abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188799860
Wat is het verschil tussen commerciële verhuur en normale verhuur? Kan iemand mij een voorbeeld aantonen van iemand die commercieel verhuurd en iemand die op een normale manier verhuurd?
pi_188799938
Het lijkt mij dat het commerciële huur en sociale huur moet zijn.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_188800003
Commerciële verhuur is de verhuur van een woning of kamer tegen een reële marktconforme prijs.
Dat heeft te maken met de kostendelersnorm die is vastgesteld om te voorkomen dat een aantal mensen met een uitkering in een woning kunnen wonen, zonder marktconforme betaling, en daardoor het huishoudinkomen onevenredig hoog kan worden.

https://www.schulinck.nl/(...)ommerciele-huurprijs

Eigenlijk is een commerciële huurprijs een normale huurprijs.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_188800032
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:41 schreef miss_sly het volgende:
Commerciële verhuur is de verhuur van een woning of kamer tegen een reële marktconforme prijs.
Dat heeft te maken met de kostendelersnorm die is vastgesteld om te voorkomen dat een aantal mensen met een uitkering in een woning kunnen wonen, zonder marktconforme betaling, en daardoor het huishoudinkomen onevenredig hoog kan worden.

En wat is normale verhuur ( niet zakelijke verhuur ) dan? Hoe moet ik dat zien? Ik begrijp het verschil niet.
pi_188800055
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:44 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

En wat is normale verhuur ( niet zakelijke verhuur ) dan? Hoe moet ik dat zien? Ik begrijp het verschil niet.
wat is volgens jou een niet zakelijke verhuur? Hoezo is een normale verhuur niet zakelijk?
pi_188800085
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:46 schreef miss_sly het volgende:

[..]

wat is volgens jou een niet zakelijke verhuur? Hoezo is een normale verhuur niet zakelijk?
Als je je huis in kamertjes verdeeld en verhuurd vind ik zakelijk verhuur of als je meerdere huizen/panden hebt die je dan allen verhuurd is ook wel zakelijk.

Een jaar contract voor één gezin vind ik minder zakelijk , dus 1 huis/studio met een jaarcontract verhuren een 1 persoon of een gezin.
pi_188800152
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:47 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

Als je je huis in kamertjes verdeeld en verhuurd vind ik zakelijk verhuur of als je meerdere huizen/panden hebt die je dan allen verhuurd is ook wel zakelijk.

Een jaar contract voor één gezin vind ik minder zakelijk , dus 1 huis/studio met een jaarcontract verhuren een 1 persoon of een gezin.
Dat heeft er dus niets mee te maken.

Wanneer jij een kamer of appartement of huis verhuurd tegen een marktconforme huurprijs (puntentelling om de huurprijs te bepalen) is het commerciële (tevens zakelijke, tevens 'normale') verhuur. Ook als dat maar één huis voor één jaar is. Kern hierin is marktconforme huurprijs.

Het is niet commercieel wanneer je iemand in laat wonen tegen een beetje kostgeld en het doen van wat klusjes, bijvoorbeeld.
pi_188800293
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:51 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat heeft er dus niets mee te maken.

Wanneer jij een kamer of appartement of huis verhuurd tegen een marktconforme huurprijs (puntentelling om de huurprijs te bepalen) is het commerciële (tevens zakelijke, tevens 'normale') verhuur. Ook als dat maar één huis voor één jaar is. Kern hierin is marktconforme huurprijs.

Het is niet commercieel wanneer je iemand in laat wonen tegen een beetje kostgeld en het doen van wat klusjes, bijvoorbeeld.
En wat is dan het verschil tussen zakelijke verhuur en normale verhuur? Er moet toch wel een verschil zijn tussen gewone verhuur en bedrijfsmatige verhuur?
pi_188800336
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:04 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

En wat is dan het verschil tussen zakelijke verhuur en normale verhuur? Er moet toch wel een verschil zijn tussen gewone verhuur en bedrijfsmatige verhuur?
Hoezo?

Waar ben je naar op zoek?

Wil je weten hoe het belastingtechnisch zit?

[ Bericht 3% gewijzigd door miss_sly op 05-09-2019 14:16:01 ]
pi_188800479
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoezo?

Ik vroeg me af of er een verschil bestaat tussen bedrijfsmatige verhuur en normale verhuur. Bedrijfsmatig is toch meer van die bed & breakfast gedoe om de huur te kunnen verhogen? Normale verhuur is gewoon een jaar contract die je maakt met iemand of een gezin voor 1 huis of studio.

En ook belastingtechnisch ben ik benieuwd hoe het in elkaar zit.
pi_188800519
Ik denk dat jij zelf eerst maar eens echt moet verdiepen in allerlei zaken, gezien je topics.
pi_188800530
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:22 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat jij zelf eerst maar eens echt moet verdiepen in allerlei zaken, gezien je topics.
Dat doe ik toch al door hier vragen te stellen. Blijkbaar weet jij de antwoord hier niet op. Dan moet ik even wachten op iemand anders die wel een antwoord weet op mijn vraag(en)
pi_188800536
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoezo?

Dit topic komt hierdoor:
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 12:54 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

Kosten worden ook door 6 gedeeld. Dat pand heeft 1 internetprovider waarbij iedereen 1/6 deel van betaald etc.

Ik denk dat dit studio best een goede investering is. Na een aantal jaar erin gewoond te hebben , kan ik het verhuren voor rond de 1000 euro per maand. (geen commercieel huur maar meer langere termijn huur)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_188800549
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:23 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit topic komt hierdoor:
[..]

Ik heb zijn pohi bekeken. Ik denk dat hij echt helemaal geen idee heeft van een hoop zaken en dus even zo gemakkelijk mogelijk informatie wil. Ik denk dat wanneer je zoiets goed wil aanpakken, je je even grondig verdiept in de materie, ipv op internet even snel wat antwoorden proberen te fixen :)
pi_188800571
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik heb zijn pohi bekeken. Ik denk dat hij echt helemaal geen idee heeft van een hoop zaken en dus even zo gemakkelijk mogelijk informatie wil. Ik denk dat wanneer je zoiets goed wil aanpakken, je je even grondig verdiept in de materie, ipv op internet even snel wat antwoorden proberen te fixen :)
Dat sowieso, maar hij denkt ook dat de vraagprijs zonder voorbehoud op tafel leggen een garantie is dat hij het kan kopen.
Nou is dat bij een reguliere verkoop al niet, maar bij zo'n gezamenlijke eigendoms constructie, waarbij iedere bewoner zich inkoopt in de vereniging die eigenaar van het huis is al helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188800582
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist die verstand heeft van verhuur en al die regeltjes met telkens nieuwe wetgevingen die ieder jaar weer veranderen etc. Dan is het wel logisch dat ik het hier kom vragen voordat ik een groot fout maak.
pi_188800589
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:27 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat sowieso, maar hij denkt ook dat de vraagprijs zonder voorbehoud op tafel leggen een garantie is dat hij het kan kopen.
Nou is dat bij een reguliere verkoop al niet, maar bij zo'n gezamenlijke eigendoms constructie, waarbij iedere bewoner zich inkoopt in de vereniging die eigenaar van het huis is al helemaal niet.
Nee ik geloof best dat iemand anders meer kan bieden. Dat heb ik er niet voor over. Als ik te horen krijg dat iemand meer als 125.000 euro bied voor een studio , dan trek ik me ook terug. En het is geen huis maar een groot pand (flat) met meerdere studio's erin.
pi_188800911
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 13:41 schreef miss_sly het volgende:

Wat is je mening over dit:

Wij leggen deze commerciële verhuur hier verder uit.

U huurt een kamer

Er is sprake van kamerhuur en kamerverhuur als aan onderstaande punten wordt voldaan:

Er wordt door de kamerverhuurder een kamer verhuurd. Of er wordt door de huurder een kamer betrokken bij de verhuurder. De huurder heeft een eigen ruimte met voldoende privacy.

Er is een volledig ingevulde en ondertekende huurovereenkomst. Hierin moet staan omschreven wat er wordt verhuurd, voor welke periode en voor welke prijs dat is en dat het huurbedrag jaarlijks wordt geïndexeerd/gewijzigd. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) kunt u een model huurovereenkomst downloaden die aan alle voorwaarden voldoet.
Het huurbedrag bedraagt het bedrag van de basishuur zoals omschreven in de artikelen 16 en 17 van de Wet op Huurtoeslag.

De kamerhuur wordt maandelijks overgemaakt door de huurder aan de verhuurder door een bankoverschrijving van de rekening van de huurder naar die van de verhuurder of er zijn andere betalingsbewijzen. Betalingsbewijzen moeten op verzoek overlegd worden.
Voldoet u aan deze eisen dan is er dus sprake van commerciële verhuur en valt u niet onder de kostendelersnorm.

https://www.wpda.nl/mijn-(...)ele-huurovereenkomst

Dus verhuur van kamer(s) is commercieel verhuur. Wat als ik een complete woning of complete studio verhuur aan iemand voor een langer periode , dan is dat blijkbaar geen commercieel verhuur?

