abonnement Unibet Coolblue
pi_188674195
Hoi beste mensen,

Ik ben aan het oriënteren om een huis te kopen in de Randstad (vanwege o.a. familie en vrienden). Uit de eerste gesprekken met verschillende banken is gebleken dat ik 315.000 aan hypotheek kan krijgen. Ik ben op zoek naar een 'toekomstbestendig' huis i.v.m gezinsuitbreiding in de toekomst (momenteel is dat nog niet aan de orde).

Nou heb ik een leuke huis gevonden, maar de verkoper wil er 350.000 voor (wel een redelijk nieuw huis van 2013 en veel ruimte). Voor zo'n bedrag zou ik dus ongeveer 35.000 + 10.000 (kosten koper) eigen geld moeten bijleggen. Ik verdien netto 3300 en ben in vaste loondienst. Mijn partner zal over een jaar gaan werken, maar op basis van mijn loon alleen heb ik berekend dat ik ongeveer 1200 euro overhoud om te sparen (exclusief wat mijn partner nu en later binnen zal halen).

Overzicht:

* Netto maandsalaris 3300
* Eigen spaargeld ca. 50.000
* Gewenste huis is 340.000 (hypotheek is maximaal 320.000, inleg van 45.000 is nodig voor dit huis)
* Vast in dienst; partner heeft een bijbaantje (haar inkomen is expres niet meegerekend)

Ik heb met mijn hypotheekadviseur gesproken en die vindt het financieel verantwoord, hij gaf aan dat een lagere hypotheek van bijvoorbeeld 250.000 niet zal resulteren in significant minder maandlasten (to.v. 315.000). Uit online berekeningen zag ik dat het om een verschil van ongeveer 180 euro gaat (800 en 980, respectievelijk). (ps: ik vraag mij af of hij targets o.i.d moet halen, want het ging met iets te makkelijk :P)

Desondanks twijfel ik nog en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen en/of inzichten.

1. Zou ik niet beter voor een huis van bijvoorbeeld 250.000 kiezen? Dat soort huizen zijn doorgaans wel uit de begin jaren '90 en zijn minder toekomstbestendig. Daarnaast heb ik het gevoel dat deze prijzen van deze huizen meer fluctueren ten opzichte van de taxatiewaarde.

2. Heeft iemand ervaringen/tips? In mijn situatie is het momenteel dus wel financieel haalbaar, maar of het verstandig is, daar twijfel ik over. Mijn partner verdient met haar bijbaan ongeveer 1200 netto, en als haar studie afgerond is zal dat waarschijnlijk tegen de 2000 zijn - maar ik zou dat extra geld het liefst niet willen meerekenen, en later gebruiken om boetevrij extra af te lossen.

Bedankt voor het lezen :P
And remember, respect is everything!
pi_188674286
Mijn vriend verdient minder dan jij, ik ongeveer evenveel als jouw vriendin, en wij kunnen een appartement huren van bijna 900 euro in de maand en elke maand een par honderd euro over houden.
Tuurlijk zit er een groot verschil tussen huur en koop qua verantwoordelijkheid, maar als het je puur om maandelijkse kosten gaat moet dit prima kunnen.
pi_188674334
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:38 schreef Broccolitaartje het volgende:
Mijn vriend verdient minder dan jij, ik ongeveer evenveel als jouw vriendin, en wij kunnen een appartement huren van bijna 900 euro in de maand en elke maand een par honderd euro over houden.
Tuurlijk zit er een groot verschil tussen huur en koop qua verantwoordelijkheid, maar als het je puur om maandelijkse kosten gaat moet dit prima kunnen.
Maar met huren bouw je niks op, met kopen wel. Wij huren nu trouwens ook nog maar dat is vooral vanwege het record van de huizenprijzen nu.
pi_188674380
Wat maakt een huis volgens jou toekomstbestendig? Lijkt het bouwjaar. Zou volgens mij in elk geval om de ruimte moeten gaan (i.v.m. gezinsuitbreiding) i.c.m. potentie.

Hou er verder rekening mee dat je maandlasten hard oplopen bij gezinsuitbreiding (in elk geval met opvang).

quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:41 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Maar met huren bouw je niks op, met kopen wel. Wij huren nu trouwens ook nog maar dat is vooral vanwege het record van de huizenprijzen nu.
Daar ging die post toch niet over?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188674604
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:44 schreef baskick het volgende:
Wat maakt een huis volgens jou toekomstbestendig? Lijkt het bouwjaar. Zou volgens mij in elk geval om de ruimte moeten gaan (i.v.m. gezinsuitbreiding) i.c.m. potentie.

Hou er verder rekening mee dat je maandlasten hard oplopen bij gezinsuitbreiding (in elk geval met opvang).
[..]

Daar ging die post toch niet over?
Ze had het over wat je overhoudt en je eigen verantwoordelijkheid. Lijkt me geen rare toevoeging om te melden. De TS had het toch ook niet over huren?
pi_188674650
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:38 schreef Broccolitaartje het volgende:
Mijn vriend verdient minder dan jij, ik ongeveer evenveel als jouw vriendin, en wij kunnen een appartement huren van bijna 900 euro in de maand en elke maand een par honderd euro over houden.
Tuurlijk zit er een groot verschil tussen huur en koop qua verantwoordelijkheid, maar als het je puur om maandelijkse kosten gaat moet dit prima kunnen.
Je moet hierbij niet vergeten dat die verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk geld kost. Maw je zal een potje moeten hebben cq mee moeten rekenen voor onderhoud etc.

@TS: 180 euro per maand, in principe 30 jaar lang. Dat is een kleine 65k. Vind je dat wel of geen significant verschil? Verder zou ik persoonlijk vanuit risicobeheersing niet voor max.hypotheek en uitputting van spaarpot gaan. Of je vrouwtje een beetje leuke baan krijgt is nog maar afwachten en als je het hebt over toekomstbestendigheid zul je ook een periode ww, evt.ziekte/arbeidsongeschiktheid en kinderen mee moeten nemen.

[ Bericht 12% gewijzigd door LorneMalvo op 28-08-2019 20:04:50 ]
pi_188674666
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:44 schreef baskick het volgende:
Wat maakt een huis volgens jou toekomstbestendig? Lijkt het bouwjaar. Zou volgens mij in elk geval om de ruimte moeten gaan (i.v.m. gezinsuitbreiding) i.c.m. potentie.

Hou er verder rekening mee dat je maandlasten hard oplopen bij gezinsuitbreiding (in elk geval met opvang).
Zolang de partner van ts enkel een bijbaantje heeft zal het met de kosten van gezinsuitbreiding wel meevallen.

Als je het kunt betalen op 1 salaris en het huis biedt voldoende mogelijkheden om er zeker tien jaar te kunnen wonen zie ik geen problemen.

Ts, gaat je partner uiteindelijk wel werken?
pi_188674827
Bedankt voor de reacties.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:44 schreef baskick het volgende:
Wat maakt een huis volgens jou toekomstbestendig? Lijkt het bouwjaar. Zou volgens mij in elk geval om de ruimte moeten gaan (i.v.m. gezinsuitbreiding) i.c.m. potentie.

Hou er verder rekening mee dat je maandlasten hard oplopen bij gezinsuitbreiding (in elk geval met opvang).
[..]

Wat mij betreft het bouwjaar, grootte van het huis, energielabel ('A' in dit geval), omgeving en bouwkundige staat. Als wij kinderen krijgen, zal mijn partner part-time werken zodat de kosten voor het kind en opvang niet volledig op enkel mijn salaris rusten.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:57 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Zolang de partner van ts enkel een bijbaantje heeft zal het met de kosten van gezinsuitbreiding wel meevallen.

Als je het kunt betalen op 1 salaris en het huis biedt voldoende mogelijkheden om er zeker tien jaar te kunnen wonen zie ik geen problemen.

Ts, gaat je partner uiteindelijk wel werken?
Ja, na het afronden van haar studie zal zij gaan werken. Momenteel is dat ongeveer 1200 netto per maand wat er bij komt, en als ze werkt zal dat ca. 2500 bruto zijn.

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:56 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Je moet hierbij niet vergeten dat die verantwoordelijkheid ook daadwerkelijk geld kost. Maw je zal een potje moeten hebben cq mee moeten rekenen voor onderhoud etc.

@:ts: 180 euro per maand, in principe 30 jaar lang. Dat is een kleine 65k. Vind je dat wel of geen significant verschil? Verder zou ik persoonlijk vanuit risicobeheersing niet voor max.hypotheek en uitputting van spaarpot gaan. Of je vrouwtje een beetje leuke baan krijgt is nog maar afwachten en als je het hebt over toekomstbestendigheid zul je ook een periode ww, evt.ziekte/arbeidsongeschiktheid en kinderen mee moeten nemen.
Volgens mijn huidige inkomen is dat nog niet significant. Maar zoals je zegt, er kan van alles gebeuren met mij waardoor het hoofdinkomen kan zakken. Hoewel dat risico er natuurlijk ook is als ik huur of goedkoper koop. Twijfels twijfels.. :P

Als ik voor dit huis zou kiezen, zouden wij, voordat we kinderen krijgen maximaal sparen en zoveel mogelijk aflossen om de hypotheek laag te krijgen (zoals bv. 10% boetevrij elk jaar inleggen).
And remember, respect is everything!
pi_188675394
Ik snap werkelijk niet dat mensen voor de max kiezen, voor het aanzien?
30 jaar is lang knul.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_188675508
Er klopt iets niet want als jij netto 3300 euro krijgt dan zou je volgens mij een hogere hypotheek moeten kunnen krijgen.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_188675517
Er is geen probleem dat je eerste koophuis boven de 3 ton is. Wat mij problematischer lijkt is dat je hiermee al op je max hypotheek zit en 45k eigen geld moet inbrengen. Dan blijft er erg weinig over als buffer.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_188675588
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:33 schreef halfway het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat mensen voor de max kiezen, voor het aanzien?
30 jaar is lang knul.
Omdat je anders in de stad op een postzegel moet wonen?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  Moderator woensdag 28 augustus 2019 @ 20:48:51 #13
257132 crew  Awsom
pi_188675705
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:38 schreef MoneyTalks het volgende:
Er klopt iets niet want als jij netto 3300 euro krijgt dan zou je volgens mij een hogere hypotheek moeten kunnen krijgen.
Dit ook ja

Zullen wel wat toeslagen / overuren inzitten die niet meegerekend mogen worden met de hypotheek
pi_188675741
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:41 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Omdat je anders in de stad op een postzegel moet wonen?
Wat is er mis met niet in de stad wonen?
pi_188675926
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:38 schreef MoneyTalks het volgende:
Er klopt iets niet want als jij netto 3300 euro krijgt dan zou je volgens mij een hogere hypotheek moeten kunnen krijgen.
Klopt, ik heb gekozen om meer in te leggen zodat de maandlasten iets lager zullen zijn (ik leen in feite dus niet 100% de max). Volgens mij kan ik tot 330.000 lenen.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:38 schreef miro86 het volgende:
Er is geen probleem dat je eerste koophuis boven de 3 ton is. Wat mij problematischer lijkt is dat je hiermee al op je max hypotheek zit en 45k eigen geld moet inbrengen. Dan blijft er erg weinig over als buffer.
Dat is inderdaad een risico. Ik zal na het kopen van het huis niet veel overhouden. Echter, het geld wat ik kan sparen en het inkomen van mijn vriendin zorgt er dan wel voor dat ik extra kan aflossen en kan sparen (of zie ik iets over het hoofd?)

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:33 schreef halfway het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat mensen voor de max kiezen, voor het aanzien?
30 jaar is lang knul.
Heeft te maken met verschillende redenen:

* Verschil ten opzichte van een lagere hypotheek van ca. 250.000 is niet significant voor het inkomen dat wij hebben; sowieso zijn de meeste eengezinswoningen in de regio duur.

* Gemiddelde verkoopprijs van huizen in de randstad liggen op 302.000, veel goedkoper zal het niet worden (of je moet naar oudere huizen kijken, met een verhoogd risico op extra bouwtechnische kosten)

* Ik zie dit niet als onze max hypotheek - omdat ik ook ervoor kan kiezen om het loon van mijn vriendin mee te rekenen, dan schiet de max hypotheek boven de 4 ton uit.
And remember, respect is everything!
pi_188675949
quote:
99s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:48 schreef Awsom het volgende:

[..]

Dit ook ja

Zullen wel wat toeslagen / overuren inzitten die niet meegerekend mogen worden met de hypotheek
3300 netto is zo'n 5000 bruto. De eerste de beste online tool die ik vond (ABN) gaf een max van 293k. 315k lijkt mij dus realistisch.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_188676017
Wat als de rente 5 of zelfs 10% wordt?
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_188676136
Zou je zelf in dat huis de rest van je leven willen wonen? Ook als de relatie zou mislukken?

Dan kan je altijd het idee houden, boeien dat mijn huis onder water staat, ik woon onder een fijn dak en de waarde is niet in geld uit te drukken, maar in woongenot.
Hell To The Liars
pi_188676176
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:01 schreef devlinmr het volgende:
Wat als de rente 5 of zelfs 10% wordt?
Dat is op te lossen; 10 jaar vastzetten, na maximaal 30 jaar volledig afgelost hebben.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188676228
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:57 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Zolang de partner van ts enkel een bijbaantje heeft zal het met de kosten van gezinsuitbreiding wel meevallen.

Als je het kunt betalen op 1 salaris en het huis biedt voldoende mogelijkheden om er zeker tien jaar te kunnen wonen zie ik geen problemen.

Ts, gaat je partner uiteindelijk wel werken?
Ik zie niet perse geen causaal verband tussen type baan en kinderwens. TS zoekt 'toekomstbestendig' en geeft kinderwens aan. Wel iets om in achterhoofd te houden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 28 augustus 2019 @ 21:14:40 #21
441402 AIi
..en de 40 rovers
pi_188676356
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:01 schreef devlinmr het volgende:
Wat als de rente 5 of zelfs 10% wordt?
10 jaar vastzetten en maximaal aflossen.. dan kom je er wel. En moet ook wel lukken, want TS verdient 2x modaal in zijn up zonder inkomen van partner meegerekend.

Ik denk dat je best veilig zit met de koop van zo'n huis. Na het kopen heb je geen/nauwelijks een buffer - maar je kan, uitgaande van je info, snel sparen (2000 netto p maand?)
pi_188678099
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:04 schreef killfrenzy het volgende:
Wat mij betreft het bouwjaar, grootte van het huis, energielabel ('A' in dit geval), omgeving en bouwkundige staat. Als wij kinderen krijgen, zal mijn partner part-time werken zodat de kosten voor het kind en opvang niet volledig op enkel mijn salaris rusten.
Wanneer verwacht je die kinderen? Heb je niets wat je wil doen vóór de kinderen komen?
So we just called him Fred too
  Moderator woensdag 28 augustus 2019 @ 22:15:19 #23
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_188678386
Die 3300, is dat netto of bruto? Even voor mijn eigen beeldvorming.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_188678391
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:10 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik zie niet perse geen causaal verband tussen type baan en kinderwens. TS zoekt 'toekomstbestendig' en geeft kinderwens aan. Wel iets om in achterhoofd te houden.
Meestal (uiteraard zijn er onverstandige uitzonderingen) begin je pas aan kinderen als je wat meer vastigheid hebt en niet een onbeduidend bijbaantje.
pi_188678447
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:15 schreef Renesite het volgende:
Die 3300, is dat netto of bruto? Even voor mijn eigen beeldvorming.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:33 schreef killfrenzy het volgende:
Ik verdien netto 3300 en ben in vaste loondienst.
pi_188678711
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:33 schreef halfway het volgende:
Ik snap werkelijk niet dat mensen voor de max kiezen, voor het aanzien?
30 jaar is lang knul.
Voor de ruimte en kwaliteit van leven.
  woensdag 28 augustus 2019 @ 22:27:49 #27
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_188678781
Een huis in de randstad met een vraagprijs van 350k? Wat behoorlijk nieuw en af is dus. Lijkt mij dat die wel boven de vraagprijs gaat.
  Moderator woensdag 28 augustus 2019 @ 22:33:45 #28
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_188678970
900 op 3300 netto moet prima lukken...
Maar 1200 euro als bijbaan noemen voor je vriendin vind ik dan weer een beetje minachtend. Zat mensen die dat verdienen. Dat heet ook wel minimumloon.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_188679019
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 21:08 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat is op te lossen; 10 jaar vastzetten, na maximaal 30 jaar volledig afgelost hebben.
En tussendoor nog kinderen... daar gaat je spaargeld
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 28 augustus 2019 @ 22:37:37 #30
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_188679092
Hoe oud zijn jullie en aan wat voor termijn denk je vwb kinderen?
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_188679394
Als je een huis koopt van 250.000 euro kan het heel goed zijn dat als je kinderen krijgt het huis eigenlijk te klein is of niet op een goede locatie ligt. Als je dat huis dan moet verkopen en een ander huis kopen ben je makelaarskosten kwijt voor het verkopen van je huis en k.k , taxatiekosten, keuringskosten, advieskosten etc voor je nieuwe woning.

Als je die kosten bij elkaar optelt is het een heel stuk voordeliger om direkt dat duurder huis te kopen.

Als je nu al ruim kan sparen en je het geld dat je partner verdient niet eens meerekent moet het geen probleem zijn om het duurdere huis te kopen.

Als je extra aflost kan je of een lager maandbedrag krijgen (maar dat verschil is netto helemaal niet zo groot) of hetzelfde maandbedrag houden en eerder van je hypotheek af zijn.

Gebruik niet je hele extra spaargeld voor extra aflossen, je moet ook rekening houden met onverwacht onderhoud of baanverlies van een van beide.

Ga je alleen kopen of op beide namen? Als jij meer geld inbrengt in het huis laat dat dan heel goed vastleggen bij de notaris of laat je partner een schuldbekentenis tekenen voor de helft van het geld dat jij inbrengt (de andere helft is al van jou). Dit kan de notaris regelen maar je kan dit ook zelf doen. Controleer goed hoe deze schuldbekentenis eruit moet zien.

Bewaar jouw exemplaar van deze schuldbekentenis niet in je eigen huis. Klinkt naar maar als jij en je partner om wat voor reden ook uit elkaar gaan kan de goede verhouding wel eens ver te zoeken zijn.
pi_188679697
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:50 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Wat is er mis met niet in de stad wonen?
Moet je weer een auto aanschaffen/leasen wat je ook weer 250+ euro per maand kost ex benzine.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_188679769
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:33 schreef Renesite het volgende:
900 op 3300 netto moet prima lukken...
Maar 1200 euro als bijbaan noemen voor je vriendin vind ik dan weer een beetje minachtend. Zat mensen die dat verdienen. Dat heet ook wel minimumloon.
Minimumloon is 1600 bruto en nagenoeg hetzelfde netto.
pi_188679781
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:55 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Moet je weer een auto aanschaffen/leasen wat je ook weer 250+ euro per maand kost ex benzine.
Ook in de stad is een auto handig.
pi_188679909
quote:
14s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:59 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Ook in de stad is een auto handig.
Nooit nodig gehad. Winkels om de hoek, alles kan ook bezorgd worden, grofvuil wordt op afroep opgehaald, centraal treinstation aangesloten op nachtnet op loopafstand, tram voor de deur, werk op loop/fietsafstand, ..

Oja, en diverse deelautos in de buurt. Maar nog nooit gebruikt.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  Moderator woensdag 28 augustus 2019 @ 23:05:17 #36
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_188679951
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:58 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Minimumloon is 1600 bruto en nagenoeg hetzelfde netto.
Veel mensen werken 36u ipv 40. Dan zit je op 1300 netto. My bad.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:55 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Moet je weer een auto aanschaffen/leasen wat je ook weer 250+ euro per maand kost ex benzine.
Fiets? Heb altijd aan de rand van de stad gewoond. Werkt prima.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_188680014
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:59 schreef killfrenzy het volgende:
Dat is inderdaad een risico. Ik zal na het kopen van het huis niet veel overhouden. Echter, het geld wat ik kan sparen en het inkomen van mijn vriendin zorgt er dan wel voor dat ik extra kan aflossen en kan sparen (of zie ik iets over het hoofd?)
Je vriendin gaat dus werken om af te lossen op jouw huis? Waar zij niks van terug ziet als jullie uit elkaar gaan?
Of heb jullie al een samenlevingsovereenkomst/geregistreerd partnerschap waarin je dit geregeld hebt?

900 euro voor een hypotheek van 3300 klinkt wel heel erg mooi om waar te zijn... de rente is zeker erg kort vast gezet?
So we just called him Fred too
pi_188680113
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 23:08 schreef Cothen het volgende:
900 euro voor een hypotheek van 3300 klinkt wel heel erg mooi om waar te zijn... de rente is zeker erg kort vast gezet?
¤ 980 bij een hypotheek van ¤ 315.000. Ik neem aan dat dat een netto-bedrag is (na aftrek van belastingteruggave). Dat is ongeveer 1,5% rente.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_188680146
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 23:12 schreef MyTiredFeet het volgende:
¤ 980 bij een hypotheek van ¤ 315.000. Ik neem aan dat dat een netto-bedrag is (na aftrek van belastingteruggave). Dat is ongeveer 1,5% rente.
Kort vast gezet dus en waar haal je anno 2019 in NL nog een aglossingsvrije hypotheek vandaan?
So we just called him Fred too
pi_188680161
Vrienden van mij hebben ook een groot, toekomtstbestendig huis in de Randstad gekocht voor dat bedrag. Volgens mij is het momenteel behoorlijk marktconform, dus wellicht toch wel interessant voor de langere termijn. En het is ook een investering, h e?

quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:33 schreef killfrenzy het volgende:
2. Heeft iemand ervaringen/tips?
Een aankoopmakelaar?
Somebody that I used to know
pi_188680168
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 23:14 schreef Cothen het volgende:
Kort vast gezet dus en waar haal je anno 2019 in NL nog een aglossingsvrije hypotheek vandaan?
Is inclusief aflossing (annuïteitenhypotheek).

Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_188680276
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 23:03 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Nooit nodig gehad. Winkels om de hoek, alles kan ook bezorgd worden, grofvuil wordt op afroep opgehaald, centraal treinstation aangesloten op nachtnet op loopafstand, tram voor de deur, werk op loop/fietsafstand, ..

Oja, en diverse deelautos in de buurt. Maar nog nooit gebruikt.
Mja, ik zou vanwege m'n werk en vanwege dat familie/vrienden deels in dorpjes wonen niet zonder kunnen.

En los daarvan niet zonder willen vanwege de vrijheid.
pi_188681031
Als ik het goed lees houd je 5k over aan spaargeld als je dit zou kopen ?

Das niet veel en zo weg als je een kleine tegenslag hebt
pi_188681153
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 20:59 schreef killfrenzy het volgende:

[..]

Klopt, ik heb gekozen om meer in te leggen zodat de maandlasten iets lager zullen zijn (ik leen in feite dus niet 100% de max). Volgens mij kan ik tot 330.000 lenen.
Waarom niet voor de max? Het enige echte relevante verschil is misschien je rentepercentage, maar je houdt wel spaargeld achter de hand.
  donderdag 29 augustus 2019 @ 01:16:31 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188681859
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 23:14 schreef Cothen het volgende:

[..]

Kort vast gezet dus en waar haal je anno 2019 in NL nog een aglossingsvrije hypotheek vandaan?
De aflossingsvrije hypotheek kun je nog prima afsluiten anno 2019, je krijgt er alleen geen HRA meer over.
The love you take is equal to the love you make.
pi_188681880
Als je zelf geld inlegt is de kans dat je woning t.o.v. de waarde onder water komt vrij laag.
In geval van nood kan je de woning dan altijd nog verkopen.

En ieder jaar dat je aflost verklein je dat risico op een restschuld, zelfs bij een crisis.

Een moderne woning heeft wel voordelen qua energieverbruik of als je ooit van het gas af wil.
pi_188681912
315k lenen en dan nog een ton rente erbij doen + onderhoudswerkzaamheden zelf uitvoeren in loop van tijd etc. etc. Voordat je alles afbetaalt hebt (als je geluk hebt), ben je al tegen de 80. Nou das nog ff fijn genieten van je mooie grote afgeloste huis terwijl je niet eens twee stappen meer kunt zetten.

Vind het allemaal maar niks die huis kopen.

Sorry voor off-topic gaan.
pi_188681939
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2019 01:26 schreef Werkperd het volgende:
315k lenen en dan nog een ton rente erbij doen + onderhoudswerkzaamheden zelf uitvoeren in loop van tijd etc. etc. Voordat je alles afbetaalt hebt (als je geluk hebt), ben je al tegen de 80. Nou das nog ff fijn genieten van je mooie grote afgeloste huis terwijl je niet eens twee stappen meer kunt zetten.

Vind het allemaal maar niks die huis kopen.

Sorry voor off-topic gaan.
Tenzij TS al 50 is, heeft hij het wel ruim voor hij 80 is afgelost ;)
Na 30 jaar doorgaans, tenzij je tussentijds nog wat kan aflossen.

En ja, je betaalt rente en je hebt onderhoud. Het is echter een woning uit 2013 dus er zullen niet direct ingrijpende reparaties aan komen.

Maar je moet toch wonen, dus anders zou je huur betalen (waar je nooit meer wat van terug ziet).

Als TS de woning ooit verkoopt, komt er tzt weer geld vrij uit de woning.
pi_188682232
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 19:54 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ze had het over wat je overhoudt en je eigen verantwoordelijkheid. Lijkt me geen rare toevoeging om te melden. De TS had het toch ook niet over huren?
Nee, de OP gaat volgens mij om de twijfel tussen twee koophuizen (en in het bijzonder het prijsverschil).

quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:15 schreef Linkse_krijger het volgende:

[..]

Meestal (uiteraard zijn er onverstandige uitzonderingen) begin je pas aan kinderen als je wat meer vastigheid hebt en niet een onbeduidend bijbaantje.
True. Maar meestal verdient een starter op de woningmarkt geen 5k+. Dat onbeduidende bijbaantje kan na afstuderen zomaar binnen een jaar een vaste baan zijn. Die vastigheid hoeft dus niet perse lang te duren.

[ Bericht 30% gewijzigd door baskick op 29-08-2019 08:18:47 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188682239
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 22:35 schreef devlinmr het volgende:

[..]

En tussendoor nog kinderen... daar gaat je spaargeld
Ik denk dat een hypotheek met 10, 20 of 30 jaar vastgezete rente en gezinsuitbreiding geen uitzondering is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')