Bocaj | donderdag 5 september 2019 @ 14:58 |
Schiphol wil serieus onderzoek naar luchthaven op zee![]() Schipholdirecteur Dick Benschop wil dat er een serieus onderzoek komt naar de mogelijkheid om een luchthaven op zee te bouwen. „En als dat haalbaar is, dan moet je het snel doen. Anders investeer je teveel op land.” Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen heeft wel een zogeheten quick scan laten maken, maar dat overzicht van voor- en nadelen is grotendeels gebaseerd op verouderde onderzoeken. Er is wel naar nieuwe technieken gekeken zoals het boren van tunnels vanaf het huidige Schiphol naar het eiland voor de kust. Maar dat is niet tot in detail gedaan. Ook is niet gekeken naar de opbrengsten zoals van woningbouw op de plaats van de start- en landingsbanen. De minister vond de kosten, geschat op 45 miljard euro, te hoog. Dat enorme bedrag komt mede omdat op de plek van het vliegveld in zee nu windmolens staan gepland en dan weer moeten verdwijnen. Een vervolgonderzoek vind zij niet nodig. Serieus Maar Benschop vindt dat de quick scan geen antwoord geeft op de vraag of verplaatsen haalbaar is of niet. „Dan moet je het eerst serieus bestuderen”, stelde hij woensdagmiddag voor op het symposium van de luchtvaartvereniging Knvvl en de Industrieele Groote Club Amsterdam. „Een luchthaven op zee is niet het antwoord op de vraag van verduurzaming, want het betekent groei van de luchtvaart. Maar ook op Schiphol wordt ooit de ultieme grens bereikt wanneer er echt niet meer ruimte op de grond en in de lucht is. Je kan de luchtvaart ook verspreiden of stoppen met groeien.” De optie van een luchthaven in zee kan tot nog toe op weinig steun rekenen in de Tweede Kamer. Bewonersgroepen zijn wel voorstander, omdat dan ruim een miljoen omwonenden geen geluidsoverlast meer hebben en ultra fijnstof inademen. Ook het bedrijfsleven ziet zo’n eiland voor de kust wel zitten, waarbij passagiers gewoon op Schiphol inchecken. „Met de huidige rentestand kan je wel dertig tot veertig miljard lenen en naar zee uitwijken. Anders blijft Schiphol groeien”, voorziet Paul Wevers, voorzitter van de Amsterdamse ondernemersvereniging Oram. Duurzamer Verschillende sprekers hadden al aangeroerd dat de luchtvaart wereldwijd de komende vijftien jaar verdubbeld. Wanneer dat iedere vijftien jaar het geval is, is het klimaatprobleem nog groter. De luchtvaart moet dus duurzamer worden. Met nieuwe brandstoffen, motoren en nieuwe vliegtuigtypes, al staan de grote bouwers Boeing en Airbus nog niet te trappelen. In Nederland is veel kennis en wordt veel onderzoek gedaan bij het NLR, universiteiten zoals in Delft en bedrijven als Fokker. Daarbij werken ze ook al steeds meer samen met instituten uit andere landen. Maar om het onderzoek echt aan te jagen, is ook meer geld nodig. Zoals straks van de vliegtaks. Die zeven euro per ticket verdwijnt straks in de schatkist in plaats van dat het wordt gebruikt voor verduurzaming van de luchtvaart. Bron: Noord-Hollands Dagblad ================ Misschien toch maar eens doorpakken?! | |
ThePlaneteer | donderdag 5 september 2019 @ 15:16 |
Ben ook voor iig een onderzoek. Kijken we daarna wel verder. | |
gniffie | donderdag 5 september 2019 @ 15:27 |
Leuk maar als ze op het land niet mogen uitgroeien vanwege CO2 etc waarom zou het op zee wel mogen dan. | |
FlippingCoin | donderdag 5 september 2019 @ 15:31 |
Verplaats die windmolens lekker nu ze nog niet gebouwd zijn. Zal een hele hoop overlast schelen bij heel veel mensen wss. | |
FlippingCoin | donderdag 5 september 2019 @ 15:32 |
Bij een lagere uitstoot per vlucht. | |
Tocadisco | donderdag 5 september 2019 @ 15:42 |
Die truc kennen we onderhand wel van de stillere vliegtuigen, die winst werd ook alleen maar ingezet om nog harder door te kunnen groeien. | |
gniffie | donderdag 5 september 2019 @ 15:51 |
CO2 uitstoot moet compleet omlaag he ;p. Niet marginaal verminderen. Zorg eerst maar dat Schiphol CO2 neutraal wordt dan praten we verder over een nieuwe locatie. | |
Starhopper | donderdag 5 september 2019 @ 15:52 |
Zsm beginnen met bouwen aub | |
van_Lamehuizen | donderdag 5 september 2019 @ 15:56 |
Bij het noord-hollands dagblad kunnen ze werkwoorden ook al niet meer naar behoren vervoegen? ![]() | |
TechnoCat | donderdag 5 september 2019 @ 16:09 |
Waarom Schiphol niet in de Markerwaard? Groot genoeg daar en het is toch maar een portie brak water waar niemand echt wat aan heeft. Kijk hieronder, meer dan zat ruimte, ook nog om er voldoende recreatie om heen te creëren + toch nog een stukje waterberging. En anders als de nood voor water zo hoog is, vul het huidige Schiphol dan weer op. Zet dat vliegveld midden in het meer, leg een autosnelweg naar de kust en verbreed de N247 en creeer tevens een nieuwe snelweg die direct aangesloten kan worden op de A6. Alle passagiers uit het noorden van het land hoeven dan niet meer langs Amsterdam. Plus, het Markermeer is veel beter beheersbaar en met 4 a 5 meter niet eens zo diep. ![]() | |
Bocaj | donderdag 5 september 2019 @ 16:13 |
Zullen we het hem kwalijk nemen?
| |
Bocaj | donderdag 5 september 2019 @ 16:14 |
Ben er ook wel voor! We kunnen zoveel in het land... maar zo langzamerhand zijn we watjes geworden op veel vlakken! | |
Bocaj | donderdag 5 september 2019 @ 16:17 |
Ik weet het ook niet! Misschien milieugebied zeldzame dieren... vogelbroedplaats... foerageerplaats? Hij heeft twitter dus vraag het hem maar! https://twitter.com/bergfrans | |
Opa.Bakkebaard | donderdag 5 september 2019 @ 16:46 |
Lijkt mij helemaal niet zo'n gek plan. Ook goed om Nederland weer eens op de kaart te zetten op de gebieden waar we goed in zijn, civiele techniek en waterbouw. | |
FlippingCoin | donderdag 5 september 2019 @ 17:03 |
Ja. ![]() | |
Idisrom | donderdag 5 september 2019 @ 17:34 |
Ik meende dat de Markerwaard in opzet er destijds speciaal voor zou worden aangelegd. | |
Bocaj | donderdag 5 september 2019 @ 17:42 |
Nu heb je mij toch nieuwsgierig gemaakt! En verdomd.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Markerwaard | |
Bocaj | donderdag 5 september 2019 @ 17:45 |
Nou dan kunnen ze dat plan best weer eens uit de kast trekken inderdaad! [ Bericht 0% gewijzigd door Bocaj op 05-09-2019 20:57:46 ] | |
TechnoCat | donderdag 5 september 2019 @ 20:53 |
Die vogels kunnen wel verkassen naar de Oostvaardersplassen. Die lagen er vroeger ook niet dus -1 + 1 = 0, dus bouw het Markerwaard maar vol. Maar toch, het Markerwaard zou een ideale oplossing zijn om (niet te duur) Schiphol te kunnen verplaatsen, het meer te centraliseren en goedkoper in onderhoud te houden. En zoals gezegd, mocht men toch graag een waterherbergingsplaats willen behouden kan het oude terrein van Schiphol daar dienst voor doen. Met komende zee spiegelstijging willen we toch niet echt een vliegveld in zee? Wat een gedoe, het waait er altijd hard op zee, die vliegtuigen lijden veel meer in die zoute omgeving en het eiland zelf moet ook goed onderhouden worden en tegen een fikse stoot kunnen. Al deze minpunten heb je in het Markerwaard niet of minder. | |
#ANONIEM | donderdag 5 september 2019 @ 20:58 |
Weg met die luchtsnelweg boven mn hoofd. | |
Ven1972 | donderdag 5 september 2019 @ 20:59 |
Dat lijkt me echt een goedkoper plan om een geheel nieuw luchthaven te bouwen op Markerwaard dan heel dure eiland in Noordzee realiseren voor een nieuwe Schiphol 2. Ik denk met name dat het beste is om een geheel nieuwe luchthaven op Markerwaard om alle luchthavens in Nederland te vervangen, ook betekent dit voor Lelystad Airport als overloopluchthaven van Schiphol | |
SjoukjeHooynaayer | donderdag 5 september 2019 @ 21:50 |
Vliegtuigen tellen niet mee voor CO2, dat is toch logisch? | |
ACT-F | donderdag 5 september 2019 @ 22:02 |
Ik zou het zeker niet op zee bouwen i.v.m. de hogere windsterkte. Windschering is een bitch voor het vliegverkeer waardoor je grotere kans hebt op vertragingen of zelfs ongelukken. Waarom niet gewoon in Flevoland? Het is daar afgezien van enkele kernen toch dunbevolkt. | |
Straatcommando. | donderdag 5 september 2019 @ 22:03 |
Vliegroutes me dunkt. | |
ACT-F | donderdag 5 september 2019 @ 22:05 |
Hoeveel miljard kost dat om het aan te passen? | |
ikweethetookniet | donderdag 5 september 2019 @ 22:30 |
Gelijk doen Mist was het vorige excuus dat het niet kon, nu is dat geen probleem meer Door volledige automatische landing en starts ook bij mist Schiphol ombouwen naar woningen en alles opgelost ![]() | |
ACT-F | donderdag 5 september 2019 @ 23:44 |
Bij mist heb je veel minder landingen per uur dan bij vrij zicht waardoor de vertragingen oplopen. | |
Hoogslaper | vrijdag 6 september 2019 @ 00:00 |
Een groot AZC van maken! Zitten ze lekker dicht bij Amsterdam, want daar schijnt men graag te willen wonen ![]() |