abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 augustus 2019 @ 16:25:56 #1
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188619026
Hoi allen,

over iets meer dan een week gaan we met een camper met eigen wc en douche en keukentje iets meer dan een weekje roadtrippen in Zwitserland. We lazen dat wildkamperen op veel plaatsen is toegestaan (mits 1 nachtje) en hebben daar redelijk op vertrouwd. We hebben ook redelijk wat campervanners gezien die dit in Zwitserland deden. We vinden het idee dat we niet ergens op een bepaalde dag op een bepaalde tijd hoeven te zijn, bevrijdend. Ook kunnen genieten van een mooi landschap vanuit het campertje lijkt ons tof.

Nu lees ik echter in meer boeken en websites dat het toestaan van wildkamperen alleen geldt voor kamperen boven de boomgrens. Echter: wat is dan precies die boomgrens? Veel wildkampeerders zijn ook kampeerders met een tentje. Wij laten niets achter en nemen alles weer mee. We stoken geen vuur en maken geen herrie.

Onze reis begint in Zurich, we willen de eerste dag gaan afzakken richting Gruyeres en ik vraag me af of het ons de eerste dag al lukt om een lokatie boven de boomgrens te vinden. Ik heb ook deze lijst al gevonden: http://www.alternatives-wandern.ch/biwak/biwakverbote.htm al vind ik hem lastig te lezen op voorhand.

Zijn er misschien Fokkers die hetzelfde gedaan hebben met een camper en goede tips hebben?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  zondag 25 augustus 2019 @ 17:50:43 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_188620526
Deze al gelezen? Redelijk uitgebreid overzicht.
https://www.tcs.ch/de/cam(...)n-in-der-schweiz.php

Boomgrens is te herkennen aan het ontbreken van bomen boven die grens. :P
1800-2200 meter in de Alpen. Best hoog dus. Voor een camper.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator zondag 25 augustus 2019 @ 18:16:22 #3
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188621006
Dit is duidelijke tekst:

quote:
Freies Übernachten im Wohnmobil, im Camping-Bus oder im Auto
Freies Übernachten an öffenentlichen Orten wie Raststätten, Parkpläzten, abseits von Strassen oder in freier Natur - auch hier gilt: es gibt leider keine generelle Regelung für freies Übernachten. Die gesetzlichen Bestimmungen sind Sache der Kantone, häufiger auch hier Sache der Gemeinden. Es kann deshalb auch innerhalb eines Kantons Unterschiede geben.
Verschilt dus per gebied. Als je op een parkeerplaats bij een riviertje staat en er staat geen verbodsbord, zal het wel mogen. :P
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 26 augustus 2019 @ 11:34:57 #4
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188630862
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2019 17:50 schreef Hyperdude het volgende:
Deze al gelezen? Redelijk uitgebreid overzicht.
https://www.tcs.ch/de/cam(...)n-in-der-schweiz.php

Boomgrens is te herkennen aan het ontbreken van bomen boven die grens. :P
1800-2200 meter in de Alpen. Best hoog dus. Voor een camper.
Ik denk dat we toch ook maar een backup-lijstje voor campings moeten maken :P
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  maandag 26 augustus 2019 @ 11:35:33 #5
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188630873
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2019 18:16 schreef UIO_AMS het volgende:
Dit is duidelijke tekst:
[..]

Verschilt dus per gebied. Als je op een parkeerplaats bij een riviertje staat en er staat geen verbodsbord, zal het wel mogen. :P
Dank je wel :) iig nog twee serieuze reacties, meer dan ik verwacht had ;)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Moderator maandag 26 augustus 2019 @ 11:38:08 #6
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188630912
quote:
2s.gif Op maandag 26 augustus 2019 11:35 schreef SEMTEX het volgende:
Dank je wel :) iig nog twee serieuze reacties, meer dan ik verwacht had ;)
Louter kwaliteitsposts in TRV. B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_188632667
Volgens mij is bivakkeren wat anders dan met je camper ergens gaan staan toch? onder bivakkeren versta ik (en zo wordt het ook in Belgie en Frankrijk geïnterpreteerd) dat je als wandelaar/fietser met je tentje/slaapzak/hangmat ergens de nacht doorbrengt in de wildernis... ik kan me ook niet voorstellen dat het de beodeling is dat jij zomaar ergens 's nachts met je camper op een mooi grasveldje langs een rivier gaat staan...

Wat volgens mij wel kan is je camper gewoon parkeren op van die parkings bij bergpassen, tenzij er daar ook aangegeven staat dat het niet mag ;)
Voor wat foto's, kijk hier
  Moderator maandag 26 augustus 2019 @ 14:54:09 #8
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_188633546
Op een plek als deze: https://goo.gl/maps/GwxzFksMjk6iEfG37 zou ik een camper gewoon parkeren en overnachten. Mooie parkeerplaats langs een riviertje. Wel redelijk in the middle of nowhere.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 26 augustus 2019 @ 17:39:27 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_188635948
Als je een beetje normaal doet en het er allemaal netjes uitziet, wordt je volgens mij, hooguit weggestuurd. Wel opletten dat je niet in de weg staat op een Wendeplatz oid. En goed op de bordjes letten. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:26:02 #10
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188650102
quote:
0s.gif Op maandag 26 augustus 2019 13:32 schreef polariteit het volgende:
Volgens mij is bivakkeren wat anders dan met je camper ergens gaan staan toch? onder bivakkeren versta ik (en zo wordt het ook in Belgie en Frankrijk geïnterpreteerd) dat je als wandelaar/fietser met je tentje/slaapzak/hangmat ergens de nacht doorbrengt in de wildernis... ik kan me ook niet voorstellen dat het de beodeling is dat jij zomaar ergens 's nachts met je camper op een mooi grasveldje langs een rivier gaat staan...

Wat volgens mij wel kan is je camper gewoon parkeren op van die parkings bij bergpassen, tenzij er daar ook aangegeven staat dat het niet mag ;)
Dat is me inderdaad ook niet duidelijk, maar dat idee krijg ik wel als meer lees over wildkamperen. Vandaar mijn twijfels.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  dinsdag 27 augustus 2019 @ 14:27:46 #11
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188650132
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2019 17:39 schreef Hyperdude het volgende:
Als je een beetje normaal doet en het er allemaal netjes uitziet, wordt je volgens mij, hooguit weggestuurd. Wel opletten dat je niet in de weg staat op een Wendeplatz oid. En goed op de bordjes letten. :)
Het blijft een huurkamper, wil de verhuurder ook niet met bonnen opzadelen. Bordjes houden we zeker in de gaten en alle vuilnis gaat gezellig weer mee in de kamper. Opzichtig barbecuen midden in de natuur lijkt me ook een dom idee.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_188653967
Voor overnachtingen in een camper/auto/mobilhome heeft UIO_AMS al het juiste antwoord gegeven - verschilt per kanton en soms zelfs per gemeente.
Voor mij is wildkamperen ook iets dat je met een tentje doet in de natuur. Overnachten in een camper op een openbare parkeerplaats is iets anders. Ik zou het eerder vergelijken met blijven slapen in je auto - soms mag dat, soms mag dat niet.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  woensdag 28 augustus 2019 @ 11:19:08 #13
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_188665199
Nu ook dit lijstje gevonden. https://stellplatz.info/r(...)9,46.924007,8.419647
Stellplatzen. Aangewezen voor campertjes. Soms zelfs met service (stroom, water, toilet, douche, etc.) Krijg er langzaam een steeds beter gevoel over.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Moderator maandag 30 september 2019 @ 11:29:53 #14
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_189188921
quote:
2s.gif Op woensdag 28 augustus 2019 11:19 schreef SEMTEX het volgende:
Nu ook dit lijstje gevonden. https://stellplatz.info/r(...)9,46.924007,8.419647
Stellplatzen. Aangewezen voor campertjes. Soms zelfs met service (stroom, water, toilet, douche, etc.) Krijg er langzaam een steeds beter gevoel over.
En? Hoe was het wildkamperen in Zwitserland?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 30 september 2019 @ 13:29:11 #15
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189190403
quote:
7s.gif Op maandag 30 september 2019 11:29 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

En? Hoe was het wildkamperen in Zwitserland?
Met o.a. de App Campercontact erg goed te doen! Je moet een beetje opletten op de borden die overal staan aangegeven Sommige vermelden: wel kamperen tussen 07-22 uur, andere niet), maar er bestaan heel mooie, rustige plekjes waar het prima wildkamperen is. Ook hebben we een paar dagen de camper aan z'n levensader (stroom) gelegd op een camping, waar het ook erg fijn douchen was.

Ook veel serviceplaatsen gevonden om grijs water te lozen en de campingcassette te legen via diezelfde app).
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  Moderator maandag 30 september 2019 @ 13:32:33 #16
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_189190460
quote:
2s.gif Op maandag 30 september 2019 13:29 schreef SEMTEX het volgende:
Met o.a. de App Campercontact erg goed te doen! Je moet een beetje opletten op de borden die overal staan aangegeven Sommige vermelden: wel kamperen tussen 07-22 uur, andere niet), maar er bestaan heel mooie, rustige plekjes waar het prima wildkamperen is. Ook hebben we een paar dagen de camper aan z'n levensader (stroom) gelegd op een camping, waar het ook erg fijn douchen was.

Ook veel serviceplaatsen gevonden om grijs water te lozen en de campingcassette te legen via diezelfde app).
Dan maak ik hier uit op dat het je bevallen is. Leuk om te horen!
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 30 september 2019 @ 14:43:12 #17
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_189191743
quote:
14s.gif Op maandag 30 september 2019 13:32 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Dan maak ik hier uit op dat het je bevallen is. Leuk om te horen!
Het was even wennen in het begin, we waren soms onnodig aan het stressen over het stroomverbruik van de camper als we lang stil stonden en douchen in een camper is niet zo ideaal, maar de vrijheid van een mooi plekje vinden, daar de deur van je camper openschuiven en je maaltijd opwarmen in een pannetje met uitzicht op een mooi meer of natuurgebied is toch wel heel tof O+
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_189196727
Leuk te lezen dat het bevallen is :)

Dat van die uitzichten is herkenbaar :)
Voor wat foto's, kijk hier
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')