Algemeen Dagblad:Voor de filmversie van zijn concertenreeks Us and Them koos Pink Floyd-oprichter Roger Waters (76) het concert in het Amsterdamse Ziggodome. Het resultaat is een film in de vorm van een vlammend muzikaal en politiek pamflet. ,,Ik ben soms bang dat ik Amerika niet meer in mag.’’Ab Zagt 16-09-19, 07:18
Roger Waters oogt ondanks zijn leeftijd van 76 jaar onvermoeibaar en strijdbaar. De bassist en medeoprichter van Pink Floyd praat op de dag van de wereldpremière van zijn concertfilm Us and Them op het Filmfestival van Venetië alsof hij iedereen die hem aanspreekt wil overtuigen dat de wereld naar de verdoemenis gaat. En ook nog in rap tempo.
,,Ik wil niet overkomen als een onheilsprofeet, maar ik maak mij meer dan ooit grote zorgen over welke wereld wij voor onze kinderen achterlaten’’, vertelt de rockmuzikant in het Excelsior Hotel op het Lido. Hij kan er uren over praten. En soms doet hij dat ook.
Noem een willekeurig land – Brazilië, Italië, Mexico, Israël, de Weimarrepubliek van Duitsland - en Waters somt als een politiek commentator precies op wat er in zijn ogen mankeert aan de lokale verhoudingen. Zijn algemene conclusie: de wereld wordt geregeerd door gevaarlijke malloten die hun onderdanen tegen elkaar opzetten. ,,Dat moet zo snel mogelijk veranderen, ander gaat het echt fout’’, zegt Waters strijdvaardig met een gebalde vuist.
Wie de afgelopen jaren een van zijn 156 concerten van de Us and Them-tour heeft bijgewoond weet dat Waters geen blad voor de mond neemt. De twee jaar durende rockmarathon was voor Waters een reis om de wereld. Fysiek kan hij het aan door dagelijks naar de fitness te gaan. ,,Maar mijn hoorvermogen is inmiddels door al die harde muziek wel aangetast. Ik moet oppassen dat ik op het podium mijn evenwicht bewaar en er niet vanaf donder.
Vluchtelingen
,,Ik beschouw deze tournee als een groot politiek pamflet, maar wel verpakt in mijn muziek en met speciaal gedraaide beelden van vluchtelingen die in de filmversie nog beter tot hun recht komen. Ik moest deze shows wel een boodschap meegeven. Ik kan niet altijd maar bezig zijn met mijn vader die ik al in diverse nummers, zoals Another Brick in the Wall, heb bezongen.’’
Waters doelt op Eric Fletcher Waters, een leraar die sneuvelde tijdens de Tweede Wereldoorlog in 1943 bij de landing in het Italiaanse Anzio. Zijn zoon was toen vijf maanden oud. ,,Mijn vader was van huis uit pacifist, had aanvankelijk dienst geweigerd, maar meldde zich later vrijwillig om tegen de nazi’s te vechten. Hij was communist en ook mijn moeder was een politiek activiste. Dat verklaart waarom ik mij mijn hele leven met het onrecht in de wereld wil bemoeien.’’
Zijn verbluffend gedetailleerde kennis over de internationale politieke verhoudingen diept Waters op uit gespecialiseerde sites op internet. ,,Traditionele media vertrouw ik niet. Zelfs de BBC deugt niet in mijn ogen. Via vrienden uit de hele wereld krijg ik informatie toegespeeld die wel betrouwbaar is. Daar trek ik dan mijn conclusies uit.’’
Dat de huidige Amerikaanse president een doelwit van hem is zal niemand verbazen. In de Us and Them-show wordt Trump kotsend in beeld gebracht en worden zijn discutabele uitspraken over vrouwen, minderheden, immigranten en tegenstanders pontificaal in beeld gebracht. In het Amsterdamse concert stond op het videoscherm in koeienletters te lezen: Trump is een varken.
Fan
Waters: ,,De grap is dat Trump ooit heeft gezegd dat hij en zijn familie fan zijn van Pink Floyd. Maar op deze Us and Them-show heeft het Witte Huis nooit gereageerd.’’
Soms maakt de rockster zich wel eens zorgen als hij op een Amerikaans vliegveld aankomt en voor het Immigratieloket staat. ,,Als zo’n ambtenaar een aanhanger van Trump is en mijn shows kent, kan het fout aflopen. Ik zou best een keer aangehouden kunnen worden wegens belediging van het staatshoofd van Amerika. Maar ze laten me telkens nog binnen. Tot nu toe dan.’’
Uit de beelden van Us and Them blijkt dat voor het podium vooral veel jongeren staan die de teksten van Waters woord voor woord meezingen. Een aantal huilt zelfs. ,,Sommigen kennen niet eens de nummers van Pink Floyd, maar wel mijn recente werk. Dat betekent dat ik een gevoelige snaar bij hen raak. Dat stemt mij gelukkig.’’
De beelden van Us and Them komen uit het Amsterdamse
Ziggodome, waar in juni vorig jaar drie concerten werden vastgelegd. Waarom Nederland? Waters: ,,Omdat jullie in Nederland enthousiaster zijn dan bijvoorbeeld België en Nieuw-Zeeland, maar weer niet zo wild als in Zuid-Amerika. Maar eigenlijk kwam het ons qua schema het beste uit om in Amsterdam te draaien.’’
Amsterdam
Overigens laat Waters wel weten dat niet alle close ups van het publiek uit Amsterdam stammen. ,,De hele tour heeft een medewerkster van mij tussen het publiek gefilmd. Daarom ogen veel bezoekers niet als echte Nederlanders. Maar de rest is allemaal in Amsterdam opgenomen.’’
Voor zijn jonge fans heeft Waters nog altijd een advies paraat. ,,Als ik in de metro in New York al die jonge mensen op hun
iPhone met hun duimen bezig zie word ik moedeloos. Niemand let op elkaar. Ik raad ze aan een boek te lezen: 1984 of Brave New World om te beginnen. Ik hou nu maar op. Ik wil niet overkomen als een oude, zeurende man. Ik ben wel een oude, bezorgde man. Dat zit nu eenmaal in mijn dna.’’
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.