abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188755008
Hier kunnen we informatie uitwisselen over composteren. Wat composteeer jij wel of niet? Waar composteer je in? Op een grote hoop in de tuin, heb je wormencompost of maak je kombucha?

Tips:
- Zorg dat je je keukenafval niet op een klont op je composthoop legt maar spreid het uit. Het composteert beter als het zo veel mogelijk in contact komt met de composthoop.
- Zorg bij een nieuwe composthoop dat je begint met een laag van zo'n 25 centimeter bruin materiaal, zo blijft de boel luchtig en kan de onderste laag vocht van hogere lagen absorberen
- Composteer ongeveer vier keer zo veel bruin materiaal als groen materiaal (in volume, niet in gewicht).
- Dek je hoop af bij regen.
- Composteer niet in de zon.
- Als je compost stinkt, heb je te weinig bruin materiaal toegevoegd.
- Als je composthoop traag composteert, heb je te weinig groen materiaal toegevoegd.

[ Bericht 50% gewijzigd door Lucky_Strike op 02-09-2019 15:42:44 ]
Spoilers!
pi_188755119
Wij moeten dringend beginnen met composteren. We hebben een flinke tuin en er is veel compost nodig voor de moestuin. Het moet gelijk maar goed worden aangepakt. We denken er over om een systeem van drie containers aan te schaffen en wel deze:

Het is wel jammer dat er geen grondplaat bij zit. Ik heb een vrij grote angst voor kikkers en padden en ik wil geen risico lopen dat ik bij het oogsten van de compost in een pad grijp. Bij andere compostvaten zag ik dat ze wel eens fijn gaas op de bodem hebben. Volgens mij heb ik daar nog wat van liggen dus komt goed van pas.

Ik heb er verder nog helemaal geen verstand van, zouden die containers ok zijn? En nee, we gaan niets zelf maken, dan is het over 5 jaar nog niet gebeurd.
Spoilers!
  maandag 2 september 2019 @ 21:28:18 #3
63722 z80
I fink you freaky
pi_188761152
De kans dat een kikker of pad in de compost zit is zo goed als 0. Als deze al in het vat gaat zitten dan bovenop waar het voedsel, lees ongedierte, zit.

En je hebt compost versnellers. Zeker als er veel groen, in mijn geval gras, in zit heb je dat nodig om er een beetje gang in te krijgen.
Verder enkel tijd, veel tijd.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_188761566
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2019 21:28 schreef z80 het volgende:
De kans dat een kikker of pad in de compost zit is zo goed als 0. Als deze al in het vat gaat zitten dan bovenop waar het voedsel, lees ongedierte, zit.

En je hebt compost versnellers. Zeker als er veel groen, in mijn geval gras, in zit heb je dat nodig om er een beetje gang in te krijgen.
Verder enkel tijd, veel tijd.
Mijn ouders hadden altijd padden rond de composthoop lopen. Reden voor mij om niet in dat gedeelte van de tuin te komen. Inmiddels ben ik wat dapperder maar ik wil de kat nou ook weer niet op het spek binden.

Over compostversnellers zijn de meningen verdeeld. Sommigen zeggen dat het zin heeft, andere noemen het onzin. Maar met eenzijdig materiaal helpt het wellicht wel.

Ik vind het verschil tussen wat in de groene kliko en wat in de compostbak mag echt groot. In de kliko mag geen tissue, keukenpapier, wc-rol, theezakje en nog veel meer.
Spoilers!
  vrijdag 5 juni 2020 @ 18:07:20 #5
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193491787
Ja tnx L-S!

Ik wil ook gaan beginnen met composteren, maar omdat ik verwacht niet zoveel compost te hebben ga ik voor de aerobin 200

Plaatje in de OP is wel handig mbt bruin en groene compost ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
  vrijdag 5 juni 2020 @ 18:12:47 #6
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193491863
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 18:07 schreef Barreltje het volgende:
Ja tnx L-S!

Ik wil ook gaan beginnen met composteren, maar omdat ik verwacht niet zoveel compost te hebben ga ik voor de aerobin 200

Plaatje in de OP is wel handig mbt bruin en groene compost ^O^
Holy moly wat een geld. Wel handig als je niet zo veel ruimte hebt denk ik.

Hier gaat het composteren prima trouwens. We hebben 2 600 liter bakken staan, met rooster onderop.
Avocadopit en avocadoschil vergaat echt heel traag. De meeste wortels gaan spruiten. Ik vind het wel geinig om te zien. Dat wat nog niet gecomposteerd is, gaat terug in de bak.
Spoilers!
pi_193492694
wat een oud topic.

maar goed, ik gebruik ook compostbakken van kunststof en dat gaat eigenlijk verassend goed. Ik had altijd een open composthoop maar daar kwamen teveel muizen opaf.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 18:55:32 #8
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_193714230
aerobin is besteld. Ik ben benieuwd wanneer hij binnen komt.. ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_193717230
Ik vond deze uitleg over de verhouding tussen groene en bruine compost interessant: https://yggdra.be/zorg-vo(...)n-in-uw-composthoop/
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')