abonnement Unibet Coolblue
pi_188624559
Ik ben samen met mijn vriendin een week of 2 geleden met Delta vanuit JFK naar Dublin gevlogen. Toen we in het vliegtuig zaten bleken er problemen met de remmen te zijn en moesten we switchen van toestel. Uiteindelijk zijn we met een vertraging van meer dan 3 uur geland in Dublin.

Volgens EU-wetgeving zouden we dan recht hebben op een schadevergoeding. Nu gaat die vlieger bij mij niet op omdat mijn werk mijn ticket heeft gekocht en dit direct via Delta heeft gedaan.

Mijn vriendin vloog echter privé mee, en haar ticket heb ik via KLM gekocht. Nu lees ik op diverse websites dat je alleen recht hebt op een vergoeding wanneer je met een Europese luchtvaartmaatschappij vliegt. Betekent dit dan dat we geen recht hebben op een vergoeding?

Ik heb nog geen contact opgenomen met KLM, aangezien ik voorbereid wil zijn op een eventueel conflict.
pi_188624642
Hoe is KLM geen Europese luchtvaartmaatschappij?
-
  zondag 25 augustus 2019 @ 21:54:18 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_188624673
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:53 schreef Anneloos het volgende:
Hoe is KLM geen Europese luchtvaartmaatschappij
Ze vlogen met Delta.
pi_188624697
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:53 schreef Anneloos het volgende:
Hoe is KLM geen Europese luchtvaartmaatschappij?
Frankrijk ligt niet in Europa ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_188624721
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 21:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ze vlogen met Delta.
Ah zo, ja begreep het hele klm verhaal al niet. Maar via klm geboekt om met delta te vliegen.
-
pi_188625206
Contract / ticket met klm = eu wetgeving, ook al vlieg je met delta.
  zondag 25 augustus 2019 @ 23:43:50 #7
480478 Commondus
Aut vincere, aut mori!
pi_188626696
Check een claimbureau. Zijn tal van organisaties die routinematig claims indienen. Ik betwijfel of je er als particulier bij de reguliere klantenservice doorheen komt, ondanks dat je in je recht staat.

Ik betwijfel overigens nog wel of je recht hebt. In richtlijn 261/2004 staat dat je recht hebt als de vlucht vanuit de EU is, of de EU binnenkomt en is uitgevoerd door een Europese maatschappij.
Jouw vlucht kwam de EU binnen, maar werd uitgevoerd door Delta. Zoals ik het interpreteer is het leidend wie er vloog, en niet wie jouw het ticket heeft verkocht (KLM in dit geval). Maar een claimbureau/Google zal je hier vast verder mee kunnen helpen :-).
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 26 augustus 2019 @ 00:40:31 #8
408813 crew  trein2000
pi_188627414
Dublin ligt in de EU. Dus vlucht naar EU-Land dus verordening van toepassing.
Edit: onzin, moet EU maatschappij zijn.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_188628069
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 22:23 schreef LorneMalvo het volgende:
Contract / ticket met klm = eu wetgeving, ook al vlieg je met delta.
Heb je inzake de vraag van TS - en dan specifiek ten aanzien van verordening 261/2004 - een bron bij?

quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 23:43 schreef Commondus het volgende:
Check een claimbureau. Zijn tal van organisaties die routinematig claims indienen. Ik betwijfel of je er als particulier bij de reguliere klantenservice doorheen komt, ondanks dat je in je recht staat.

Ik betwijfel overigens nog wel of je recht hebt. In richtlijn 261/2004 staat dat je recht hebt als de vlucht vanuit de EU is, of de EU binnenkomt en is uitgevoerd door een Europese maatschappij.
Jouw vlucht kwam de EU binnen, maar werd uitgevoerd door Delta. Zoals ik het interpreteer is het leidend wie er vloog, en niet wie jouw het ticket heeft verkocht (KLM in dit geval). Maar een claimbureau/Google zal je hier vast verder mee kunnen helpen :-).
Dit.

quote:
Artikel 3 - Werkingssfeer

1. Deze verordening is van toepassing

a) op passagiers die vertrekken vanaf een luchthaven die gelegen is op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is;

b) op passagiers die vertrekken vanaf een in een derde land gelegen luchthaven naar een luchthaven op het grondgebied van een lidstaat waarop het Verdrag van toepassing is, tenzij zij bepaalde voordelen of compensatie hebben ontvangen en bijstand hebben gekregen in dat derde land, indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht in kwestie uitvoert, een communautaire luchtvaartmaatschappij is.
Uitvoerende luchtvaartmaatschappij is Delta, niet KLM.

En uit artikel 2:
quote:
c) "communautaire luchtvaartmaatschappij": een luchtvaartmaatschappij met een geldige exploitatievergunning die door een lidstaat is verleend overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EEG) nr. 2407/92 van de Raad van 23 juli 1992 betreffende de verlening van exploitatievergunningen aan luchtvaartmaatschappijen(5);
Daarvan lijkt me geen sprake te zijn en dus alleen recht bij vertrek vanuit de EU.

[ Bericht 7% gewijzigd door baskick op 26-08-2019 08:49:49 (verkeerde user gequote) ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_188629511
Wat Baskick schrijft en zeer goed met bronnen onderbouwt. Helaas pindakaas.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_188629531
Heeft Delta zelf geen vergoeding voor vertraagde vluchten?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_188629700
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 03:34 schreef baskick het volgende:

Daarvan lijkt me geen sprake te zijn en dus alleen recht bij vertrek vanuit de EU.
Hier twijfel ik (nee, weet het dus niet zeker), maar is KLM niet degene die de vlucht 'uitvoert'. Dat zij hem uitbesteden aan Delta zou voor de vergoeding toch niets moeten uitmaken?
stupidity has become as common as common sense was before
pi_188629970
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 09:26 schreef Isabeau het volgende:
Heeft Delta zelf geen vergoeding voor vertraagde vluchten?
Sort of: https://www.delta.com/us/(...)carriage-igr/#flight. Geen idee of TS er wat aan heeft (en of ze 1 op 1 van toepassing zijn wanneer er via KLM geboekt is).

quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 09:44 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Hier twijfel ik (nee, weet het dus niet zeker), maar is KLM niet degene die de vlucht 'uitvoert'. Dat zij hem uitbesteden aan Delta zou voor de vergoeding toch niets moeten uitmaken?
Ik weet het ook niet 100% zeker, maar ik verwacht van niet. Juist het "uitbesteden" van de vlucht zorgt er m.i. voor dat de partij aan wie de vlucht uitbesteed wordt de uitvoerende maatschappij is. In artikel 2 van de verordening staan 2 definities:

quote:
a) "luchtvaartmaatschappij": een luchtvervoersonderneming met een geldige exploitatievergunning;

b) "luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert": een luchtvaartmaatschappij die een vlucht uitvoert of voornemens is een vlucht uit te voeren in het kader van een overeenkomst met een passagier of namens een andere natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst heeft met die passagier;


[ Bericht 3% gewijzigd door baskick op 26-08-2019 10:25:12 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 26 augustus 2019 @ 10:41:31 #14
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_188630244
had de vlucht een klm-nummer?

volgens mij wordt de vlucht dan OOK uitgevoerd door klm en boeit het niet van wie het vliegtuig daadwerkelijk was.

[ Bericht 12% gewijzigd door Speekselklier op 26-08-2019 11:20:56 ]
Tot nooit .......
pi_188630951
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2019 10:41 schreef Speekselklier het volgende:
had de vlucht een klm-nummer?

volgens mij wordt de vlucht dan OOK uitgevoerd door klm en boeit het niet van wie het vliegtuig daadwerkelijk was.
Vlucht had inderdaad ook een KLM nummer.
pi_188631073
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2019 10:41 schreef Speekselklier het volgende:
had de vlucht een klm-nummer?

volgens mij wordt de vlucht dan OOK uitgevoerd door klm en boeit het niet van wie het vliegtuig daadwerkelijk was.
Dat is code sharing. Heb je een bron die aantoont dat er bij code sharing sprake is (of kan zijn) van meerdere uitvoerende luchtvaartmaatschappijen?

Volgens mij is er een verschil tussen (IATA-termen) Operating airline (uitvoerende luchtvaartmaatschappij) en Marketing airline (alle maatschappijen die via code sharing een vlucht verkopen anders dan de uitvoerende maatschappij). De Operating airline hoeft niet eigenaar van het toestel te zijn (Owner airline).

Ik zie op https://www.refund.me/all(...)t-codeshare-flights/ een toepasselijk voorbeeld (Delta Airlines en Air France). Conclusie:
quote:
Is your flight eligible?
It depends: If the flight was OPERATED by Delta, NO (because Delta is not an EU carrier). But Delta has a code-share agreement with, for example, Air France, a well-known EU carrier. So if your ticket shows “operated by Air France”, then your ticket is a code-share ticket and your flight IS eligible.
Het is geen officiële bron, maar de casus lijkt sterk op die van TS.

@MaximumRush wat staat er op je ticket/boarding pass over de uitvoerende maatschappij? Ik vermoed Delta.

[ Bericht 3% gewijzigd door baskick op 26-08-2019 11:59:29 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 26 augustus 2019 @ 11:51:02 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_188631107
Neem gewoon even contact op met KLM.

Die deden in ons geval helemaal niet moeilijk. Sterker nog, die namen binnen korte tijd zelf contact op en het bedrag stond binnen twee weken op de rekening.
The love you take is equal to the love you make.
pi_188641751
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2019 11:51 schreef Lienekien het volgende:
Neem gewoon even contact op met KLM.

Die deden in ons geval helemaal niet moeilijk. Sterker nog, die namen binnen korte tijd zelf contact op en het bedrag stond binnen twee weken op de rekening.
Dit dus. KLM is uiterst correct en snel in het afhandelen van deze claims. Alle spookverhalen die je hoor van mensen die hun geld niet krijgen is veelal van low-budget airlines die je aan het lijn(vluchtje) houden! :’)
Fingerspitzgefühl
pi_188644223
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 23:02 schreef ForumGek het volgende:

[..]

