quote:Het lijkt erop alsof de jeugd niet meer bestaat. Kinderen zijn al jonge volwassenen als ze van de lagere school afkomen. Met hoeveel uren televisie ze in aanraking zijn gekomen is mij onbekend. Maar dat zal niet gering zijn. Ze zijn beter op de hoogte van alle echte en vermeende problemen op ieder denkbaar vlak dan de volwassenen waren één of twee generaties geleden. Voor volwassenen bestaat nauwelijks meer eerbied dan voor een willekeurige leeftijdgenoot. Vaak misschien nog minder. Want volwassenen zijn conservatief. Gaan niet mee met de wereld. Weten niets over muziek. Volwassenen worden alleen nog getutoyeerd. En leraren worden aangesproken bij de voornaam.
Ik denk dat Harry Mulisch ook de bijkomstigheid had dat er toen hij 17 was net een oorlog ophield. 17 het jaar van de hongerwinter. 18 het jaar van de bevrijding. Zijn moeder in Amerika. Zijn vader weldra in het gevang. Vandaar dat die leeftijd hem voor altijd is bijgebleven. Voor ons rijgen de jaren zich geruisloos aan elkaar. Zelfs onze ouders hebben de oorlog niet of niet bewust meer meegemaakt. Armoede of althans grote armoede kennen wij niet. Of alleen van de tv, in een ver Afrikaans land. Met 17 hebben we allang een keer gevreeën. (Harry Mulisch trouwens ook geloof ik, met de veel oudere huishoudster). Kennen alle ins en outs van birthcontrol. Hebben al een stuk in onze kraag gezopen. Weten een jointje te bouwen. Wie maakt ons nog wat wijs? Alle geheimen zijn bekend. Niets is meer een mysterie. 17 is alleen een onnodig oponthoud naar de steeds wijdere verten van onze volwassenheid. Niet meer een ceasuur tussen de wereld der langoren en jonge blagen.
Het gedrag van onze jeugd lijkt op de voorbeelden die bekend zijn over de jeugd die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Te vroeg wijs had dit hen gemaakt. Verstotenen uit het kinderparadijs. Hun wijsheid meer een straf voor wat de volwassenen hen hadden aangedaan.
Welvaart lijkt op oorlog.
Biedt interessante situaties: ik ken mensen van rond de 20 die een intelligentere, zeer verfrissende of totaal andere kijk op de wereld hebben dan mensen van 50. Nu heb ik niets tegen mensen van 50, maar een groot gedeelte van die groep roest al snel vast in haar gewoontes en geloven. De jeugd staat meer open voor totaal andere ideeën, zo nu en dan zelfs radicaal anders. Kijk alleen maar naar het fenomeen geloof: vroeger was het vanzelfsprekend dat je christen was, nu heeft iedereen verschillende geloven en de meesten zelfs een eigen geloof. Ik vind dat interessante ontwikkelingen.
quote:Zoekende op het gebied van de normale eigenschappen van kinderen: ja. De puberteit zal de puberteit blijven en de jeugdpuistjes zullen blijven, maar ik denk wel dat de geestelijke ontwikkeling vele malen sneller gaat dan tientallen jaren geleden. Dit komt vooral door de nieuwe media: televisie en internet. Verder krijgen ze al snel met politiek te maken: ieder kind heeft wel gehoord van zinloos geweld, de steeds brutalere houding tegenover de politie, het respect voor anderen en hun eigendommen, etc.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:19 schreef thoth het volgende:
De jeugd in zijn algemeenheid meent vaak op relatief jongere leeftijd al volwassen en wijs te zijn maar te vaak is dat een arrogante en onterechte beleving. De jeugd, aan het einde van de dag, is nog steeds de jeugd. In een andere tijd dus met andere eigenschappen maar nog net zo onvolwassen en zoekende als de conservatieve volwassenen op die leeftijd.
quote:Toch hebben sommige 16- en 17-jarigen in mijn ogen veel weg van 50-jarigen.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:15 schreef TimMer1981 het volgende:
Biedt interessante situaties: ik ken mensen van rond de 20 die een intelligentere, zeer verfrissende of totaal andere kijk op de wereld hebben dan mensen van 50. Nu heb ik niets tegen mensen van 50, maar een groot gedeelte van die groep roest al snel vast in haar gewoontes en geloven. De jeugd staat meer open voor totaal andere ideeën, zo nu en dan zelfs radicaal anders. Kijk alleen maar naar het fenomeen geloof: vroeger was het vanzelfsprekend dat je christen was, nu heeft iedereen verschillende geloven en de meesten zelfs een eigen geloof. Ik vind dat interessante ontwikkelingen.
quote:Weten wat er in de wereld gebeurd heeft niet alles met geestelijke ontwikkeling te maken. Weten is geen wijsheid en wat je hier omschrijft is niet anders dan wat er in de generaties hiervoor ook gebeurde.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:22 schreef TimMer1981 het volgende:[..]
Zoekende op het gebied van de normale eigenschappen van kinderen: ja. De puberteit zal de puberteit blijven en de jeugdpuistjes zullen blijven, maar ik denk wel dat de geestelijke ontwikkeling vele malen sneller gaat dan tientallen jaren geleden. Dit komt vooral door de nieuwe media: televisie en internet. Verder krijgen ze al snel met politiek te maken: ieder kind heeft wel gehoord van zinloos geweld, de steeds brutalere houding tegenover de politie, het respect voor anderen en hun eigendommen, etc.
Het is wel zo dat de jeugd steeds vaker en op jongere leeftijd als volwassenen beschouwd worden juist omdat ze zo geinformeerd worden over wat er in de wereld gaande is maar dat maakt ze per defintie niet volwassen. Niet echt.
quote:In welk opzicht? Dat ze zich als een "ouwe lul" gedragen of dat ze in gewoontes vastroesten of nog iets anders?
Op vrijdag 10 januari 2003 00:23 schreef Staal het volgende:[..]
Toch hebben sommige 16- en 17-jarigen in mijn ogen veel weg van 50-jarigen.
quote:Ja. Maar ook dat is ook geen nieuw verschijnsel.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:23 schreef Staal het volgende:[..]
Toch hebben sommige 16- en 17-jarigen in mijn ogen veel weg van 50-jarigen.
quote:Ze weten alles al. Kunnen je over alles inlichten. Geen mysteries kennen zij meer.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:28 schreef TimMer1981 het volgende:[..]
In welk opzicht? Dat ze zich als een "ouwe lul" gedragen of dat ze in gewoontes vastroesten of nog iets anders?
quote:Natuurlijk niet. Kennis is geen wijsheid, wijsheid is het toe kunnen passen van kennis. Maar er is wel steeds meer kennis aanwezig en men leert snel om steeds beter om te gaan met deze gigantische lading informatie.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:27 schreef thoth het volgende:[..]
Weten wat er in de wereld gebeurd heeft niet alles met geestelijke ontwikkeling te maken. Weten is geen wijsheid en wat je hier omschrijft is niet anders dan wat er in de generaties hiervoor ook gebeurde.
Het is wel zo dat de jeugd steeds vaker en op jongere leeftijd als volwassenen beschouwd worden juist omdat ze zo geinformeerd worden over wat er in de wereld gaande is maar dat maakt ze per defintie niet volwassen. Niet echt.
Maar net wat ik net zei: een kind blijft een kind, lichamelijk en gedeeltelijk geestelijk, dat hou je altijd. Maar ik ben ervan overtuigd dat de jeugd sneller volwassen wordt. Misschien dat we hierover van mening verschillen, nou: so be it! Moet kunnen.
quote:Ironisch of niet?
Op vrijdag 10 januari 2003 00:30 schreef Staal het volgende:[..]
Ze weten alles al. Kunnen je over alles inlichten. Geen mysteries kennen zij meer.
quote:Wee je gebeente om dit te betwijfelen. Maar natuurlijk heb je gelijk.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:32 schreef TimMer1981 het volgende:[..]
Ironisch of niet?
Ze weten inderdaad van alles en nog wat, maar of ze die kennis ook in de praktijk kunnen gebruiken is een tweede.
quote:Het was niet mijn bedoeling om je te overtuigen, ik wilde alleen even mijn mening opdringen
Op vrijdag 10 januari 2003 00:31 schreef TimMer1981 het volgende:
Maar net wat ik net zei: een kind blijft een kind, lichamelijk en gedeeltelijk geestelijk, dat hou je altijd. Maar ik ben ervan overtuigd dat de jeugd sneller volwassen wordt. Misschien dat we hierover van mening verschillen, nou: so be it! Moet kunnen.
quote:Je kunt de gehele stelling ook omkeren: Men blijft eeuwig kind. Wel wereldwijs, maar niet echt volwassen.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:27 schreef thoth het volgende:
Wat is dan het 'echte' volwassen zijn in de huidige maatschappij? Welk doel moet je daarvoor halen? Vroeger had je de dienstplicht, inleidingsrites en andere 'volwassenword' rites waarmee je duidelijk je jeugd-periode afsloot en je je maar in de volwassen wereld dient te storten.. Wanneer ben je dat nu?
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 00:34 schreef thoth het volgende:[..]
Het was niet mijn bedoeling om je te overtuigen, ik wilde alleen even mijn mening opdringen
Jaja, nee, ik houd wel van discussies, altijd leuk. Maar dan niet van die lul-reacties die sommige mensen geven: "Ja, je hebt gelijk, doei!". Nee, ik wil zinnige antwoorden terug en die mogen best pittig zijn. Zolang we het maar netjes houden en elkaar en elkaar's mening blijven respecteren.
quote:Als je beseft dat je verantwoordelijk bent voor je daden, dat er meer in de wereld is dan alleen jijzelf, etc.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:35 schreef weerdo het volgende:[..]
Je kunt de gehele stelling ook omkeren: Men blijft eeuwig kind. Wel wereldwijs, maar niet echt volwassen.
Wat is dan het 'echte' volwassen zijn in de huidige maatschappij? Welk doel moet je daarvoor halen? Vroeger had je de dienstplicht, inleidingsrites en andere 'volwassenword' rites waarmee je duidelijk je jeugd-periode afsloot en je je maar in de volwassen wereld dient te storten.. Wanneer ben je dat nu?
quote:Ik zou "onze mooie aarde" toch niet willen beschrijven als een "vallende ster". Er moet dan nog wel een hoop geleerd worden, maar langzaam aan verbetert er steeds meer.
"Notre vieille terre est une étoile."
quote:
Op vrijdag 10 januari 2003 00:03 schreef Staal het volgende:
Ik schreef in General Chat over altijd 17 blijven.
[..]Het lijkt erop alsof de jeugd niet meer bestaat. Kinderen zijn al jonge volwassenen als ze van de lagere school afkomen. Met hoeveel uren televisie ze in aanraking zijn gekomen is mij onbekend. Maar dat zal niet gering zijn. Ze zijn beter op de hoogte van alle echte en vermeende problemen op ieder denkbaar vlak dan de volwassenen waren één of twee generaties geleden. Voor volwassenen bestaat nauwelijks meer eerbied dan voor een willekeurige leeftijdgenoot. Vaak misschien nog minder. Want volwassenen zijn conservatief. Gaan niet mee met de wereld. Weten niets over muziek. Volwassenen worden alleen nog getutoyeerd. En leraren worden aangesproken bij de voornaam.
Het gedrag van onze jeugd lijkt op de voorbeelden die bekend zijn over de jeugd die de Tweede Wereldoorlog heeft meegemaakt. Te vroeg wijs had dit hen gemaakt. Verstotenen uit het kinderparadijs. Hun wijsheid meer een straf voor wat de volwassenen hen hadden aangedaan.
Welvaart lijkt op oorlog.
quote:Hoe kom je daar nu bij? Ik werk sinds kort op een school met vmbo-scholieren, en het valt me op hoe buitengewoon veel eerbied ze hebben. Ik voel me qua leeftijd meer met hen verwant dan met de docenten, maar ik ben in hun ogen al een "u".
Op vrijdag 10 januari 2003 00:03 schreef Staal het volgende:Voor volwassenen bestaat nauwelijks meer eerbied dan voor een willekeurige leeftijdgenoot. Vaak misschien nog minder.
quote:Dat idee heeft Lomborg allang de wereld uit geholpen.
Op vrijdag 10 januari 2003 15:47 schreef Frenkie het volgende:
"vroeger was ALLES beter"
quote:Er blijven altijd mysteries.
Op vrijdag 10 januari 2003 00:30 schreef Staal het volgende:[..]
Ze weten alles al. Kunnen je over alles inlichten. Geen mysteries kennen zij meer.
Al ben ik het met je eens dat de mens soms wel iets teveel weet dan goed voor hem is ja...
quote:Is niet juist de onwetendheid het schadelijke?
Op vrijdag 10 januari 2003 16:12 schreef X-Ray het volgende:Al ben ik het met je eens dat de mens soms wel iets teveel weet dan goed voor hem is ja...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |