abonnement Unibet Coolblue
pi_191055453
Ik denk uit je verhaal dat er twee dingen bij je spelen. Ten eerste vind je het lastig dat er geen eenduidige resultaten meer gedeeld worden, zodat je heel simpel kunt zien hoe je kind scoort. Onze dochter zit sinds begin van dit schooljaar op een nieuwe school waar ze op eenzelfde manier werken als jouw school nu doet. We krijgen over een paar weken het eerste portfoliogesprek. Belangrijk daarbij is dat de leerkracht en de leerling samen al uitgebreid hebben gesproken over dit portfolio. Wat ze dan bespreken is hoe leerling en leerkracht samen zien dat het gaat. Niet in punten, maar in vooruitgang. In eerdere gesprekken worden doelen besproken, vastgelegd en er wordt gekeken in hoeverre deze zijn gehaald. De leerling is hierbij leidend, de leerkracht adviserend. De bedoeling is ook dat de leerling zichzelf leert kennen en realistisch leert zien en vertrouwen in zichzelf krijgt.
Onze dochter moest echt even heel erg wennen aan het feit dat ze van alles deden in de klas en er nooit een cijfer voor kwam. Achteraf blijkt dat ze best veel druk en stress voelde op de oude school vanwege al die oordelen in de vorm van cijfers.
Dochter en wij zijn erg blij met de overstap en de zaken die ze dit eerste half jaar heeft geleerd. Heeft ze cognitief enorme vooruitgang geboekt? Geen idee. Wel heeft ze meer vertrouwen in zichzelf gekregen, heeft ze geleerd wat haar sterke kanten zijn, op een realistische manier naar zichzelf te kijken, samenwerken in de klas, deel zijn van een systeem (de school heeft systemisch werken als een van de pijlers)

Ten tweede heb je denk ik niet veel vertrouwen (meer) in de kwaliteiten van de leerkrachten. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Ik denk dat je daar alleen iets aan kunt veranderen wanneer je dit wel bespreekbaar blijft maken. Het is natuurlijk op z'n minst onhandig als de leerkracht belangrijke fouten niet opmerkt en bespreekt. Daar leren ze niets van.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_191063751
Dat eerste herken ik wel van onze school, sinds groep 3 zijn ze aan het veranderen....op zich heb ik er geen moeite mee dat ze geen cijfers geven, maar in mijn ogen moet het ook voor ouders inzichtelijk zijn "hoe je kind het doet", wat het nog moeilijk vindt en waar het misschien voorop loopt. En de juf of meester zal dat wel weten, maar met dit systeem wordt die informatie niet duidelijk genoeg overgedragen aan de ouders...en het is niet zo dat ze geen toetsen hebben, jij krijgt de resultaten alleen niet te horen,tenzij je misschien expliciet elke keer erna vraagt, maar normaal weten wij ook niet wanneer ze toetsen.

En dat ik helemaal geen vertrouwen meer heb in de leerkrachten is ook niet zo, mij valt het gewoon op dat ze soms best laks corrigeren...ik heb dat al eens tijdens een ouderpanel aangegeven, maar toen werd door een (andere) juf tegen mij gezegd dat het voor haar niet uitmaakt hoeveel fouten een kind maakt, maar of het kind het onderwerp heeft begrepen....maar in groep 5 gaat het gewoon vaak nog om juist of fout, niet om een verschil van inzicht.
pi_191238677
Heeft iemand hier ervaring met 10-14 onderwijs?
*poef* nu is het weg
  Licht Ontvlambaar dinsdag 28 januari 2020 @ 21:09:15 #229
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_191239325
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 20:42 schreef kaatjejannie het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met 10-14 onderwijs?
Niet met 10-14 onderwijs, wel met uitgesteld differentiëren. Dochter zit in 9e klas op Vrije School (3e klas) en krijgt in maart definitief niveau. Tot nu toe les gehad met vmbo-tl, Havo en vwo in een klas.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 28 januari 2020 @ 21:17:46 #230
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_191239483
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2020 20:42 schreef kaatjejannie het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met 10-14 onderwijs?
Geen ervaring mee, maar wel echt een voorstander van het idee.
Mijn zoon heeft wel in een brede brugklas gezeten; gecombineerd TL/Havo. Dat vond ik ook al fijn.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_191245505
We gaan vanmiddag maar eens kijken bij een open lesmiddag. Dochter is 9, zit in groep 6 maar heeft t niet zo heel fijn op school. (net als jongste, maar dat is een heel ander verhaal)
Ze is nu bezig met PMT om zich beter te voelen. Ze werkt hierbij aan doelen als: fouten maken mag, voor mezelf opkomen en mijn mening durven geven. Ze heeft hier al enorme stappen gemaakt. Zo mooi om te zien.
*poef* nu is het weg
pi_191246318
Uit c zijn klas zijn er twee jongens heb gegaan. Die zaten op school niet meer op hun plek. De ene vanwege zijn dyslexie, bij 10-14 was daar meer voor mogelijk. De andere had behoefte aan meer vrijheid. Die gaan prima, maar zijn nu 11, dus nog geen ervaring met de stap naar klas 3.

Je ziet wel dat het een vrij kleine school is, dus veel ruimte voor persoonlijke begeleiding, dat scheelt al voor die jongens.

Je bent wel bijna verplicht om naar die ene middelbare school door te stromen in klas 3, want van die school houden ze de normen aan. En die zie ik dan weer niet zo zitten.
pi_191248198
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 11:16 schreef Deepfreeze het volgende:
Uit c zijn klas zijn er twee jongens heb gegaan. Die zaten op school niet meer op hun plek. De ene vanwege zijn dyslexie, bij 10-14 was daar meer voor mogelijk. De andere had behoefte aan meer vrijheid. Die gaan prima, maar zijn nu 11, dus nog geen ervaring met de stap naar klas 3.

Je ziet wel dat het een vrij kleine school is, dus veel ruimte voor persoonlijke begeleiding, dat scheelt al voor die jongens.

Je bent wel bijna verplicht om naar die ene middelbare school door te stromen in klas 3, want van die school houden ze de normen aan. En die zie ik dan weer niet zo zitten.
Ze hebben hier (volgens mij dezelfde stad als jij woont) 3 scholen met doorstroomgarantie, maar ze geven aan dat je bij meer scholen terecht kan.
*poef* nu is het weg
pi_191248271
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2020 13:12 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Ze hebben hier (volgens mij dezelfde stad als jij woont) 3 scholen met doorstroomgarantie, maar ze geven aan dat je bij meer scholen terecht kan.
Dan is het inmiddels meer geworden dan eerder. Dat scheelt alweer. Toen ik de voorlichting hoorde waren ze pas net gestart.
pi_191255380
Nou, we zijn geweest vandaag, en ze is enthousiast. (en ik ook) .Het is kleinschalig, veel individuele aandacht en ze hoeft niet met 11 de keuze voor middelbaar al te maken. Het nadeel is dat het wat verder fietsen is. Een van de leraren gaf al wel aan dat er meer kinderen uit onze wijk naar die school gingen, dus dat biedt perspectieven qua samen fietsen.

We zijn nu gewoon verwend met op elke straathoek zo ongeveer een basisschool.

Ik vind het wel een dingetje hoor. Van deze school af.

Al zijn we ook aan het kijken voor de jongste voor een andere school. zijn klas is problematisch en er wordt veel gepest in de klas. L is vaak slachtoffer van het gepest. We zitten dr bovenop met gesprekken met de directie etc. Pas al gekeken bij een andere school maar daar kon hij op dat moment niet instromen door ziekte binnen het team waardoor er veel wisselingen waren bij de juffen in de klas waar hij in zou stromen. Afgesproken in maart weer contact te hebben. Mocht dit op niks uitlopen kijken we weer verder. Keus zat.

Het gedoe op school kost zoveel energie. Een kind wat niet meer naar school wil, veel buikpijn heeft. We zijn bij de huisarts geweest en die heeft uitgesloten dat er niks fysieks is.
*poef* nu is het weg
pi_191257346
Wij twijfelen inmiddels ook over school, vooral voor jongste, ze lijken niet door te pakken op mogelijk dyslexie en er zijn zoveel wisselingen. Maar Poeh, lastig hoor. Want er zijn vriendjes, het is op loopafstand, ze kennen hem zo goed en ik vind het basisidee van school nog steeds goed. En oudste nog weghalen in groep 7 voelt ook niet fijn. Van de andere kant, hoe goed kunnen we school nog vertrouwen.

Oudste is nu met ons de open dagen voor het vo aan het doen. Lastig vind ik. Geen idee van niveau nog en er zijn zoveel scholen. Ik heb lang de hoop gehad dat hun eigen school het vo voor elkaar zou krijgen op tijd, maar die hoop is vervlogen. Iets gelijks is er in Roermond en Tilburg maar dat is me te ver reizen voor een dan 11 jarige. Zo'n middenschool zou voor ons ook echt een uitkomst zijn. Jammer dat de dichtstbijzijnde ook een drie kwartier met de trein is.

En zo rommelen we maar door, ben wel toe aan rust eigenlijk, met twee gezellige jongens die het goed hebben en doen op school, zonder gedoe. Utopie vrees ik he..
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  donderdag 30 januari 2020 @ 07:59:32 #237
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_191259200
@Mefke, Wij hebben soortgelijk iets aan de hand gehad wel met een andere reden en ze een maand na de start van het nieuwe schooljaar toch te laten wisselen. Ook op eigen verzoek van de oudste.

Die ging van lwoo advies op de cito van groep6 naar Havo in een schooljaar tijd.

Oudste begon in groep7 en jongste in groep6. Nu inmiddels een op de havo en de ander in groep8.

Makkelijk vriendjes gemaakt en is wel een woonplaats verder dus was iets meer rijden. Oude school was op 6km en deze staat op 13km. Wonen in een buitengebied.

Wat ik dus eigenlijk aan wilde geven het kan heel goed uitpakken een overstap terwijl onze intentie ook niet was om de kinderen te laten wisselen want over het algemeen wordt er buiten verhuizen/speciaal onderwijs om niet veel gewisseld van basisschool.
If you can dream it, you can do it...
  donderdag 30 januari 2020 @ 08:01:18 #238
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_191259218
En daarbij veel rustigere dochters ervoor teruggekregen.

Veel minder gechagrijn, gewoon huppelend naar school, vrolijk dat was achteraf gezien heel wat waard.
If you can dream it, you can do it...
pi_191260715
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 08:01 schreef Books1 het volgende:
En daarbij veel rustigere dochters ervoor teruggekregen.

Veel minder gechagrijn, gewoon huppelend naar school, vrolijk dat was achteraf gezien heel wat waard.
Dat huppelen, dat is het gewoon. Onze jongste ging huppelend naar school in 1-2 en 3, en nu in 4 niet meer. Eerder was een vakantie niet leuk, want hij mocht niet naar school. Nu is het de dagen tellen tot een vakantie. Op zaterdag is hij weer zichzelf, want hij hoeft niet de dag erna naar school.
*poef* nu is het weg
  donderdag 30 januari 2020 @ 12:06:31 #240
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_191261987
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2020 10:39 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]

Dat huppelen, dat is het gewoon. Onze jongste ging huppelend naar school in 1-2 en 3, en nu in 4 niet meer. Eerder was een vakantie niet leuk, want hij mocht niet naar school. Nu is het de dagen tellen tot een vakantie. Op zaterdag is hij weer zichzelf, want hij hoeft niet de dag erna naar school.
Hier was het standaard de zondag een drama want maandag weer naar school en in de zomervakantie standaard de laatste week een berg drama.

Ze zijn tot onze verbazing echt heel snel gewend en ook gewend aan andere leermethodes en de uitdaging voor de oudste en het gehoord worden deden voor haar heel veel. Als de nieuwe basisschool niet zo had aangepakt had het er nu heel anders uitgezien waarschijnlijk.

In 9 maanden tijd van lwoo naar Havo getoetst. Puur omdat ze uitgedaagd werd. Gaat nu supergoed op het middelbaar met voor nu 3 achten, 5 zevens en 3 zessen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Books1 op 30-01-2020 12:11:57 ]
If you can dream it, you can do it...
pi_191262421
quote:
1s.gif Op donderdag 16 januari 2020 10:57 schreef Zana het volgende:

Hoe is dat bij jullie op school? Hoe nauwkeurig wordt er gecontroleerd of is het gewoon onderdeel van de "philosophie" dat er niet heel precies wordt gekeken zodat de kinderen niet gedemotiveerd raken. Trouwens, ik denk dat mijn zoon een gemiddelde leerling is, dus niet echt een probleemgeval.

Ik heb ook de indruk dat schrijffouten maar heel zelden worden aangestreept, behalve dan bij een dictee, maar bij de rest mogen ze schrijven zoals ze willen. Nu zal het ook niet altijd eenvoudig zijn om de handschrift van de kinderen te ontcijferen...
En begrijp mij niet verkeerd, iedereen maakt fouten, ik heb zelfs moeite met Nederlands, omdat het niet mijn moedertaal is....maar een school is een plek waar ze het moeten leren...
Ik werk in het voortgezet onderwijs en had begin van het schooljaar gesprekjes met een paar leerlingen in klas 1, die op hun toets en ook in hun schrift en werkboek heel erg slordig schreven: geen interpunctie, zinnen krom geformuleerd, slecht/bijna onleesbaar handschrift. Een leerling zei dat hij de laatste twee jaar van de basisschool nooit gecorrigeerd werd op wat hij schreef: hij mocht zijn werk zelf nakijken. Hij moest dus weer erg wennen dat dit bij mij wel het geval was en dat het zelfs ook leidde tot een onvoldoende voor een toets. Na wat extra uitleg, stimulans en regelmatig meekijken in het schrift was dit bij deze leerling binnen twee maanden enorm verbeterd. Maar in mijn ogen is de basisschool bij deze leerlingen nalatig geweest.

Kortom, het is belangrijk dat het werk van kinderen nauwkeurig wordt bekeken, dat leerlingen feedback krijgen op wat er niet goed gaat en feedback krijgen op wat er wel goed gaat. Volledige of te eenzijde focus op een van beide is niet juist. Dit is, naast het geven van een goede en motiverende les, het primaire werk van docenten, onze 'core business'.

Volgens mij kun je het beste hierover een gesprek aangaan met de leerkracht en evt met de schooldirecteur. Wat betreft het werken met portfolio's: dat is op zich prima, maar hoe gaan zij dan om met de cito toetsen en ook het advies voor een vervolgopleiding? Je kunt er toch niet helemaal om heen dat dit in het onderwijs een belangrijk punt is, zeker in de bovenbouw van de basisschool. Als zij een goed advies willen geven, zullen zij ook voldoende inzicht moeten hebben in het niveau van jouw kind. En voor jou als ouder is het ook van belang dit te kunnen volgen, zodat zo'n advies niet zomaar uit de lucht komt vallen straks.

Er hoort denk ik een balans te zijn in enerzijds beoordeling op prestatie van het kind en anderzijds aandacht voor de algemene, persoonlijke ontwikkeling van het kind. Het lijkt er op basis van wat je schrijft op voor mij dat op deze school de aandacht redelijk is doorgeslagen naar het tweede punt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Franny_G op 30-01-2020 12:35:45 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_191262916
Ik kom mij hier meteen ook maar melden vanuit het kleutertopic waar ik tot nu toe mee schreef, met mijn oudste, die kleuter af is. Ze zit weliswaar nog in groep 2, maar ze is vorige week 6 jaar geworden. Ze mag dus nog een half jaartje kleuteren. En dat kleuteren doet ze goed. Ze zit nu in een gemengde groep 1/2 en is een 'oudste kleuter'. Dat betekent dat ze nieuwe kleutertjes onder haar hoede mag nemen en dat vind ik een mooi systeem. Zo leert ze sociaal en zorgzaam te zijn en daarin is ze echt gegroeid het afgelopen jaar.

Ze zit op een vrij degelijke, rechttoe-rechtaan, openbare basisschool in DH. Dat vind ik helemaal goed. Inmiddels heb ik wel door dat I heel veel baat heeft bij structuur en discipline, zodat haar wat chaotische en creatieve brein in alle rust en binnen duidelijke kaders kan floreren. :D . Ik herken mezelf enorm in haar, wat soms lastig is maar ook mooi.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Licht Ontvlambaar donderdag 30 januari 2020 @ 12:58:51 #243
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_191263045
Mooie meid O+ Welkom!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_191263142
quote:
2s.gif Op donderdag 30 januari 2020 12:52 schreef Franny_G het volgende:
Ik kom mij hier meteen ook maar melden vanuit het kleutertopic waar ik tot nu toe mee schreef, met mijn oudste, die kleuter af is. Ze zit weliswaar nog in groep 2, maar ze is vorige week 6 jaar geworden. Ze mag dus nog een half jaartje kleuteren. En dat kleuteren doet ze goed. Ze zit nu in een gemengde groep 1/2 en is een 'oudste kleuter'. Dat betekent dat ze nieuwe kleutertjes onder haar hoede mag nemen en dat vind ik een mooi systeem. Zo leert ze sociaal en zorgzaam te zijn en daarin is ze echt gegroeid het afgelopen jaar.

Ze zit op een vrij degelijke, rechttoe-rechtaan, openbare basisschool in DH. Dat vind ik helemaal goed. Inmiddels heb ik wel door dat I heel veel baat heeft bij structuur en discipline, zodat haar wat chaotische en creatieve brein in alle rust en binnen duidelijke kaders kan floreren. :D . Ik herken mezelf enorm in haar, wat soms lastig is maar ook mooi.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+ O+

Welkom!
*poef* nu is het weg
  donderdag 30 januari 2020 @ 15:34:10 #245
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_191264968
Welkom met je mooie meisje Franny
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_191265242
Welkom Franny!!

@kaatjejannie
Fijn dat het een goede indruk gaf. Het blijven lastige keuzes. Ik zie op onze basisschool ook leerlingen vertrekken omdat het niet werkt, maar ook net zoveel leerlingen naar onze school komen omdat het op de oude niet werkte.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 juni 2020 @ 15:05:06 #247
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_193552504
En ik ga afscheid nemen van dit topic O+

Ruim 14 jaar na deel 1 van deze reeks is onze zoon (door Corona wat later dan gepland) met mooie cijfers geslaagd voor zijn Abitur (Duits VWO). Hij gaat in september International Business Communication studeren aan de Radboud - en blijft dus nog een poosje thuis wonen ;)

Ik blijf stiekem nog wel meelezen hoor :@
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 9 juni 2020 @ 15:07:35 #248
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_193552534
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:05 schreef Rewimo het volgende:
En ik ga afscheid nemen van dit topic O+

Ruim 14 jaar na deel 1 van deze reeks is onze zoon (door Corona wat later dan gepland) met mooie cijfers geslaagd voor zijn Abitur (Duits VWO). Hij gaat in september International Business Communication studeren aan de Radboud - en blijft dus nog een poosje thuis wonen ;)

Ik blijf stiekem nog wel meelezen hoor :@
Gefeliciteerd Rewimo en qltel *O*
Een logisch en mooi afscheid van dit topic.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_193552536
Wat mooi dat hij geslaagd is Rewimo! ^O^

Mooi moment om afscheid te nemen :W :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 9 juni 2020 @ 15:09:59 #250
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_193552562
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:07 schreef livelink het volgende:

Gefeliciteerd Rewimo en qltel *O*
Een logisch en mooi afscheid van dit topic.
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 15:07 schreef Nijna het volgende:
Wat mooi dat hij geslaagd is Rewimo! ^O^

Mooi moment om afscheid te nemen :W :*
Ja, echt een nieuwe fase nu. Hij heeft inmiddels ook een vakantiebaantje gevonden (bezorger - per auto - voor een fastfoodrestaurant). Spannend allemaal! :)
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')