Jazeker, buurman is ook automonteur geweest dus die stond ook ff raar te kijken. In het verleden wel vaker startkabels gebruikt met andere auto's.quote:Op zaterdag 7 september 2019 11:55 schreef lipje het volgende:
Laat je de goede motor eerst draaien? Dan de - polen verbinden en dan de + polen.
Ik stond te meten en kreeg er 12,x volt uit, met gas geven maakte het weinig verschil helaas, bij lange na geen 14v.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:12 schreef Fer het volgende:
Gasgeven wil ook wel helpen, mijn TDI heeft maar 12,x volt stationair. Je moet echt 2000 toeren maken om 14V te krijgen.
Inderdaad. Soms zijn de klemmen gewoon over de isolatie geschoven. Dan prikt er wel iets doorheen en zal je dus wel die twaalf volt meten maar het contact oppervlak is dan te klein. Klem losmaken van de kabel, isolatie deugdelijk verwijderen en de zaak er weer goed op knijpen. Verder ook goed aandacht geven hoe je de klem op de pool van de accu zet.quote:Op zaterdag 7 september 2019 11:58 schreef Sometimes het volgende:
Er zijn echt slechte setjes startkabels in omloop.
Ik heb zo'n 35ohm per kabel, zal toch eens proberen met een andere kabelset eerdaags. Dit is een dunlop set waarvan sowieso maar 1 kant per klem een kabel aan vastzit.quote:Op zaterdag 7 september 2019 13:05 schreef Fer het volgende:
Je moet trouwens het aantal OHM meten van een kabel. 0,1 Ohm is heel weinig, maar als er 50A doorheen loopt verlies je toch 5V bij het starten.
Moeilijk inschatten maar de kabel lijkt 4mm2 soepel, wat wel voldoende zou moeten zijn voor kortstondige pieken hoor.quote:Op zaterdag 7 september 2019 17:30 schreef -niemand- het volgende:
Die set kun je weggooien. Speakerkabel is onderhand nog dikker
Met zulke dunne kabels kun je geen auto overstarten, misschien een motorfiets ofzo maar meer ook niet.
Volgens mij kun je dat ook voelen aan de kabel. Warm/heet worden.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:49 schreef Zolderkamer het volgende:
Verder zijn er inderdaad kabels te koop waar lang niet genoeg stroom doorheen kan om op te kunnen starten.. Het gaat dan niet om voltage maar om amperes..
Vroeger juist niet, toen ventileerden accu’s waterstof tijdens het opladen. Maar nu zijn ze in principe gasdicht.quote:Op zaterdag 7 september 2019 21:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Accu op accu is toch iets van vroeger? .
Bij de mijne mag dat absoluut niet. Heeft een aparte aansluiting voor de massa.
Eerst kijken of die meter gekalibreerd is en zo ja dan kan die kabel inderdaad wel de vullisbak in, die is dan helemaal nergens geschikt voor.quote:
Ik heb nog eens gemeten en het is 1,8ohm, wat zegt dat over de kabel? Denk dat ik hem vorige keer niet goed heb gemeten.quote:Op zondag 8 september 2019 11:16 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Eerst kijken of die meter gekalibreerd is en zo ja dan kan die kabel inderdaad wel de vullisbak in, die is dan helemaal nergens geschikt voor.
Maar ik hou het er op dat die meter niet juist aangeeft.
Dergeljjke meetwaardes zeggen meer over de meter dan over de kabel vrees ik. Wat zegt de meter als je de pennen kortsluit?quote:Op zondag 8 september 2019 15:05 schreef cunial het volgende:
[..]
Ik heb nog eens gemeten en het is 1,8ohm, wat zegt dat over de kabel? Denk dat ik hem vorige keer niet goed heb gemeten.
Meter is gecalibreerd tot 2009
Gebruik hem alleen voor huis tuin keuken gebruik overigens.
Zal ik vanavond even meten, mijn auto was het niet maar 2 andere die ik wilde helpen met starten maar dat lukte dus nietquote:Op zondag 8 september 2019 16:20 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dergeljjke meetwaardes zeggen meer over de meter dan over de kabel vrees ik. Wat zegt de meter als je de pennen kortsluit?
De klemmen van de kabels hebben klein contact oppervlak met je accupolen, ik denk dat daar het grootste probleem zit. Het is allemaal nogal minimaal uitgevoerd. Mogelijk zit een van de draden slecht aangesloten op de klem, dat kan het verschil in weerstand verklaren die eerst extreem was en nu domweg nog te hoog.
Maar dat de meter niet geschikt is voor deze waardes lijkt me (ook) zeer waarschijnlijk.
Doet je auto het nu weer?
Te dunne startkabels! Nieuwe zijn ruk! Van de a.c.tion?quote:Op zaterdag 7 september 2019 11:11 schreef cunial het volgende:
Ik heb onlangs 2 keer geprobeerd een auto te starten met startkabels, 1 van de buurman en 1 van mn broer alleen dit is dus niet gelukt. Een dag later probeerde de buurman het met een andere auto en hun startkabels en dit was direct starten.
Ik heb mijn kabels doorgemeten en dit is in orde, en ze zijn vrijwel nieuw, nou lijkt het mij sterk dat de auto beveiligd is om dit niet te kunnen?
Ik zet allebei de kabels direct op de polen, en geprobeerd met de min op het frame/blok maar geen succes.
Ik rij een caddy 2.0tdi uit '17
Dit of koop voor 20 euri op de sloop een extra accu en zet die er ff in.quote:Op zondag 8 september 2019 21:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
Goed koop start kabels.
Die klem en de dikte zijn niet in staat om een diesel aan te starten .
Oplossing volgende keer.
Accu klemmen er op.
Auto laten draaien en 10 tot 15 min wachten .
Dan gaan starten met de wagen die niet start.
Dan start de boel wel namelijk.
Daar gaat het niet om, zoals de ANWB al aangeeft kan verkeerd aan en/of afkoppelen leiden tot elektronische problemen.quote:Op zondag 8 september 2019 10:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Vroeger juist niet, toen ventileerden accu’s waterstof tijdens het opladen. Maar nu zijn ze in principe gasdicht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |