abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_188701209
Heb een aantal vragen.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:07:47 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_188701994
scleralenzen worden niet echt vaak gebruikt en zijn duur. Ze worden voor zover ik weet alleen gebruikt bij bepaalde hoornvliesaandoeningen.

Ik weet er aardig wat van dus wie weet kan ik je helpen?
pi_188711134
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 08:07 schreef qltel het volgende:
scleralenzen worden niet echt vaak gebruikt en zijn duur. Ze worden voor zover ik weet alleen gebruikt bij bepaalde hoornvliesaandoeningen.

Ik weet er aardig wat van dus wie weet kan ik je helpen?
Nou mijn vraag is of je zo n lens dus eenmalig moet kopen want de informatie op de website van zorgverzekeraar is een beetje verwarrend.

Eigen bijdrage

Je betaalt alleen een wettelijke eigen bijdrage op scleralenzen met visuscorrectie. Voor scleralenzen zonder visuscorrectie geldt geen wettelijke eigen bijdrage.

Wat bedoelen ze nou met of zonder visuscorrectie? Ik bedoel het is toch vrij logisch dat je een lens pakt om beter te kunnen zien?

En ook staat er dit bij eigen bijdrage:
Hoeft maar één oog te worden gecorrigeerd, dan is je eigen bijdrage ¤ 58,50 per kalenderjaar

Hoezo per kalenderjaar? Waarom zou ik elk jaar dat eigen bijdrage moeten betalen als de lens zelf eenmalig is en zelf moet onderhouden (vloeistoffen etc.)?
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:40:00 #4
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_188711233
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 18:32 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Nou mijn vraag is of je zo n lens dus eenmalig moet kopen want de informatie op de website van zorgverzekeraar is een beetje verwarrend.

Eigen bijdrage

Je betaalt alleen een wettelijke eigen bijdrage op scleralenzen met visuscorrectie. Voor scleralenzen zonder visuscorrectie geldt geen wettelijke eigen bijdrage.

Wat bedoelen ze nou met of zonder visuscorrectie? Ik bedoel het is toch vrij logisch dat je een lens pakt om beter te kunnen zien?

En ook staat er dit bij eigen bijdrage:
Hoeft maar één oog te worden gecorrigeerd, dan is je eigen bijdrage ¤ 58,50 per kalenderjaar

Hoezo per kalenderjaar? Waarom zou ik elk jaar dat eigen bijdrage moeten betalen als de lens zelf eenmalig is en zelf moet onderhouden (vloeistoffen etc.)?
Oh, dat is nu juist het gedeelte waar ik weinig van weet. Ik weet dat ze duur zijn en vergoed worden. maar hoe het verder financieel werkt kan ik je helaas niet vertellen.

(wel over het inzetten, schoonmaken en verder gebruiken.. :) )
pi_188711256
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 18:40 schreef qltel het volgende:

[..]

Oh, dat is nu juist het gedeelte waar ik weinig van weet. Ik weet dat ze duur zijn en vergoed worden. maar hoe het verder financieel werkt kan ik je helaas niet vertellen.

(wel over het inzetten, schoonmaken en verder gebruiken.. :) )
Hm zal dan maar eens de zorgverzekeraar raadplegen.

Zo te zien moet je ze om de twee jaar wel vervangen: https://www.oogziekenhuis(...)oornvliesafwijkingen

Pff waarom zo lastig allemaal.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 augustus 2019 @ 18:43:07 #6
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_188711278
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 18:41 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Hm zal dan maar eens de zorgverzekeraar raadplegen.

Zo te zien moet je ze om de twee jaar wel vervangen: https://www.oogziekenhuis(...)oornvliesafwijkingen

Pff waarom zo lastig allemaal.
Klopt, dat is ook wat wij te horen kregen bij aanschaf. En ze worden ook elke 2 jaar vergoed door de zorgverzekering. Als het nodig is zelfs elk jaar.

Wat voor een hoornvliesafwijking heb je, als ik vragen mag?
pi_188711557
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 18:43 schreef qltel het volgende:

[..]

Klopt, dat is ook wat wij te horen kregen bij aanschaf. En ze worden ook elke 2 jaar vergoed door de zorgverzekering. Als het nodig is zelfs elk jaar.

Wat voor een hoornvliesafwijking heb je, als ik vragen mag?
Heb ff gezocht naar de papieren. Had 7 jaar geleden dit onderzoek laten doen in het ziekenhuis.

Uit onderzoek kwam dit naar voren:
Spleetlamponderozek: OS: keratoconus, verder geen bijzonderheden
Funduscopie: aanliggend netvlies, geen duidelijke afwijking aan macula, papil en periferie.

Beleidsplan was toen contactlenzen in verband met keratoconus linkeroog.

Nadat ik een scleralens in mn oog gedouwd kreeg nam ik een stapje terug. Voelde helemaal niet fijn aan. Maar nu twijfel ik dus weer om het te proberen.

Gelukkig is de aandoening beperkt tot linkeroog. Met rechts zie ik beter.
pi_188711653
Potverdorie zeg dit schijnt toch niet niks te zijn: https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Keratoconus

Ik ga volgende week meteen met mijn huisarts praten of hij een afspraak kan inplannen.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:37:38 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_188711878
Ah, oke Keratoconus, dat dacht ik al. Mijn zoon en ik ook. Beide ogen..
pi_188712066
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 19:37 schreef qltel het volgende:
Ah, oke Keratoconus, dat dacht ik al. Mijn zoon en ik ook. Beide ogen..
Het is erfelijk he en inderdaad is het meestal bij twee ogen..

Ooit de overweging genomen om crosslinking behandeling te ondergaan? Want zover ik uit de informatie kan begrijpen is dat deze ziekte geleidelijk oploopt en op een gegeven moment onbehandelbaar wordt. Met een bril of scleralens rem je de ziekte dus niet af.
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:56:51 #11
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_188712082
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 19:54 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Het is erfelijk he en inderdaad is het meestal bij twee ogen..

Ooit de overweging genomen om crosslinking behandeling te ondergaan? Want zover ik uit de informatie kan begrijpen is dat deze ziekte geleidelijk oploopt en op een gegeven moment onbehandelbaar wordt. Met een bril of scleralens rem je de ziekte dus niet af.
ja, erfelijk.

In "mijn tijd" was er nog geen crosslinking. Ik heb dus 2 donorhoornvliezen. Bij mij liep het ook niet geleidelijk op. Het was bij mij echt in een paar maanden helemaal mis. Bij mijn zoon ging/gaat het een stuk geleidelijker.

Mijn zoon heeft een paar maanden geleden crosslinking ondergaan aan 1 oog. Ziet er goed uit.
pi_188712237
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 augustus 2019 19:56 schreef qltel het volgende:

[..]

ja, erfelijk.

In "mijn tijd" was er nog geen crosslinking. Ik heb dus 2 donorhoornvliezen. Bij mij liep het ook niet geleidelijk op. Het was bij mij echt in een paar maanden helemaal mis. Bij mijn zoon ging/gaat het een stuk geleidelijker.

Mijn zoon heeft een paar maanden geleden crosslinking ondergaan aan 1 oog. Ziet er goed uit.
Oei dat moet echt schrikken zijn man...Ik ken ook een voorbeeld van een collega. Die vertelde me dat ze gewoon op een willekeurige dag spontaan niks meer kon zien. Vervolgens trok het weer bij maar het zicht was wazig. Zij draagt nu ook scleralenzen.

Mooi dat het er goed uitzien voor je zoon.

Mijn plan nu is om ieder geval eerst te laten controleren wat de toestand van mijn aandoening is. Als het erger is geworden in die 7 jaar tijd dan ga ik vragen of ik ook zo n behandeling mag ondergaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')