''Korte verhuur is bijvoorbeeld vakantieverhuur via Airbnb. Deze verhuur kan worden aangemerkt als commerciële verhuur.''

https://www.flinckadvocaten.nl/appartement-verhuren-mag-dat

[ Bericht 6% gewijzigd door NeurosceptischeD op 05-09-2019 15:01:41 ]
pi_188801014
Je kunt wel een stuk quoten over het (ver)huren van een kamer terwijl je in de bijstand zit, maar dat betekent niet dat alle andere vormen van verhuur geen commerciële verhuur zijn.

Als ik mijn huis voor ¤ 2.500 per maand verhuur terwijl we voor de baan van mijn man in het buitenland wonen is dat gewoon commerciële verhuur.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188801034
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:55 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

Wat is je mening over dit:

Wij leggen deze commerciële verhuur hier verder uit.

U huurt een kamer

Er is sprake van kamerhuur en kamerverhuur als aan onderstaande punten wordt voldaan:

Er wordt door de kamerverhuurder een kamer verhuurd. Of er wordt door de huurder een kamer betrokken bij de verhuurder. De huurder heeft een eigen ruimte met voldoende privacy.

Er is een volledig ingevulde en ondertekende huurovereenkomst. Hierin moet staan omschreven wat er wordt verhuurd, voor welke periode en voor welke prijs dat is en dat het huurbedrag jaarlijks wordt geïndexeerd/gewijzigd. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) kunt u een model huurovereenkomst downloaden die aan alle voorwaarden voldoet.
Het huurbedrag bedraagt het bedrag van de basishuur zoals omschreven in de artikelen 16 en 17 van de Wet op Huurtoeslag.

De kamerhuur wordt maandelijks overgemaakt door de huurder aan de verhuurder door een bankoverschrijving van de rekening van de huurder naar die van de verhuurder of er zijn andere betalingsbewijzen. Betalingsbewijzen moeten op verzoek overlegd worden.
Voldoet u aan deze eisen dan is er dus sprake van commerciële verhuur en valt u niet onder de kostendelersnorm.

https://www.wpda.nl/mijn-(...)ele-huurovereenkomst

Dus verhuur van kamer(s) is commercieel verhuur. Wat als ik een complete woning of complete studio verhuur aan iemand , dan is dat blijkbaar geen commercieel verhuur?
Wanneer jij voor die studio of complete woning een huurovereenkomst met periode, huurprijs, indexeringsafspraken en betalingen via banoverschrijvingen hebt, tegen een marktconforme huur, dan is dat ook commerciële = zakelijke = normale verhuur.
pi_188801607
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 15:01 schreef Leandra het volgende:
Je kunt wel een stuk quoten over het (ver)huren van een kamer terwijl je in de bijstand zit, maar dat betekent niet dat alle andere vormen van verhuur geen commerciële verhuur zijn.

Als ik mijn huis voor ¤ 2.500 per maand verhuur terwijl we voor de baan van mijn man in het buitenland wonen is dat gewoon commerciële verhuur.
En wat als jij en je man eigenaar zijn van 2 huizen/studio's waarvan je 1 verhuurt aan een gezin met een jaarcontract voor +- 1000 euro per maand , terwijl je in dat andere huis zelf in woont met je man.

Is dat dan ook gewoon commerciële verhuur of zakelijke huur?
pi_188801744
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 15:44 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

En wat als jij en je man eigenaar zijn van 2 huizen/studio's waarvan je 1 verhuurt aan een gezin met een jaarcontract voor +- 1000 euro per maand , terwijl je in dat andere huis zelf in woont met je man.

Ons huis verhuren voor 1.000 per maand zou idd geen marktconforme huur zijn, maar voor een fors deel een schenking, dus dat zou het anders maken.
Waar we zelf wonen doet er niet echt toe voor de vraag of iets commerciële verhuur is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_188802193
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 15:44 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

commerciële huur = zakelijke huur.
pi_188802312
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 14:28 schreef NeurosceptischeD het volgende:

[..]

Ik ben geen jurist die verstand heeft van verhuur en al die regeltjes met telkens nieuwe wetgevingen die ieder jaar weer veranderen etc. Dan is het wel logisch dat ik het hier kom vragen voordat ik een groot fout maak.
Nee... juridische zaken zou ik hier sowieso niet vragen :P

Als je geluk hebt wordt je een beetje de juiste richting ingeduwd, maar meer niet.
Ik was hier...
pi_188802605
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2019 16:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

commerciële huur = zakelijke huur.
En wat is dan normale verhuur zonder dat het zakelijk of commercieel is?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')