Dat is mede door het districtenstelsel gewoon niet te voorspellen. Je weet ook nog niet wat voor rare bokkensprongen partijen gaan maken. Door samen of -tegenwerking tussen de partijen op rechts en links kan het gewoon alle kanten op.quote:Op vrijdag 6 september 2019 23:45 schreef vipergts het volgende:
Zijn er polls die aangeven wat partijen verliezen of winnen als er nu verkiezingen zijn. Want die bevolking daar moet dit theater toch spuugzat zijn.
En het VK ook niet en Ierland ook niet. Wanneer je geen personen auto's controleert op de grensgebied in NI, kunnen die personen autos ook vrij door naar UK en vanuit Ierland door naar eu. Dit is gewoon vrij smokkelen. Op kenteken is ook geen optie want dan moet je controleren en ik mag als burger van een eu lidstaad een Iers kenteken rijden in Ierland zonder belemmeringen. Een controle in de Ierse zee is het verbreken van GFA voor de unionisten, omdat dit NI van VK afscheid en hardborder verbreekt GFA ivm nationalisten in NI tot relatie Ierland. Enige optie is eerst NI laten stemmen over unificatie met Ierland als dit uit de stemming komt, dan je brexit. Hier gaan de unionisten nooit mee akkoord. Omdat onder EU kun je die belofte van VK verlaten heel makkelijk doen. Nu is dat anders en willen ze risico tot afscheiding van het VK niet lopen. Alles zit vast.quote:Op vrijdag 6 september 2019 20:47 schreef hjansen82 het volgende:
Of een soft border in N-IER. Waarbij er transport controle wordt uitgevoerd bij de grens. Maar de personenauto's worden niet gecontroleerd. Maar dit zal de EU niet toestaan.
Dat is geen soft border en dat mag wel van de EU, Ierland en het VK heeft hun eigen Schengen verdrag onderling.quote:Op vrijdag 6 september 2019 20:47 schreef hjansen82 het volgende:
Of een soft border in N-IER. Waarbij er transport controle wordt uitgevoerd bij de grens. Maar de personenauto's worden niet gecontroleerd. Maar dit zal de EU niet toestaan.
Sowieso pas na 14 oktober dan toch? Het parlement is nu immers 5 weken op vakantie gestuurd door Boris.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:04 schreef capricia het volgende:
Bij mijn weten is deze amendment er ook volledig door, dus ik ben benieuwd wanneer ze nogmaals voor de WA gaan stemmen.
Ja, het amendement zit vast aan die no-no-deal-wet, die nu aangenomen is.quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Sowieso pas na 14 oktober dan toch? Het parlement is nu immers 5 weken op vakantie gestuurd door Boris.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Volgens mij is het "illegaal" zoals ook vermeld door MP (Labour):quote:Op zaterdag 7 september 2019 12:04 schreef capricia het volgende:
Wie weet wat de status van de Kinnock amendment is? Je weet wel die wet die per ongeluk akkoord bevonden is.
Daar staat in dat ook de deal van Theresa May nogmaals, dus voor de vierde keer, in stemming gebracht moet worden.
Bij mijn weten is deze amendment er ook volledig door, dus ik ben benieuwd wanneer ze nogmaals voor de WA gaan stemmen.
Ik ga er vanuit dat als/wanneer het op dat amendement aankomt, men kan rekenen op een volgende soap aflevering van het parlement die ongetwijfeld het gebeuren zal definiëren als Honourably onjuist.twitter:alexsobel twitterde op woensdag 04-09-2019 om 20:41:37 The amendment in the name of Stephen Kinnock didn’t have a vote as the Government didn’t provide tellers to count. This meant the amendment went through although the No Lobby was full. This wasn’t an accident you can be assured there’s some skullduggery going on reageer retweet
quote:Op zaterdag 7 september 2019 15:07 schreef Vallon het volgende:
Stel dat de UK op 31ok19 de EU crashed, waar het - de roemruchte default - op gaat lijken.......
wat gebeurd er dan in/met Noord-Ierland ?
Daar in (Noord)Ierland moet dan immers (ook) een harde grens komen.
Dat in de Ierse zee, de EU Kustwacht flink wordt opgevoerd zie ik nog wel gebeuren. De bemanning daarvan moet dan wel van buiten Ierland komen.
Wie moet en gaat die grens met name in Noord-Ierland (aan)leggen en vooral handhaven ?
Ik zie dat de UK zeker niet doen, dus wordt het de EU... die daarmee impliciet het Noord-Ierse conflict ontsteekt en door het volksgevoel wordt gezien als aanstichter. Reken maar dat de conservatieven, dat vuurtje zullen aanwakkeren.
Zoals eerder hier door caprcia fijntjes aangestipt, gaat de EU (of Ierland) dan militairen sturen om de douaniers te beschermen ?
Ik krijg een heel naar gevoel dat de Britse politiek in persoon van Johnson zijn "backstop" probleem als boemerang, handig en nietsontziend teruglegd op de EU. De UK zal zelf aan haar (Ierse) grens - één volk één natie - niets in de weg leggen voor de vrijelijke smokkel.... vermoed ik dan.
In principe kan BoJo als PM gewoon de snd-wet ("Die Ditch") al crashend aan z'n laars lappen, een juridisch unicum waar je dan verder als land niets mee opschiet maar wel de Brexit forceert.
Mag of kun je nog een (re)actie verwachten van de EU of wordt het een spel van volhardend elkaar doodstaren ?
Zal BoJo (überhaupt nog) aanschuiven bij de top in oktober of vanwege "familie" problemen zich conservatief excuseren ?Er komt dan 'gewoon' een grens tussen Noord-Ierland en Ierland, niet in de Ierse Zee. Zowel de EU als het VK zullen die grens moeten sluiten, het VK omdat het anders richting geen enkel land en over geen enkel product meer importheffingen kan heffen (de EU heeft dan immer 0% op alles, volgens WTO heeft elk land daar dan recht op). Voor de EU telt hetzelfde, maar de EU wil ook gewoon geen zwakke plek in de buitengrens.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Misschien moet je eens verdiepen in Ierland zijn geschiedenis en hun houding en mening over het VK?
Verder is er geen eu leger en alle problemen op de Irsche grens waren. Binnen Brits grondgebied.
Het VK en ierland willen geen open grens. ook niet en Ierland ook niet. Wanneer je geen personen auto's controleert op de grensgebied in NI, kunnen die personen autos ook vrij door naar UK en vanuit Ierland door naar eu. Dit is gewoon vrij smokkelen. Op kenteken is ook geen optie want dan moet je controleren en ik mag als burger van een eu lidstaad een Iers kenteken rijden in Ierland zonder belemmeringen. Een controle in de Ierse zee is het verbreken van GFA voor de unionisten, omdat dit NI van VK afscheid en hardborder verbreekt GFA ivm nationalisten in NI tot relatie Ierland. Enige optie is eerst NI laten stemmen over unificatie met Ierland als dit uit de stemming komt, dan je brexit. Hier gaan de unionisten nooit mee akkoord. Omdat onder EU kun je die belofte van VK verlaten heel makkelijk doen. Nu is dat anders en willen ze risico tot afscheiding van het VK niet lopen. Alles zit vast.
GFA was alleen mogelijk doordat beide VK en Ierland in de EU zaten en anders gewoon niet.
Wat mijn intrigeert hoe men UK, EU of zo je wilt Ierland; dan die fysiek die EU grens gaat neerleggen en handhaven.quote:Op zaterdag 7 september 2019 15:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er komt dan 'gewoon' een grens tussen Noord-Ierland en Ierland, niet in de Ierse Zee. Zowel de EU als het VK zullen die grens moeten sluiten, het VK omdat het anders richting geen enkel land en over geen enkel product meer importheffingen kan heffen (de EU heeft dan immer 0% op alles, volgens WTO heeft elk land daar dan recht op). Voor de EU telt hetzelfde, maar de EU wil ook gewoon geen zwakke plek in de buitengrens.
En dat is dus wel een probleem, er komt gewoon een grens waarbij ze alle vrachtwagens e.d. aan gaan houden en waar bij een no deal brexit ook gewoon importheffingen van het VK naar de EU moeten worden betaald.quote:Op zaterdag 7 september 2019 19:23 schreef Vallon het volgende:
[..]
Wat mijn intrigeert hoe men UK, EU of zo je wilt Ierland; dan die fysiek die EU grens gaat neerleggen en handhaven.
Die EU grens (om Ierland heen) komt/moet dan ook ergens in de Ierse zee. Laat ik aannemen dat de Ieren dat daar in de zee het wel "goed" zullen doen.
In Noord-Ierland ligt dat een stuk problematischer omdat.... met welke harde grens dan ook, er geheid weer spanningen gaan ontstaan.
Wanneer je de "Ieren" (beide zijden) die Noor-Ierse grens gaan bewaken zal dat ook leiden tot een vrije "smokkelroute". Ik zie niet dat het VK daarin betrokken wil gaan zijn.
Je kan dan op die grens, feitelijk "ongecontroleerd" goederen in -en uitvoeren naar de EU. Waarmee "handelaars" kiezen wat beter is, import/export naar EU cq. VK met WTO of via EU.
Als dat geen probleem is, zou de backstop ook geen probleem moeten zijn.
Je hebt dan in de praktijk "gewoon" een open grens aan je kont.
Ja. De EU (en haar voorloper) was wat dat betreft een heel groot vredesproject. Zij hebben die vrede daar mogelijk gemaakt.quote:Op zaterdag 7 september 2019 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is dus wel een probleem, er komt gewoon een grens waarbij ze alle vrachtwagens e.d. aan gaan houden en waar bij een no deal brexit ook gewoon importheffingen van het VK naar de EU moeten worden betaald.
Helder. Houston we have a sparkling problem in Ireland with Brexit.quote:Op zaterdag 7 september 2019 19:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is dus wel een probleem, er komt gewoon een grens waarbij ze alle vrachtwagens e.d. aan gaan houden en waar bij een no deal brexit ook gewoon importheffingen van het VK naar de EU moeten worden betaald.
De backstop: tot er een handelsovereenkomst is met een definitieve regeling over de grens blijft het VK in de douane-unie.quote:Op zaterdag 7 september 2019 21:11 schreef svann het volgende:
Wat had May bedongen voor de Ierse grens?
Dat is dus eigenlijk er gewoon in blijven, maar zonder stemrecht.quote:Op zaterdag 7 september 2019 21:23 schreef Hanca het volgende:
De backstop: tot er een handelsovereenkomst is met een definitieve regeling over de grens blijft het VK in de douane-unie.
Die backstop gaat dan in na de transitieperiode van 2 jaar, want in die periode blijft het VK bij een deal sowieso in de douane-unie. Het idee is dat binnen die 2 jaar er wel een handelsovereenkomst komt en de backstop dus niet nodig is. De valkuil: zonder handelsovereenkomst zit het VK voor altijd gevangen in de douane-unie, zonder zeggenschap.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |