abonnement Unibet Coolblue
pi_188830077
Ik heb onlangs 2 keer geprobeerd een auto te starten met startkabels, 1 van de buurman en 1 van mn broer alleen dit is dus niet gelukt. Een dag later probeerde de buurman het met een andere auto en hun startkabels en dit was direct starten.

Ik heb mijn kabels doorgemeten en dit is in orde, en ze zijn vrijwel nieuw, nou lijkt het mij sterk dat de auto beveiligd is om dit niet te kunnen?
Ik zet allebei de kabels direct op de polen, en geprobeerd met de min op het frame/blok maar geen succes.

Ik rij een caddy 2.0tdi uit '17
  zaterdag 7 september 2019 @ 11:55:50 #2
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_188830621
Laat je de goede motor eerst draaien? Dan de - polen verbinden en dan de + polen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_188830655
Er zijn echt slechte setjes startkabels in omloop.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_188830766
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 11:55 schreef lipje het volgende:
Laat je de goede motor eerst draaien? Dan de - polen verbinden en dan de + polen.
Jazeker, buurman is ook automonteur geweest dus die stond ook ff raar te kijken. In het verleden wel vaker startkabels gebruikt met andere auto's.

Wat @Sometimes zegt zou best kunnen.
pi_188830808
Vaak maken de klemmen slecht contact. Of er zit iets op wat beschermd tegen oxidatie en slecht contact maakt.
.
pi_188830832
Gasgeven wil ook wel helpen, mijn TDI heeft maar 12,x volt stationair. Je moet echt 2000 toeren maken om 14V te krijgen.
.
pi_188830902
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:12 schreef Fer het volgende:
Gasgeven wil ook wel helpen, mijn TDI heeft maar 12,x volt stationair. Je moet echt 2000 toeren maken om 14V te krijgen.
Ik stond te meten en kreeg er 12,x volt uit, met gas geven maakte het weinig verschil helaas, bij lange na geen 14v.
pi_188830921
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 11:58 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn echt slechte setjes startkabels in omloop.
Inderdaad. Soms zijn de klemmen gewoon over de isolatie geschoven. Dan prikt er wel iets doorheen en zal je dus wel die twaalf volt meten maar het contact oppervlak is dan te klein. Klem losmaken van de kabel, isolatie deugdelijk verwijderen en de zaak er weer goed op knijpen. Verder ook goed aandacht geven hoe je de klem op de pool van de accu zet.
  zaterdag 7 september 2019 @ 12:49:31 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_188831296
Als de klemmen van de kabels op de polen zitten, even lichtjes de klemmen uit elkaar trekken en iets draaien zodat ze in het metaal van de grijpen.. of de boel even licht opschuren..

Verder zijn er inderdaad kabels te koop waar lang niet genoeg stroom doorheen kan om op te kunnen starten.. Het gaat dan niet om voltage maar om amperes..
pi_188831512
Je moet trouwens het aantal OHM meten van een kabel. 0,1 Ohm is heel weinig, maar als er 50A doorheen loopt verlies je toch 5V bij het starten.
.
pi_188834946
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 13:05 schreef Fer het volgende:
Je moet trouwens het aantal OHM meten van een kabel. 0,1 Ohm is heel weinig, maar als er 50A doorheen loopt verlies je toch 5V bij het starten.
Ik heb zo'n 35ohm per kabel, zal toch eens proberen met een andere kabelset eerdaags. Dit is een dunlop set waarvan sowieso maar 1 kant per klem een kabel aan vastzit.





[ Bericht 0% gewijzigd door cunial op 07-09-2019 17:15:23 ]
pi_188835088
Een goede set startkabels heeft massieve klemmen. Die hebben meer raakvlak dan goedkopere, van plaat gemaakte klemmen, zoals die op de foto. Wat kan helpen, is de klemmen goed met de hand vastklemmen op de accupolen.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_188835287
Die set kun je weggooien. Speakerkabel is onderhand nog dikker :')
Met zulke dunne kabels kun je geen auto overstarten, misschien een motorfiets ofzo maar meer ook niet.
pi_188835356
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 17:30 schreef -niemand- het volgende:
Die set kun je weggooien. Speakerkabel is onderhand nog dikker :')
Met zulke dunne kabels kun je geen auto overstarten, misschien een motorfiets ofzo maar meer ook niet.
Moeilijk inschatten maar de kabel lijkt 4mm2 soepel, wat wel voldoende zou moeten zijn voor kortstondige pieken hoor.

6mm2 zou wel al veel beter zijn natuurlijk.
pi_188838143
35 OHM is veeeeeels te hoog
.
  zaterdag 7 september 2019 @ 21:11:52 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_188838202
Accu op accu is toch iets van vroeger? :@.

Bij de mijne mag dat absoluut niet. Heeft een aparte aansluiting voor de massa.
And so is the past
pi_188843731
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 september 2019 12:49 schreef Zolderkamer het volgende:
Verder zijn er inderdaad kabels te koop waar lang niet genoeg stroom doorheen kan om op te kunnen starten.. Het gaat dan niet om voltage maar om amperes..
Volgens mij kun je dat ook voelen aan de kabel. Warm/heet worden.
pi_188843824
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 september 2019 21:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Accu op accu is toch iets van vroeger? :@.

Bij de mijne mag dat absoluut niet. Heeft een aparte aansluiting voor de massa.
Vroeger juist niet, toen ventileerden accu’s waterstof tijdens het opladen. Maar nu zijn ze in principe gasdicht.
.
pi_188844219
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 21:08 schreef Fer het volgende:
35 OHM is veeeeeels te hoog
Eerst kijken of die meter gekalibreerd is en zo ja dan kan die kabel inderdaad wel de vullisbak in, die is dan helemaal nergens geschikt voor.

Maar ik hou het er op dat die meter niet juist aangeeft.
pi_188847391
quote:
99s.gif Op zondag 8 september 2019 11:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Eerst kijken of die meter gekalibreerd is en zo ja dan kan die kabel inderdaad wel de vullisbak in, die is dan helemaal nergens geschikt voor.

Maar ik hou het er op dat die meter niet juist aangeeft.
Ik heb nog eens gemeten en het is 1,8ohm, wat zegt dat over de kabel? Denk dat ik hem vorige keer niet goed heb gemeten.
Meter is gecalibreerd tot 2009 :9
Gebruik hem alleen voor huis tuin keuken gebruik overigens.
pi_188848928
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 15:05 schreef cunial het volgende:

[..]

Ik heb nog eens gemeten en het is 1,8ohm, wat zegt dat over de kabel? Denk dat ik hem vorige keer niet goed heb gemeten.
Meter is gecalibreerd tot 2009 :9
Gebruik hem alleen voor huis tuin keuken gebruik overigens.
Dergeljjke meetwaardes zeggen meer over de meter dan over de kabel vrees ik. Wat zegt de meter als je de pennen kortsluit?

De klemmen van de kabels hebben klein contact oppervlak met je accupolen, ik denk dat daar het grootste probleem zit. Het is allemaal nogal minimaal uitgevoerd. Mogelijk zit een van de draden slecht aangesloten op de klem, dat kan het verschil in weerstand verklaren die eerst extreem was en nu domweg nog te hoog.
Maar dat de meter niet geschikt is voor deze waardes lijkt me (ook) zeer waarschijnlijk.

Doet je auto het nu weer? :)
pi_188851273
quote:
99s.gif Op zondag 8 september 2019 16:20 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dergeljjke meetwaardes zeggen meer over de meter dan over de kabel vrees ik. Wat zegt de meter als je de pennen kortsluit?

De klemmen van de kabels hebben klein contact oppervlak met je accupolen, ik denk dat daar het grootste probleem zit. Het is allemaal nogal minimaal uitgevoerd. Mogelijk zit een van de draden slecht aangesloten op de klem, dat kan het verschil in weerstand verklaren die eerst extreem was en nu domweg nog te hoog.
Maar dat de meter niet geschikt is voor deze waardes lijkt me (ook) zeer waarschijnlijk.

Doet je auto het nu weer? :)
Zal ik vanavond even meten, mijn auto was het niet maar 2 andere die ik wilde helpen met starten maar dat lukte dus niet :{

Of de meter niet geschikt is, geen idee.. het is een fluke, ooit eens gehad.
pi_188853393
Goed koop start kabels.
Die klem en de dikte zijn niet in staat om een diesel aan te starten .

Oplossing volgende keer.
Accu klemmen er op.
Auto laten draaien en 10 tot 15 min wachten .
Dan gaan starten met de wagen die niet start.

Dan start de boel wel namelijk.
  vrijdag 20 september 2019 @ 09:59:15 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_189035719
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 september 2019 11:11 schreef cunial het volgende:
Ik heb onlangs 2 keer geprobeerd een auto te starten met startkabels, 1 van de buurman en 1 van mn broer alleen dit is dus niet gelukt. Een dag later probeerde de buurman het met een andere auto en hun startkabels en dit was direct starten.

Ik heb mijn kabels doorgemeten en dit is in orde, en ze zijn vrijwel nieuw, nou lijkt het mij sterk dat de auto beveiligd is om dit niet te kunnen?
Ik zet allebei de kabels direct op de polen, en geprobeerd met de min op het frame/blok maar geen succes.

Ik rij een caddy 2.0tdi uit '17
Te dunne startkabels! Nieuwe zijn ruk! Van de a.c.tion?
quote:
0s.gif Op zondag 8 september 2019 21:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
Goed koop start kabels.
Die klem en de dikte zijn niet in staat om een diesel aan te starten .

Oplossing volgende keer.
Accu klemmen er op.
Auto laten draaien en 10 tot 15 min wachten .
Dan gaan starten met de wagen die niet start.

Dan start de boel wel namelijk.
Dit of koop voor 20 euri op de sloop een extra accu en zet die er ff in.
pi_189035994
quote:
1s.gif Op zondag 8 september 2019 10:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Vroeger juist niet, toen ventileerden accu’s waterstof tijdens het opladen. Maar nu zijn ze in principe gasdicht.
Daar gaat het niet om, zoals de ANWB al aangeeft kan verkeerd aan en/of afkoppelen leiden tot elektronische problemen.
  vrijdag 20 september 2019 @ 16:55:48 #26
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189041446
Trouwens..
Een booster is er tegenwoordig ook in powerbank formaat, niet duurder dan een setje goede kabels..
pi_189042246
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 september 2019 10:26 schreef Juup© het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om, zoals de ANWB al aangeeft kan verkeerd aan en/of afkoppelen leiden tot elektronische problemen.
Ik had het over het aankoppelen van de zwarte klem aan het motorblok i.p.v. op de min-pool. Dat heeft niks met storingen te maken.

Overigens kun je om storingen te voorkomen op de draaiende auto eerst het licht en achterruit verwarming aan doen.
.
pi_189052251
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 september 2019 17:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik had het over het aankoppelen van de zwarte klem aan het motorblok i.p.v. op de min-pool. Dat heeft niks met storingen te maken.

Overigens kun je om storingen te voorkomen op de draaiende auto eerst het licht en achterruit verwarming aan doen.
Is ook te lezen in de link.
pi_189068262
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:55 schreef Zolderkamer het volgende:
Trouwens..
Een booster is er tegenwoordig ook in powerbank formaat, niet duurder dan een setje goede kabels..
Maar dan moet die booster zelf wel opgeladen zijn. Niet starten verwacht je meestal niet.

Gelukkig heb ik een auto en een motor, een van twee doet het altijd wel dus kan ik mezelf redden met startkabels.

Een paar minuten aangesloten laten voor de startpoging kan helpen, echter ontlaad je de accu van het hulpvoertuig dan wel heel erg. Niet zo goed voor het ding om langere tijd veel vermogen te moeten leveren. Persoonlijk doe ik dat liever niet langer dan een paar minuten.
pi_189068711
quote:
99s.gif Op zondag 22 september 2019 11:38 schreef qajariaq het volgende:
Een paar minuten aangesloten laten voor de startpoging kan helpen, echter ontlaad je de accu van het hulpvoertuig dan wel heel erg. Niet zo goed voor het ding om langere tijd veel vermogen te moeten leveren. Persoonlijk doe ik dat liever niet langer dan een paar minuten.
Dat ontladen van de accu van het hulpvoertuig is te verwaarlozen indien de motor van dat voertuig loopt (en dus de dynamo bijlaad). Zeker als je de motor op een wat hoger toerental laat lopen.
  zondag 22 september 2019 @ 13:01:00 #31
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189069259
quote:
99s.gif Op zondag 22 september 2019 11:38 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Maar dan moet die booster zelf wel opgeladen zijn. Niet starten verwacht je meestal niet.

Gelukkig heb ik een auto en een motor, een van twee doet het altijd wel dus kan ik mezelf redden met startkabels.

Een paar minuten aangesloten laten voor de startpoging kan helpen, echter ontlaad je de accu van het hulpvoertuig dan wel heel erg. Niet zo goed voor het ding om langere tijd veel vermogen te moeten leveren. Persoonlijk doe ik dat liever niet langer dan een paar minuten.
Nee dat is alleen met oude boosters.. de nieuwe blijven jaren op 90% zoals eneloop batterijen zeg maar.. ze zijn ook niet veel groter dan een pakje sigaretten.. er staan wel video's van op YouTube.. ik zit nu mobiel maar een V8 start er prima op..
  zondag 22 september 2019 @ 15:11:18 #32
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189071519
Dit dus bijv..


Laad vrijwel alles op het moment dat je het nodig hebt.. ook je telefoon bijv..
pi_189074242
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2019 15:11 schreef Zolderkamer het volgende:
Dit dus bijv..


Laad vrijwel alles op het moment dat je het nodig hebt.. ook je telefoon bijv..
Waarom zit er in een auto of motor nog steeds een accu van drie tot vijf liter en vijf tot tien kilo als het ook toe kan met een 'powerbank' die in de zak van je jas past?

Ik heb een beetje twijfel over dergelijke claims dus. Maar mijn interesse is wel gewekt :)

Tijdens verder zoeken kwam ik dit tegen:

Over het algemeen is er nogal twijfel over de kunsten en de kwaliteit van die dingen lees ik. In ieder geval doen ze het een beperkt aantal malen en zijn ze erg duur. Ik duw de motor wel even naast de auto als het nodig is. Veel goedkoper en meer kans dan met een paar batterijen aan het kloten. Verder maar eens op zoek naar een zonnelader voor een accu, druppel laden is alleen maar goed voor de accu en geeft meer zekerheid.
pi_189074532
Het met mijn wagen hetzelfde probleem. Ik kan echter de min pool niet aansluiten omdat de accu helemaal weggewerkt is dus ik zet die klem op de massa... echter die massa is gelakt en blijkbaar lijkt dat niet goed te werken ofzo. Al 2x last van gehad.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  zondag 22 september 2019 @ 20:49:05 #35
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189077883
quote:
99s.gif Op zondag 22 september 2019 17:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Waarom zit er in een auto of motor nog steeds een accu van drie tot vijf liter en vijf tot tien kilo als het ook toe kan met een 'powerbank' die in de zak van je jas past?

Ik heb een beetje twijfel over dergelijke claims dus. Maar mijn interesse is wel gewekt :)

Tijdens verder zoeken kwam ik dit tegen:

Over het algemeen is er nogal twijfel over de kunsten en de kwaliteit van die dingen lees ik. In ieder geval doen ze het een beperkt aantal malen en zijn ze erg duur. Ik duw de motor wel even naast de auto als het nodig is. Veel goedkoper en meer kans dan met een paar batterijen aan het kloten. Verder maar eens op zoek naar een zonnelader voor een accu, druppel laden is alleen maar goed voor de accu en geeft meer zekerheid.
Je hebt het nu over heel veel verschillende dingen...
Ja er zijn er verschillende types en merken.. zat vergelijkingsvideo's/reviews te vinden, bergingslui gebruiken ze ook, en die hebben doorgaans geen rommel bij zich..

Daarnaast doen ze het niet maar een paar keer.. ze kunnen de motor een paar keer starten en vervolgens laad je hem weer op en blijft hij vol tot volgend gebruik, hij loopt dus niet langzaam leeg na een paar maand..

Het ding laad niet.. en is dus ook iets heel anders dan een lader..

Je kan ook prima een lithium accu kopen voor in de auto of motor, is alleen wat duurder dan een loodaccu..

[ Bericht 1% gewijzigd door Zolderkamer op 22-09-2019 20:55:14 ]
  zondag 22 september 2019 @ 20:50:26 #36
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189077904
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2019 17:45 schreef Chinless het volgende:
Het met mijn wagen hetzelfde probleem. Ik kan echter de min pool niet aansluiten omdat de accu helemaal weggewerkt is dus ik zet die klem op de massa... echter die massa is gelakt en blijkbaar lijkt dat niet goed te werken ofzo. Al 2x last van gehad.
Dan zet je hem gewoon op de massakabel of op een metalen deel van de motor.. De klem ook altijd even flink heen en weer wrikken zodat ie goed contact maakt...
  maandag 23 september 2019 @ 11:30:37 #37
53151 T42
Pinball Wizard
pi_189083044
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 september 2019 16:55 schreef Zolderkamer het volgende:
Trouwens..
Een booster is er tegenwoordig ook in powerbank formaat, niet duurder dan een setje goede kabels..
Heb je de echte tests gekeken is ook wassen neus..
Heb er ooit 6 mogen testen. Je eigen accu moest aangesloten blijven en niet stuk zijn. 2.5mm kabeltjes is veelste dun.. heb gewoon bij sloop accu gehaald 200ah en dikke startkabels en die op een karretje staan met druppellader
  maandag 23 september 2019 @ 13:34:39 #38
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_189084461
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2019 11:30 schreef T42 het volgende:

[..]

Heb je de echte tests gekeken is ook wassen neus..
Heb er ooit 6 mogen testen. Je eigen accu moest aangesloten blijven en niet stuk zijn. 2.5mm kabeltjes is veelste dun.. heb gewoon bij sloop accu gehaald 200ah en dikke startkabels en die op een karretje staan met druppellader
En die heb je altijd in de kofferbak opgeladen klaarstaan voor gebruik?
Ze zijn makkelijker dan startkabels, en werken prima.. heel yt staat vol met praktijkvoorbeelden..
En ja je kan hem niet gebruiken als autoaccu.. wat ook vrij logisch is, dat kan geen enkele mobiele jumpstarter..
En als je er zes getest hebt met alle zes kabels van maar 2,5mm dan heb je enkel troep getest
  maandag 23 september 2019 @ 23:40:23 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_189092467
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2019 13:34 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En die heb je altijd in de kofferbak opgeladen klaarstaan voor gebruik?
Ze zijn makkelijker dan startkabels, en werken prima.. heel yt staat vol met praktijkvoorbeelden..
En ja je kan hem niet gebruiken als autoaccu.. wat ook vrij logisch is, dat kan geen enkele mobiele jumpstarter..
En als je er zes getest hebt met alle zes kabels van maar 2,5mm dan heb je enkel troep getest
Ff wat ik in de winter meemaak op een storings rondje.. 15 oproepjes allemaal accu defect door kou... Alle 15 gaan niet starten met een boostertje.. dus die 200ah accu in mij kofferbak werkt perfect. En dan verkoop ik meteen een nieuwe accu en rijden ze in 20min vrolijk weg. Want waarom zou een goede accu in een moderne auto zomaar leeg zijn??

Verder hebben mijn wagens de mogelijkheid aangeduwd te worden en dat kan ik alleen. Die te groot en te zwaar zijn hebben dubbele gescheiden accu,s.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')