van hun actie.

Van vrouwen die er ervaring mee hebben, waaronder iemand die haar vader 7 jaar moest missen omdat hij een vriend met losse handjes per ongeluk om het leven bracht (lees vader wou paar flinke tikken uitdelen, hij werd alleen niet meer wakker).
Iedereen zou dan klappen en vader een held vinden, alleen mag je het als 17 jarig meisje zeven jaar lang zelf rooien met je 15 jarige broertje.
Het is ook wel een moreel vraagstuk, dat het juridisch niet mag was ik mij van bewust en had ik er misschien bij moeten vermelden. Dat is wel een hele treurige zaak, en ik snap het ook volkomen, echter zullen er ook zaken zijn waarbij de slachtoffers anders zouden wensen denk ik.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188852146
quote:
16s.gif Op zondag 8 september 2019 20:03 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Het is ook wel een moreel vraagstuk, dat het juridisch niet mag was ik mij van bewust en had ik er misschien bij moeten vermelden. Dat is wel een hele treurige zaak, en ik snap het ook volkomen, echter zullen er ook zaken zijn waarbij de slachtoffers anders zouden wensen denk ik.
Stel jij vermoordt een kindermisbruiker voor mijn ogen, vind ik het wel fout, maar zal ik niet de politie bellen ;)

Stel iemand zou mijn dochter misbruiken, zullen de stoppen doorslaan en weet ik niet wat ik doe. Ik hoop dat ik de wijsheid heb om justitie zijn ding te laten doen en dat ik mijn dochter kan troosten en opvoeden.
Hell To The Liars
pi_188852168
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:05 schreef Droopie het volgende:

[..]

Stel jij vermoordt een kindermisbruiker voor mijn ogen, vind ik het wel fout, maar zal ik niet de politie bellen ;)
Maar dan vind je het niet moreel fout?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188852174
quote:
16s.gif Op zondag 8 september 2019 20:07 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Maar dan vind je het niet moreel fout?
Ik niet nee :)
Als hij echter onschuldig blijkt verander ik van mening achteraf, zo ben ik dan ook wel weer :')
Hell To The Liars
pi_188852189
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:08 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik niet nee :)
Oké duidelijk. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Beste/leukste mod 2022 zondag 8 september 2019 @ 20:12:18 #12
319979 Fok-it
All is well
pi_188852230
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 20:08 schreef Droopie het volgende:

[..]
Als hij echter onschuldig blijkt verander ik van mening achteraf, zo ben ik dan ook wel weer :')
Lekker makkelijk.

Heeft ook echt veel effect dat jíj dan nog even snel je mening verandert.

Je kan ook gewoon je mening vormen nadat hij eerlijk berecht is. En als je iemand voor je ogen vermoord ziet worden niet genoeg vind om de politie te bellen, wat vind je er precies fout aan dan?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_188852241
quote:
16s.gif Op zondag 8 september 2019 20:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Oké duidelijk. :)
Dit mag dus niet van de wet :P
Maar hoera voor deze man

Hell To The Liars
pi_188852254
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 20:05 schreef Droopie het volgende:

[..]

Stel jij vermoordt een kindermisbruiker voor mijn ogen, vind ik het wel fout, maar zal ik niet de politie bellen ;)

Stel iemand zou mijn dochter misbruiken, zullen de stoppen doorslaan en weet ik niet wat ik doe. Ik hoop dat ik de wijsheid heb om justitie zijn ding te laten doen en dat ik mijn dochter kan troosten en opvoeden.
Dan moet justitie zijn ding wel doen natuurlijk. En daar schuurt het soms. (met taakstraffen e.d.)
pi_188852336
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:12 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Lekker makkelijk.

Heeft ook echt veel effect dat jíj dan nog even snel je mening verandert.

Je kan ook gewoon je mening vormen nadat hij eerlijk berecht is. En als je iemand voor je ogen vermoord ziet worden niet genoeg vind om de politie te bellen, wat vind je er precies fout aan dan?
Ik ben ook niet echt verantwoordelijk om effectief te zijn voor kindermisbruikers.
Maar het hele verhaal is ook best hypothetisch he :)
Hell To The Liars
  Beste/leukste mod 2022 zondag 8 september 2019 @ 20:19:21 #16
319979 Fok-it
All is well
pi_188852375
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:17 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik ben ook niet echt verantwoordelijk om effectief te zijn voor kindermisbruikers.
Maar het hele verhaal is ook best hypothetisch he :)
Natuurlijk is het hypothetisch maar dat maakt niks uit. Jij zegt ik vind het een foute actie maar ik zal niet de politie bellen als ik je een misbruiker zag vermoorden. Maar wat vind je er fout aan dan? Niet fout genoeg om de politie te bellen kennelijk
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  zondag 8 september 2019 @ 20:23:14 #17
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_188852436
Het liefste wil je het vermijden, maar daarvoor heb je een systeem nodig waar daders daadwerkelijk gepakt en bestraft worden. Het liefste een waarbij de straffen proportioneel zijn.
Hoe minder dit aanwezig is in een land, hoe meer mensen eigen rechter zullen gaan spelen.

Ik heb best begrip voor vaders die die bijvoorbeeld de verkrachter van hun dochter te pakken nemen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_188852441
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:19 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Natuurlijk is het hypothetisch maar dat maakt niks uit. Jij zegt ik vind het een foute actie maar ik zal niet de politie bellen als ik je een misbruiker zag vermoorden. Maar wat vind je er fout aan dan? Niet fout genoeg om de politie te bellen kennelijk
Op die fiets, ik vind het fout als mensen de wet overtreden. De nederlandse wet is over het algemeen best goed namelijk. Maar dat betekent niet dat ik snap dat mensen dat soms wel doen (de wet overtreden).
Hell To The Liars
  Beste/leukste mod 2022 zondag 8 september 2019 @ 20:27:00 #19
319979 Fok-it
All is well
pi_188852494
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:23 schreef Droopie het volgende:

[..]

Op die fiets, ik vind het fout als mensen de wet overtreden. De nederlandse wet is over het algemeen best goed namelijk. Maar dat betekent niet dat ik snap dat mensen dat soms wel doen (de wet overtreden).
Maar door de politie niet in te schakelen ga je toch tegen je eigen morele kompas in?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_188852796
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:27 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Maar door de politie niet in te schakelen ga je toch tegen je eigen morele kompas in?
klopt, maar dan zou mijn geweten knagen dat ik TS erbij lap omdat hij een kindermisbruiker zijn verdiende loon heeft gegeven :)
Hell To The Liars
  Beste/leukste mod 2022 zondag 8 september 2019 @ 20:47:27 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_188852907
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 20:42 schreef Droopie het volgende:

[..]

klopt, maar dan zou mijn geweten knagen dat ik TS erbij lap omdat hij een kindermisbruiker zijn verdiende loon heeft gegeven :)
Ergo: Je vindt het niet fout
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_188852991
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 19:48 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Nee, je mag vinden wat je wilt. Vrij land enzo.
Eigenlijk, fout in wiens ogen?
In die van de wet? Ja.
In die van de maatschappij? Niet altijd.
In die van de dader? Nee.
  zondag 8 september 2019 @ 21:31:39 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_188853731
Voor eigen rechter spelen is altijd fout als je het mij vraagt.

Om de simpele reden dat recht objectief gesproken moet worden en als je over je eigen zaken rechter speelt ben je automatisch niet objectief. Daarom is de kans huizenhoog dat je er achteraf naast zat
Laffe huichelaar
pi_188853738
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 20:51 schreef Fancy2 het volgende:

[..]

Eigenlijk, fout in wiens ogen?
In die van de wet? Ja.
In die van de maatschappij? Niet altijd.
In die van de dader? Nee.
Fout naar mening van de lezer hier op moreel gebied. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_188853807
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 21:31 schreef timmmmm het volgende:
Voor eigen rechter spelen is altijd fout als je het mij vraagt.

Om de simpele reden dat recht objectief gesproken moet worden en als je over je eigen zaken rechter speelt ben je automatisch niet objectief. Daarom is de kans huizenhoog dat je er achteraf naast zat
Ook in het theoretische geval waarin het vaststaat wat iemand heeft gedaan en de kans dat je er naast zat nul is?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')