Dit dus. KLM is uiterst correct en snel in het afhandelen van deze claims. Alle spookverhalen die je hoor van mensen die hun geld niet krijgen is veelal van low-budget airlines die je aan het lijn(vluchtje) houden! :’)
Mee eens dat KLM goed omgaat met 261-2004. In dit geval valt TS iet onder de EU regels. Je verwacht dus dat KLM een vergoeding gaat betalen waar ze dat niet toe verplicht zijn en voor een vlucht die ze zelf niet uitvoeren? Gezien dat KLM steeds meer een LCC wordt, lijkt dat me sterk, maar TS kan het proberen...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_188645127
Niet geschoten is altijd mis.

Gewoon bij zo’n claimbureau neerleggen.
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:40:04 #21
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_188645333
Voor zover ik weet staat er op deze codesharetickets altijd ‘operated by Delta Airlines’.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator donderdag 17 oktober 2019 @ 11:22:53 #22
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_189479133
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 11:40 schreef MaximumRush het volgende:
Vlucht had inderdaad ook een KLM nummer.
Hoe is dit afgelopen? Heb je uiteindelijk nog contact opgenomen met KLM?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_189484726
quote:
7s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 11:22 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Hoe is dit afgelopen? Heb je uiteindelijk nog contact opgenomen met KLM?
Yes, contact gehad met KLM. Dit was de reactie:

Hartelijk dank voor uw bericht. Graag laat ik u weten dat Air France en KLM Customer Care correspondentie voor Delta Air Lines in Europa behandelen.

Het spijt mij dat uw vlucht KL 6192 van New York naar Dublin op 11 augustus 2019 is geannuleerd. Ik begrijp dat dit erg vervelend is geweest en bied u hiervoor mijn excuses aan. Helaas kan ik u geen compensatie bieden voor de vertraging. Hieronder licht ik dit graag toe.

Uw compensatieverzoek
Vlucht KL 6192 werd uitgevoerd door Delta met vluchtnummer DL 004. De EU-Verordening 261/2004 schrijft voor hoe luchtvaartmaatschappijen hun klanten moeten compenseren en assisteren bij een overboeking, vertraging of annulering van vluchten vertrekkend uit EU landen. De bescherming wordt uitgebreid tot passagiers die van een niet-EU land naar een EU land vertrekken wanneer een communautaire luchtvaartonderneming de vlucht uitvoert. Een communautaire luchtvaartonderneming is een maatschappij uit één van de landen die deel uitmaken van de Europese Gemeenschap. Delta Air Lines is geen communautaire luchtvaartmaatschappij en moet ik u helaas melden dat de bovengenoemde verordening om deze reden niet van toepassing is.
  Moderator donderdag 17 oktober 2019 @ 17:37:22 #24
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_189484860
quote:
0s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:30 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Yes, contact gehad met KLM. Dit was de reactie:

Hartelijk dank voor uw bericht. Graag laat ik u weten dat Air France en KLM Customer Care correspondentie voor Delta Air Lines in Europa behandelen.

Het spijt mij dat uw vlucht KL 6192 van New York naar Dublin op 11 augustus 2019 is geannuleerd. Ik begrijp dat dit erg vervelend is geweest en bied u hiervoor mijn excuses aan. Helaas kan ik u geen compensatie bieden voor de vertraging. Hieronder licht ik dit graag toe.

Uw compensatieverzoek
Vlucht KL 6192 werd uitgevoerd door Delta met vluchtnummer DL 004. De EU-Verordening 261/2004 schrijft voor hoe luchtvaartmaatschappijen hun klanten moeten compenseren en assisteren bij een overboeking, vertraging of annulering van vluchten vertrekkend uit EU landen. De bescherming wordt uitgebreid tot passagiers die van een niet-EU land naar een EU land vertrekken wanneer een communautaire luchtvaartonderneming de vlucht uitvoert. Een communautaire luchtvaartonderneming is een maatschappij uit één van de landen die deel uitmaken van de Europese Gemeenschap. Delta Air Lines is geen communautaire luchtvaartmaatschappij en moet ik u helaas melden dat de bovengenoemde verordening om deze reden niet van toepassing is.
Bedankt voor je antwoord.

Ergens vind ik dit wel een hiaat in de wetgeving. Je boekt bij KLM en dus verwacht je ook onder de wetgeving te vallen die voor KLM geldt. Ik lette bij boeken eigenlijk nooit op wie de uitvoerder van de vlucht zal zijn, maar vanaf nu dus wel.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_189486156
quote:
14s.gif Op donderdag 17 oktober 2019 17:37 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord.

Ergens vind ik dit wel een hiaat in de wetgeving. Je boekt bij KLM en dus verwacht je ook onder de wetgeving te vallen die voor KLM geldt. Ik lette bij boeken eigenlijk nooit op wie de uitvoerder van de vlucht zal zijn, maar vanaf nu dus wel.
Dit is ook gewoon zo. Als er bij KLM is geboekt dan geldt er gewoon EU wetgeving. Ook al wordt de vlucht uitgevoerd door een andere (niet EU) partij. Ts kan doorzetten en klm dit antwoord geven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')