abonnement Unibet Coolblue
pi_188825839
Hoe denken jullie hierover na?

Ik weet dat het gevoel van geluk mij kan overspoelen zonder dat het moment zelf het mooist is. Ik kan iets heel saais doen en me nog heel gelukkig voelen afhankelijk van waar ik mijn aandacht op richt. Waardering voor de mooie kanten van het leven nu, herinneringen aan leuke momenten, fantaseren over de toekomst.

Okay, dus: eens of niet? Stelling: Geluk ligt in jouw perceptie van de realiteit.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2019 00:29:55 ]
pi_188835368
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:25 schreef PatriciaPrecies het volgende:
Hoe denken jullie hierover na?

Ik weet dat het gevoel van geluk mij kan overspoelen zonder dat het moment zelf het mooist is. Ik kan iets heel saais doen en me nog heel gelukkig voelen afhankelijk van waar ik mijn aandacht op richt. Waardering voor de mooie kanten van het leven nu, herinneringen aan leuke momenten, fantaseren over de toekomst.

Okay, dus: eens of niet? Stelling: Geluk ligt in jouw perceptie van de realiteit.
Wel mee eens denk ik, alleen is geluk voor ieder mens weer verschillend. Je kan je gelukkig voelen met iets wat je hebt of gelukkig voelen met iets wat je niet hebt, het is maar net hoe je er naar kijkt.
pi_189179816
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:25 schreef PatriciaPrecies het volgende:

Stelling: Geluk ligt in jouw perceptie van de realiteit.
je stelling klopt zeker.

ons geluksgevoel is slechts deels beinvloedbaar door externe factoren, maar het grootste gedeelte vloeit uit hoe wij ons opstellen in ons leven. dankbaarheid is zo'n houding die we kunnen aannemen. dankbaarheid is bv. een belangrijk onderdeel van alle religies. niet verwonderlijk dat religieuze mensen gelukkiger zijn dan areligieuze mensen.

het blijkt dat ons aandacht richten op het hier en nu, dus niet met je geest afdwalen naar verleden toekomst, fantasieen, een immense invloed heeft op ons geluksgevoel.

killingsworth heeft daar een grote onderzoek naar gedaan, track your happiness

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189314157
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 september 2019 23:25 schreef PatriciaPrecies het volgende:
Hoe denken jullie hierover na?

Ik weet dat het gevoel van geluk mij kan overspoelen zonder dat het moment zelf het mooist is. Ik kan iets heel saais doen en me nog heel gelukkig voelen afhankelijk van waar ik mijn aandacht op richt. Waardering voor de mooie kanten van het leven nu, herinneringen aan leuke momenten, fantaseren over de toekomst.

Okay, dus: eens of niet? Stelling: Geluk ligt in jouw perceptie van de realiteit.
Ongeluk ligt in jouw perceptie van de realiteit. Daar heb je geen enkele vat op, als je het louter als perceptie ziet. Laat staan dat je dan nog zinnig over na kunt denken.
The view from nowhere.
pi_189321837
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 13:57 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ongeluk ligt in jouw perceptie van de realiteit. Daar heb je geen enkele vat op, als je het louter als perceptie ziet. Laat staan dat je dan nog zinnig over na kunt denken.
Erh ja, ook? Dat heet je zorgen maken/ negatieve dingen verbeelden?
Waarom zou je dat doen als je je aandacht kunt richten op positieve dingen?

Als je bedoelt dat we alles om ons heen maar moeten negeren en moeten proberen blij te zijn met alles, heb je het verkeerd begrepen. Ik zou eerder zeggen dat je je aandacht kunt richten op wat je wel blij maakt, ipv je aandacht richten op alles wat nog niet goed genoeg is. Vooral als dat buiten jouw invloed ligt. Omdat je slecht voelen niks aan de situatie bijdraagt.
Als je ziet dat iets verbeterd kan worden en je ziet ook hoe, perfect! Maar ga je niet richten op de problemen die er al zijn - richt je op de oplossingen en dingen die wel al goed gaan.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2019 21:28:35 ]
pi_189321898
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2019 17:47 schreef Slayage het volgende:

[..]

je stelling klopt zeker.

ons geluksgevoel is slechts deels beinvloedbaar door externe factoren, maar het grootste gedeelte vloeit uit hoe wij ons opstellen in ons leven. dankbaarheid is zo'n houding die we kunnen aannemen. dankbaarheid is bv. een belangrijk onderdeel van alle religies. niet verwonderlijk dat religieuze mensen gelukkiger zijn dan areligieuze mensen.

het blijkt dat ons aandacht richten op het hier en nu, dus niet met je geest afdwalen naar verleden toekomst, fantasieen, een immense invloed heeft op ons geluksgevoel.

killingsworth heeft daar een grote onderzoek naar gedaan, track your happiness

Aw thanks man, onderzoek om mijn observeringen mee te onderbouwen. :D
Echt heel mooi dat ze hier aandacht aan besteden, het kan zo veel mensen helpen.
En uiteindelijk kunnen kinderen in Afrika blij zijn met een pen.. dan weten we toch al dat geluk relatief is aan waar jij waarde aan hecht/ jouw perceptie?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2019 21:23:24 ]
pi_189321997
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:19 schreef PatriciaPrecies het volgende:

[..]

Erh ja, ook? Dat heet je zorgen maken/ negatieve dingen verbeelden?
Waarom zou je dat doen als je je aandacht kunt richten op positieve dingen?
Nog even en je gaat zeggen dat alles gewoon een keuze is.
The view from nowhere.
pi_189322034
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:27 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nog even en je gaat zeggen dat alles gewoon een keuze is.
Zie toevoeging aan mijn post.
Je hebt niet altijd grip op de situatie, wel op hoe jij je erbij voelt.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-10-2019 21:31:22 ]
pi_189322104
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:29 schreef PatriciaPrecies het volgende:

[..]

Zie toevoeging aan mijn post.
Je hebt niet altijd grip op de situatie, wel op hoe jij je erbij voelt.
Nee. Zo algemeen gesteld is het plat populisme / moralisme.
The view from nowhere.
pi_189322162
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:32 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee. Zo algemeen gesteld is het plat populisme / moralisme.
Wil je ipv een andere stelling ten minste een argumentatie posten? Want nu ben ik wel benieuwd naar je gedachten.
pi_189322171
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:35 schreef PatriciaPrecies het volgende:

[..]

Wil je ipv een andere stelling ten minste een argumentatie posten? Want nu ben ik wel benieuwd naar je gedachten.
me too
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 22:48:52 #12
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189323708
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 21:35 schreef PatriciaPrecies het volgende:

[..]

Wil je ipv een andere stelling ten minste een argumentatie posten? Want nu ben ik wel benieuwd naar je gedachten.
Je geluk zou, indien jij gelijk hebt, geheel ongerelateerd zijn aan je omgeving / de situatie. Die gedachte is al vaak geopperd en daarmee kun je hele nare dingen doen. Juist als mensen je gaan aanleunen, dat je er altijd voor kan kiezen je gelukkig te voelen, is typisch een vorm van groepsdruk waar mensen ongelukkig van worden. Het is verstandig om te leren naar je eigen lichaam te luisteren, want anders kun je jezelf helemaal voorbij lopen. Het is niet normaal om altijd gelukkig te zijn, dus ook niet om dat te willen. Gevoelens hebben gronden, niet alleen in de situatie, maar ook in de werking van je eigen lichaam, en je eerdere ervaringen.

[ Bericht 3% gewijzigd door deelnemer op 07-10-2019 22:55:51 ]
The view from nowhere.
pi_189323841
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 22:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Argumenten:

1. Je geluk zou, indien jij gelijk hebt, geheel ongerelateerd zijn aan je omgeving / de situatie. Die gedachte is al vaak geopperd en daarmee kun je hele nare dingen doen.
waar zegt ze dat geluk ongerelateerd is aan je omgeving?

quote:
2. Het is verstandig om te leren naar je eigen lichaam te luisteren, want anders kun je jezelf helemaal voorbij lopen.
zeker

quote:
3. Het is niet normaal om altijd gelukkig te zijn, dus ook niet om dat te willen.
bepaal jij wat wel of niet normaal is?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:03:16 #14
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189323966
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 22:55 schreef Slayage het volgende:

[..]

waar zegt ze dat geluk ongerelateerd is aan je omgeving?
Ze zegt dat geluk ligt in je eigen perceptie en dat je dat zelf in de hand hebt, maar het is een wisselwerking en je stuurt jezelf niet aan vanuit iets buiten jezelf. En zonder dat is een waarheid als een koe, want natuurlijk ben je gelukkig noch ongelukkig als je dood bent.

quote:
[..]

zeker
[..]

bepaal jij wat wel of niet normaal is?
Dat is een feit. Ga maar eens vragen aan mensen.

[ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 07-10-2019 23:09:55 ]
The view from nowhere.
pi_189324049
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:03 schreef deelnemer het volgende:

Ze zegt dat geluk ligt in je eigen perceptie en dat je dat zelf in de hand hebt, maar het is een wisselwerking en je stuurt jezelf niet aan vanuit iets buiten jezelf.
heb je dat filmpje bekeken wat ik heb gepost? ik denk dat je dat niet hebt gedaan namelijk. wij zeggen dat de manier waarop je kijkt naar iets je geluksgevoel kan beinvloeden in positieve als in negatieve zin.

quote:
Dat is een feit. Ga maar eens vragen aan mensen.
wat moet ik vragen aan mensen? tuurlijk is het leven geen rozen geur en manenschijn, het heeft ups en downs, maar door de manier waarop je staat in het leven kan je heel veel invloed hebben op hoe je die lastige downs ervaart.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189324136
welke houding maakt je gelukkiger? de linker of de rechter? weerstand of acceptatie?

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:15:10 #17
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189324208
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:07 schreef Slayage het volgende:

[..]

heb je dat filmpje bekeken wat ik heb gepost? ik denk dat je dat niet hebt gedaan namelijk. wij zeggen dat de manier waarop je kijkt naar iets je geluksgevoel kan beinvloeden in positieve als in negatieve zin.
Ja, maar de manier waarop je kijkt doe je ook weer op je eigen manier. Je probeert jezelf te verdubbelen. Degene die op zijn manier naar iets kijkt, en degene die gaat regisseren hoe je dat zou moeten doen.
The view from nowhere.
pi_189324276
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:15 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ja, maar de manier waarop je kijkt doe je ook weer op je eigen manier. Je probeert jezelf te verdubbelen. Degene die op zijn manier naar iets kijkt, en degene die gaat regisseren hoe je dat zou moeten doen.
wat bedoel je met, je probeert jezelf te verdubbelen?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:22:01 #19
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189324304
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:19 schreef Slayage het volgende:

[..]

wat bedoel je met, je probeert jezelf te verdubbelen?
Dat je jezelf gaat vertellen hoe je iets zou moeten opvatten. Terwijl, je vat het al op een bepaalde manier op.
The view from nowhere.
pi_189324352
laten we bovenstaande voorbeeld van de regen.

de rechter kijkt naar de regen en hecht er geen waarde oordeel aan. het regent. de dingen zijn zoals.

de rechter kijkt ook naar de regen, maar die hecht aan zijn perceptie waarde oordelen, "regen is onprettig" "het zou beter zijn als het niet zou regenen" "waarom moet het nou altijd regenen?"

daarom zeggen de boedhisten "niet oordelen", "niet streven" en "accepteren"

tevens zijn dit 3 van de 7 pijlers van mindfulness. naast, geduld, vertrouwen, loslaten en eindeloos beginnen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:28:44 #21
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189324408
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:25 schreef Slayage het volgende:
laten we bovenstaande voorbeeld van de regen.

de rechter kijkt naar de regen en hecht er geen waarde oordeel aan. het regent. de dingen zijn zoals.

de rechter kijkt ook naar de regen, maar die hecht aan zijn perceptie waarde oordelen, "regen is onprettig" "het zou beter zijn als het niet zou regenen" "waarom moet het nou altijd regenen?"

daarom zeggen de boedhisten "niet oordelen", "niet streven" en "accepteren"

tevens zijn dit 3 van de 7 pijlers van mindfulness. naast, geduld, vertrouwen, loslaten en eindeloos beginnen.
Dat zullen mensen zelf moeten inzetten, als zij dat doen. Dan is het zonder verdubbeling. Het kan dus geen regel zijn.
The view from nowhere.
pi_189324498
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:22 schreef deelnemer het volgende:

Dat je jezelf gaat vertellen hoe je iets zou moeten opvatten. Terwijl, je vat het al op een bepaalde manier op.
nee dat is niet wat je doet.

het is niet zo dat wanneer het regent je kijkt naar de regen, je tegen jezelf zegt, "het regent en ik vind regen kut, maar ik moet regen niet kut vinden, want dat zal mij gelukkiger maken". dit zijn namelijk allemaal gedachten waar je je in verkeert. ondertussen ben je meer bezig met het denken over de regen dan kijken naar de regen.

de kunst zit hem in het oordeelvrij kijken, het accepterend kijken en dingen niet anders willen.

maar om dit zo te kunnen is een kunst op zich, maar het is wel eigen te maken middels mediteren vooral.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:43:30 #23
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189324618
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

nee dat is niet wat je doet.

het is niet zo dat wanneer het regent je kijkt naar de regen, je tegen jezelf zegt, "het regent en ik vind regen kut, maar ik moet regen niet kut vinden, want dat zal mij gelukkiger maken". dit zijn namelijk allemaal gedachten waar je je in verkeert. ondertussen ben je meer bezig met het denken over de regen dan kijken naar de regen.

de kunst zit hem in het oordeelvrij kijken, het accepterend kijken en dingen niet anders willen.

maar om dit zo te kunnen is een kunst op zich, maar het is wel eigen te maken middels mediteren vooral.
Zelfs vogels, schapen en geiten schuilen graag als het regent. Wat zouden die denken als ze niet kunnen schuilen?
The view from nowhere.
pi_189324651
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zelfs vogels, schapen en geiten schuilen graag als het regent. Wat zouden die denken als ze niet kunnen schuilen?
lijkt me ook verstandig om te doen wanneer je buiten bent, maar ik heb niet de indruk dat jij enige benul hebt waar ik het over heb of wat ik wil zeggen. alles wat ik zeg gaat langs je heen. slaap lekker voor straks ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:46:47 #25
477595 Special-Tee
Speciaal Geval
pi_189324653
Er is natuurlijk wel een basis nodig waarop je die mooie gedachten kunt basseren. Een zekere mate van geluk en mooie momenten moet je dus wel hebben meegemaakt.

Ikzelf maak nauwelijks leuke dingen mee. Dus ik moet wel. En mijn brein gaat vaak automatisch terug naar die spaarzame mooie momenten die ik wel heb meegemaakt in mijn leven. Dit kan zijn als ik fiets of zelfs het huis schoonmaak. Ik hoef niet elke dag allemaal spannende prikkels te hebben omdat dat niet haalbaar is voor mij. Ik kan meer dan wie ook genieten van echt kleine dingen. Zoals de geur van frisse lucht als je net buiten bent. Of het snijden van mijn waldkorn sneetje brood met boter en bosvruchtenhagel erop. Hoe de zon door mijn raam naar binnen acheen vandaag. Mijn brein heeft die (kleine momenten) highs wel nodig. Anders ga ik tenonder.

Maar of geluk in verregaande mate maakbaar is. Daar ben ik het niet mee eens.

[ Bericht 15% gewijzigd door Special-Tee op 07-10-2019 23:54:23 ]
  maandag 7 oktober 2019 @ 23:47:53 #26
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189324665
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:46 schreef Slayage het volgende:

[..]

lijkt me ook verstandig om te doen wanneer je buiten bent, maar ik heb niet de indruk dat jij enige benul hebt waar ik het over heb of wat ik wil zeggen. alles wat ik zeg gaat langs je heen. slaap lekker voor straks ;)
Ik snap wat je zegt, maar het heeft zijn grenzen. Zonder inzicht in de grenzen ervan, is het zelfs ideologisch gevaarlijk (grenzeloze acceptatie, geluk is louter een interne aangelegenheid :N).

Volledige acceptatie, gericht op blijvend geluk, is vreemd. Wat is doelgerichte acceptatie? Als je kunt accepteren dat het regent, als je alles kunt accepteren, kun je ook accepteren dat je ongelukkig bent. Kijk jezelf nu eens ongelukkig zitten zijn ... dat werkt misschien wel beter.

[ Bericht 6% gewijzigd door deelnemer op 08-10-2019 00:49:43 ]
The view from nowhere.
pi_189326218
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zelfs vogels, schapen en geiten schuilen graag als het regent. Wat zouden die denken als ze niet kunnen schuilen?
Maar dieren reageren voornamelijk vanuit instinct en reflex. Als mens heb je daar een keuze in.

Het kan overigens heel interessant zijn om zaken die je als vervelend ervaart heel bewust waar te nemen, inclusief wat dat in je op laat komen. Ik gebruik daar zelf b.v. structureel koude douches voor :) Ik heb ook een hekel aan regen, maar als het zich voordoet, probeer ik m'n aandacht naar de sensatie en alle gedachten/emoties die daarbij vrijkomen te brengen. Dat geeft een totaal andere ervaring.

Ik heb ooit eens de formule

Lijden = Pijn X Weerstand

gezien; Pijn is onvermijdelijk, Lijden niet. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit, en als zodanig ben ik het wel eens met de OP. Of je geluk volledig in je perceptie zit, weet ik niet precies, maar dat vind ik meer een theoretisch vraagstuk waar ik in de praktijk weinig mee kan. Ik weet alleen dat mijn perceptie een hele grote stempel op mijn gemoedstoestand drukt :)
-
  dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:09:19 #28
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_189330419
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 08:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dieren reageren voornamelijk vanuit instinct en reflex. Als mens heb je daar een keuze in.

Het kan overigens heel interessant zijn om zaken die je als vervelend ervaart heel bewust waar te nemen, inclusief wat dat in je op laat komen. Ik gebruik daar zelf b.v. structureel koude douches voor :) Ik heb ook een hekel aan regen, maar als het zich voordoet, probeer ik m'n aandacht naar de sensatie en alle gedachten/emoties die daarbij vrijkomen te brengen. Dat geeft een totaal andere ervaring.

Ik heb ooit eens de formule

Lijden = Pijn X Weerstand

gezien; Pijn is onvermijdelijk, Lijden niet. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit, en als zodanig ben ik het wel eens met de OP. Of je geluk volledig in je perceptie zit, weet ik niet precies, maar dat vind ik meer een theoretisch vraagstuk waar ik in de praktijk weinig mee kan. Ik weet alleen dat mijn perceptie een hele grote stempel op mijn gemoedstoestand drukt :)
Een situatie biedt veel mogelijke insteken, en je kunt daarin deels kiezen voor de ene of de andere insteek. Maar de mate waarin het openstaat voor keuzes, loopt wijd uiteen. Er kunnen insteken zijn, die mensen niet kennen en daarom niet inzetten, want het 'ík' dat hierin de regie neemt, is zelf ook beperkt (inclusief het zelfinzicht, want mensen zijn niet transparant voor zichzelf). Er is dus ook wat te winnen.

Aan het vergelijk met dieren kun je al gelijk aflezen dat je deels gebonden bent aan een gezichtspunt, want je kunt je niet zomaar verplaatsen in dieren. Mens zijn, is een gezichtspunt dat voortvloeit uit je constitutie. Deels kun je een perspectief of standpunt overwegen en kiezen, deels ben je een gezichtspunt en valt er niets te kiezen. Dat speelt niet alleen in het vergelijk tussen mens en dier, maar kun je nog wel wat verder doortrekken naar verschillen tussen individuele mensen onderling.

Daar ligt een serieus theoretisch vraagstuk. Je kunt dom zijn op een onbewuste zelf ondermijnende manier, maar je kunt ook teveel verwachten van de regierol (een klassiek probleem). In de Tibetaans-boeddhistische traditie lieten monniken zich soms voor jaren inmetselen. Dat is de regierol nemen, maar dat zou ik niet willen aanbevelen (inmiddels achterhaald, en ook de Boeddha verwerpt het idee dat zware ascese heilzaam is).

Er was eens een journalist die werd hij gekidnapt. Het duurde jaren voordat hij weer vrijkwam. Zijn dochter was nog klein toen hij uit haar leven verdween. Toen hij weer thuis zou komen, was ze vol verwachting. Het werd allemaal aangekondigd in het nieuws en haar vader was een held. Dat viel tegen, haar vader was niet om te genieten. Ze heeft daar later een boek over geschreven. Volgens haar had de gevangenschap hem verandert.

Daarna zat de woede zozeer in de man, dat hij zijn rol, die hij aanvankelijk nog steeds probeerde hoog te houden, niet meer kon opbrengen. Dan is, kiezen hoe je insteekt, niet zo vanzelfsprekend meer, zelfs al kon hij dat daarvoor wel. Oorlogsveteranen hebben bij terugkeer ook vaak aanpassingsproblemen. Zijn deze mensen dommer geworden van hun ervaringen, of hebben ze hun horizon juist verbreed?

Zolang mensen hun experimenten op zichzelf toepassen, is dat hun goed recht. Maar als men andere mensen daarin gaat adviseren, is er een groot risico voor inschattingsfouten. Zie het spelen met je aandacht, perceptie, belevingswereld, je bewustwording, het over een andere boeg gooien, als mogelijkheid, als iets dat veel mensen uit eigen ervaring kennen. Dat is niet controversieel. Maar de stelling, dat alles perceptie is, gaat te ver.

Er zijn tal van romantische en morele bewegingen geweest, die zich vergrepen hebben aan een overtrokken idee van zelfcontrole / zelfsturing. Het staat wijd open voor inschattingsfouten en misbruik. Misbruik in de politiek, vooral door mensen die sowieso al in de rol zitten om de schaapjes te (mis)leiden.

Je kunt er zeker voor kiezen om de positieve kanten zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen. Maar er zijn ook minder positieve kanten. Het ene is niet realistischer dan het andere, hooguit wenselijker. Dat zet de deur open naar allerlei vormen van wensdenken. Ik denk dan aan Oprah Winfrey, aan een boek als The Secret (esoterisch populisme).

Kortom: je perceptie beinvloed de ervaring en de ervaring beinvloed je perceptie (de cirkel is rond). Met het geheugen als intermediair. De lus is verraderlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 09-10-2019 17:47:45 ]
The view from nowhere.
pi_189353949
Het toeval slaat weer eens raak. Zojuist geüpload:
pi_189361709
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 08:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar dieren reageren voornamelijk vanuit instinct en reflex. Als mens heb je daar een keuze in.

Het kan overigens heel interessant zijn om zaken die je als vervelend ervaart heel bewust waar te nemen, inclusief wat dat in je op laat komen. Ik gebruik daar zelf b.v. structureel koude douches voor :) Ik heb ook een hekel aan regen, maar als het zich voordoet, probeer ik m'n aandacht naar de sensatie en alle gedachten/emoties die daarbij vrijkomen te brengen. Dat geeft een totaal andere ervaring.

Ongeacht in wat voor helse pijn je zit, op het moment dat je je focust op de lichamelijke gewaarwording blijft er weinig over van de drama, dat wijzelf creëeren in onze hoofd.

quote:
Ik heb ooit eens de formule

Lijden = Pijn X Weerstand

gezien; Pijn is onvermijdelijk, Lijden niet. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid inzit, en als zodanig ben ik het wel eens met de OP. Of je geluk volledig in je perceptie zit, weet ik niet precies, maar dat vind ik meer een theoretisch vraagstuk waar ik in de praktijk weinig mee kan. Ik weet alleen dat mijn perceptie een hele grote stempel op mijn gemoedstoestand drukt :)
Ik kwam die formule tegen in het boek, zelf compassie van Kristen neff, volgens mij heeftvzij die bedacht. Uiteraard is het ontleend van een accepterende houding tegenover alles, prettig of onprettig. Tevens is het ook ontleend uit het boeddhistische twee pijlen metafoor. De eerste pijl/pijn die je voelt van de inslag van de pijl/pijn is de pijn waar je niks aan kunt doen, de tweede pijl/pijn is de pijl/pijn die we.zelf creëren in onze geest, door er over te oordelen, dit is kut, dit wil ik niet, ik wou dat het anders was, waarom overkomt uitgerekend mij dit nou? door er een verhaal over te maken. Waardoor het lijden worden. Zoals de boeddhisten stellen , "het leven is lijden". Zo is het lijden onvermijdelijk. Echter kunnen we ons lijden wel verminderen door onze houding aan te passen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189361759
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 14:09 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Een situatie biedt veel mogelijke insteken, en je kunt daarin deels kiezen voor de ene of de andere insteek. Maar de mate waarin het openstaat voor keuzes, loopt wijd uiteen. Er kunnen insteken zijn, die mensen niet kennen en daarom niet inzetten, want het 'ík' dat hierin de regie neemt, is zelf ook beperkt (inclusief het zelfinzicht, want mensen zijn niet transparant voor zichzelf). Er is dus ook wat te winnen.

Aan het vergelijk met dieren kun je al gelijk aflezen dat je deels gebonden bent aan een gezichtspunt, want je kunt je niet zomaar verplaatsen in dieren. Mens zijn, is een gezichtspunt dat voortvloeit uit je constitutie. Deels kun je een perspectief of standpunt overwegen en kiezen, deels ben je een gezichtspunt en valt er niets te kiezen. Dat speelt niet alleen in het vergelijk tussen mens en dier, maar kun je nog wel wat verder doortrekken naar verschillen tussen individuele mensen onderling.

Daar ligt een serieus theoretisch vraagstuk. Je kunt dom zijn op een onbewuste zelf ondermijnende manier, maar je kunt ook teveel verwachten van de regierol (een klassiek probleem). In de Tibetaans-boeddhistische traditie lieten monniken zich soms voor jaren inmetselen. Dat is de regierol nemen, maar dat zou ik niet willen aanbevelen (inmiddels achterhaald, en ook de Boeddha verwerpt het idee dat zware ascese heilzaam is).

Er was eens een journalist die werd hij gekidnapt. Het duurde jaren voordat hij weer vrijkwam. Zijn dochter was nog klein toen hij uit haar leven verdween. Toen hij weer thuis zou komen, was ze vol verwachting. Het werd allemaal aangekondigd in het nieuws en haar vader was een held. Dat viel tegen, haar vader was niet om te genieten. Ze heeft daar later een boek over geschreven. Volgens haar had de gevangenschap hem verandert.

Daarna zat de woede zozeer in de man, dat hij zijn rol, die hij aanvankelijk nog steeds probeerde hoog te houden, niet meer kon opbrengen. Dan is, kiezen hoe je insteekt, niet zo vanzelfsprekend meer, zelfs al kon hij dat daarvoor wel. Oorlogsveteranen hebben bij terugkeer ook vaak aanpassingsproblemen. Zijn deze mensen dommer geworden van hun ervaringen, of hebben ze hun horizon juist verbreed?

Zolang mensen hun experimenten op zichzelf toepassen, is dat hun goed recht. Maar als men andere mensen daarin gaat adviseren, is er een groot risico voor inschattingsfouten. Zie het spelen met je aandacht, perceptie, belevingswereld, je bewustwording, het over een andere boeg gooien, als mogelijkheid, als iets dat veel mensen uit eigen ervaring kennen. Dat is niet controversieel. Maar de stelling, dat alles perceptie is, gaat te ver.

Er zijn tal van romantische en morele bewegingen geweest, die zich vergrepen hebben aan een overtrokken idee van zelfcontrole / zelfsturing. Het staat wijd open voor inschattingsfouten en misbruik. Misbruik in de politiek, vooral door mensen die sowieso al in de rol zitten om de schaapjes te (mis)leiden.

Je kunt er zeker voor kiezen om de positieve kanten zoveel mogelijk tot zijn recht te laten komen. Maar er zijn ook minder positieve kanten. Het ene is niet realistischer dan het andere, hooguit wenselijker. Dat zet de deur open naar allerlei vormen van wensdenken. Ik denk dan aan Oprah Winfrey, aan een boek als The Secret (esoterisch populisme).

Kortom: je perceptie beinvloed de ervaring en de ervaring beinvloed je perceptie (de cirkel is rond). Met het geheugen als intermediair. De lus is verraderlijk.
Dude.

Jij zit veel te veel in je hoofd. Ga lekker sporten. Ga naar de sauna. Neem een koude douche zoals hierboven aangegeven. Ga mediteren. Door "uit je geest te stappen" en "in je lichaam te zitten" , zal je ervaren dat je beetje bij beetje een gelukkiger mens wordt.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189361912
quote:
14s.gif Op woensdag 9 oktober 2019 21:59 schreef LelijKnap het volgende:
Het toeval slaat weer eens raak. Zojuist geüpload:
Neem jezelf niet al te serieus *O*
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 10 oktober 2019 @ 12:17:19 #33
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_189361922
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2019 14:09 schreef deelnemer het volgende:
Dat zet de deur open naar allerlei vormen van wensdenken. Ik denk dan aan Oprah Winfrey, aan een boek als The Secret (esoterisch populisme).
Ik heb de rest van de discussie hier niet zo gevolgd, maar ik vind je kenschetsing van The Secret als 'esoterisch populisme' wel geniaal. Die moet ik onthouden. :D
pi_189363583
quote:
10s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 12:07 schreef Slayage het volgende:

[..]

Dude.

Jij zit veel te veel in je hoofd. Ga lekker sporten. Ga naar de sauna. Neem een koude douche zoals hierboven aangegeven. Ga mediteren. Door "uit je geest te stappen" en "in je lichaam te zitten" , zal je ervaren dat je beetje bij beetje een gelukkiger mens wordt.
Veronderstellen en generaliseren is theoretiseren, en dat is niet jouw speciale privilege.
The view from nowhere.
pi_189364686
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 14:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Veronderstellen en generaliseren is theoretiseren, en dat is niet jouw speciale privilege.
Heb je al gesport vandaag?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189364880
quote:
10s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:31 schreef Slayage het volgende:

[..]

Heb je al gesport vandaag?
Typisch.
The view from nowhere.
pi_189365114
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 15:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Typisch.
Een koude douche anders?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189365117
quote:
10s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:00 schreef Slayage het volgende:

[..]

