abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188812159
Wie kan mij helpen met een vraag over het omzetten van de prestatiebeurs en het reisproduct in een gift (iets voor DUO-Care of lezers die iets dergelijke hebben meegemaakt?). Het is ook na veel lezen op internet lastige materie voor mij

Het gevolgde studietraject is als volgt:

1e jaar hbo 2014-2015
2e jaar hbo 2015-2016 (propedeuse behaald en hiermee overgestapt naar het WO)
1e jaar WO 2016-2017
2e jaar WO 2017-2018
3e jaar WO 2018-2019 (afgestudeerd en het bachelor diploma behaald)

Hiermee is weliswaar aan de voorwaarde voldaan dat (ondanks de tussentijdse switch van hbo naar WO) binnen 10 jaar een (WO) diploma is behaald en dat dus de prestatiebeurs en het reisproduct dus worden omgezet in een gift; aan de andere kant kunt je echter ook stellen dat aan het hbo geen diploma is behaald en dat die twee jaar dus moeten worden terugbetaald en de meter opnieuw begint te lopen bij aanvang van de WO studie.

Wie kan mij vertellen hoe dit zit.

Voor de goede orde, het laatste (WO) jaar was helemaal geen studiefinanciering meer van toepassing omdat die in mijn studie maximaal 4 jaar geldt. Het reisproduct geldt echter wel de volledige 5 jaar.
pi_188812315
Volgens mij maakt het niet uit of je bij meerdere studies vakken hebt gevolgd, en ook niet of een deel bij een hogeschool en een deel bij de universiteit is behaald..

De DUO site zegt 'een' diploma bij hbo of universiteit.

Uw reisproduct en aanvullende beurs zijn een prestatiebeurs. Ze worden pas een gift als u:

een diploma behaalt voor hbo of universiteitdit diploma behaalt binnen 10 jaar. Die 10 jaar gaan in vanaf de 1e maand dat u studiefinanciering krijgt voor hbo of universiteit.

Hoeveel jaren een gift worden, hangt af van de waarde van uw diploma.

Let wel ff op die laatste zin. Jij hebt zo te zien je WO bachelor gehaald, maar geen master. Dan wordt er 3 jaar van je prestatiebeurs omgezet in een gift. Dat vierde jaar prestatiebeurs wordt dan omgezet in een lening. Pas als je ook een master haalt wordt dat omgezet in een gift.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_188812684
Dank voor uw snelle reactie

De vraag rijst dan echter of die drie jaar van de prestatiebeurs die worden omgezet in een gift de eerste twee jaar aan het HBO + het eerste jaar van de WO studie omvat, of niet het HBO deel maar alleen de laatste drie jaar aan het WO.

Het gekke, en eigenlijk ook de reden van mijn vraag is, dat uit het DUO overzicht een grote studieschuld blijkt (verdeeld over alle studiejaren) terwijl toch zoals u zelf aangeeft drie jaar tot gift moesten zijn omgezet. Of loopt DUO achter met het bijwerken van de opgave van de studieschuld, dat kan natuurlijk ook.
pi_188812886
Het gaat er niet om waar je allemaal gestudeerd hebt, maar om welk diploma je hebt gehaald. Je hebt een WO bachelor diploma gehaald, en daar krijg je 3 jaar prestatiebeurs voor.

En dat omzetten klopt. Je hebt pas net je diploma behaald. Stop je nu met studeren? Normaal wachten ze met omzetten van je prestatiebeurs naar een gift tot je een masterdiploma hebt behaald.

Als je geen master gaat doen, dan moet je dat aan DUO doorgeven. Dan gaan ze het deel waar je met je bachelor recht op hebt (3 jaar) omzetten in een gift.

Als je wel een master gaat doen, dan gaan ze voorlopig nog niks doen met die bedragen die er staan. Ze gaan pas omzetten het jaar nadat je je masterdiploma hebt behaald. Niks geks aan hoor.
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_188813132
Nogmaals dank.

Uw antwoord verduidelijkt veel voor mij. Ik heb mij inderdaad ingeschreven voor een master (die is al aan de gang), dus dat is dan zoals u aangeeft de reden dat de omzetting nog niet heeft plaatsgevonden. Nu begrijp ik het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')