Een koude douche anders?
Volgens het TT ligt geluk in mijn perspectief / gedachten. Guess not.
The view from nowhere.
pi_189365195
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 16:00 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Volgens het TT ligt geluk in mijn perspectief / gedachten. Guess not.
Je hebt een schop onder je kont nodig. In de positieve zin ;)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189368998
quote:
10s.gif Op maandag 7 oktober 2019 23:11 schreef Slayage het volgende:
welke houding maakt je gelukkiger? de linker of de rechter? weerstand of acceptatie?

[ afbeelding ]
De rechter hanteer ik meestal, maar soms als je door je stemming je barrières kwijt bent, dan kan het nog wel eens naar links omslaan.

Wind tegen op de fiets? Goed voor de conditie. Fout gemaakt? Geleerd hoe het wel lukt. Positive twisting.
pi_189374288
quote:
0s.gif Op donderdag 10 oktober 2019 20:10 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

De rechter hanteer ik meestal, maar soms als je door je stemming je barrières kwijt bent, dan kan het nog wel eens naar links omslaan.

Wind tegen op de fiets? Goed voor de conditie. Fout gemaakt? Geleerd hoe het wel lukt. Positive twisting.
Reframing is heel handig idd :Y

He kan iets op zo veel verschillende manieren benaderen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_189481575
Geluk hoort bij het proces van het leven. De mens probeert de eigen levenscapaciteit uit binnen de logische mogelijkheden van zijn, of haar cultureel kader. Geluk ontstaat door het zien en uitproberen van die mogelijkheden. Dat proces noemen we « leren ». Geluk bestaat in het vermogen de eigen leerprocessen te sturen. Daarbij is onze levensweg een spoor dat we achterlaten, en niet een weg die we kunnen plannen. *) Het verloopt langs de mogelijkheden die we gezien en/of zelf gecreëerd hebben. Plannen kan niet, want het menselijk handelen kent de eigen bedoelingen niet. Geplande « zelfwording » is niet mogelijk. De dingen die we in onszelf, en in onze relatie met de wereld als “mogelijkheid” waarnemen (en niet als “feit”), zijn de bron voor ons geluk. Achteraf, na de keuzes die we gemaakt hebben en de dingen die we gedaan hebben, kan alles in termen van bedoeling en niet-bedoeling worden besproken. Een kind dat tijdens een voetbalwedstrijd een prachtige goal maakt, precies in de rechter bovenhoek, trekt daarbij een gezicht alsof het precies de bedoeling was. Maar het gezond mensenverstand weet wel beter, en de tegenpartij zegt : ’meer geluk dan wijsheid’ ! Het inzicht is het besluit achteraf ’dit nog wel, dat niet meer’. We geven het door als sturingsbedoeling die eerst verborgen was, maar nu bewust gemaakt.
pi_189489180
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 13:54 schreef OldHenry het volgende:
Geluk hoort bij het proces van het leven. De mens probeert de eigen levenscapaciteit uit binnen de logische mogelijkheden van zijn, of haar cultureel kader. Geluk ontstaat door het zien en uitproberen van die mogelijkheden. Dat proces noemen we « leren ». Geluk bestaat in het vermogen de eigen leerprocessen te sturen. Daarbij is onze levensweg een spoor dat we achterlaten, en niet een weg die we kunnen plannen. *) Het verloopt langs de mogelijkheden die we gezien en/of zelf gecreëerd hebben. Plannen kan niet, want het menselijk handelen kent de eigen bedoelingen niet. Geplande « zelfwording » is niet mogelijk. De dingen die we in onszelf, en in onze relatie met de wereld als "mogelijkheid" waarnemen (en niet als "feit"), zijn de bron voor ons geluk. Achteraf, na de keuzes die we gemaakt hebben en de dingen die we gedaan hebben, kan alles in termen van bedoeling en niet-bedoeling worden besproken. Een kind dat tijdens een voetbalwedstrijd een prachtige goal maakt, precies in de rechter bovenhoek, trekt daarbij een gezicht alsof het precies de bedoeling was. Maar het gezond mensenverstand weet wel beter, en de tegenpartij zegt : 'meer geluk dan wijsheid' ! Het inzicht is het besluit achteraf 'dit nog wel, dat niet meer'. We geven het door als sturingsbedoeling die eerst verborgen was, maar nu bewust gemaakt.
Klopt.

Geluk is geen vanzelfsprekend doel, en zin geen vanzelfsprekend uitgangspunt, want ze ontstaan, of worden ontdekt, al doende (pad afhankelijk).

[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 17-10-2019 21:53:20 ]
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')